Rengjort SSD med Isopropylalkohol - garanti rykt?

Permalänk

Rengjort SSD med Isopropylalkohol - garanti rykt?

Hej!

Kort version:
Fel på SSD, skickar in till Inet, de ringer tillbaka och säger att pga det ser ut som att det varit någon vätska på klisterlappen (?) måste de skicka in till tillverkaren (Samsung). Om Samsung tar ut reparationsavgift måste jag betala den.
Den enda vätska jag kan tänka mig varit på SSD:n är Isopropanol i samband med rengöring, kan dock inte minnas att jag specifikt rengjort SSD:n.

Så min fråga är om jag upphävt garantin genom att eventuellt stänka lite Isopropanol på SSD:n?
(Om inte förutsätter jag att Samsung/Inet inte har någon rätt att ta ut någon avgift då det är ett garantiärende)

Längre version:
SSD:n i fråga är Samsungs EVO 840 som drabbades av det ökända läshastighetsproblemet. Efter jag använt officiella Restoration Tool-mjuvaran fick jag fel i form av SMART-felkoder och kunde t.ex. inte köra mjukvara som HD Tune Pro. Problemet uppstod alltså direkt efter detta och inte efter (eventuell) fysiskt rengöring av SSD:n. Problemen jag fick är för övrigt näst intill identiska med de som användaren Sjodda rapporterar i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1327503-samsung-rattar-lashastighetsproblem-i-ssd-840-evo/index7.html.
Försökte först kontakta Samsung men de gav mig bara ett automatiskt svar om hur man reklamerar produkter.

Det som oroar mig är om Samsung/Inet kommer försöka komma undan ansvar genom att hävda att jag spillt vatten eller annan "farlig" vätska på SSD:n

Bonusfråga: Vad kan anses som "skälig tid" när det gäller att reparera en ssd? Jag vill minnas att killen från Inet sa att det kunde dröja två månader innan jag får den tillbaka, vilket jag tycker är en ganska lång tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bolke Fernadotte:

Hej!

Kort version:
Fel på SSD, skickar in till Inet, de ringer tillbaka och säger att pga det ser ut som att det varit någon vätska på klisterlappen (?) måste de skicka in till tillverkaren (Samsung). Om Samsung tar ut reparationsavgift måste jag betala den.
Den enda vätska jag kan tänka mig varit på SSD:n är Isopropanol i samband med rengöring, kan dock inte minnas att jag specifikt rengjort SSD:n.

Så min fråga är om jag upphävt garantin genom att eventuellt stänka lite Isopropanol på SSD:n?
(Om inte förutsätter jag att Samsung/Inet inte har någon rätt att ta ut någon avgift då det är ett garantiärende)

Längre version:
SSD:n i fråga är Samsungs EVO 840 som drabbades av det ökända läshastighetsproblemet. Efter jag använt officiella Restoration Tool-mjuvaran fick jag fel i form av SMART-felkoder och kunde t.ex. inte köra mjukvara som HD Tune Pro. Problemet uppstod alltså direkt efter detta och inte efter (eventuell) fysiskt rengöring av SSD:n. Problemen jag fick är för övrigt näst intill identiska med de som användaren Sjodda rapporterar i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1327503-samsung-rattar-lashastighetsproblem-i-ssd-840-evo/index7.html.
Försökte först kontakta Samsung men de gav mig bara ett automatiskt svar om hur man reklamerar produkter.

Det som oroar mig är om Samsung/Inet kommer försöka komma undan ansvar genom att hävda att jag spillt vatten eller annan "farlig" vätska på SSD:n

Bonusfråga: Vad kan anses som "skälig tid" när det gäller att reparera en ssd? Jag vill minnas att killen från Inet sa att det kunde dröja två månader innan jag får den tillbaka, vilket jag tycker är en ganska lång tid.

Din reklamationsrätt består även om det är en fläck på utsidan. Om det är tecken på fukt inuti disken så är det värre.
Skälig tid för reklamation är i de flesta fall tre veckor. Säger Inet två månader så tycker jag att du ska be om kompensation. Två månader är inte skäligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Under de första sex månaderna efter köp är det säljaren som har bevisbördan enligt KKöpL (eventuell garanti kan förlänga perioden där säljaren har bevisbördan). De måste då kunna visa att vätskan sannolikt har orsakat felet.

Skälig tid brukar ses som 2-3 veckor, eventuellt något längre om de minimerar skadan du lider, t.ex. genom att du får tillgång till ett låneexemplar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolke Fernadotte:

Det som oroar mig är om Samsung/Inet kommer försöka komma undan ansvar genom att hävda att jag spillt vatten eller annan "farlig" vätska på SSD:n.

Ska man tro tidigare inlägg om reklamationsärenden där Inet är inblandande så kan du nog räkna med ansvarsflykt.
Ja, de kan eventuellt neka dig GARANTI beroende på vad som står i garantivillkoren. Däremot kan Inet inte neka dig REKLAMATONSRÄTTEN 8enligt KKL).

Isopop på en etikett kanske gör det svårare att identifiera enhetens tillverkningsdatum MEN så pass gammal är väl inte EVO 840 ändå och med kvitto så borde det var en no brainer för vilken seriös butik som helst. Etiketten i sig har ju ingen vital funktion.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

De menar det inte bara som så att eftersom det har varit vätska på etiketten så finns det risk för att det även finns i enheten, och då måste samsung titta på den. Är det då vätska i den (om det nu inte omfattas av garantin) så åker du på den kostnaden.
Så det är väl mer information från inet än något annat.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Din reklamationsrätt består även om det är en fläck på utsidan. Om det är tecken på fukt inuti disken så är det värre.
Skälig tid för reklamation är i de flesta fall tre veckor. Säger Inet två månader så tycker jag att du ska be om kompensation. Två månader är inte skäligt.

Skrivet av PeCe:

Under de första sex månaderna efter köp är det säljaren som har bevisbördan enligt KKöpL (eventuell garanti kan förlänga perioden där säljaren har bevisbördan). De måste då kunna visa att vätskan sannolikt har orsakat felet.

Skälig tid brukar ses som 2-3 veckor, eventuellt något längre om de minimerar skadan du lider, t.ex. genom att du får tillgång till ett låneexemplar.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ska man tro tidigare inlägg om reklamationsärenden där Inet är inblandande så kan du nog räkna med ansvarsflykt.
Ja, de kan eventuellt neka dig GARANTI beroende på vad som står i garantivillkoren. Däremot kan Inet inte neka dig REKLAMATONSRÄTTEN 8enligt KKL).

Isopop på en etikett kanske gör det svårare att identifiera enhetens tillverkningsdatum MEN så pass gammal är väl inte EVO 840 ändå och med kvitto så borde det var en no brainer för vilken seriös butik som helst. Etiketten i sig har ju ingen vital funktion.

Skrivet av Dhanjel:

De menar det inte bara som så att eftersom det har varit vätska på etiketten så finns det risk för att det även finns i enheten, och då måste samsung titta på den. Är det då vätska i den (om det nu inte omfattas av garantin) så åker du på den kostnaden.
Så det är väl mer information från inet än något annat.

Tack för svaren!

Har det ingen betydelse att eventuell fukt är Isopropanol?
Är det något som hindrar Samsung att av ren rutin att hävda att det beror på fukt? Vad kan jag göra för att bevisa att det inte beror på fukt?

Permalänk
Medlem

Isopropanol lämnar ju dock inga rester alls, därför man rengör saker med det
Så risken är att det inte är Isopropanol om det är kladd utan något helt annat.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolke Fernadotte:

Tack för svaren!

Har det ingen betydelse att eventuell fukt är Isopropanol?
Är det något som hindrar Samsung att av ren rutin att hävda att det beror på fukt? Vad kan jag göra för att bevisa att det inte beror på fukt?

Isoprop är väldigt flyktigt. Eventeullt (?) kan det finnas oljefilm som inte är ledande, tvärtom så skyddar det. I Sverige tillämpar vi sk fri bevisföring, dvs; Allt du säger kan användas som bevis, så om du genom saklig argumentation kan ge en rimlig redogörelse som styrker din ståndpunkt faller bevisbördan åter på säljaren. Denne måste då bevisa att vad-det-nu-är har lyckats tränga igenom höljet och orsaka sagda problem.

Låt dig inte vilseledas av säljarens spekulativa antagande om Samsungs garantipolicy, den är helt irrelevant eftersom du ska göra en reklamation där din motpart är säljaren och ingen annan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken hur du fått isopropanol på ssdn?
Vad rengör ni med isopropanol? Är det inte bara CPU och ev GPU yta innan applicering av kylpasta och då med en liten tuss eller bomullstops? Undrar bara hur du fått det på ssdn och då i sådana mängder så man skulle kunna misstänka att det kommit in i disken med och inte bara små stänk?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync