Permalänk
Medlem

Lära mig sqlite

Då var det dags igen....

Började för ett tag sedan med Python och tänkte nu även börja med sqlite, o jobba med dessa ihop.

För att lära mig python har jag huvudsakligen använt mig av groklearning och thenewboston (youtube). Jag har fortfarande MYYYYCKET kvar att lära, men tack vare tipsen härifrån var jag skulle börja, så har jag iaf kommit igång.

Nu till min fråga. Några tips på var jag lär mig sqlite bäst? (Jag har sökt massor med utbildningar men blev reserv på varenda en, så jag får se till att lära mif själv helt enkelt). Hemsidor? Böcker? Youtube?

Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Den här kanske?

http://www.bokus.com/bok/9780596521189/using-sqlite/

Du kan gå in på ditt närmaste bibliotek och be att de fjärrlånar den till dig om du inte vill köpa den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Keeper of Traditions

Derek Banas på Youtube har mängder med bra videos om många olika språk och tekniker. Att kolla in hans spellistor är ett hett tips (han har en ny spellista om just SQLite, bland annat).

https://www.youtube.com/user/derekbanas/playlists

Han är väldigt pedagogisk och lätt att lära sig av, och han tar sig tid att faktiskt svara på de frågor som folk ställer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jättebra. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gratis Databaskurs via coursera finns också
https://www.coursera.org/course/db

Permalänk
Medlem

Notera att alla(?) olika databasprogram (sqlite3, mysql, oracle, postgresql) använder sig av SQL vilket är grundspråket. Det som skiljer sig mellan olika program är om de stödjer extra saker utöver SQL, till exempel så kan bla mysql hantera olika användare på en databas. Sqlite3 inkluderar bara det minimala som behövs för att SQL ska fungera.

Permalänk
Medlem

Någon speciell texteditor ni rekommenderar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

Någon speciell texteditor ni rekommenderar?

Skickades från m.sweclockers.com

Använder själv VS2013 för det mesta, men NP++ (notepad++) funkar ofta finfint.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Tackar för det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Fokusera dig istället på att lära dig databaser generellt så som relationsdatabaser etc istället för bara sqlite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok.
Några tips på var eller hur jag gör detta bäst?

Skickades från m.sweclockers.com