Nytt gaming headset, vilket?

Permalänk

Nytt gaming headset, vilket?

Tja, är ute efter ett bra gaming headset då mitt nuvarande är lite trött (Creative Soundblaster Tactic 3D Rage trådlöst).

Det jag är ute efter är ett bra headset för gaming, film, musik, (5.1 - 7.1)?
Skiter i utseende då jag föredrar kvalitet över lullul

För runt 1000sek känner jag att jag kan lägga ut på ett headset.

Är tacksam för hjälp

Visa signatur

Mobo: Gigabyte Z790 Gaming X AX
CPU: Intel Core i5 14600K Stock
RAM: PNY XLR8 Mako 32GB (2x16GB) 6000Mhz
GPU: 2080Ti ROG STRIX GAMING OC (ska bytas på 5 serien)
If There Is No Games, Then It Is No Life

Permalänk

Någon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Q-pad QH-85/90 eller Kingston HyperX Cloud på rea för 500kr-700kr, med kingston får man extra kuddar och kan göra det till ett QH-85/90 beroende på vilket ljud man gillar.
Dom är bland dom bästa alternativen för under 1000kr till fullpris men eftersom att det så ofta kommer en rea på dom är det dumt att inte vänta in en sådan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Tja, är ute efter ett bra gaming headset då mitt nuvarande är lite trött (Creative Soundblaster Tactic 3D Rage trådlöst).

Det jag är ute efter är ett bra headset för gaming, film, musik, (5.1 - 7.1)?
Skiter i utseende då jag föredrar kvalitet över lullul

För runt 1000sek känner jag att jag kan lägga ut på ett headset.

Är tacksam för hjälp

Ja.. Ska du ha ett "gaming"-headset så är det som ovan talare pratar om mest värt imo. Ljudmässigt så skulle jag väl rekommendera några bra lurar istället och att du kompletterar det med extern mik (om det nu behövs?). Som du själv skriver "Skiter i utseende då jag föredrar kvalitet över lullul", då borde du inte ens fokusera på saker som heter "gaming".

Logan på Tek Syndicate har gjort några bra videos på hur du "bygger" ditt eget gaming headset, rankat ovan och ner från billigast till dyrast:
https://www.youtube.com/watch?v=3fD-M1F6L4g
https://www.youtube.com/watch?v=8dj5G0isn9Y
https://www.youtube.com/watch?v=VgTnJ3JQQ0E

Edit: Kan säga att jag är väldigt nöjd med mitt Sennheiser HD558 + Monoprice AMP/DAC! Ger en klar stereobild och fångar många detaljer, utan att mjukvarumässigt manipulera "5.1" eller "7.1#yoloswaggins"

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Q-pad QH-85/90 eller Kingston HyperX Cloud på rea för 500kr-700kr, med kingston får man extra kuddar och kan göra det till ett QH-85/90 beroende på vilket ljud man gillar.
Dom är bland dom bästa alternativen för under 1000kr till fullpris men eftersom att det så ofta kommer en rea på dom är det dumt att inte vänta in en sådan.

Vet du något ställe som har Kingston lurarna på rea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vet du något ställe som har Kingston lurarna på rea?

Inte för stunden men Dustin har Qh-90 för 600 https://www.dustinhome.se/product/5010668131/qh-90-pro-gaming...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Tack, har hittat QH lurara på rea men det är Kingstons variant jag söker, vill ha deras möjlighet att byta muffarna.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654571

Riktigt sköna.

Finns även beg på swec marknaden

Permalänk

vart ett par QPAD QH-90 från dustin Hade riktigt bra med recentioner och verkar lovande, inte mycket lullul heller för den delen, blir bara till och vänta på leveransen

Visa signatur

Permalänk

vart ett par QPAD QH-90 från dustin Hade riktigt bra med recentioner och verkar lovande, inte mycket lullul heller för den delen, blir bara till och vänta på leveransen

Du kommer inte att ångra dig perfekt ljud i både musik o spel.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Skrivet av carlosxbox82:

Du kommer inte att ångra dig perfekt ljud i både musik o spel.

fick hem det idag sitter och lyssnar på musik i detta monster, vilken jävla byggkvalité/pris för detta headset är helt chockad, speciellt för paketeringen av headsetet. Och man hör knappt nått utanför hörlurarna (ett riktigt stort plus). Jag vet att gränsen är runt 40-80h+ spelning för att dem ska spela som dem ska(rätta mig om jag har fel), så man kan inte bedöma ljudkvalitén riktigt än.
Men hur mycket bättre ljud får man med ett ljudkort? och vad är bra för en billig peng? lär nog bli min nästa uppgradering till datorn då ljud är ju egentligen riktigt viktigt för att få en bra spel upplevelse. och en liten dum fråga men vart installeras ljudkort på moderkortet?

Tack för tips på detta monster till prisvärt headset

Visa signatur

Permalänk

någon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fick hem det idag sitter och lyssnar på musik i detta monster, vilken jävla byggkvalité/pris för detta headset är helt chockad, speciellt för paketeringen av headsetet. Och man hör knappt nått utanför hörlurarna (ett riktigt stort plus). Jag vet att gränsen är runt 40-80h+ spelning för att dem ska spela som dem ska(rätta mig om jag har fel), så man kan inte bedöma ljudkvalitén riktigt än.
Men hur mycket bättre ljud får man med ett ljudkort? och vad är bra för en billig peng? lär nog bli min nästa uppgradering till datorn då ljud är ju egentligen riktigt viktigt för att få en bra spel upplevelse. och en liten dum fråga men vart installeras ljudkort på moderkortet?

Om du menar externt ljudkort så bror det såklart på vilket du köper, det som finns vad jag vet är pci, pci-e eller usb.
Pci och pci-e sitter då monterade direkt på moderkortet i respektive slot och usb är externa som man ställer på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt fundera på om du vill ha öppna eller stängda lurar. De har både sina för och nackdelar men kan vara värt att fundera och kanske lyssna på lita olika för att kunna smalna av bland den sjö av produkter som finns. Detta då detta är kanske bland den största sak som ändrar på ljudet i ett par hörlurar om man håller sig i samma prisklass.

Som någon nämde Q-pad QH-85/90.
De är mer eller mindre samma lurar med undantaget att det ena är öppna och de andra stängda. Det blir en enligt mig oerhörd ljudskillnad mellan dessa lurar bara pga det. Även kommunikationen med omvärlden blir det en väldigt stor skillnad på.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Triton242:

Jag skulle definitivt fundera på om du vill ha öppna eller stängda lurar. De har både sina för och nackdelar men kan vara värt att fundera och kanske lyssna på lita olika för att kunna smalna av bland den sjö av produkter som finns. Detta då detta är kanske bland den största sak som ändrar på ljudet i ett par hörlurar om man håller sig i samma prisklass.

Som någon nämde Q-pad QH-85/90.
De är mer eller mindre samma lurar med undantaget att det ena är öppna och de andra stängda. Det blir en enligt mig oerhörd ljudskillnad mellan dessa lurar bara pga det. Även kommunikationen med omvärlden blir det en väldigt stor skillnad på.

Har ju sina fördelar om man läser alla poster innan man svarar, som du kan se har han ju redan beställt och fått hem dom

Men du har en poäng i det du säger i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har ju sina fördelar om man läser alla poster innan man svarar, som du kan se har han ju redan beställt och fått hem dom

Men du har en poäng i det du säger i alla fall..

Vad är det roliga med det
Har själv ett par Qpad 1339 som jag är ganska nöjd med.
Fördelen är att man hör precis ALLT i spelen.
Nackdelen är att man inte hör när barnen slår ihjäl varandra och man måste ta tag i det.
Även att prata över TS är lite annorlunda med stängda lurar när man inte på samma sätt hör sig själv.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och letar just efter samma sak. Jag har kört igenom 2 st g35 headsets nu på ca 3 år, så rekommenderar dem ej, är vanligt vis en Logitech fanboy, så lita på min varning här.

Bra ljud, men byggkvaliteten är inte så bra som man först tror. Värt att fundera över är.

1. De sitter ganska tight runt öronen, jag har ett litet huvud och får ofta ont i käkfästet vid längre sessioner.

2. Materialet som skyddar kuddarna torkar väldigt lätt och börjar flagna efter ca 6 månader, tills det att de näst intill är helt avskalade efter 1 års flitig användning

3. Båda mina g35 har brutits av vid högra sida. Detta vid relativt lite stress/tryck när du lyfter dem. Ska du använda dem så rekommenderar jag att du fäster 2 st svarta buntband redan vid första användningen, då de fick mina andra par g35 att hålla ca 2 månader längre. Det är dock inget som räddar hörlurarna i längden, de går av efter ett tag ändå. Kikar man inuti fästet som kontrollerar svivel/tilt för kopparna så verkar det som att plasten de använder sig av har en tendens att torka och gör att de bryts väldigt lätt på insidan.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Om du menar externt ljudkort så bror det såklart på vilket du köper, det som finns vad jag vet är pci, pci-e eller usb.
Pci och pci-e sitter då monterade direkt på moderkortet i respektive slot och usb är externa som man ställer på skrivbordet.

menar ju så klart internt jag har ju 1 plats över för grafikkort/ ljudkort då dem sitter riktigt nära varandra (tror jag). som sagt är inte riktigt säker då jag inte håller på med datorer så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

menar ju så klart internt jag har ju 1 plats över för grafikkort/ ljudkort då dem sitter riktigt nära varandra (tror jag). som sagt är inte riktigt säker då jag inte håller på med datorer så mycket

Då köper du ett kort som passar i det slottet, är det moderkortet som står i profilen så är dom svarta slotten pci och dom blåa pci-e.

Att korten sitter nära spelar inte så stor roll, men ta porten längs från grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Då köper du ett kort som passar i det slottet, är det moderkortet som står i profilen så är dom svarta slotten pci och dom blåa pci-e.

Att korten sitter nära spelar inte så stor roll, men ta porten längs från grafikkortet.

okej, måste ta den som är längst ifrån då grafikkortet är nästan över ena sloten :/ men något tips på en bra och billigt ljud kort då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej, måste ta den som är längst ifrån då grafikkortet är nästan över ena sloten :/ men något tips på en bra och billigt ljud kort då?

Men om du är ute efter ett billigt ljudkort varför använder du inte det som är integrerat i moderkortet?

Man köper lösa ljudkort för att man vill ha bättre ljud än vad dom kan leverera och dom är dom inte direkt billiga.
Tror nog du måste upp kring 1000kr för ett löst ljudkort som är markant bättre än det integrerade.

Permalänk
Medlem

Köp inte ljudkort! Typ bortkastade pengar, det finns mycket mer att hämta I headsetväg. Gör nästan ingen skillnad enligt mig.

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men om du är ute efter ett billigt ljudkort varför använder du inte det som är integrerat i moderkortet?

Man köper lösa ljudkort för att man vill ha bättre ljud än vad dom kan leverera och dom är dom inte direkt billiga.
Tror nog du måste upp kring 1000kr för ett löst ljudkort som är markant bättre än det integrerade.

Skrivet av V1pArzZ:

Köp inte ljudkort! Typ bortkastade pengar, det finns mycket mer att hämta I headsetväg. Gör nästan ingen skillnad enligt mig.

TS behöver en optisk utgång för att kunna utnyttja sitt 300$ headset, ett ljudkort är enklaste lösningen för detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

TS behöver en optisk utgång för att kunna utnyttja sitt 300$ headset, ett ljudkort är enklaste lösningen för detta.

QPAD QH-90 kostar knappst $300 och behöver väl inte en optisk utgång heller.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

QPAD QH-90 kostar knappst $300 och behöver väl inte en optisk utgång heller.

QH-90 kostar 890kr. 599kr på dustins rea och har dubbla 3,5mm kontakter, är inte missnöjd med ljudet direkt men man vill ju få det bättre annars så sparar jag bara till ett som kostar 1000kr+ då det blir skillnad med ljudkort, inte så jag är bäst men ett ljudkort är ju ändå en förstärkare och det integrerade slår aldrig ett bra ljudkort, Hemma/ billjud kan jag rätt så bra då det är smått en hobby för mig och där är det förstärkaren som bestämmer det mesta! visserligen så är det mycket i högtalarna med men det är mer i förstärkaren, så det borde ju vara detsamma med ett ljudkort. Men sak samma.

Vad är bättre då ASUS eller Creative korten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får ja ställa en fråga i tråden !? HAr ett Sennheiser pc360 o e lite less på det.. skulle vilja testa ett antingen ett 5.1 headset som Razer tiamat, eller är det slöseri med cash? spelar mest ser bara lite på film,musik.. så 80% spel.. har ett xonar essence med hörlursförstärkare.. mvh

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Inaktiv

Har Logitechs G35 och jag har aldrig ångrat mig en sekund så här ett par år senare.

Ljudet i mikrofonen är lika viktig som i lurarna. Ett rent helvete med alla lösa mickar på stativ och andra skitmickar som sitter på headset. Det flåsas, knastrar, knakar och skränar. Många lyssnar enbart på ljudet och många lurar har bra ljud men förskräckligt dåliga mickar.

Permalänk

Hijackar tråden lite...
Även jag funderar att skaffa nytt headset med mic inom väldigt snar framtid. Har kikat lite på Logitechs G430. Frågan är nu om dom är något att ha. Kan ju säga att jag mest lirar Breaking Point på Arma 3 nu jusst... men även lite BF och andra FPS spel.
Någon som testat just dessa G430 och kan säga om dom är bra eller anus?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Hijackar tråden lite...
Även jag funderar att skaffa nytt headset med mic inom väldigt snar framtid. Har kikat lite på Logitechs G430. Frågan är nu om dom är något att ha. Kan ju säga att jag mest lirar Breaking Point på Arma 3 nu jusst... men även lite BF och andra FPS spel.
Någon som testat just dessa G430 och kan säga om dom är bra eller anus?

Om det inte stör dig så sitter själva fjärrkontrollen på sladden. Det är en risk då dessa oftast är "plastiga", känsliga för damm och går lätt sönder.

Sen är det väl bättre att skapa en egen tråd? Blir lite rörigt.

Permalänk
Skrivet av anon39592:

Om det inte stör dig så sitter själva fjärrkontrollen på sladden. Det är en risk då dessa oftast är "plastiga", känsliga för damm och går lätt sönder.

Sen är det väl bättre att skapa en egen tråd? Blir lite rörigt.

Tänkte att det skulle gå bra att hijacka tråden eftersom OP redan skaffat nytt headset och därmed avslutat sitt sökande efter det som titeln handlar om

Att fjärrkontrollen sitter på sladden gör mig inget... det jag undrar mest över är ljudkvalitén och dess surround ljud

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer