Grand Theft Auto V (PC) Tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Och tja. jag förstår ärligt talat inte hur du kan vara medveten om skillnaden mellan TN och IPS, men inte förstå skillnad mellan filstorlek och utseende när det kommer till grafiska element.

Det sista stycket handlade om min ovilja att migrera till ålderdomliga tekniker som jag övergivit.

Som tur är har vi ju sett rejäla prisfall på SSDs, en 480 GB Crucial MX100 kostar under 2000 kr just nu.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det sista stycket handlade om min ovilja att migrera till ålderdomliga tekniker som jag övergivit.

Som tur är har vi ju sett rejäla prisfall på SSDs, en 480 GB Crucial MX100 kostar under 2000 kr just nu.

Jag vet, men just ämnesvalet för din liknelse hamnade lite i motsägelse mot din första rad: "Jag menar att sambandet mellan utrymmeskrav och hög kvalité inte finns på det sätt du verkar avse här."

Det är lika sant som att det inte finns något samband mellan paneltyp och hög kvalité på skärmar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

"För att vara bra måste det inte vara stort, och bara för att det är stort måste det inte vara bra."

Så menar jag.

Nej du ahr rätt. Man kan göra tex minecraft istället, som är ett storleksmässigt ganska litet spel, jävligt roligt, och visuellt tilltalande med sin egna stil.
Men nu handlar inte den här tråden om hur man designar lättviktiga spel. Nu handlar det om GTA5.

Ett spel som vi redan vet har en enorm värld, men mycket stor variation på innehållet, en jäkla massa story och dialog osv.
Och dessutom har en art-style som kör efter den realistiska modellen, inte minecrafts repeterande textures med jättepixlar, eller tex Borderlands tecknade stil.

Hur får du det bra, utan att låta den faktiska lagringsstorleken vara stor?

Man kan göra ett stort spel som är dåligt.
Man kan göra ett litet spel som är bra.

Man kan göra ett stort GTA5 som är dåligt.
Man kan INTE göra ett litet GTA5 som är bra.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Man kan INTE göra ett litet GTA5 som är bra.

Vi får se efter den 27/1, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Till 99% frameraten, står bara inte ut med 30FPS och ännu mindre 30FPS med drops som både Xbox 360/PS3 har.
Hade GTA V körts i 60FPS kosntant utan drops hade jag nog köpt det till mitt Xbox 360 men nu blev det ju inte så så nu har man tålmodigt väntat på 120FPS på PC istället och det känns det värt

Modsen är bara grädden på moset för min del.

Är det sagt något om att spelet kommer ha upplåst FPS? Max Payne 3 hade väl i alla fall det om jag inte minns fel så bör ju komma till GTA V också, men man vet aldrig.. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kevve1:

Är det sagt något om att spelet kommer ha upplåst FPS? Max Payne 3 hade väl i alla fall det om jag inte minns fel så bör ju komma till GTA V också, men man vet aldrig.. :/

Ptja, som du säger så hade ju Max Payne 3 inget lås över huvud taget för det och inte GTA IV heller för den delen så det är det nog ingen risk för.
Dessutom hävdar ju Rockstar själv att PC-versionen inte är en "port".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

13,9 GB (14 962 470 554 byte) är min, inklusive all DLC.

Du hade inte massa skräp typ uppackade filarkiv/tusen savegames i din?

Nej, inget sånt. Save games hamnar inte i den mappen ens.
Har för mig att min Skyrim-mapp var runt 8GB utan nånting (utan DLC t.o.m.) men över 30GB när jag hade moddat det färdigt...
Och då använde jag inte ens knappt 4K-texturer, mest 2K...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

över 30GB när jag hade moddat det

Just det.

Jag har faktiskt också några moddar på sammanlagt 913 MB. Har dock inte installerat 4K-texturer, men kan konstatera att det inte handlar om mer än några enstaka gigabyte för att få det.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Just det.

Ja, det är väl inte så märkligt? Vi talar om hur stora spel behöver vara för att se bra ut, och Skyrim fick mängder med kritik för att det krävde moddar för att se bra ut.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kan omöjligt se GTA V som något annat än just en portning eftersom det släpptes först till XBOX 360 och PS3... och nu när "remaken" kommer så har den först släppts till XBONE och PS4... sist ut är PC.

Även om de nu faktiskt har utvecklat avskiljda versioner av spelet.

Det här gnället om att PC-versionen är en port är lika fel som det var första gången det skrevs.

Skrivet av n_sandstrom:

Ja, det är väl inte så märkligt? Vi talar om hur stora spel behöver vara för att se bra ut, och Skyrim fick mängder med kritik för att det krävde moddar för att se bra ut.

Du har fastnat i vinkelvolten!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Just det.

Jag har faktiskt också några moddar på sammanlagt 913 MB. Har dock inte installerat 4K-texturer, men kan konstatera att det inte handlar om mer än några enstaka gigabyte för att få det.

...Ja? Visade helt enkelt att du hade fel när du sa att Skyrim är 14GB med 4K-texturer.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, fastnar i vinkelvolten gör man när man försöker visa att stora spel kan ha ett bra utseende på små utrymmen, genom att ta ett av dom spelen som visar bäst hur fult det kan bli när man snålar på gigabyten.

Skyrim omoddat vid release. Högsta grafikinställningar när det kommer till texturer, i 1920x1200.

Åh vad lycklig jag var, som fick spara så många Gigabyte på mina stackars diskar!

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxus:

...Ja? Visade helt enkelt att du hade fel när du sa att Skyrim är 14GB med 4K-texturer.

Skyrim (utan DLC) med 4K-texturer är nog inga problem att få ihop på 14 GB. Det är när folk försöker göra om Skyrim till ett JRPG med massa moddar som det blir svettigt...

Skrivet av n_sandstrom:

Nej, fastnar i vinkelvolten gör man när man försöker visa att stora spel kan ha ett bra utseende på små utrymmen, genom att ta ett av dom spelen som visar bäst hur fult det kan bli när man snålar på gigabyten.

[tryckte Gilla på ditt inlägg!]

Idag köpte jag 480 GB SSD-utrymme ytterligare, så jag ska nog klara GTA 5 åtminstone.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Drasteroid:

Givetvis går det inte att förhandsboka på steam ännu då inga systemkrav är släppta.

Samma dag som systemkraven släpps, kommer vi att kunna förhandsboka på steam, och detta bör ske på Tisdag den 6/1.

Tisdag idag :> Inget än dock :<

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Tisdag idag :> Inget än dock :<

Vet.. Dock har vi haft 5 updates idag och 3 testare online.. Och ännu är det en testare inne, så får vi ingen info ikväll, bör vi få det imorgon.

EDIT: Nu är det två inne och testar

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Har de försenat spelet igen? Det står inte längre 27 Januari på Steam sidan. Tidigare stod det 27 Januari. Står istället "Early 2015".

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Tidigare stod det 27 Januari. Står istället "Early 2015".

Jag hävdar bestämt att Steam aldrig haft datum ute.

Det släpps den 27/1.

Permalänk

jag kan inte heller minnas att Steam nånsin haft datum. Det är inte försenat "at this time".

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hävdar bestämt att Steam aldrig haft datum ute.

Det släpps den 27/1.

Skrivet av n_sandstrom:

jag kan inte heller minnas att Steam nånsin haft datum. Det är inte försenat "at this time".

Hade för mig de hade datum tidigare. Kanske jag har fel. Hoppas verkligen det är 27 Januari.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Har de försenat spelet igen? Det står inte längre 27 Januari på Steam sidan. Tidigare stod det 27 Januari. Står istället "Early 2015".

Det står fortfarande 27:e januari på flera ställen på Rockstars webbsida.
http://www.rockstargames.com/V/info/new

Det är dessutom mindre än tre veckor kvar. Ska de försena ett spel så måste de klämma ur sig det i god tid innan, efttersom det ska skeppas fysiska versioner också.

Permalänk
Medlem

jag vill spela nuuuuuuuuuuuuuuuu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Hade för mig de hade datum tidigare. Kanske jag har fel. Hoppas verkligen det är 27 Januari.

Jag är ganska säker på att det stod 27 januari på produktsidan på steam.

Men ja, det kommer väl när det kommer, trist om de nu inte skulle fixa lansering i januari dock.

Permalänk
Geeks Gaming
Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Lansering 27:e Januari och de har ännu inte gått ut med systemkraven?

Konstigt...

Jag tyckte också det imorse. Sen grävde jag lite i nyhetsflödet här på SweC, och konstaterade att AC:Unity fick sina systemkrav 3 veckor innan, dvs en dag mer än GTA har på sig nu. Men dom kanske också var ovanligt sena ute.

Jag tänker oavsett inte bli förvånad om det får nån liten försening till.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Man är bara otålig numera... förut fick man vänta tills man kunde läsa systemkraven på baksidan av kartongen.

Hmm. Brukade inte dom oftast stå i PC-Gamer och så?
Men tja. Man gick inte runt med lika mycket stenkoll på exakt när spelen skulle släppas.
Förstår inte varför jag håller på så nu, det är ju inte direkt som om jag har brist på andra spel medans jag väntar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:

Permalänk

inget nytt på gta v fronten?, går inte att förboka via steam än ifall någon undrar

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

inget nytt på gta v fronten?, går inte att förboka via steam än ifall någon undrar

Vem vill förboka spel på steam, alltid så dyrt. Går ju att boka i svenska affärer via t ex prisjakt.

Annars är https://www.g2a.com/grand-theft-auto-v-preorder-steam-cd-key-... en bra sida.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lspn:

Vem vill förboka spel på steam, alltid så dyrt. Går ju att boka i svenska affärer via t ex prisjakt.

Annars är https://www.g2a.com/grand-theft-auto-v-preorder-steam-cd-key-... en bra sida.

Fast 452:- för ett PC spel är väl inte direkt billigt heller, speciellt inte för en återförsäljare som inte är en officiellt godkänd.

Knappt 3 veckors väntan kvar nu. Tiden har gått rätt snabbt ändå måste jag säga, jobbigaste väntan var när man var så uppe i spelet och förväntade sig ett släpp bara något halvår efter konsolversionen

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Fast 452:- för ett PC spel är väl inte direkt billigt heller, speciellt inte för en återförsäljare som inte är en officiellt godkänd.

Knappt 3 veckors väntan kvar nu. Tiden har gått rätt snabbt ändå måste jag säga, jobbigaste väntan var när man var så uppe i spelet och förväntade sig ett släpp bara något halvår efter konsolversionen

Jo precis. Men Rockstar har ju sagt att det är den 27nde, dom skulle ju släppa tidigare detta är ett försenat datum, om dom blir ännu mer försenade (vilket jag inte riktigt tror) så skulle dom nog nämnt det tidigare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt