Permalänk
Avstängd

Dött nätaggregat?

Hej!

Jag satt och spelade en stund nu på morgonen, spelade H1Z1 och rätt som det är så dör hela datorn.
Väntade 10-15 sekunder för att se om han skulle bota sig själv, men det gjorde den aldrig, så jag tryckte på power knappen för att starta upp den och knappt en sekund efter så dör han igen.

Så, antingen är det väl nätaggregatet som dött eller processorn, men är det någon som har varit med om något liknande?
Ska ta och leta fram ett gem och kolla om det är PSU som har dött.

Permalänk
Skrivet av TomtensRen:

Hej!

Jag satt och spelade en stund nu på morgonen, spelade H1Z1 och rätt som det är så dör hela datorn.
Väntade 10-15 sekunder för att se om han skulle bota sig själv, men det gjorde den aldrig, så jag tryckte på power knappen för att starta upp den och knappt en sekund efter så dör han igen.

Så, antingen är det väl nätaggregatet som dött eller processorn, men är det någon som har varit med om något liknande?
Ska ta och leta fram ett gem och kolla om det är PSU som har dött.

Grabben råkade ut för liknande när han spelade på min nybyggda dator. Var en av RAM-stickorna som gått sönder efter tre dagar där allt verkade fungera.
Gör en systematisk felsökning så hittar du nog problemet. Det underlättar om man har andra datorer att låna delar av för att testa.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Det är det enklaste. Annars har jag för mig att moderkortet startar fläktar innan processorn. Ibland finns det lampor på moderkortet som lyser konstant när det finns ström. Kika om något alls reagerar när du trycker på start knappen. Sedan kan du plocka isär och felsöka mer specifikt

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtensRen:

Hej!

Jag satt och spelade en stund nu på morgonen, spelade H1Z1 och rätt som det är så dör hela datorn.
Väntade 10-15 sekunder för att se om han skulle bota sig själv, men det gjorde den aldrig, så jag tryckte på power knappen för att starta upp den och knappt en sekund efter så dör han igen.

Så, antingen är det väl nätaggregatet som dött eller processorn, men är det någon som har varit med om något liknande?
Ska ta och leta fram ett gem och kolla om det är PSU som har dött.

Vad är det för nätagg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Vad är det för nätagg?

Fractal Design, 1000w.

Som är inne på sitt femte år nu, så är ju dags att byta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtensRen:

Fractal Design, 1000w.

Som är inne på sitt femte år nu, så är ju dags att byta det.

Är det inte garanti kvar på det, kan ju vara smidigt att få ett nytt utan att det kostar ett öre för dig.