Var internminnen såhär billigt för ca 2 år sen?

Permalänk
Entusiast

Känns som att minnesmängden för datorer har stått still så länge nu förutom de höga priserna och det dels på grund av de allt mer lägre minneskraven för nyare operativsystem.
Om Windows 10 följer trenden så kommer det ju bli ännu resurssnålare än Windows 8 med minnet och därför kan man ju fråga sig varför vi någonsin skulle behöva mera minne utan att låta för mycket som Bill Gates
Skulle väl vara spel kanske.

Inte för att det är negativt över huvud taget men det är ju i alla fall någonting ljust bland dessa höga RAM-priser.
Tänk om Windows 8 och 10 hade 4/8GB som minimum enligt tradition till exempel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

1994 gav jag 3200:- för en 16MB till en AST 486:a, den hade 4MB fast på moderkortet och en tom ramsockel, 20MB var sjukt mycket på den tiden för DOS 6 och Win 3.1.

Jag försöker komma ihåg vilket år det var, men jag hade en dual Pentium rig med 6x16MB RAM i ungefär samma veva. Större delen av dess livslängd fick den dras med Windows 9x, men när jag fick tag på den var det NT 3.1 som gällde. (För mig var det förstås viktigare med spel-kompatibilitet, än multi-CPU support.) Den kom med dubbla P-50, och slutade sitt liv med 2x233MMX. På den tiden var ASUS mycket mer behjälpliga med hårdvarumoddar, och på ASUS eget forum fans det en entusiasttråd för kloka människor där de med hjälp av input och resurser som custom BIOS'ar fick hårdvaran att göra saker den aldrig riktigt var planerad att göra... I dag går alla tillverkare närmast andra hållet. Kan någon modda hårdvaran ska det motarbetas, och förhindras.

Men i alla fall. Jag vågar inte riktigt tänka på vad 6 16MB 60 ns minnen kostade på den tiden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Börjar ju få lite 1998 kartell vibbar...

According to the lawsuit (PDF), various DRAM makers colluded in 1998 to drive up memory prices, which prompted a criminal investigation in 2002. To date, four manufacturers -- Samsung, Hynix, Infineon, and Elpida -- plus 12 individuals have all pleaded guilty to price fixing charges and paid over $730 million in fines, the DoJ said.

in court documents, the Department of Justice (DoJ) called it "one of the largest cartels ever discovered.

Permalänk
Avstängd

730 miljoner dollar i böter... Och vem/ vilka får dom pengarna!? jävla system

Skrivet av Alpha77:

Börjar ju få lite 1998 kartell vibbar...

According to the lawsuit (PDF), various DRAM makers colluded in 1998 to drive up memory prices, which prompted a criminal investigation in 2002. To date, four manufacturers -- Samsung, Hynix, Infineon, and Elpida -- plus 12 individuals have all pleaded guilty to price fixing charges and paid over $730 million in fines, the DoJ said.

in court documents, the Department of Justice (DoJ) called it "one of the largest cartels ever discovered.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neonodia:

730 miljoner dollar i böter... Och vem/ vilka får dom pengarna!? jävla system

De fördelas ut till medborgarnsa i landet i stället för att bara aktieägarna får avkastning, dvs samhället får dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

ABsolut.. likadant som vi i sverige får ta del av det.. Nä just det det går i dom fetas fickor.

Skrivet av mrqaffe:

De fördelas ut till medborgarnsa i landet i stället för att bara aktieägarna får avkastning, dvs samhället får dem.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2x8Gb Corsair memory 2400mhz från netonnet i maj för 1.4, vet inte om dom var så up to date med priser
Edit: det var inte rea