Rengjort SSD med Isopropylalkohol - garanti rykt?
Hej!
Kort version:
Fel på SSD, skickar in till Inet, de ringer tillbaka och säger att pga det ser ut som att det varit någon vätska på klisterlappen (?) måste de skicka in till tillverkaren (Samsung). Om Samsung tar ut reparationsavgift måste jag betala den.
Den enda vätska jag kan tänka mig varit på SSD:n är Isopropanol i samband med rengöring, kan dock inte minnas att jag specifikt rengjort SSD:n.
Så min fråga är om jag upphävt garantin genom att eventuellt stänka lite Isopropanol på SSD:n?
(Om inte förutsätter jag att Samsung/Inet inte har någon rätt att ta ut någon avgift då det är ett garantiärende)
Längre version:
SSD:n i fråga är Samsungs EVO 840 som drabbades av det ökända läshastighetsproblemet. Efter jag använt officiella Restoration Tool-mjuvaran fick jag fel i form av SMART-felkoder och kunde t.ex. inte köra mjukvara som HD Tune Pro. Problemet uppstod alltså direkt efter detta och inte efter (eventuell) fysiskt rengöring av SSD:n. Problemen jag fick är för övrigt näst intill identiska med de som användaren Sjodda rapporterar i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1327503-samsung-rattar-lashastighetsproblem-i-ssd-840-evo/index7.html.
Försökte först kontakta Samsung men de gav mig bara ett automatiskt svar om hur man reklamerar produkter.
Det som oroar mig är om Samsung/Inet kommer försöka komma undan ansvar genom att hävda att jag spillt vatten eller annan "farlig" vätska på SSD:n
Bonusfråga: Vad kan anses som "skälig tid" när det gäller att reparera en ssd? Jag vill minnas att killen från Inet sa att det kunde dröja två månader innan jag får den tillbaka, vilket jag tycker är en ganska lång tid.