superviktigt!!!! ca längd på portar till 15 tum

Permalänk
Medlem

superviktigt!!!! ca längd på portar till 15 tum

tjenare har skaffat fram två stycken element från meyer sounds som är svindyra och dom har setat i hp 600 varianten. http://www.meyersound.com/sites/default/files/600-hp_ds.pdf men det är helt omöjligt att hitta informationen för att rita upp en låda till det så tänker gå på originalet fast jag ska bygga den, men vad kan portarna vara för längd och storlek? har kontaktat meyer jälva och det är topphemligt med alla paragrafer om elementen... 300w rms och 1200w pek och ett fläskigt pris på 680$ styck nya för elementen är det ända jag vet. behöver bara ett sirkamått på vad en 15 tums brukar ha för portar sen testar jag mig fram tack på förhand. vet att det finns vänliga genier på ljud här så snälla hjälp<3<3<3<3

Permalänk
Medlem

Ett tips är nog att det finns en del OK mjukvara som du nog kan ta till hjälp, för att dimensionera låda, portar osv
bara du vet elementens data så...

Kommer inte ihåg var dessa finns eller heter, men finns både fria och betalvarianter.
Dock kolla på http://www.hifikit.se/tillbehor/datorprogram
och sen goggla..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ett tips är nog att det finns en del OK mjukvara som du nog kan ta till hjälp, för att dimensionera låda, portar osv
bara du vet elementens data så...

Kommer inte ihåg var dessa finns eller heter, men finns både fria och betalvarianter.
Dock kolla på http://www.hifikit.se/tillbehor/datorprogram
och sen goggla..

sa just att det är omöjligt att hitta spexen och att det är hemlig information

Permalänk
Skrivet av dav123x:

hemlig information

Men om du har elementen är det väl bara att mäta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Men om du har elementen är det väl bara att mäta?

hur?

Permalänk
Skrivet av dav123x:

Ungefär som det står i artikeln jag länkade till:
Ta reda på resonansfrekvensen i friluft (Fs) genom att mäta spänning över ett motstånd i serie med högtalarelementet. Den frekvens (gissningsvis mellan 30-50 Hz) som ger det lägsta spänningsfallet är högtalarens resonansfrekvens.
Ta reda på fjädringsstyvheten genom att montera högtalaren i en liten sluten låda och upprepa mätningen av resonansfrekvens. Fjädringsstyvheten (VAS) anges normalt i hur många liter luft som skulle behövas för att uppnå samma fjädring. För att beräkna detta behöver du veta friluftsresonansfrekvens och resonansfrekvens i liten låda, samt den lilla lådans storlek.
Ta reda på den sammantagna resonansbenägenheten (QTS) för elementet. Detta värde beror dels på mekaniska egenskaper (högtalarkonens vikt, t ex), dels på elektriska egenskaper. Fram med multimetern igen och mät upp storleken på impedanstoppen vid resonansen i friluft, samt Q-värdet på resonanstoppen. Beväpnad med dessa värden kan du räkna fram mekaniskt Q-värde (QMS) och elektriskt (QES). Utifrån dessa värden kan den sammantagna storleken på högtalarelementets resonans (QTS) beräknas.

Bam! Nu har du Fs, VAS, och QTS, vilket är de parametrar du behöver för att dimensionera en låda och bestämma avstämningsfrekvens för ev. portar. Om du dessutom vill veta maximal ljudtrycksförmåga och lämplig portstorlek krävs fler och knöligare tester. I och med att du redan valt element och tänker bygga en låda så är en teoretisk uträkning av max ljudtryck ganska meningslös. Portstorleken kan med fördel knyckas från högtalarelementens originallåda.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är närmast omöjligt och rätt meningslöst att spekulera i hur du bör dimensionera en låda om du inte har T/S parametrar att utgå ifrån, som sagt mäta är ett sätt att få nått att utgå ifrån annars gissar du lika bra som nån annan eftersom det inte finns nån "universaldimensionering" troligen bör portarna vara ganska stora för att undvika blåsljud mer än så går inte att säga.

Du kan ju också kolla hur de färdiga lådor elementen används i ser ut om du inte kan ta reda på parametrarna.
Det finns också mätinstrument som kan få fram parametrarna lite enklare än den helmanuella metoden så om du vet nån i närheten som har tex ett Clio system http://www.audiomatica.com/wp/ så be om hjälp, det är inte så dumt att fråga på hifibutiker, de kanske har nått själv eller känner till nån som har nått och kan hjälpa dig att mäta upp det mot att du bjuder på fika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går ju att göra en ganska hyfsad gissning genom att kolla måtten, bilder och spec.

Har själv gjort detta och skulle säga att det är lådor på ~280L med fyra 5" portar på ~25cm.
Skulle jag själv chansa på ett bygge så skulle jag dock lagt mej på ~160L elementet och då provat stämma av ~27-28Hz med trippla 4" och sedan kortat av rören en bit i taget upp mot 41-42Hz där orginal verkar ligga.

Mvh

EDIT: skulle även dämpat upp väggarna för att ge elementen en chans med volymen och den djupare avstämningen.

EDIT2: Med tre 4" så kan man ha flera avstämningar genom att plugga portar.
Jag skulle räknat som ovan med 160L och portat 40Hz med tre 4" och sedan provat plugga ett rör för djupare avstämning.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

680 dollar är inte så blodigt men kul att du har lyckats att få tag i ett par Meyer!!
Dom har alltid lagt locket på vilka värden deras element har.

Regga dig på något hifi forum så ska du se att du kan få hjälp med uppmätning av TS värden.
faktiskt.se borde vara det som passar bäst, du kan också regga dig på diyaudio.com och ställ frågan om någon vet.

Lycka till ´:)

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??