Vilket MSI GTX 970 ska ja välja?

Permalänk
Medlem

Vilket MSI GTX 970 ska ja välja?

Hej
Sitter på ett gammalt 580GTX från MSI som har tjänat mig väl men nu e d allt dags för uppgradering...
Efter att ha lyssnat på SweC's summering av 2014 och annan faktainsamling har ja siktat in mig på dessa två:
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=824861&sku=828485

Vill gärna höra era erfarenheter om dessa kort, e d nån skillnad mer än på fabriksklocken mellan dom? Och bör ja titta på andra kort?

Tack på förhand!

//encor3

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk

Jag skulle satsa på de lite billigare kortet då de enligt mig är samma kort, väldigt små skillnader mellan hastigheten på kortet och de ända som skiljer de åt är kylarna.

Men och andra sidan så är de väl de som är prisskillnaden mellan korten, skulle tro att "gaming" versionen kyler lite bättre då den verkar ha rejälare block samt mer värmeledningsrör.

Här kan man se skillnaden mellan de två kortens kylning.

VANLIG

GAMING

Sen är väl de ena kortet lite dyrare när de följer med ett spel, men för övrigt borde det inte vara en dramatiskt stor temperatur eller prestanda skillnad.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Av bilderna att dömma så kyler förmodligen Gaming mycket bättre och/eller är mycket tystare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Gigabyte G1 eller windforce 3x, varför?
Jo läs jämförelsen själv.
http://www.overclock.net/t/1516121/gtx-970-comparison-strix-v...

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag hade kört på Gigabyte G1 eller windforce 3x, varför?
Jo läs jämförelsen själv.
http://www.overclock.net/t/1516121/gtx-970-comparison-strix-v...

Lite till om dessa korts kylning: http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_970...

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_970_gami...

Där är Gigabytes WF helt klart en bättre helhetslösning. Nackdelen är att det är ett långt kort rent fysiskt 312mm. Får precis plats i ett FD Define R2/3.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Lite till om dessa korts kylning: http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_970...

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_970_gami...

Där är Gigabytes WF helt klart en bättre helhetslösning. Nackdelen är att det är ett långt kort rent fysiskt 312mm. Får precis plats i ett FD Define R2/3.

I overclockers.net tråden har de gjort mätningar men dessa bilder var nog mer konkreta. Gigabytes lösning är en no brainer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

OK Gigabyte kyler bäst men MSI Gaming är tystast och kyler bevisligen tillräckligt bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

OK Gigabyte kyler bäst men MSI Gaming är tystast och kyler bevisligen tillräckligt bra.

Agreed, samma gäller Strix, i mina ögon så är det ju klart ljudnivå > kylning när man bara sitter vid datorn, spelar man vill man ju helst inte heller bli störd.

(personliga preferenser dock, vill man ha mer prestanda hoppar man upp i pris eller överklockar med egen fläktkurva.)

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!! Blir lika glatt överraskad varje gång man ber om hjälp här hur många som ger bra råd =D
Ja håller med om att Gigabyte har bästa helhetslösning efter ja läst era länkar men en fråga som då dyker upp är funkar Afterburner med G1 kortet lr har Gigabyte en egen sån lösning??

Visa signatur

Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |

Permalänk
Medlem

Skrivet av Curemylife:

Agreed, samma gäller Strix, i mina ögon så är det ju klart ljudnivå > kylning när man bara sitter vid datorn, spelar man vill man ju helst inte heller bli störd.

(personliga preferenser dock, vill man ha mer prestanda hoppar man upp i pris eller överklockar med egen fläktkurva.)

Idle låter alla i princip samma o ja spelar med hörlurar o 7 av 8 chassifläktar på max så d kmr inte störa mig men som du säger personliga preferenser...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av encor3:

Tack för alla snabba svar!! Blir lika glatt överraskad varje gång man ber om hjälp här hur många som ger bra råd =D
Ja håller med om att Gigabyte har bästa helhetslösning efter ja läst era länkar men en fråga som då dyker upp är funkar Afterburner med G1 kortet lr har Gigabyte en egen sån lösning??

Du kan använda GB egen men även MSI AB funkar utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du kan använda GB egen men även MSI AB funkar utan problem.

Ok tack allihopa för all hjälp, har plats i chassit o skiljer nåra 10or så d blir en resa t Inet nu för ett GB G1

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..

Har googlat runt och hittat lite blandade svar på hurvida ett GB G1 faktiskt får plats i ett Fractal Design R3..

Vet någon här ifall det funkar? Enligt de officiella måtten på FD och GB: s hemsidor så borde det inte gå, men skulle gärna få ett definitiv ja eller nej.

Tycker R3:an fortfarande är ett riktigt bra chassi, så jag är inte jättesugen på att byta ut det än... Kanske får ta fram plåtsaxen/bågfilen

tack på förhand!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Ok tack allihopa för all hjälp, har plats i chassit o skiljer nåra 10or så d blir en resa t Inet nu för ett GB G1

Nu verkar du ha bestämt dig, men jag hade nog valt ett MSI 970 Gaming. Läs Sweclockers recensioner och jämför (länkar nedan).

http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-97...
http://www.sweclockers.com/recension/19735-gigabyte-geforce-g...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xoka:

Lånar tråden lite..

Har googlat runt och hittat lite blandade svar på hurvida ett GB G1 faktiskt får plats i ett Fractal Design R3..

Vet någon här ifall det funkar? Enligt de officiella måtten på FD och GB: s hemsidor så borde det inte gå, men skulle gärna få ett definitiv ja eller nej.

Tycker R3:an fortfarande är ett riktigt bra chassi, så jag är inte jättesugen på att byta ut det än... Kanske får ta fram plåtsaxen/bågfilen

tack på förhand!

Ja, jag har ett G1 och detta i ett R3 chassi.

alex5555 Verkar bero på vilket ex man får tag i: http://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-gtx-970-je...

God fortsättning!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

alex5555 Verkar bero på vilket ex man får tag i: http://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-gtx-970-je...

God fortsättning!

Du länkade ett 970 från Palit. Blev antagligen fel där

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, jag har ett G1 och detta ia ett R3 chassi.

God fortsättning!

Kanon!

De gjorde mitt val lite lättare, tackar

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

Du länkade ett 970 från Palit. Blev antagligen fel där

Nej, jag länkade till en review där alla de andra korten som visades. Smart va?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gigabyte kortet på rea hos NetonNet: http://www.netonnet.se/art/dator/kom...b/210180.7063/ 3190:-

Permalänk
Medlem

Skrivet av Curemylife:

Kollade ni ens på länkarna? VRM delen blir ju uppemot 87c grader på MSI kortet.

Gigabyte kortet kan man faktiskt göra tystare i idle om man bara orkar pilla lite :).

Inte 83C, 87C
Visa signatur

Permalänk

När ändå denna tråd är uppe så lånar jag den. Denna månad kan det hända att jag köper ett nytt grafikkort, och har tänkt uppgradera upp GTX 970, detta http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-geforce-gtx-97...

Men min stora fundering är mitt nättag. Jag vet inte om det kommer att klara av och driva ett 970 med mitt CX600W från Corsair. Såg att 970 kräver 6 och 8 stift kontakter, och jag vet inte om mitt nätagg har dom kontakterna. Så därför tänkte jag höra med nån här, om vet nått om det. Tipsa mig gärna också om ett nytt agg om jag behöver det!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Inet i all ära (handlar faktiskt där oftast jag med), men köp den från netonnet på deras rea (500 kr billigare än inet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

När ändå denna tråd är uppe så lånar jag den. Denna månad kan det hända att jag köper ett nytt grafikkort, och har tänkt uppgradera upp GTX 970, detta http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-geforce-gtx-97...

Men min stora fundering är mitt nättag. Jag vet inte om det kommer att klara av och driva ett 970 med mitt CX600W från Corsair. Såg att 970 kräver 6 och 8 stift kontakter, och jag vet inte om mitt nätagg har dom kontakterna. Så därför tänkte jag höra med nån här, om vet nått om det. Tipsa mig gärna också om ett nytt agg om jag behöver det!

Din fråga angående ditt nätagg kan jag ej svara på, men läs min post ovan angående netonnets rea!:)

Edit: såg nyss att Voff89 hann före mig:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Kollade ni ens på länkarna? VRM delen blir ju uppemot 87c grader på MSI kortet.

Gigabyte kortet kan man faktiskt göra tystare i idle om man bara orkar pilla lite :).

Jepp - "At M4 we read out the VRM area which is at 87 Degrees C. That is a little high yet remains normal."
Är hur som helst grymt nöjd med mitt msi 970, tystare kort har jag aldrig ägt, i idle helt tyst och i full load även då riktigt tyst. Klockar även riktigt, riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej jag länkade till en review där alla de andra korten som visades. Smart va?!

Jaha, ok du tänkte så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

Gigabyte kortet på rea hos NetonNet: http://www.netonnet.se/art/dator/kom...b/210180.7063/ 3190:-

D va ju surt köpte mitt igår för 3699:- på Inet =/ men men fick d ju direkt iafl

En fråga offtopic, nån som vet var lr hur man lättast gör ett fläktfilter "fäste" för en 180mm fläkt?? Har ett FD Arc midi chassi o på sidopanelen där har ja satt en 180mm men vågar inte riktigt använda den då ja inte har nått filter för den o har hund med rätt så lång päls som ja helst inte skulle vilja ha in i burken... Självklart går d att tejpa på utsidan men riktigt så redneck vill ja inte gå... Tacksam för svar!

//encor3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mysig rea på netonnet! Köpte mitt "vanliga" Gigabyte Windforce 3x i fredags för 3,5k hos webhallen.

För övrigt är det HELT tyst vad gäller coilwhine. Inte ett enda pip ens på 1 000fps, vilket är otroligt skönt. Sen är fläkten väldigt tyst och klockar bra, dessutom väldigt svalt.

Så ja, jag är faktiskt riktigt nöjd med detta.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lossah:

Mysig rea på netonnet! Köpte mitt "vanliga" Gigabyte Windforce 3x i fredags för 3,5k hos webhallen.

För övrigt är det HELT tyst vad gäller coilwhine. Inte ett enda pip ens på 1 000fps, vilket är otroligt skönt. Sen är fläkten väldigt tyst och klockar bra, dessutom väldigt svalt.

Så ja, jag är faktiskt riktigt nöjd med detta.

Skönt att du är nöjd, dock är det en del som tycker WF-kylningen är högljudd, vilket jag inte kan hålla med om. Att det låter under start är bara tills drivrutinen kickar in sedan är det tyst. Ja som sagt det är bra kort och jag har heller inget CW. Även de andra korten har fördelar och är bra val de också, så ingen skugga på dem, anser jag.

God fortsättning!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Skönt att du är nöjd, dock är det en del som tycker WF-kylningen är högljudd, vilket jag inte kan hålla med om. Att det låter under start är bara tills drivrutinen kickar in sedan är det tyst. Ja som sagt det är bra kort och jag har heller inget CW. Även de andra korten har fördelar och är bra val de också, så ingen skugga på dem, anser jag.

God fortsättning!

Kan mycket väl vara som du säger, men tyckte lågvarviga fläktar var tysta tills jag upplevde fläktar/komponenter som inte gick/varvade upp alls, d.v.s. knäpptyst...man vänjer sig fort med ickeljud, med fläkstyrning är det endast cpufläkten som går på låga varv vilket fortfarande stör, gjort mig av med all mekanisk lagring, att gå tillbaks till komponenter som låter det minsta är desto svårare...visst minns när min dator lät som ett jetflygplan som varvade upp och det fungerade det också - hade lika kul då även om jag inte skulle vilja ha tillbaks oljudet...;)Kan man köra WF lika tyst/stänga av helt? Ingen aning men troligen har gb någon mening med att det int körs passivt ens på lägsta load? Skulle helt enkelt säga att min dator är knäpptyst, men för vissa finsmakare så låter den säkert alldeles för mycket. Bytt tillbaks till 212 evo från Kraken, då 212 låter betydligt mindre för mig. Blivit bortskämd med både nätagg och grafikkort där fläktarna först börjar jobba i load. Tystaste system jag någonsin varit i närheten av.
Så för att svara på din fråga: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem

Ja e iafl jätte nöjd med GB G1 kortet, har inte börjat klocka d än men max 63 C i Far Cry 4 så kylningen e ju tillräcklig iafl =P... Men en sak som e lite konstig tycker ja e att min på fläktarna är 34% (1600rpm ca) varför kan man inte få gå ner på lägre?? kollat både Afterburner o OC Guru... Måste man ha ett annat BIOS på kortet för att kunna sänka mer lr e d nån som vet hur man kan sänka ner lägre än 34%?? som tidigare sagt så har ja chassifläktarna på när ja spelar så då spelar d ingen roll men när den står idle så ska inte grafikkortsfläktarna höras tycker ja!

Visa signatur