USB-enheter som lägger av, överhettade? Asus x99-S

Permalänk
Medlem

USB-enheter som lägger av, överhettade? Asus x99-S

Hej alla!

Jag har ett problem jag kört i väggen med.

Mina USB-enheter slutar fungera lite sporadiskt, händer endast när jag spelar (Dota2, WoW, DAI etc).
Misstänker därför det har något att göra med temperaturer.

Det hela började när jag körde DAI. Jag märkte att USB-enheterna började hoppa lite, micen slutade fungera för en stund, tangentbordet blinkade och min xbox-kontroll hoppade upp å ner lite.
Kände då bakom datorn att luftflödet ut ur datorn var ganska kasst, då jag endast har en fläkt ut ur datorn, förutom de två i radiatorn som suger luft uppåt.

Se bild:

Jag kom då på följande "lösning" - jag tog bort sidolocket på min dator.

Problemet försvann typ direkt, och temperaturen på GPU'erna minskade med cirka 5 grader (80->75).

Har sedan dess kört med sidan av, men några dagar sedan kom problemet tillbaka, värre än förut.

Nu slutar musen fungera lite sporadiskt, även tangentbordet.

Detta har hänt när jag spelar WoW samt Dota 2. Ingen av dessa pressar datorn speciellt hårt och CPU-temp ligger på 55C~, GPU temps på max 70C i båda spelen.

Vad har jag gjort?

• Det första är ju standardlösningen, prova att byta USB-port. Fungerade igen då, men endast tillfälligt.
    Har bytt fram å tbx i alla portar jag har baktill på datorn (typ 12983712 st..), både USB2 och USB3.
    Samma problem uppstår i ALLA portar.

• Tänkte då att det var något fel på min mus eller liknande, men inser att det inte kan vara fallet, i så fall skulle min USB-mic + två möss + tangentbord + xbox-receiver vara trasiga vilket jag har svårt att tro.

• Har även startat om datorn typ 15 gånger, det fungerar en stund efter omstart men sedan börjar det "glappa/hoppa/blinka" igen.

• Har ominstallerat USB-relaterade drivrutiner till moderkortet med nyaste från Asus hemsida, chipset etc.

• Har även klockat ned mina minnen, jag tänkte eftersom XMP sätter blck-klock på 125Mhz så kanske det sabbar USB-portarna eller liknande men ingen skillnad. Nu blir inte heller minnen'a varma.

• Har aktiverat performance mode i energiinställningar, samt stängt av USB-strömsparläge

Har senaste versionen av BIOS till moderkortet.
Kan inte heller känna att temperaturen är speciellt hög i chassit nu, det är MAX 40-50 grader på olika områden i chassit, det måste väl moderkortet klara?
Känns helskumt detta, aldrig haft problem med USB-enheter på det här sättet tidigare.
Asus-Caroline (eller vem det nu blir) nu blir de till å gnugga tankenötterna å säga vad jag ska göra!

Jag har inte direkt någon lust att skicka in kortet för "felsökning"..

All info om burken hittar ni i min sign nedan. (Edit: ser nu att mina chassifläktar inte är listade, jag har tre stycken Be-Quiet SilentWings 2 140mm)

Hojta till om jag missat att skriva med något så uppdaterar jag posten.

Mvh

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Alla usbenheter eller de kopplade till en specifik port/kontroller? Skulle kunna vara som så att någon port är överbelastad. Hade en hub med en massa enheter i förut och den porten kunde få för sig att tacka för sig. Förmodligen för att det blev lite tungt att förse alla enheter med ström.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Alla usbenheter eller de kopplade till en specifik port/kontroller? Skulle kunna vara som så att någon port är överbelastad. Hade en hub med en massa enheter i förut och den porten kunde få för sig att tacka för sig. Förmodligen för att det blev lite tungt att förse alla enheter med ström.

Jag har alla direkt baktill på datorns olika USB-portar.
Har en USB-hubb i datorn också med egen strömförsörjning, i den har jag XBOX-receivern som också har hoppat en gång. Förvisso bara en gång.. kan de va usb-strömförsörjningen som ballat ur?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Kan ju prova och stänga av xHCI Hands off i bios (Disable alltså) samt eHCI hands off. Bocka ur "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström" i enhetshanteraren gällande alla usb-rotnav. In i energialternativ och avaktivera "inställning för valbar frånkoppling" gällande USB-inställningar.

Kan prova och koppla ur en USB enhet i taget och se ifall det blir bättre (så kanske du ser vilken USB enhet som ställer till det), prova och köra med annan mus och tangentbord. Sänka polling raten för musen. Försök dela upp USB enheterna jämt fördelat på usb kontrollerna, dom blåa portarna (usb3) kör en annan kontroller en svarta (usb2) till exempel. Har du tangentbord som stödjer PS/2 (med adapter) koppla in på det sättet så har du mindre last på USB. Prova och kör USB hubben i en svart port (usb2)

Får man fråga vilka grejer du har inkopplat mer exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Kan ju prova och stänga av xHCI Hands off i bios (Disable alltså) samt eHCI hands off. Bocka ur "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström" i enhetshanteraren gällande alla usb-rotnav. In i energialternativ och avaktivera "inställning för valbar frånkoppling" gällande USB-inställningar.

Kan prova och koppla ur en USB enhet i taget och se ifall det blir bättre (så kanske du ser vilken USB enhet som ställer till det), prova och köra med annan mus och tangentbord. Sänka polling raten för musen. Försök dela upp USB enheterna jämt fördelat på usb kontrollerna, dom blåa portarna (usb3) kör en annan kontroller en svarta (usb2) till exempel. Har du tangentbord som stödjer PS/2 (med adapter) koppla in på det sättet så har du mindre last på USB. Prova och kör USB hubben i en svart port (usb2)

Får man fråga vilka grejer du har inkopplat mer exakt?

Dold text

Glömde skriva att jag redan bockat ur energi-inställningarna om att spara ström, samt bytt till full perfomance mode.
Kan testa bios-inställningen när jag kommer hem, tack för tipset!

ar provat att flytta runt allting typ 3 gånger, och har det ganska bra balanserat mellan usb3/2.

Det jag har inkopplat:
Logitech 502
Qpad mk-50 - ps2->usb (tangentbordet har varit det som trasslat mest, fungerade dock klockrent i min gamla dator)
Snowball mic
USB-hubb a'la randommärke med egen ström -> Microsoft wireless receiver

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Glömde skriva att jag redan bockat ur energi-inställningarna om att spara ström, samt bytt till full perfomance mode.
Kan testa bios-inställningen när jag kommer hem, tack för tipset!

ar provat att flytta runt allting typ 3 gånger, och har det ganska bra balanserat mellan usb3/2.

Det jag har inkopplat:
Logitech 502
Qpad mk-50 - ps2->usb (tangentbordet har varit det som trasslat mest, fungerade dock klockrent i min gamla dator)
Snowball mic
USB-hubb a'la randommärke med egen ström -> Microsoft wireless receiver

Prova kör ditt Qpad mk-50 med ps2. Mitt 6gv2 är också lite konstigt i USB men funkar kalas i ps2 (ibland bootar det inte upp med datorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Prova kör ditt Qpad mk-50 med ps2. Mitt 6gv2 är också lite konstigt i USB men funkar kalas i ps2 (ibland bootar det inte upp med datorn).

Jättegärna, då har den ju full ghosting. Men hur? Har inte haft ett moderkort med PS2 på evigheter...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har under flera års tid haft mer eller mindre udda problem med ASUS usb-hubbar (aldrig MSI, Gigabyte eller ASRock), så min första gissning är att det är de som strular. Har problem med mitt nuvarande Impact VI också - särskilt usb 2.0-portarna verkar periodvis inte orka leverera tillräckligt spänning. Funkar bättre, men inte perfekt, på usb 3.0-portarna.

Har tangentbord, mus och en dac anslutna, och det strular då och då med alla. Även med annat tangentbord, mus och dac (bytte dac då jag trodde det var den som var problemet, men icke).

Vek/instabil 5V från nätagget? Kanske, men lite otroligt att flera olika Seasonic och Silverstone-nätagg skulle dela samma problem (och, som sagt, det är bara med ASUS-moderkort jag haft problem).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara som jag först misstänkte att något överhettas då? Det löstes ju tillfälligt av att ta bort sidan på datorn, men känns ju ändå som att grejerna borde klara typ 50-60C utan att dö..? Aldrig haft problem med någon billigare dator x.x

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara någon uppdatering som spökar, då?

Har nyligen fått problem med min burk. Igår dog codecs till ljudkortet(moderkortet+Tiamat 7.1-USB-dongel) helt plötsligt. Sen även varje gång när jag ska stänga av datorn, efter några timmars spelsession, så får jag bluescreen när jag stänger av datorn. Så min dator kraschar varje kväll.....

Har absolut inte gjort något i BIOS, och min klock har fungerat galant de senaste 3 månaderna. Så jag är kluven..

Bara en tanke

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det kan inte vara någon uppdatering som spökar, då?

Har nyligen fått problem med min burk. Igår dog codecs till ljudkortet(moderkortet+Tiamat 7.1-USB-dongel) helt plötsligt. Sen även varje gång när jag ska stänga av datorn, efter några timmars spelsession, så får jag bluescreen när jag stänger av datorn. Så min dator kraschar varje kväll.....

Har absolut inte gjort något i BIOS, och min klock har fungerat galant de senaste 3 månaderna. Så jag är kluven..

Bara en tanke

Stäng av snabb start i windows 8/8.1. Antar att du har nya windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Stäng av snabb start i windows 8/8.1. Antar att du har nya windows?

Nej, har Windows 7.

Dök bara upp helt plötsligt. Kernel-problem, tydligen. Helt plötsligt får den problem med strömmen av någon anledning. Därav tankar kring en update.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Anyhow stängde av xHCI med ALLA undergrejer, så blev 5 stycken saker jag bytte till disabled. Vart lite skraj att inte tgb skulle fungera i bios längre men de gick bra fortf.

Tänkte inte på om det uppstod något under kvällen, men ska hålla mer koll i kväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märkte inget skumt igår heller. Kanske Silcan kom med lösningen? Vore awesome isf.

Uppdaterar inom kort om det uppstår igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Märkte inget skumt igår heller. Kanske Silcan kom med lösningen? Vore awesome isf.

Uppdaterar inom kort om det uppstår igen

Uppdaterat datorn sen senast?

Fick någon update på Win7, och datorn stänger av sig normalt nu. Har varken petat i BIOS eller i Windows. Bara spelat

Låter som att de löst sig iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Uppdaterat datorn sen senast?

Fick någon update på Win7, och datorn stänger av sig normalt nu. Har varken petat i BIOS eller i Windows. Bara spelat

Låter som att de löst sig iaf

Mjao, har alla uppdateringar på att installeras automatiskt..
Ska prova sätta på locket på datorn igen å se om problemet återkommer, har kopplat ur min Blue Snowball nu. Den ballar fortfarande ut TOTALT, men det skulle kunna vara just den som är trasig. Med lite tur kanske det var den som var orsaken till allting

Mailat inet om att skicka in den för felsökning nu iaf.

Visa signatur