app för meddelanden,sms

Permalänk
Medlem

app för meddelanden,sms

Hej
Mina barn har fått varsin android-surfplatta i julklapp. Surfplattan är utan sim kort endast wifi. Nu vill dom kunna kommunicera med sina kompisar som bland annat har imessage.

Jag har själv iphone men använder inte imessage för den tid jag provade detta tyckte jag det var opålitligt (meddelanden kom ofta inte fram) men det kanske funkar bättre nu.

men hur är det nu? finns det någon app för både imassege och sms i android.

Vilka appar skall man ha??

mvh Olof

Permalänk
Medlem
Skrivet av olof00:

Hej
Mina barn har fått varsin android-surfplatta i julklapp. Surfplattan är utan sim kort endast wifi. Nu vill dom kunna kommunicera med sina kompisar som bland annat har imessage.

Jag har själv iphone men använder inte imessage för den tid jag provade detta tyckte jag det var opålitligt (meddelanden kom ofta inte fram) men det kanske funkar bättre nu.

men hur är det nu? finns det någon app för både imassege och sms i android.

Vilka appar skall man ha??

mvh Olof

Det finns INGENTING för iMessage i android, då detta är Apples påhitt. Det fungerar bara från Apple till Apple (om de inte gjort om under de senaste veckorna)
Jag har för mig att Android har nå liknande som heter Hangouts, men kan missta mig.

Om de vill kommunicera med vänner som har Apple och internet åtkomst så kan de lika gärna använda sig utav Facebook chatten, med antagande att de har Facebook

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd

Glöm imessage, min lillebror använder kik med sina kompisar det är tydligen populärt

Permalänk
Medlem

iMessage är ju som sagt bara glömma om man inte har ett frukt-device.

Men vill man vara cross-platform är ju WhatsApp väldigt populärt, stöds av det mesta i mobilväg också (inklusive i-devices).

https://www.whatsapp.com/

Permalänk
Medlem

Whatsupp funkar inte med wifi-only.
Hangout funkat bra tycker jag, både text och vidosamtal.

Annars funkar Might Text bra, skickar SMS via en telefon (android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Whatsupp funkar inte med wifi-only.

Nu har jag ingen personlig erfarenhet, så vill inte säga att du har fel, men jag har bekanta som inte har mobildata i sina abbonemang, och såvitt jag vet så har de lyckats få igång Whatsapp med endast Wifi. Kravet är väl att man har ett telefonnummer, men det behöver inte vara kopplat till plattan utan vilken telefon som helst duger, dock helst ska det ju vara användarens eget telefonnummer vilket jag antar att de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Nu har jag ingen personlig erfarenhet, så vill inte säga att du har fel, men jag har bekanta som inte har mobildata i sina abbonemang, och såvitt jag vet så har de lyckats få igång Whatsapp med endast Wifi. Kravet är väl att man har ett telefonnummer, men det behöver inte vara kopplat till plattan utan vilken telefon som helst duger, dock helst ska det ju vara användarens eget telefonnummer vilket jag antar att de har.

Man behöver ett telefon nummer för att få igång WhatsApp. Då det blir ditt "id" i programmet så att säga. Men när man gjort det så måste man ej ha mobildata. Jag kör en emulerad platta på datorn (bluestack) som jag kör WhatsApp i. Så jag slipper skriva på en telefon.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Facebook Messenger. Finns som både separat app och integrerat i Facebook, och det kan väl inte vara många promille som har en iPhone men inte Facebook?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Man behöver ett telefon nummer för att få igång WhatsApp. Då det blir ditt "id" i programmet så att säga. Men när man gjort det så måste man ej ha mobildata. Jag kör en emulerad platta på datorn (bluestack) som jag kör WhatsApp i. Så jag slipper skriva på en telefon.

Aha! Det visste jag inte, då faller det ju lite iom att dom endast har en platta. Tack för förklaring.

Permalänk
Medlem

Använd LINE, fungerar både på iOS & Mac OS, Windows & Windows Phone samt Android. Går att logga in med antingen telefonnummer, email eller Facebook, och du ställer själv in ett ID som folk använder för att lägga till dig. Går även att ringa vanligt via LINE om man nu har simkort.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Får väl kolla om dom hört talas om Kik eller whatsapp, fast bara en av dom har telefonnr som man behövde till whatsapp.

ingen av dom har facebook ännnu....

Olof