Nya högtalarna till datorn

Permalänk
Skrivet av simonw:

Om du kan klämma in en schysst DAC i budgeten så slipper du begränsa dig till högtalare med volymkontroll, typ en Audioengine D1. Då får du även en hörlursförstärkare på köpet

Jag skapade tråden just för att jag har begränsat mig och behöver hjälp det ska vara aktiva högtalare. Vill inte ha mer sladdar och lådor på skrivbordet än nödvändigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Jag skapade tråden just för att jag har begränsat mig och behöver hjälp det ska vara aktiva högtalare. Vill inte ha mer sladdar och lådor på skrivbordet än nödvändigt

Har man inte plats så fixar man det,du måste ju ha megatrångt om du inte får plats med en liten usb-dac.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Har man inte plats så fixar man det,du måste ju ha megatrångt om du inte får plats med en liten usb-dac.

jag kan inte minnas att jag skrev att det är trångt. (Det är inte trångt) datorn står som sagt i vardagsrummet och därför vill jag hålla det så clean det går. jag vill inte ha fler sladdar eller saker på skrivbordet än nödvändigt.

Jag medveten om att där finns andra lösningar och vilka lösningar det finns. Det är dock inget alternativ. Så tack ändå men nu håller vi oss till det jag valt att begränsa mig till, dvs aktiva högtalare. Volym fram. Rca ingång bak. Gärna i vitt. Tack

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack! Now you got it

Nu har jag 3 att välja mellan. Fler tips uppskattas

Permalänk

Är det någon som vet vad detta är för högtalare? Verkar vara en kille på sweclockers som äger dom http://i.imgur.com/nDm0Ad4.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Tack! Now you got it

Nu har jag 3 att välja mellan. Fler tips uppskattas

KEF X300A, Dynaudio XEO, Genelec G-series, SA Saxo 1 Active, och Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Vet inte hur de låter men minns att jag läste här på swec att en kille var väldigt nöjd med ljudet. Teknikmagasinet har ett par som heter doome bt2022 iallafall. Bra med ingångar, bluetooth osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Skrivet av WarSpaz:

Vet inte hur de låter men minns att jag läste här på swec att en kille var väldigt nöjd med ljudet. Teknikmagasinet har ett par som heter doome bt2022 iallafall. Bra med ingångar, bluetooth osv

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Får ta mig till Teknikmagasinet o kika närmare på dom

Permalänk
Medlem

Det här blir ett "budgetförslag" med tanke på att du angav 3.000:- som riktvärde, men någon annan kanske är intresserad... Jag var också på jakt efter ett par vita högtalare för några år sedan. Kör ett ASUS DX xonar och lyssnar på allt från soul till hårdrock med fet bas... Hittade de här och är kanonnöjd med tanke på priset. Hade aldrig hört talas om Edifier, men jag anser att de levererar och om man ser på omdömen från andra verkar fler än jag mycket nöjda. Finns bilder mm på den vita varianten här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=368799

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Tack för tipset. Får ta mig till Teknikmagasinet o kika närmare på dom

Gör så! Designen känns iallafall helt OK att bedömma från bilderna på hemsidan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Kef är fina grejer. Har ett äldre par i Q serien från en gammal hemmabio. Tyvärr är dom passiva och hade krävt förstärkare o sladdar vilket jag vill slippa. Så de får får stå och samla damm ett tag till

Om man skulle överväga ett 2.1 system istället. Vad kan skulle ni rekommendera då?

Edifier S730 skulle jag rekommendera i prisklassen. Verkar tyvärr bara finnas i svart.
Edifier S530D däremot finns som vitt alternativ och kostar en tusenlapp mindre.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Edifier S730 skulle jag rekommendera i prisklassen. Verkar tyvärr bara finnas i svart.
Edifier S530D däremot finns som vitt alternativ och kostar en tusenlapp mindre.

Jag har klämt lite på dom på Mediamarkt. Var nog 2år sedan. Inte så förtjust i finishen och så har dom separat volymkontroll. Så de går bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Jag har klämt lite på dom på Mediamarkt. Var nog 2år sedan. Inte så förtjust i finishen och så har dom separat volymkontroll. Så de går bort

Ah, hehe, när jag bytte tänk från 2.0 till 2.1 glömde jag helt bort det där med volymkontrollen osv.

För dina behov så tror jag faktiskt Audioengine 5+ är ett väldigt bra köp, dom verkar passa in bäst med anslutningsmöjligheter, utseende och volymkontroll osv.
Om du nu bara gillar ljudet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Jag skapade tråden just för att jag har begränsat mig och behöver hjälp det ska vara aktiva högtalare. Vill inte ha mer sladdar och lådor på skrivbordet än nödvändigt

I see, men en DAC till ett par aktiva högtalare tar ju inte såå mycket plats, men antar att du bestämt dig

Skrivet av Danielsan:

Är det någon som vet vad detta är för högtalare? Verkar vara en kille på sweclockers som äger dom http://i.imgur.com/nDm0Ad4.jpg

Det är den äldre versionen av hifi-klubbens Argon som tidigare länkats, borde vara ett par Argon 7350aV2

https://www.google.se/search?q=argon+7350a&source=lnms&tbm=is...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

I see, men en DAC till ett par aktiva högtalare tar ju inte såå mycket plats, men antar att du bestämt dig

Det är den äldre versionen av hifi-klubbens Argon som tidigare länkats, borde vara ett par Argon 7350aV2

https://www.google.se/search?q=argon+7350a&source=lnms&tbm=is...

synd att dom inte finns o köpa mer. Men det ser nog ut att få bli ett par audioengine 5+. Har ingen möjlighet att provlyssna. Det får helt enkelt bli en chansning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

synd att dom inte finns o köpa mer. Men det ser nog ut att få bli ett par audioengine 5+. Har ingen möjlighet att provlyssna. Det får helt enkelt bli en chansning

Tyckte iofsig Audio pros T12 var ännu lite snyggare samt att de hade digital in. Dock har ju Audioengine volymknappen på framsidan vilket blir smidigt tycker jag. Du får väll återkomma med en "recension" när du köpt dem

Btw finns det kanske något ställe du kan köpa med öppet köp?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det egentligen är någon skillnad mellan Audio pro T12 och deras Addon SIX mer än blåtand och fjärr, kanske lite små saker men rent ljudmässigt? Sätt dem för 2500kr och blåtand och en snygg fjärr behöver jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Är det någon som vet om det egentligen är någon skillnad mellan Audio pro T12 och deras Addon SIX mer än blåtand och fjärr, kanske lite små saker men rent ljudmässigt? Sätt dem för 2500kr och blåtand och en snygg fjärr behöver jag inte.

Ljudmässigt är det nog ingen större skillnad, Addon Six är en utgående modell som ersatts av T-serien och mig veterligen så är enda skillnaden egentligen lite ingångar/bluetooth. Säkert någon mindre uppdatering på ljudfronten också men skillnaden är gissningsvis försumbar kontra de 1500kr billigare om du får en Six för 2500.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ljudmässigt är det nog ingen större skillnad, Addon Six är en utgående modell som ersatts av T-serien och mig veterligen så är enda skillnaden egentligen lite ingångar/bluetooth. Säkert någon mindre uppdatering på ljudfronten också men skillnaden är gissningsvis försumbar kontra de 1500kr billigare om du får en Six för 2500.

Min gissning med. Då blir det ett par sådana på vägen hem.

Permalänk
Medlem

Audio Pro Addon T12 kostar dock 3400, så Six blir 900 kronor billigare.
Men är fortfarande mer prisvärda skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Swans m10 & dom låter väldigt bra & är snygga men volymen sitter på subban & den har jag på golvet så det är lite stökigt dom är tyvärr inte helvita utan det är bara fronten som är vi.
Mvh

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Audio Pro Addon T12 kostar dock 3400, så Six blir 900 kronor billigare.
Men är fortfarande mer prisvärda skulle jag tro.

Ja det är till att vara besserwisser
Hittade faktiskt retur ex från kund för samma pris på Giganten också, men 900kr är pengar på något annat jag vill köpa. Sedan har jag den enorma fördelen att ja nu köpt de lokalt med 30 dagars öppet köp och nu kan jag i lungn o ro faktiskt prova grejorna efter mina förutsättningar Bara det är värt de resterande 600 kronorna Speciellt om ja inte gillar dem.

Permalänk
Medlem

Så klart var högtalarna trasiga. Stänger av sig efter ca tio minuter oberoende av volym. Blir retur.
Drog man på lite volym kommer det även vad som låter som portljud vid vissa frekvenser utan att man behöver dra på speciellt med volym.
Övrigt ljud låter ja bli att kommentera då de inte är inspelade eller står uppställda som ja tänkt mig. Dock tror jag att de gör sig bättre på lite längre avstånd mellan högtalare och människa än vad man normalt har vid sin arbetsplats.

Skickades från m.sweclockers.com