Permalänk
Medlem

gymnasium för it

Hejsan sweclockers har fått i uppdrag av mina föräldrar att hitta gymnasium som jag kan tänka mig gå på. Jag går bara i 8an men bättre att vara förtidig en försent. Jag gillar programering och it har alltid vara intressant och roligt. Jag tycker att natur eller teknik linje är för mig men vilket gymnasium ska jag välja ?
Bor i stockholm.

Permalänk
Medlem

Vet ej gymnasium (fel sida av Sverige) men välj bara teknikvetenskaplig linje och sedan gör en utökad kurs för programmering 1 & 2. Då får du full behörighet och fritt val framöver. Blir det lite mycket kanske IT & Media och köra standard val (om du ej vet så är it & media en fördjupning utav Teknik). Utökad kurs innebär att istället för att läsa 2500poäng så läser du 2700 poäng, 2500+2x100. Du kan tom. om du känner dig säker med programmeringen be om att bara få göra proven och strunta i lektionerna utan problem. Prata med din studievägledare, den bör veta vilka skolor som är aktuella.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Glömde uppmärksamma att utökad kurs är något man ansöker om som har antagningskrav och det måste vara personal möjligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av ponta9:

Hejsan sweclockers har fått i uppdrag av mina föräldrar att hitta gymnasium som jag kan tänka mig gå på. Jag går bara i 8an men bättre att vara förtidig en försent. Jag gillar programering och it har alltid vara intressant och roligt. Jag tycker att natur eller teknik linje är för mig men vilket gymnasium ska jag välja ?
Bor i stockholm.

Nacka, Värmdö är två stora bra gymnasium. Svårt att säga dock hur deras IT/Teknik då man inte gör mycket sådant på gymnasienivå ändå. Själv gick jag Teknik på skola där alla läste webdev och java vilket var intressant.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Samt självklart, kolla runt på linjer med önskad linje och besök dem. Att sitta och glo på websidor säger egentligen bara det dem vill säga. Hitta en skola du blir bekväm med och sedan undersöker du om dem har vad du är efter. Men går du nu i åttan så är det ingen stress så länge du vet ungefär vad du vill göra för något.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nu var det några år sen jag tog studenten men skriver mitt ändå..

Jag valde en arbetsförberedande IT-utbildning, något som jag ångrar i efterhand. Man fick lära sig en hel del, det kan jag inte säga något om, nackdelen var att man kom ut från skolan med lite kunskaper om många områden = inte jättelätt att skaffa jobb.

Nu hade jag tur och lyckades skaffa jobb inom fältet, men snackade man med gamla klasskompisar så var det väldigt få som faktiskt hade fått jobb som ens var i närheten av deras gymnasieutbildning.

I efterhand ångrar jag att jag inte läste en utbildning som gav högskolebehörighet, typ teknikvetenskaplig som philipborg skrev, då man hade haft betydligt större valmöjligheter efter skolan. Annars fastnar du i träsket då du kanske i värsta fall behöver läsa upp en massa ämnen på distans, har läst någon kurs så och de var ingen höjdare.

Bara mina tankar på det hela, men det blir ju ditt val i slutändan ändå

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

Det hänger mycket på om du vill läsa högskoleförberedande eller inte. Om du tror att du kommer att vilja jobba med tex programmering i framtiden (om nu har planerat så långt fram redan) så är det väl att rekommendera att läsa högskoleförberedande, alltså Teknik eller Natur med inriktning på data / it.

Oavsett gymnasium och inriktning så har jag svårt att tro att kunskaperna därifrån räcker till för ett programmeringsjob eller dylikt. Säger dock inte att det är omöjligt. Det hänger till stor del på eget intresse. Dvs att du inte nöjer dig med att göra läxan och tror att du kommer bli bra på det

Permalänk
Medlem

Varför ska man välja något speciellt gymnasium? jag bara tog det som var närmast och är nöjd.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

har dålig koll på speciallinjerna och det är snart 10 år sen nu som jag gick ut gymnasiet men om jag ska ge ett enda råd så välj en utbildning som är baserad på naturprogrammet då det är ett baskrav på dom flesta tekniska högskoleutbildningarna (dvs; fysik a,b matte d/e, kemi a)

edit: dåligt formulerat, tänk kurserna, inte programmet i sig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vad som helst förutom Thorildsplans Gymnasium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

har dålig koll på speciallinjerna och det är snart 10 år sen nu som jag gick ut gymnasiet men om jag ska ge ett enda råd så välj en utbildning som är baserad på naturprogrammet då det är ett baskrav på dom flesta tekniska högskoleutbildningarna (dvs; fysik a,b matte d/e, kemi a)

Teknikprogrammet läser IT-kurser och har de moderna formerna av de kurserna du nämnder (Fysik 1/2, matte 3c/4c kemi 1).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ni som tagit högskoleförberedande teknikutbildning, hur fortsatte ni era studier och hur lätt var det att komma in på dessa? Vad jobbar ni med idag?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Teknikprogrammet läser IT-kurser och har de moderna formerna av de kurserna du nämnder (Fysik 1/2, matte 3c/4c kemi 1).

Ah så länge programmet ger högskolebehörighet och kurserna är med så teknikprogrammet låter ju rent spontant som en väldigt intressant linje för ts. Själv gick jag samhäll och fick i efterhand läsa in dom kurserna på komvux för att få behörighet, rekomenderas inte

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Var i Stockholm bor du? Pendlingsväg kan vara en viktig del att ha i beaktning när man väljer skola. Hur som helst är tekniklinjerna (natur vet jag inget om) ganska snarlika varandra. Alla har exempelvis matte/fysik/kemi men i olika utsträckning beroende på inrikning.

Är det programmering som intresserar kanske informationsteknik kan vara något att titta närmare på. Och vill du ha stor valmöjlighet till vidare studier på högskola utan att för den skull välja kurser själv (de som krävs för behörighet) är det teknikvetenskap som gäller.

Gällande skola har jag hört mycket bra om Värmdö gymnasium och har själv gått Fredrika Bremer och är nöjd.

Men ta ett snack med din studievägledare för att få lite mer kött på benen, och sen välj en linje som intresserar dig som brukar resten lösa sig på vägen.

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Teknikprogrammet läser IT-kurser och har de moderna formerna av de kurserna du nämnder (Fysik 1/2, matte 3c/4c kemi 1).

Rekommenderar också teknikprogrammet. Läste själv NV-NV insåg i efterhand att det var onödigt, hade varit bättre för mig att gå teknik så att man kunde läst programmering i gymnasiet istället för Kemi B och biologi breddning....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@TS: Om du vill har tänkt dig att plugga datavetenskap eller liknande på universitet/högskola i framtiden så se till att det gymnasieprogram du väljer ger ordentligt med matematik...skulle säga att matten är viktigare än gymnasiets programmeringskurser för en framtid inom programmering.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

Hejsan sweclockers har fått i uppdrag av mina föräldrar att hitta gymnasium som jag kan tänka mig gå på. Jag går bara i 8an men bättre att vara förtidig en försent. Jag gillar programering och it har alltid vara intressant och roligt. Jag tycker att natur eller teknik linje är för mig men vilket gymnasium ska jag välja ?
Bor i stockholm.

Kan verkligen rekommendera att du läser natur. Du får den bredaste utbildningen och är behörig till allt. Jag tog studenten från Nacka gymnasium och var jättenöjd. Läser nu civilingenjör i industriell ekonomi. Om du är intresserad av data så är det i min mening utan tvekan bäst att läsa natur och sedan söka till någon civ ing i datateknik/informationsteknik/mjukvaruteknik på något av de 5 stora tekniska högskolorna (Linköping, chalmers, Kth, lund och luleå). Ännu bättre blir det om du självlär dig lite programmering själv på sidan av. Detta kommer du ha stor nytta av när du når universitetet då programmeringen man läser i början är på nybörjarnivå (T.ex är vi kanske 5 pers i min klass som ens vet vad en kompilator och kanske 2 som kan skriva hello world i valfritt språk).

Du får jättegärna citera om du har några frågor så svarar jag gärna

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

Spelar inte så stor roll vad du väljer då IT-delen i de flesta gymnasie program är rätt så liten (speciellt fram till vårterminen i åk3). Du kan lika gärna ta vilken högskoleförberedande linje som helst och sen ta programmering som IV val eller liknande. (Går själv it-hårdvara inriktad teknik linje i åk3.)

Permalänk
Medlem

Tänk på att du behöver Matte för att kunna komma in på programmering på universitetet sedan, många som bara skiter i det då de tror att de inte kommer att möta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Varför ska man välja något speciellt gymnasium? jag bara tog det som var närmast och är nöjd.

För att det påverkar hela ens liv.

Väljer du till exempel Thorildsplans gymnasium kommer du gå med massa omotiverade elever som inte ser skolk som något onormalt och där lärare inte bryr sig speciellt mycket. Du lär dig mycket mindre och får lägre betyg, kommer inte in på en lika bra högskola som du skulle ha kunnat komma in på, får återigen sämre utbildning, leder till sämre jobb, lägre lön, tråkigare liv.

Visst spelar ingen roll om ens ambitions nivå är att få E i alla ämnen, men siktar man högre spelar det roll.

---

TS: Se till att gå på gymnasiemässan och alla öppna hus. Jag tror teknik linjen kommer passa dig bättre, borde vara fler personer som är intresserade av just it och programmering. Kolla också in intagningspoängen och välj ett med hög sådan, då vet du att klassen inte kommer vara stökig och att lärarna faktiskt kan lära ut och inte vara barnvakter.

Väljer du teknik så se till att välj en teknik linje där du har möjlighet att läsa både matte 4 (krävs för högskolebehörighet) och programmering 2.
Vissa linjer är så att de måste läsa matte 4 och fysik 2 på sina individuella val (200p) för att få behörighet och då kan de inte lägga till programmering 2 också till sina individuella val.

Btw, natur och tekniklinjen är lika breda om du väljer teknikvetenskap- / kth- / teknik- inriktning. Då är det enda som skiljer att man läser teknik istället för moderna språk, biologi och 50p mindre historia.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

För att det påverkar hela ens liv.

Väljer du till exempel Thorildsplans gymnasium kommer du gå med massa omotiverade elever som inte ser skolk som något onormalt och där lärare inte bryr sig speciellt mycket. Du lär dig mycket mindre och får lägre betyg, kommer inte in på en lika bra högskola som du skulle ha kunnat komma in på, får återigen sämre utbildning, leder till sämre jobb, lägre lön, tråkigare liv.

Visst spelar ingen roll om ens ambitions nivå är att få E i alla ämnen, men siktar man högre spelar det roll.

Känns som att Högskolan är betydligt viktigare att välja rätt på. Jag går tredje året på teknikprogrammet och jag tror inte det är så stor skillnad mellan skolorna att man måste välja den bästa bara men håller sig borta från de sämsta.
"För att det påverkar hela ens liv." Känns verkligen inte som det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Ni som tagit högskoleförberedande teknikutbildning, hur fortsatte ni era studier och hur lätt var det att komma in på dessa? Vad jobbar ni med idag?

Jag gick Tekniklinjen med inriktning IT/Mediateknik (just den inriktningen rekommenderas ej om man vill plugga vidare, fick lägga till massa utökade kurser). Nu pluggar jag till civilingenjör i Datateknik på LiU

Upplevde inte att det var jättesvårt att komma in på utbildningen, och särskilt under första året märker man att de som har läst Tekniklinjen generellt har det lättare än de som kommer från andra linjer.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

Hejsan sweclockers har fått i uppdrag av mina föräldrar att hitta gymnasium som jag kan tänka mig gå på. Jag går bara i 8an men bättre att vara förtidig en försent. Jag gillar programering och it har alltid vara intressant och roligt. Jag tycker att natur eller teknik linje är för mig men vilket gymnasium ska jag välja ?
Bor i stockholm.

tja jag går i 9an nu och ska välja första omgången snart nu i veckan
jag har kollat på thoren innovation school som är en liten skola på östermalm verkar jättemysig och soft har även en naturvetenskaplig linje som verkar bra även om det inte är min grej
dom har tech program villket är teknik och så har dom it villket är el energi.
var öven där på elev för en dag och det verkade hel bra

och så kommer vi till NTI
nti går ut med att dom är en ''liten'' skola tvärt om
väldigt mycket lokaler och elever
3 våningsplan där varje kurs har sitt eget plan
dom erbjuder ES (estet) (EE) el-energi (som även är högskoleförberedande) och TE teknik
dock ingen skolmatsal eller jumpahall utan det blir ett närbelägt gym och så får du ett lunchkort där du kan välja vart du vill käka
dock inge fancy ställe

på båda skolorna så får du dator med tillhörande program
NTI verkar ha mer prylar för pratisk lektion medans TIS verkar ha ett lite mer mysigt ställe där alla känner alla och där det en lugn miljö
dock verkar TIS lärare vara mer ödmjuka och softa medans NTI verka ha lite äldre med ändå coola lärare som kan sina saker

och ett tips gå fan inte inriktningen spelutveckling alla går den och det är ett dumt val för framtiden

lyckatill till ditt val återkommer senare när jag vet vad jag sökte och vart jag kom in

Permalänk
Medlem

Tänk lite på hur du vill göra efter gymnasiet, så att man inte väljer en utbildning som inte ger behörighet till det du vill plugga vidare på (om det nu är det du vill).

Läste själv en kombinerad NaturTeknik utbildning i Örebro, där jag läste ca 2/3 natur och 1/3 teknik; och går nu 3dje året på en civilingenjörsutbildning i datateknik på Linköpings Universitet.
Att läsa lite programmering i gymnasiet är bra, men att läsa det hemma utöver detta är guld. Att ha programmerat innan är en stor fördel för när man kommer till universitet så sitter tänket i programmering i ryggraden, programmering handlar extremt mycket om tänk och inte så mycket att knacka kod.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen behöva läsa vidare för att få ett jobb inom programmering, därför skulle jag råda dig att plugga Naturvetenskap(eller vad de heter idag). Skulle inte gå någon "special inriktning" utan att vara SÄKER på att du kan plugga vidare, d.v.s så att du har tillräckligt med matte osv. Läser sista året till dataingenjör, de börjar med en introduktionskurs så du behöver inte känna att du "missar" något om du inte läser massa programmeringskurser!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst IT på någon nivå, men tänkte att detta kunde vara intressant info för TS ändå:

Ni högskolestuderande som läst något med inriktning mot IT på gymnasiet, hur mycket upplevde ni att ni kunde jämfört med era oförberedda klasskamrater från tex naturlinjen. Jag vet i alla fall att den extramatte jag läste i gymnasiet för att vara bättre förberedd på maskinteknik räckte i ca 1,5 vecka, sen var jag lika lost som alla andra. Inlärningstempot på högskolan är så mycket högre att en hel gymnasiekurs klaras av på ett par föreläsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Nu har jag inte läst IT på någon nivå, men tänkte att detta kunde vara intressant info för TS ändå:

Ni högskolestuderande som läst något med inriktning mot IT på gymnasiet, hur mycket upplevde ni att ni kunde jämfört med era oförberedda klasskamrater från tex naturlinjen. Jag vet i alla fall att den extramatte jag läste i gymnasiet för att vara bättre förberedd på maskinteknik räckte i ca 1,5 vecka, sen var jag lika lost som alla andra. Inlärningstempot på högskolan är så mycket högre att en hel gymnasiekurs klaras av på ett par föreläsningar.

Att kunna grunderna i programmering på en djup nivå är ett plus har jag märkt, även på mitt tredje år; men detta kan ju också vara att jag är lite mer engagerad i ämnet än genomsnittet i min klass. Programmering är ingenting man kan lära sig ordentligt på bara nån månad, utan kräver verkligen tid. Att fokusera på tänket mer än syntax och kod blir mer och mer viktigt ju högre man kommer, så att ha en riktigt stabil grund kommer man en bra bit på.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Jag gick mitt första år på it-gymnasiet och det var den värsta skolan jag någonsin varit på. Ingen disciplin alls, hade 2 lärare för 10 ämne, inte utbildade i något. Vi lärde oss verkligen INGENTING. Jag funderade ett tag på att anmäla dem till skol inspektionen men gjorde aldrig det. Jag bytade efter ett halvår till samhällsprogrammet, det bästa jag gjort i mitt liv. Nu när jag ska plugga vidare saknar jag lite matte som jag fått läsa upp på komvux men det är inget problem för mig. Jag kollade på skolans hemsida nu häromdagen och ser att några av idiot eleverna jag gick med numera var lärare där(!) så jag är glad att jag hoppade av.

Jag tror det är bäst att gå något högskole förberedande om du vill syssla med it, t ex teknik eller natur. Tvivlar starkt på att du kan lära dig något vettig på ett it inriktat gymnasium.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle605:

Du kommer antagligen behöva läsa vidare för att få ett jobb inom programmering, därför skulle jag råda dig att plugga Naturvetenskap(eller vad de heter idag). Skulle inte gå någon "special inriktning" utan att vara SÄKER på att du kan plugga vidare, d.v.s så att du har tillräckligt med matte osv. Läser sista året till dataingenjör, de börjar med en introduktionskurs så du behöver inte känna att du "missar" något om du inte läser massa programmeringskurser!

Natur och teknik ger i princip samma behörighetsnivå, så jag skulle råda TS att gå det hen tycker är mer intressant

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i