Dragon Age 3: Inquisition

Permalänk
Hjälpsam

Jag får gäster till helgen! spelandet får vänta till nästa. :cry:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

1. Skills, ser ut att vara mindre faktiskt, finns fyra grenar så långt som jag har hunnit i spelet, kanske 4 aktiva skills per gren, en drös passiva, level progression, det rullar på, vet inte exakt vad du menar, man levlar men det är lite yxigare att se sin XP, men jag kanske bara har missat något. Combat, håll in en knapp, mus eller tangent för att kontinuerligt attackera.

2. TGB + Mus, inga problem, hur enkelt som helst. Keybinds finns det men inte känt behov att ändra något förutom två knappar. Kan kolla på extra musknappar ikväll

3. Många side-quests tycker ändå att de fyller en funktion, rent personligt, inte så mycket fedex-uppdrag.

4. Spelet känns som en hybrid mellan DA:O och DA2, öppen värld som vill påminna om elder scrolls, lite som neverwinter nights 2 utan alla laddtider, bra flyt i spelet och inga buggar hittade ännu.

Tack för feedback!
1. Ungefär det du beskrev var jag ute efter. Men låter som att det är lite mer streamlinat och färre val? Är det så att varje klass blir än mer unik?

2. Grymt om du kan kolla det

3. OK, har hört at man kommer att spendera flera timmar med att leta material/växter för att kunna gå vidare i många main-quests enligt Ars etc spelrecensioner.

4. OK, det ser inte riktigt ut som det på filmerna, ser ut som mer actionorienterat spel än DA2 och sedan kan man se on top för att vara lite strategisk. Varit mest rädd för att det mest är "kosmetik" och mindre funktion. Men några nämner att utan on-top läger var hans fight mot första draken "helt omöjlig" ;).

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Nu kanske Origins kanske var för "långsamt" tempo, det kan kännas ganska segt att spela Origins, jag tycker det och då tycker jag att spelet är riktigt bra, det du kan göra är att logga in på dragon age keep med ditt konto på origins och välja olika typer av val, få det återberättat för dig via deras storytelling-funktion, kanske inte direkt hjälper dig att fastna för serien, spelet är RPG-igt, fighterna är ganska actionbaserade, väldigt olika Origins. Vet inte direkt om det hjälper dig något i ditt beslut men jag kan säga att det är bättre än Dragon Age 2 på alla sätt, tycker nog att det håller samma klass som Origins, men att det är ett högre tempo, mer möjligheter att ändra på saker rent utseendemässigt.

Kanske svamlar lite för mycket för att hjälpa mer konkret men kör på med frågor så kan vi se om vi kan svara på de, men som rent RPG så tycker jag att det är värt det, sitter själv och inväntar Witcher 3, dock inte spelat igenom något av de tidigare

Tack för svaren, det klarnade lite för mig åtminstone. Tar nog och försöker spela igenom Dragon Age Origins igen och ser vad jag tycker den här gången. Var trots allt ett par år sen sist. Funkar det inte får jag köra på det andra du tipsade om, lät som ett okej val om det inte går att plöja igenom. Som sidenote kan jag rekomendera att spela Witcher 2 innan 3an kommer. Delvis för att det är ett underbart spel och du får ettan lite berättat för dig som tutorial men sen även för att veta mer inför 3an. Även fast devs sagt att det inte är nödvändigt blir det ju bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Tack för feedback!
1. Ungefär det du beskrev var jag ute efter. Men låter som att det är lite mer streamlinat och färre val? Är det så att varje klass blir än mer unik?

2. Grymt om du kan kolla det

3. OK, har hört at man kommer att spendera flera timmar med att leta material/växter för att kunna gå vidare i många main-quests enligt Ars etc spelrecensioner.

4. OK, det ser inte riktigt ut som det på filmerna, ser ut som mer actionorienterat spel än DA2 och sedan kan man se on top för att vara lite strategisk. Varit mest rädd för att det mest är "kosmetik" och mindre funktion. Men några nämner att utan on-top läger var hans fight mot första draken "helt omöjlig" ;).

1. Det är mer streamlinat, du får inte sätta ut points på styrka och dylikt, nu får du en point, sätt ut den på någon gren, tyckte det var mer överskådligt i DA 2

3. Ja det är lite springa runt och plocka lite växter eller dylikt, men de väver in det som om du hjälper dina trupper i fältet, men rent praktiskt vet jag inte om det påverkar något men du är aldrig tvingad än i alla fall, det verkar mer vara nice to have än must have för att komma framåt, dock spelat ca 5 timmar-ish

4. Inte spoila men hittade en fiende som slåss mot en drake, den va ganska stor, behövde pausa för att kunna kasta en magi som skyddar min fighter, men taktisk-vy var inte nödvändigt. Men har inte slagits mot draken ännu

Skrivet av kamikorozv:

Tack för svaren, det klarnade lite för mig åtminstone. Tar nog och försöker spela igenom Dragon Age Origins igen och ser vad jag tycker den här gången. Var trots allt ett par år sen sist. Funkar det inte får jag köra på det andra du tipsade om, lät som ett okej val om det inte går att plöja igenom. Som sidenote kan jag rekomendera att spela Witcher 2 innan 3an kommer. Delvis för att det är ett underbart spel och du får ettan lite berättat för dig som tutorial men sen även för att veta mer inför 3an. Även fast devs sagt att det inte är nödvändigt blir det ju bättre.

Får gräva fram det igen och spela igenom

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Det finns även 3st special skill träd per klass (warrior, rogue, mage) man kan låsa upp, som även finns i de tidigare spelen. I de träden finns även en fokus färdighet som är typ som en ultimate ability som använder all fokus som ditt party har byggt upp genom combat, så ingenting man använder ofta, är för typ boss fighter.

Sedan så har man max 8st aktiva färdigheter att använda, även på pc. De vill att man bygger färdighet builds på karaktärerna ist för att ha typ 15st olika abilities att välja mellan och använda.

Att spela de tidigare spelen är väl rekommenderat eftersom man kommer möta på fruktansvärt mycket karaktärer från de tidigare spelen men det är väl inget krav egentligen.

Permalänk
Medlem

Fyfan vilket bra spel.
Låste upp spelet i måndags med Koreansk VPN och har varit ledig från jobbet sen dess, spelat 28 timmar...

Har en alldeles för snäll sambo

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag är positivt överraskad! Hade inga höga förhoppningar efter DA2 men älskar det än så länge! Har lirat 2 timmar nu. Har hittat lite småsaker jag stör mig på men jag älskar verkligen helhetsintrycket! Det mest störande är att fps dippar ner till runt 30 i konversationer. Någon annan som upplevt samma problem?

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOMBAii:

Måste säga att jag är positivt överraskad! Hade inga höga förhoppningar efter DA2 men älskar det än så länge! Har lirat 2 timmar nu. Har hittat lite småsaker jag stör mig på men jag älskar verkligen helhetsintrycket! Det mest störande är att fps dippar ner till runt 30 i konversationer. Någon annan som upplevt samma problem?

Finns workarounds för detta, men då fungerar inte multiplayer. Googla bara på Dragon Age Inquisition 30 fps cap, kan tyvärr inte plocka länk till dig då jag är på jobbet.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av isbjoern:

Finns workarounds för detta, men då fungerar inte multiplayer. Googla bara på Dragon Age Inquisition 30 fps cap, kan tyvärr inte plocka länk till dig då jag är på jobbet.

Ah va nice! Ska kolla upp det direkt! Har ändå inte tänkt att spela multiplayer

Och nu fick jag precis min första crash. Det bara stängde ner sig till skrivbordet utan någon varningsruta eller liknande kom upp.. Hoppas att crash-fenomenet inte är vanligt förekommande och att det patchas asap.

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem

"#9 – Dragon Age Inquisition Stuttering, Low FPS, Lag During Cut-scenes
This may be caused by the 30 FPS limit forced in the game.

To get rid of the imposed limit, make a shortcut and add “-GameTime.MaxSimFps 60 -GameTime.ForceSimRate 60+” at the end.

Removing 30 FPS Cap will ultimately fix stuttering, low fps and lag during cut-scenes. You can WATCH THIS VIDEO for a detailed tutorial.

If that doesn’t help, disable Post Processing and lower the last two graphics options in the menu."

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östlund:

"#9 – Dragon Age Inquisition Stuttering, Low FPS, Lag During Cut-scenes
This may be caused by the 30 FPS limit forced in the game.

To get rid of the imposed limit, make a shortcut and add “-GameTime.MaxSimFps 60 -GameTime.ForceSimRate 60+” at the end.

Removing 30 FPS Cap will ultimately fix stuttering, low fps and lag during cut-scenes. You can WATCH THIS VIDEO for a detailed tutorial.

If that doesn’t help, disable Post Processing and lower the last two graphics options in the menu."

Kan man inte ändra i en config-fil istället för att hålla på att flippa med shortcuts?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Dragon Age Inquisition Errors, Crashes, PC Controls, DirectX, Stuttering, Freezes, Save Fixes

http://segmentnext.com/2014/11/18/dragon-age-inquisition-erro...

Ingen aning. Copy pastade från den länken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östlund:

Ingen aning. Copy pastade från den länken.

Oj, det var visst inte en problemfri lansering, tycker att det har varit så bra så. Ibland har man tur

Visa signatur

Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90

Permalänk
Medlem

Blev precis tvingad att installera om spelet till min SSD (Glömde ändra i Origin) surt...
Kanske lika bra då ögonfärgen blev åt he*vete. Ett tips är att inte röra iris color om man inte vill ha sjukt starka/konstiga färger. Välj bara bland de normala färgerna.

Riktigt fin grafik på min 1440p skärm måste jag säga. Ser fram emot spelet.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett lite svagare grafikkort som kan tala om hur spelet flyter? Enligt en graf på en tysk sida så skull emin processor (FX8350) vara "Ultra" men grafikkorter (HD6950 2GB) vara "High". Går det att spela på High och med någorlunda flyt med ett 6950?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Datorn kraschade precis med 50 min kvar...
Verkar som att origin inte klarar av att fortsätta där jag "slutade".

Edit: Löste det

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IshethZenunim:

Är det någon som har ett lite svagare grafikkort som kan tala om hur spelet flyter? Enligt en graf på en tysk sida så skull emin processor (FX8350) vara "Ultra" men grafikkorter (HD6950 2GB) vara "High". Går det att spela på High och med någorlunda flyt med ett 6950?

Kan du ge oss en länk till den grafen.
HD6950 går ganska jämnt med ett R9 260x, om det kan vara till någon hjälp.
Ganska säkert är att det fungerar med skapliga inställningar i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Drygt när spelet stänger av sig själv en gång i timmen och går ut i windows.. Gäller både Dx och mantle

Gjorde en benchmark med ultra settings och låg på 36 fps.. Helt ok med en CPU från 2008 tycker jag. Flyter på stundtals bra men sen hackar det till av okända anledningar i både gameplay samt cinematics

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Drygt när spelet stänger av sig själv en gång i timmen och går ut i windows.. Gäller både Dx och mantle

Gjorde en benchmark med ultra settings och låg på 36 fps.. Helt ok med en CPU från 2008 tycker jag. Flyter på stundtals bra men sen hackar det till av okända anledningar i både gameplay samt cinematics

Såg någon i tråden som föreslog att man skulle stänga av "Origins i spelet", skulle ge ganska stor boost i spelet, kanske kan vara något att testa, har inte möjligheten att testa från jobbet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan du ge oss en länk till den grafen.
HD6950 går ganska jämnt med ett R9 260x, om det kan vara till någon hjälp.
Ganska säkert är att det fungerar med skapliga inställningar i alla fall.

Här är den: http://www.gamestar.de/spiele/dragon-age-inquisition/artikel/...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Funkar felfritt på PS4 iaf

Permalänk

Nu har jag lirat ca. ~5 timmar och jag är positivt överraskad. Finns verkligen hur mycket som helst att göra och man hittar ständigt nya saker som man vill utforska. Kontrollerna är förhållandevis O.K och grafiken är strålande. Ett litet minus för att man bombas av information i början men det är antagligen oundvikligt. DAI kommer hålla mig sysselsatt mååånga timmar framöver! Ångrar lite att jag körde på en krigare nu första omgången , borde ha börjat med en lönnmördare istället.

Gillar du RPG:s? Om svaret är "Ja" , så tveka då inte - KÖP!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Har nu spelat i 16 timmar sedan release, Haft 2 buggar, en är att musen buggar ur i menyerna, Så man man är tvungen att styra allt med tangetbordet dock kom detta efter 11 timmar spelande.

2 är att mantle små laggar och har sjukt långa laddnings tider.
Dx11 fungerar sjukt bra.

Spelar på nightmare, och blivit soppad undermattan ett par gånger, av olika monster och vissa field "bossar".

Är nöjd över spelet, ångrar lite att jag kör 2h warrior, då shield + 1h fungerar bättre på nightmare.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Jag har spenderat ungefär 11 timmar i spelet hittills och är positivt överraskad! Det känns som många redan beskrivit som en kombination mellan DA Origins och DA2 rent spelmekaniskt, vilket jag inte har något problem med alls. En bra blandning av röj och strategi enligt mig. Jag trodde dessutom inte att zonerna skulle vara så stora som de var, och både storyn och karaktärerna imponerar, med superb röstskådespelning rakt igenom. Jag älskade hela "res runt och samla ihop en armé"-temat i första spelet, och det känns som de tagit just det temat ytterligare ett steg med Inquisition, som verkligen låter mig göra betydelsefulla val för att forma en Inkvisition som reflekterar just mitt sätt att hantera olika situationer, (mycket brute force ).

Dessutom är det grymt snyggt, även om jag (bara) kör på näst högsta inställningarna rätt igenom. Trots detta dyker bilduppdateringen ner på runt 45 fps som värst i de regniga zonerna. Spelar inte så stor roll för min del då jag inte behöver 60 konstant för att njuta av ett rollspel, men det är om inte annat en bra indikator på att jag måste uppgradera lite tills innan slutet av februari, då Witcher 3 släpps :).

Det enda jag stör mig på är att spelet, som någon tidigare nämnde, gillar att krascha till skrivbordet en gång varannan / var tredje timme. Det är grymt irriterande när det händer på fel ställen, och jag hoppas en fix på detta är påväg snarast!

Annars får jag bara tippa hatten för BioWare, som lyckats få upp denna spelserie på benen igen efter den vidriga tvåan!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Segt att det inte går att importera gamla saveningar =(.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Ok, ni som nu spelat en del - hur skulle ni vilja säga att spelet skiljer sig mot DA2 när det kommer till skills, level progression och combat? Detta är något som jag själv ansåg vara rejält kasst i DA2.

Hur fungerar spelet med tangenbord och mus?
Läst många som tycker det är dåliga kontroller. Svårt att ändra keybinds och inget stöd för att binda kommandon till extra musknappar. Stämmer det sista?

Hur många quests är rena fedex uppdrag - eller är de vanligt förekommande?

Tittade in på Metacritic och i början var det ju någorlunda vettiga kommentarer men sedan blev det antingen 0 eller 10 i betyg. Om ni som spelat kan jämföra med andra spel så vore det hjälpsamt

Keybindings till extra musknappar, svarar nej på den, har en R.A.T 7 med installerad programvara kan inte binda något från tangentbordet till musen. Sen vet jag inte om det funkar på mer "MMO" möss med andra knappar om den tolkar de mer annorlunda. Men jag kan inte göra något

Visa signatur

Permalänk

Ni som har spelet: Finns det inställning för FOV i någon av menyerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Ni som har spelet: Finns det inställning för FOV i någon av menyerna?

Nej det gör det inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns en halvtaskig stream på DA:O för er som tycker om svenska amatörstreamers.

http://www.twitch.tv/zetsuda

Permalänk
Medlem

Någon som kör med Mantle aktiverat? Laddtiderna blir bedrövliga för mig när jag aktiverar det.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar