Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Följer detta med spänning
Funderar på att bygga med liknande komponenter själv
Dock tänkte jag köra med mjukvaruraid ZFS raid-z2

Du tänker ha något OS som stöder ZFS i botten? Jag kommer ha FreeNas som VM med LSI controllern i passtrough till FreeNas.
Trixade lite med det igår, flashade LSI till IT mode, konfigurerade VT-d till FreeNas VM. Ikväll (om jag får tid över,, tanten skulle ju helt plöttsligt bjuda hem gäster till i kväll) så skall red diskarna installeras, bygga en RAIDZ1 pool och föra över all data från min fysiska FreeNas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Du tänker ha något OS som stöder ZFS i botten? Jag kommer ha FreeNas som VM med LSI controllern i passtrough till FreeNas.
Trixade lite med det igår, flashade LSI till IT mode, konfigurerade VT-d till FreeNas VM. Ikväll (om jag får tid över,, tanten skulle ju helt plöttsligt bjuda hem gäster till i kväll) så skall red diskarna installeras, bygga en RAIDZ1 pool och föra över all data från min fysiska FreeNas.

Låter som det jag funderar på att göra, dock blir det nog nas4free.

Hon får inte bjuda hem gäster så här, jag följer ju denna tråden

Hade jag bara haft lite pengar på kontot hade jag beställt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Låter som det jag funderar på att göra, dock blir det nog nas4free.

Hon får inte bjuda hem gäster så här, jag följer ju denna tråden

Hade jag bara haft lite pengar på kontot hade jag beställt nu

Eller hur,,, jag har inte bara diskar att smälla in utan också fasta nätverkskablar som skall dras till patchpanelen i rackskåpet... Fibergubbarna kommer på Måndag och smäller in fiberburet internet. Hade hoppats på att allt skulle vara färdigt tills dess..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Eller hur,,, jag har inte bara diskar att smälla in utan också fasta nätverkskablar som skall dras till patchpanelen i rackskåpet... Fibergubbarna kommer på Måndag och smäller in fiberburet internet. Hade hoppats på att allt skulle vara färdigt tills dess..

Du måste ju förklara för henne att detta måste vara färdigt
Vill hinna bygga mitt innan vi får fiber med

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Du måste ju förklara för henne att detta måste vara färdigt
Vill hinna bygga mitt innan vi får fiber med

Kvällen är räddad gästernas ungar är sjuka!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Kvällen är räddad gästernas ungar är sjuka!!

OjOj
Blev en gilla på den haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

OjOj
Blev en gilla på den haha


Han inte med så jätte mycket. Testkörde en test build av memtest86. Dom håller på att implementera ECC error injektion för E3v3 CPU. Dom har ingen sådan CPU själv så jag var vänlig och ställde upp.
Diskarna kom på platts, freenas såg dom utan problem via VT-d -> LSI. RAIDZ volym byggd. Sedan ropade frugan, kan du inte komma och lägga dig!?!? /: så då tog det stopp...
På det ikväll igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:


Han inte med så jätte mycket. Testkörde en test build av memtest86. Dom håller på att implementera ECC error injektion för E3v3 CPU. Dom har ingen sådan CPU själv så jag var vänlig och ställde upp.
Diskarna kom på platts, freenas såg dom utan problem via VT-d -> LSI. RAIDZ volym byggd. Sedan ropade frugan, kan du inte komma och lägga dig!?!? /: så då tog det stopp...
På det ikväll igen...

Snart blir jag fattig
Fick reda på att nästan hela julen är uppbokad, men har 4 dagar "ledigt" från reros etc så om bara jullönen blir bra så.
Funderar dock på om man ska köra en 1220v3 rent för ekonomin men det kanske är dumsnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Snart blir jag fattig
Fick reda på att nästan hela julen är uppbokad, men har 4 dagar "ledigt" från reros etc så om bara jullönen blir bra så.
Funderar dock på om man ska köra en 1220v3 rent för ekonomin men det kanske är dumsnålt.

Tror du klarar dig fint med en 1220. Men jag har ingen referenspunkt så har ingen aning egentlig. Den har dock ingen HT. Fast om det är jätte dåligt är jag osäker på, har läst både positivt och negativa inverkan på esx med HT.
Jag tänkte först köpa 1220 och uppgradera senare om det behövdes. Men den fanns dåligt i lager när jag väl skulle beställa. Den som var bäst tillgänglig efter den var 1240... Så jag tänkte vafan och beställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Tror du klarar dig fint med en 1220. Men jag har ingen referenspunkt så har ingen aning egentlig. Den har dock ingen HT. Fast om det är jätte dåligt är jag osäker på, har läst både positivt och negativa inverkan på esx med HT.
Jag tänkte först köpa 1220 och uppgradera senare om det behövdes. Men den fanns dåligt i lager när jag väl skulle beställa. Den som var bäst tillgänglig efter den var 1240... Så jag tänkte vafan och beställde.

Satt och surfade lite innan och såg att det nu finns en del med en 1a på slutet som kom ut 2014, usch denna utveckling som springer snabbare än jag hinner läsa på haha.

Får helt enkelt lägga en budget och handla det jag har råd med

Blir som det ser ut en kopia av din burk i alla fall förutom möjligen prollen.

Just nu sitter jag och installerar om min vanliga burk, råkade ju köpa en ny ssd på black friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Satt och surfade lite innan och såg att det nu finns en del med en 1a på slutet som kom ut 2014, usch denna utveckling som springer snabbare än jag hinner läsa på haha.

Får helt enkelt lägga en budget och handla det jag har råd med

Blir som det ser ut en kopia av din burk i alla fall förutom möjligen prollen.

Just nu sitter jag och installerar om min vanliga burk, råkade ju köpa en ny ssd på black friday

Man plussade på 1 på xeon modellerna för haswell-refresh. Något bättre prestand/förbruknings ratio om jag förstått det rätt. Men fortfarande samma "bugg" som begränsar till 32gb minne...

Låter som en plan! Börja i ena änden och jobba dig frammåt

Permalänk
Medlem

Bild på bygget, rätt trevlig case att jobba i. Önskar bara att där fanns förberett för 2.5" diskar uppe i 5.25" buren... Blir att införskaffa något ordentligt för dem senare, få ligga lite huller om buller så länge ^^
Nedersta HDD-vaggan skall där in en hot-spare, också lite senare budgeten sprack en aning för tillfället...

Blivande server-rum, Patchkablar till vardagsrummet är draget men syns inte på denna bilden...

Första uttaget in-patchat!

Och lite såhär tänker jag mig att det skall se ut. Funderar på om jag som hemmaanvändare verkligen behöver segmentera bort IPMI från användarnätet,, skulle vara som en kul grej mest isf, vill ju inte koppla den rakt in i PFsense , känns bara dumt.
Synpunkter på nätverkstopologin är varmt välkommet. Är bara en glad nätverksamatör. Rummen kommer till patchpannelen och sedan in i switchen.
Lite synd att 10gb switchar/nätverkskort är lite dyra :/ får ha 1gb som backbone i hemmet så länge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Bild på bygget, rätt trevlig case att jobba i. Önskar bara att där fanns förberett för 2.5" diskar uppe i 5.25" buren... Blir att införskaffa något ordentligt för dem senare, få ligga lite huller om buller så länge ^^
Nedersta HDD-vaggan skall där in en hot-spare, också lite senare budgeten sprack en aning för tillfället...
http://i.imgur.com/UTpgb6V.jpg

Blivande server-rum, Patchkablar till vardagsrummet är draget men syns inte på denna bilden...
http://i.imgur.com/cGlc7EE.jpg

Första uttaget in-patchat!
http://i.imgur.com/VM6uN38.jpg

Och lite såhär tänker jag mig att det skall se ut. Funderar på om jag som hemmaanvändare verkligen behöver segmentera bort IPMI från användarnätet,, skulle vara som en kul grej mest isf, vill ju inte koppla den rakt in i PFsense , känns bara dumt.
Synpunkter på nätverkstopologin är varmt välkommet. Är bara en glad nätverksamatör. Rummen kommer till patchpannelen och sedan in i switchen.
Lite synd att 10gb switchar/nätverkskort är lite dyra :/ får ha 1gb som backbone i hemmet så länge..
http://i.imgur.com/MOAKe7b.jpg?1

Jag har blivit din trogna Stalker hehe.

Ser riktigt nice ut, nu vill jag ju komma igång med.
Tänkte fråga vad du körde för chassi och nätagg, men nu är det besvarat.

För mig dog espressomaskinen igår så nu är det lite vägval haha.
Får nog köra nescafe och bygga Server.

Vad kör du för nätverkskabel?

/Erik

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hittade först inte mitt Intel NIC instickskort i ESXi men efter lite sökande hittade jag en reddit tråd som hjälpte till... lite längre ned på sidan är där är en som säger

Citat:

I enabled "Detect Non-Compliance Device" in the BIOS and this resolved the issue

Gjorde detta och pang tjong så hoppade kortet in i ESXi utan bekymmer.

Permalänk
Medlem

Skyfflar data från fysiska FreeNas nu. Ligger på ca 450 mbps i snitt, verkar stämma rätt bra med tanke på gamla hårdvaran.
Förbrukningen ligger på ~90W nu under full load, men har sett toppar på strax över 100W. Låg på ca 70W när jag inte skyfflade data. Känns helt ok, maskiner som kör i esxi är FreeNas och Pfsense.

Permalänk
Medlem

Sugen jag blev på att skaffa ett skåp nu.
Hemma har jag tyvärr dragit cat5e kablar, så vet ej om jag ska orka byta eller inte.

Först och främst måste jag bygga ihop maskinen.

Fina siffror du har där, min lilla HP40L drar typ 40 i idle och har bra mycket sämre hårdvara så detta känns riktigt bra.

Sket i ny espressomaskin så nu sparas det till server

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Sugen jag blev på att skaffa ett skåp nu.
Hemma har jag tyvärr dragit cat5e kablar, så vet ej om jag ska orka byta eller inte.

Först och främst måste jag bygga ihop maskinen.

Fina siffror du har där, min lilla HP40L drar typ 40 i idle och har bra mycket sämre hårdvara så detta känns riktigt bra.

Sket i ny espressomaskin så nu sparas det till server

Cat5e är väll egentligen inte dåligt. Så länge övrig utrustning till 10Gb nätverk är så dyrt som det är i dag är det kanske bara dumt att byta ut befintligt.
Men 10Gb utrustning börjar så smått leta sig ut i konsument världen, såg ett moderkort häromdagen som stoltserade med 2* 10Gb interfaces. Så om 2-3 år är det nog mer vanligt hoppas jag

"Skärmdump" på resultatet av dataskyfflande taget nu i morse

Permalänk
Medlem

Så gott som allt driftat nu funkar bra. Ibland blir man lite små förvirrad när man ska starta om servern, stänger ned pfsense för att sedan stänga ned ESXi,,, men oj det trådlösa som jag hängde på med laptopen routas ju via pfsense xD blev några hjärnspöken där!
wifi och trådburet har jag på separata nät med route emellan. Märkte där att cifs shares från det trådburna(NASen) inte namnuplöses i det trådlösa nätet.. routen funka fint så jag når sharen med FreeNas IP. Tror det borde gå att ordna med en DNS service i pfsense. Unbound läser jag på om lite smått nu.
Tänkte att både DNS och NTP skulle ligga i pfsense, så där är ett gränssnitt mellan interna och externa näten. Maskiner på interna nätet får informationen av pfsense ist för att hämta den på det farliga INTERNET! xD
Någon mer liknande information man kan flytta in i pfsense?

Permalänk
Medlem

Har hängt med i tråden sen du startade men jag lurkar mest runt på forum så jag skriver inte så mycket

Hur mycket ström drar den när du har den igång med dom vm's som du vill köra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnasse:

Har hängt med i tråden sen du startade men jag lurkar mest runt på forum så jag skriver inte så mycket

Hur mycket ström drar den när du har den igång med dom vm's som du vill köra med?

Jag har bara primär VMs igång än, FreeNas med 5 diskar och pfsense. Dom har fått vara två trådar eller vCores kanske man ska säga. FreeNas har 16gb minne och pfsense fick 1gb. Bootar esxi från usb och 3 ssd som datastores. Och tillsist ett nic från intel med 4 interfaces.
Med den setupen och full skrivning till mekaniska diskarna så låg förbrukningen och pendlade mellan 90-100w. När där är lite till ingen aktivitet på VMs ligger det på strax över 70w.
När maskinen är avslagen drar den 30w måste vara IPMI, skumma är att när jag drar brytaren på psun så drar den fortfarande 16w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Jag har bara primär VMs igång än, FreeNas med 5 diskar och pfsense. Dom har fått vara två trådar eller vCores kanske man ska säga. FreeNas har 16gb minne och pfsense fick 1gb. Bootar esxi från usb och 3 ssd som datastores. Och tillsist ett nic från intel med 4 interfaces.
Med den setupen och full skrivning till mekaniska diskarna så låg förbrukningen och pendlade mellan 90-100w. När där är lite till ingen aktivitet på VMs ligger det på strax över 70w.
När maskinen är avslagen drar den 30w måste vara IPMI, skumma är att när jag drar brytaren på psun så drar den fortfarande 16w...

Glöm inte att flytta ESXi's syslog så att den INTE skrivs till USB-pinnen om du inte redan gjort det, för då lär den slitas ut.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Glöm inte att flytta ESXi's syslog så att den INTE skrivs till USB-pinnen om du inte redan gjort det, för då lär den slitas ut.

Tack för heads up! Den har jag inte tänkt på.
Btw pfsense är helt underbart att arbeta med oj AirPlay hittade inte mellan näten... Jaha bara att logga in på pfsense med ipaden, ladda ned avahi pbi, starta och tjofs så funkade det bara ett av många bekväma exempel!

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Glöm inte att flytta ESXi's syslog så att den INTE skrivs till USB-pinnen om du inte redan gjort det, för då lär den slitas ut.

Det misstaget har jag gjort, och kan säga att det slutade med att det USB-minnet fungerade inte någe bra efter ett tag, speciellt inte när maskiner försvann efter att man startade om burken. De låg på datastoret osv, men ändringen som skulle till den fil som specificerar "inventory" sparades knappast.

Blev att installera esxi på en 500GB disk istället och slösa det utrymmet som var över...........

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Halloj,
Så nu sitter jag med en liten lista
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2715273&view=l
Tror du det räcker med 16G minnen vill ju helst spara där det går?

Det är inte mycket till förbrukning du har där inte.
Min lilla HP microserver drar ca 40 om jag inte minns fel, och det är ganska mycket sämre hårdvara i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Det misstaget har jag gjort, och kan säga att det slutade med att det USB-minnet fungerade inte någe bra efter ett tag, speciellt inte när maskiner försvann efter att man startade om burken. De låg på datastoret osv, men ändringen som skulle till den fil som specificerar "inventory" sparades knappast.

Blev att installera esxi på en 500GB disk istället och slösa det utrymmet som var över...........

Aj då, hur lång tid tog det ungefär innan du började märka skummheter??
Ska fixa med det ikväll hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Halloj,
Så nu sitter jag med en liten lista
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2715273&view=l
Tror du det räcker med 16G minnen vill ju helst spara där det går?

Det är inte mycket till förbrukning du har där inte.
Min lilla HP microserver drar ca 40 om jag inte minns fel, och det är ganska mycket sämre hårdvara i den.

Ser nice ut mängden minne beror helt på vad du skall köra.

Permalänk
Skrivet av Stenull:

Aj då, hur lång tid tog det ungefär innan du började märka skummheter??
Ska fixa med det ikväll hoppas jag.

Tog väll 10månader eller så innan det verkligen gav upp.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Tog väll 10månader eller så innan det verkligen gav upp.

Då har jag lite marginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Ser nice ut mängden minne beror helt på vad du skall köra.

Tackar för kollen

Planen är:
Nas4Free eller liknande (kanske testar ZFSGuru)
VM för övervaktning och styrning av temperaturer etc 1-wirenät samt nexa och kanske z-wave
VM för Minecraft server
VM för pfsense

Det är vad första planen är