Strömmande spel med Steam, Nvidia Shield, Sony Playstation 4 och Nintendo Wii U

Permalänk
Medlem

Mycket grundlig och bra genomgång Emil. Tack för det och god jul!

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Vad synd att dom inte provade med en playstation Tv. Jag som är intresserad av att köpa en sådan

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Bara ett irriterande påpekande här, varför skulle du låta någon använda gamingdatorn för t.ex. surf eller annan skit när du har en laptop att låna ut? Då låser du inte någon av datorerna och alla får som de vill.

Permalänk

Måste säga att jag är mäkta imponerad av Limelight, vilket är en öppen källkod-klient för Nvidias GameStream-lösning. Jag kan över trådat nätverk strömma en fullt spelbar upplevelse till en RaspberryPi. Detta trots att Pi:n är begränsad till ganska svag beräkningskapacitet och 100-Ethernet, samt att strömmen passerar genom skräp-routern jag fått av Telia. Kan nu genom en genväg i OpenELEC:s XBMC-interface öppna en ström till steam big-picture och därifrån strömma alla mina spel från min stationära till TV:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

fast du tappar ju prestandan som den som streamar tar upp, så man kan ju inte direkt köra två tunga spel samtidigt...

Är mest intresserad i om det går rent tekniskt. Prestandan blir givetvis lidande, går ju åt mer en dubbelt så mycket beräkningskraft att köra två spel samtidigt, går givetvis att lösa genom att dra ner kvalitet, upplösning, framerate, men det kan bli problem med att grafikminnet inte räcker till vilket är ett större problem.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av houze:

Är mest intresserad i om det går rent tekniskt. Prestandan blir givetvis lidande, går ju åt mer en dubbelt så mycket beräkningskraft att köra två spel samtidigt, går givetvis att lösa genom att dra ner kvalitet, upplösning, framerate, men det kan bli problem med att grafikminnet inte räcker till vilket är ett större problem.

går säkert om du kör ett non-steam game. Mer tveksamt om du kör ett spel via steam. Fast det går att köra två spel samtidigt på steam dock osäker på om det går att streama ett och köra ett lokalt. Men borde gå o testa!

testade nyss, via Linux på laptopen. det funkar bra o streama om man ställer in samma upplösning på host som client i stream-inställningen. Men man tar över kontrollen på musen som via VNC så man kan inte köra två program, även om man hade velat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, nu är det allt dags för lite surdoftande hyperbol:

Begiper inte poängen med detta. Den enda s.k. fördelen är att man kan befinna sig på valfri plats (inom maxräckvidden), vad det nu ska vara bra för. Allt annat är nackdelar; sämre upplevelse, sämre responstider, sämre kvalité (lossykomprimerad video), sämre skärm (upplösning eller storlek eller kvalité eller alla tre), sämre kontroller (om man nu inte gillar att släpa runt på tangentbord och mus men då faller ju den s.k. fördelen med mobiliteten), batteritider och laddning, större risk för strul och dessutom extrakostnad i form av mobil hårdvara. Och sämre ergonomi, oftast. Det hela framstår som en nödlösning på ett i praktiken icke-existerande problem.

Noteras bör att jag ogillar soffspelande och avskyr konsoller.

Om du läser om någon funktion till vad som helst och inte riktigt förstår poängen med det och bara ser nackdelar, då är du nog inte riktigt del av målgruppen. Som du själv skrev så gillar du ju inte att spela i soffan eller använda handkontroller. De som gör det kan ju se detta som en jättetrevlig lösning för att kunna spela massa andra spel(med Shielden och Steam) som normalt sett inte kan spelas på TV:n/i soffan(då speldatorn antagligen står i ett annat rum).

Försök åtminstone sätta dig in i någon annans åsikt. Varför tycker de så? Om man tycker så, kan då detta vara användbart?

Kan ju nämna att jag inte heller gillar varken konsoller eller handkontroller men inte försöker jag tracka ner på något i onödan för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Är mest intresserad i om det går rent tekniskt. Prestandan blir givetvis lidande, går ju åt mer en dubbelt så mycket beräkningskraft att köra två spel samtidigt, går givetvis att lösa genom att dra ner kvalitet, upplösning, framerate, men det kan bli problem med att grafikminnet inte räcker till vilket är ett större problem.

Mig veterligen går det inte att använda datorn till något annat när den streamar. Det som syns på skärmen den streamar till kommer även att synas på datorn som streamar.

Detta var förvisso när jag provade för ganska länge sedan, kan ha ändrats ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

går säkert om du kör ett non-steam game. Mer tveksamt om du kör ett spel via steam. Fast det går att köra två spel samtidigt på steam dock osäker på om det går att streama ett och köra ett lokalt. Men borde gå o testa!

testade nyss, via Linux på laptopen. det funkar bra o streama om man ställer in samma upplösning på host som client i stream-inställningen. Men man tar över kontrollen på musen som via VNC så man kan inte köra två program, även om man hade velat...

Skrivet av biorrith:

Mig veterligen går det inte att använda datorn till något annat när den streamar. Det som syns på skärmen den streamar till kommer även att synas på datorn som streamar.

Detta var förvisso när jag provade för ganska länge sedan, kan ha ändrats ny.

Jag tänkte mer att man loggar in som en annan användare på en annan X-session på Linux-datorn.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av houze:

Jag tänkte mer att man loggar in som en annan användare på en annan X-session på Linux-datorn.

hmmm, intressant, dock tveksamt tror den streamade användaren kommer bli utloggad då. Har bara en användare så har inte testat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tipsa på bara! Jag valde ut en rad tjänster jag själv använder och kan testa på enkelt hemma, det finns givetvis många fler. Därför vi har ett briljant kommentarsfält.

Har inte sett hela videon så jag kanske har missat något. Men om du streamar från PS4->telefon, kan man då inte använda mobiltelefonens USB för att koppla till TV:n med MHL? Det borde göra det möjligt att dels ladda telefonen samtidigt som man får bilden på TV:n istället. Jag tänkte att detta kanske är en lösning om man som barn tvingas fira julafton hos mor/far-föräldrar och väntar på beskedet att åka hem

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Sen när sjutton ska ac bli en standard i trådlösa nätverk på enheterna? Det är ju som natt och dag. Även i dagens laptop så står det stöd för n-nätverk, men det som inte står är att det likt förbaskat är begränsat till 54mbit. Vad är då vitsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Är det någon som vet hur man sätter igång Steam In-home streaming över internet? Lyckas enbart få igång det via LAN!

Permalänk

får inte Steam in-home att funka

Hej, jag har nyligen upptäckt Steam in-home.
Men det problem jag har är att det inte funkar för mig.
jag har uppdaterat steam och även ställt in steam beta på min desktop och på min laptop.

jag får bara upp någon ruta med texten "authentication problem"

Är det någon som kan hjälpa mig att lösa mitt problem?
För jag kommer ingen vart

Visa signatur

Mobo:ASUS B85M-E|CPU:Intel I5-4570S|RAM:Corsair CMV4GX3M2A1333C9|GPU:GeForce GTX470 1280MB|GPU2:Virtu MVP: Intel HD4600|

Permalänk
Medlem

Ni missade: Sony PlayStation TV
Hade velat sett den med

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.