Minirecension av Fractal Define R5 m.m.
Eftersom jag byggde ihop lite nya och gamla delar i ett nytt chassi så tänkte jag delge mina synpunkter om Fractals nya Define R5. Jag hade tidigare ett Define R4 som jag var skapligt nöjd med, även om det fanns en del saker att anmärka på. Jag skickade ett mail till FD om några de saker jag såg som bristfälliga hos Define R4, och något år senare när jag byggde dator till min syrra så hade förslagen jag skrev i mitt mail kommit med i R4:orna. En annan anmärkning jag hade på Define R4 var att alla chassits delar inte hade samma jordplan, vilket de nu har på Define R5. Detta underlättar användningen av ESD-armband, då jag enkelt kunde sätta en lång skruv i ett skruvhål ute vid insidan fronten och därefter fästa krokodilklämman i den.
Datorn består av följande komponenter:
Intel i7-3770
ASRock Z77 Extreme4
32 GB RAM, 1866 MHz
2x 240 GB Intel 530 (RAID0), 1x 240 GB Intel 520, 1x 3 TB WDC Red.
ASUS GeForce 980 STRIX DCII OC
Sound Blaster Zx
Det första jag gjorde på mitt chassi var att stänga igen det helt ofiltrerade lufthålet på baksidan av chassit. Efter diverse test med olika material jag hade hemma så gjorde jag en pappmodell av kartong och klippte därefter ut en bit av skumgummiemballaget från HDD-kartongen. Efter grundlig rengöring/avfettning av plåten med isopropanol (avgörande för om limmet ska sitta kvar) så smältlimmade jag fast skumgummibiten. Körde med min Bosch PKP18E, en bra limpistol till ett rimligt pris som jag haft i 15 år nu.
Bild 1 (utsidan) , Bild 2 (insidan)
Resultatet blev OK med tanke på att jag i princip klippte på frihand. Tyvärr glömde jag justera upp skumgummit medan limmet var varmt, så det blev en liten glipa vid fläkten, men huvudsyftet var trots allt bara att minska inflödet av ofiltrerad luft.
Därefter var det dags att börja planera en så optimal kabeldragning som möjligt. Jag hade ett kit med individuellt sleevade kablar och tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att montera dem nu. I ett tidigt skede insåg jag dock att dessa kablar var betydligt tjockare än vanliga sleevade buntar, så det blev mycket buntband och omdragningar. Tyvärr var kabelgenomföringarna över moderkortet för trånga för att få igenom 8-pinskontakten, så jag fick plocka bort gummit, trä det över kontakten, och sedan lirka tillbaka det med kabeln på plats. Lättare sagt än gjort med dasslock till händer...
Bild 3 (påbörjad dragning) , Bild 4 (nästan färdig dragning)
Det må se ut som att det är gott om plats, men med alla SATA-kablar på plats (ej på bild) så var det med milt våld det gick att montera sidoplåten. Detta gav mig dock ett sug att skaffa utrustning för att tillverka eller modifiera egna kabelbuntar i framtiden, för mycket av problemen ligger i onödigt långa kabelhärvor som ska försöka "kortas ner" genom att hänga upp dem så smart som möjligt på baksidan av moderkortsplåten.
Fläktkontrollern i chassit har uppgraderats till SATA-kontakt för strömförsörjningen, men utan avbitartång är den endast kompatibel med 3-pinskontakter. Först här upptäckte jag ett par idiotiska designval på moderkortet, tyvärr fanns det inte mycket att välja på när jag behövde ett nytt 1155-moderkort, men detta stärker mina gamla uppfattningar om att ASRock är ett Budgetmärke (med versalt B).
Bild 5 (fläktkontrollerns anslutningar) , Bild 6 (kass design)
Moderkortet har alltså ett (1) uttag för PWM-fläkt vid sidan om CPU, övriga är 3-pin. Dessutom sitter detta enda 4-pinsuttag (samt interna USB 2.0-anslutningen) så att nedersta PCIe-platsen i praktiken inte går att använda. Som ni kan se på bild 6 har man även valt att sätta dit ålderdomliga PCI-platser, vilket gjorde att mitt SB Zx hamnade närmare mitt 980 än vad jag är bekväm med. HD Audio-uttaget på moderkortet sitter längst till vänster på bild 6. Firmwaren som ska styra chassifläktarnas varvtal är dessutom otroligt dåligt gjord i jämförelsen med t.ex. ASUS Q-Fan. Moderkortet varvar upp chassifläktarna helt i onödan p.g.a. att den automatiska fläktkontrollen styrs av CPU-temperaturen, mätning av chassitemperatur verkar helt saknas.
Flera komponenter på moderkortet satt snett och kortet ger ett budgetmässigt intryck, vilket inte alls stämmer överens med prisnivån det ligger i. Det allvarligaste problemet var att de analoga ljudutgångarna inte passade i I/O-plåten. Eftersom övriga hål passade tillräckligt bra för att åtminstone gå att använda så lutar jag åt att I/O-plåten antingen blivit feltillverkad, eller att hela enheten som innehåller ljudutgångarna blivit felmonterad. Som tur var hade jag ett gäng tillräckligt små brickor, 0.75 mm tjocka, som jag kunde montera under moderkortsdistanserna och höja upp kortet tillräckligt för att kunna passa in I/O-plåten.
Bild 7 (dålig passform, efter höjning)
Inifrån chassit såg det ut såhär när jag började närma mig slutet, ni slipper dock se de icke-färgmatchade SATA-kablarna jag har för tillfället.
Bild 8 (framifrån, nästan klar) , Bild 9 (Creative Porrbelysning™)
Trots onormalt tjocka kabelbuntar gick det ändå att få in dem så att minimala mängder kabel exponeras på insidan av chassit. I verkligheten ser det trängre ut än vad det är, men hade jag haft 10 mm mer utrymme mellan sidoplåten och moderkortsplåten så hade det varit optimalt för mig. Om man skippar att svänga in SATA-kablarna i gummigenomföringen vid sidan av moderkortet så är det sannolikt inga problem överhuvudtaget, då böjarna tar extra plats.
Fractal Design Define R5 har högre byggkvalité än R4, och är väldigt trevligt att bygga i. Dessutom får man ett rimligt ljuddämpat chassi med smarta funktioner för bara en tusenlapp. Dessutom tycker jag att det är riktigt snyggt.
Några mindre positiva saker är att de bl.a. snålat in på skruvarna som medföljer. En av moderkortsdistanserna har inget skruvhål utan består av en rundad tapp, och det följer inte med några extra moderkortsdistanser. Frontfläktarna sitter fästa med ett par långa skruvar som var ca 1-2 mm för korta för att montera en annan fläkt än den medföljande, trots att det finns en frigång på minst 5 mm mellan fläktens skruvhål och närmaste hårddiskbur.
ASRock-moderkortets tillkortakommanden räddades delvis av att Noctua NF-A14 PWM kom med rikliga tillbehör, såsom 4-pins Y-kabel och en rejäl förlängningskabel (30 cm) så gick det att koppla in fläktarna snyggt ändå.
Slutbetyg
Define R5..................................................... 4/5 Sveklockare
Noctua NF-A14 PWM..................................... 5/5 Sveklockare
ASRock Z77 Extreme4................................... 4/5 klåpare & ockrare