Permalänk
Medlem

grafikkort

https://www.inet.se/jamfor?compare=5411112&compare=5411282&co...

https://www.inet.se/produkt/5411282/zotac-geforce-gtx-980-4gb...

https://www.inet.se/produkt/5411281/zotac-geforce-gtx-980-amp...

Kan någon ge ett bra svar på vad bussbredden (384(256 gör och streampros (2880 st) gentemot (2048 st) på korten..
Kommer jag märka står skillnad i högre upplösningar

Är i valet och kvalet...

Tack på förhand RoXXer

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

https://www.inet.se/jamfor?compare=5411112&compare=5411282&co...

https://www.inet.se/produkt/5411282/zotac-geforce-gtx-980-4gb...

https://www.inet.se/produkt/5411281/zotac-geforce-gtx-980-amp...

Kan någon ge ett bra svar på vad bussbredden (384(256 gör och streampros (2880 st) gentemot (2048 st) på korten..
Kommer jag märka står skillnad i högre upplösningar

Är i valet och kvalet...

Tack på förhand RoXXer

R.I.P grammatik O.O

vad ska du göra med korten? Är det till en speldator eller för renderingar?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

spela
Ja du menar att jag skriver som en kratta!!! JAG HAR ADHD och då faller bokstäver o ord bort gör mig !! jag ber om ursäkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

spela
Gamla ? dom är ju snysläppta

luktar fylla eller analfabet om dig.

Jag skulle köpt ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP! Extreme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är det så att Titan kortet är en annan arkitektur än de andra två korten.
Så man kan inte jämföra något rakt över.

Denna jämförelse kommer inte bli korrekt men kanske kan ge dig en hint.
Med minnesbandbredd menar man bussbreden 128/192/256/368/512 mm.
Sen tar du den * hastigheten på minnena. t.ex 4000, 5000 , 6000, 7000mhz (ett exempel.) ggr minnes bussen. så t.ex 6000mhz * 384 = 2304000
256*7000=1792000 192*700=1344000 (det är inte så man ränkar då de vekliga mhz ligger i nivån delat i /4 eller mindre(som sagt tar det mesta från minnet)

Som sagt mycket förenklat.
Handlar en fel del om hur minneshateraren i grafikkortet fungerar och hur den hanterar data.

Men generat sätt får du mer bandbredd desto bredare bussen är. Men det blir dyrare att tillverka och då tar man häller snabbare minnen och en mindre avancerad minnesbuss.
Då det inte kostar lika mycket i design på själva gpu cipet i utvekling. (tar ett tag att få fram en bra sådan(minnena tillverkar varken amd eller nvidia själva))

Sen har både AMD(kommer alltid vara ATI för mig ) samt Nvidia samt allla andra som vet något ett eller flera sätt att få den där minne * buss att bli mer genom komprimering. precis som vi har zip, rar, arc mm. för att kunna skicka över mer än vad som teoretisk skulle vara möjligt.
Vi har det även på kablar mellan skärm och dator.

Edit:
Med shadders är det normalt så att de som kommer från en nyare arkitektur presterar bättre vid samma MHz. Och då är desto fler desto bättre. Både på AMD och Nvidias sida.
(att 6xx och alla 7x0 utom 780 och 780 ti (titan inräknat) är ett skämt mitt alla är en annan sak.

970 samt 980 är et G*2x4 chipp deras budget. preciss som 660ti 670 680 770 är.

Så shadders är svårare att jämföra då de arbertar olika per generation. (mer olika då än hur man räknar bandbredd på minnen)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Fylla va taskigt skrivet!! grammatiken vet jag redan om !!! men nu var det ju inte det frågan gällde eller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu är det så att Titan kortet är en annan arkitektur än de andra två korten.
Så man kan inte jämföra något rakt över.

Denna jämförelse kommer inte bli korrekt men kanske kan ge dig en hint.
Med minnesbandbredd menar man bussbreden 128/192/256/368/512 mm.
Sen tar du den * hastigheten på minnena. t.ex 4000, 5000 , 6000, 7000mhz (ett exempel.) ggr minnes bussen. så t.ex 6000mhz * 384 = 2304000
256*7000=1792000 192*700=1344000 (det är inte så man ränkar då de vekliga mhz ligger i nivån delat i /4 eller mindre(som sagt tar det mesta från minnet)

Som sagt mycket förenklat.
Handlar en fel del om hur minneshateraren i grafikkortet fungerar och hur den hanterar data.

Men generat sätt får du mer bandbredd desto bredare bussen är. Men det blir dyrare att tillverka och då tar man häller snabbare minnen och en mindre avancerad minnesbuss.
Då det inte kostar lika mycket i design på själva gpu cipet i utvekling. (tar ett tag att få fram en bra sådan(minnena tillverkar varken amd eller nvidia själva))

Sen har både AMD(kommer alltid vara ATI för mig ) samt Nvidia samt allla andra som vet något ett eller flera sätt att få den där minne * buss att bli mer genom komprimering. precis som vi har zip, rar, arc mm. för att kunna skicka över mer än vad som teoretisk skulle vara möjligt.
Vi har det även på kablar mellan skärm och dator.

Update soon

Tack för ett bra svar ... heders broder

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

spela
Ja du menar att jag skriver som en kratta!!! JAG HAR ADHD och då faller bokstäver o ord bort gör mig !! jag ber om ursäkt

ONt: Jag skulle ha tagit GTX-980 för 6190:- Det verkar vara det vettigaste utan att behöva ta Titan som sträcker sig till fler områden än spel.
OFt: Du har inget att be om ursäkt för, du valde knappast att få din diagnos.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Synd att du tycker så då jag bara ställde en enkel fråga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

ONt: Jag skulle ha tagit GTX-980 för 6190:- Det verkar vara det vettigaste utan att behöva ta Titan som sträcker sig till fler områden än spel.
OFt: Du har inget att be om ursäkt för, du valde knappast att få din diagnos.

/Lifooz

Tack.... inte lätt alltid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

spela

japp, det gör du. Ett litet tips till dig: läs igenom innan du postar. Eller gör som du gjorde med denna posten och redigera, Denna gången va jag för snabb så din redigering hade inte kommit upp. du ska inte behöva be om ursäkt. jag som ska göra det isåfall.

Skrivet av Roxxer:

Fylla va taskigt skrivet!! grammatiken vet jag redan om !!! men nu var det ju inte det frågan gällde eller

kan man tycka, men innan redigeringen fattade inte jag vad du menade alls. Och jag svarade på frågan (även om någon besvarade den betydligt bättre)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Roxxer sitter du i klister inna januari eller är det jul vi pratar om.
Betala inte de priserna för några av korten.
De är för dyra just nu. ett bra 970 eller ett 980 8gb edit om vi ska leka i 6 tusen klassen.

Edit:
Jag har dyslexi kanske därför jag inte märkte det hela nämnvärt. Gör fel hela tiden.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Så det jag kan läsa överlag här är att dom flesta skulle välja ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP! Extreme.?
Tack för alla svar, blir till att beställa under dagen.

Och tack swe folket för dom snabba svaren trots denna tidiga timma

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

japp, det gör du. Ett litet tips till dig: läs igenom innan du postar. Eller gör som du gjorde med denna posten och redigera, Denna gången va jag för snabb så din redigering hade inte kommit upp. du ska inte behöva be om ursäkt. jag som ska göra det isåfall.

kan man tycka, men innan redigeringen fattade inte jag vad du menade alls. Och jag svarade på frågan (även om någon besvarade den betydligt bättre)

Tack då redde vi ut det ! du verkar ju va en hyvens kille ha en fortsatt bra dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Skrivet av hACmAn:

Roxxer sitter du i klister inna januari eller är det jul vi pratar om.
Betala inte de priserna för några av korten.
De är för dyra just nu. ett bra 970 eller ett 980 8gb edit om vi ska leka i 6 tusen klassen.

Edit:
Jag har dyslexi kanske därför jag inte märkte det hela nämnvärt. Gör fel hela tiden.

Du kanske har rätt när det gäller att vänta!! men du vet ju hur det är när det svider i plånboken o man vill ha nått

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt : https://www.inet.se/produkt/5411319/gigabyte-geforce-gtx-980-...
om du du ska köra på fläktkylda kort, och inte köra vattenkylning.

Det kortet har fått bra omdöme och klockar bra enligt OC sidor.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Vill du ha mycket för pengarna men inte mycket pengar så kör ett 970, riktigt härlig prestanda för pengarna med tanke på att det är mer strömsnålt, vissa fall billigare, mer effektivare än 780ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Du kanske har rätt när det gäller att vänta!! men du vet ju hur det är när det svider i plånboken o man vill ha nått

Jag vet precis. Men tycker ändå det är för dyrt. Betalade 5k för mitt 680 4gb. Vart något fel på det sen köper. har fått det att fungera någorlunda.
Det var ett gk104 att betala 6k för ett gk204 känns som overkill. Men jag vet, ssder nya cpuer samt mitt 680 4gb då nividia hade gått ut med att de inte skulle släppa något nytt innan början på nästa år. (tog några m sen hade vi 780 och 780ti)

Om du orkar. Om du orkar.
Vänta tills slutet på året.

För övrigt var har du nu? så man får vad du vill byta till och från.

Edit: Ser ut som med 5770. =( priserna går upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Tack då redde vi ut det ! du verkar ju va en hyvens kille ha en fortsatt bra dag

Brukar vara en snäll och rar grabb. men ibland kan jag kanske irritera mig på något :>

Skrivet av Roxxer:

vet precis, sitter med en dator jag lagt nära 40k på (under 4 år) och ändå vill man hela tiden köpa nytt..

Visa signatur