Hur lära mer om välja rätt grafik kort? (spel och grafik, multiskärm)

Permalänk
Avstängd

Hur lära mer om välja rätt grafik kort? (spel och grafik, multiskärm)

Hej!

Jag försöker forska fram hur man vet vilka grafik kort man skall ha till vad när det gäller vanliga kort för persondatorer (tex "spelkort" och liknande).

Var bör man börja om man vill kunna räkna ut vilka kort som passar mina behov?

Önskemål:

1. Lång livslängd och hög byggkvalitet.

2. Att det står sig relativt länge så att man inte behöver byta nästa år, men behöver inte vara det absolut senaste på marknaden.

3. Jag avser i framtiden att använda trippelskärm 24"+ (dvs troligen mer än 24") (har inte bestämt ännu vilken modell det blir då jag behöver spara mer pengar innan det blir aktuellt i skrivandets stund... Men samma här, så bra jag får råd med kommer det att bli, widescreen är ju i princip givet idag (iaf för det jag använder dem till) så troligen blir det litet bättre skärmar.).

4. Således, byglingsbara och som kan samarbeta då jag misstänker att ett kort kommer att bli för svagt för detta.

5. Grafik jag arbetar med är nog inte så krävande för kortet så det är nog inte kritiskt, men jag funderar om man vill göra halvgamla FPS shooters och spel som tex Skyrim, FO3 och liknande (tar jag som illustrerande exempel på vad jag söker) de senare med de allra senaste patcarna för alla förekommande och näsrmast kommande lighting effects, skuggor, reflects uppgrade, moving objects osv osv på maximal upplösning (4K) full distans wiew, ultra high på samtliga ljus, object, distant wiews osv.

Borde inte vara så krävande som det låter, men om man vill att det skall flyta på hyfsat laggfritt på Ultra high på allt + extended object move, textrue osv.
(texturer var inget större problem, men distance lighting effects på max verkar kräva mer än jag trodde först). (Dvs såpass att det går att köra relativt smidigt utan att man behöver ställa ned någonting i grafiken).

Edit, skulle även vilja ha möjlighet till en sidoskärm till annat om det går men det är inget absolut krav.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

KÖP TVÅ GTX 970

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk

Förstår inte riktigt men om du har som krav av spela helt maxat i 4k i typ två år framöver behöver du två gtx970 minst.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Förstår inte riktigt men om du har som krav av spela helt maxat i 4k i typ två år framöver behöver du två gtx970 minst.

Två 970 räcker inte på långa vägar till det.

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa tillvägagångssättet enligt mig är att först kika igenom Sweclockers rescensioner av grafikkort. Hitta ett som presterar efter dina krav, och börja Googla på det. Kolla upp dina andra krav, titta på rescensioner mm.

Sedan kan man ju också spå om lite grejer, vissa kommer att hånle när de läser att man försöker gardera sig inför framtiden, men alla har ju inte vett att tänka längre av vad näsan räcker. Jag skulle rekommendera absolut allra minst 3GB VRAM (för 1080p gaming) om du vill att grafikkortet ska hänga med ett tag.

Överlag så lär du behöva riktigt starka GPU:er (alltså flera grafikkort) med mycket VRAM för att kunna driva spel i 4K.

Edit:
Två st 980 kort lär väl behövas för 4K gaming? Lär väl dock inte räcka hela vägen kanske (för minst 60 FPS), beror väl på drivrutinerna.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Två 970 räcker inte på långa vägar till det.

Jag skrev minst och beror på krav på fps.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Avstängd

Ok, det kanske är önsketänkande med 4k (men 2k lär ju bli ett krav tror jag), men jag är ändå intresserad av hur man går vidare om man hade litet mer fria händer i teorin. Säg 27" standard skärmar för enkelhetens skull och realistisk fps.

Jag är absolut noll på var man startar för att lära grunderna i det man bör kunna då det hänt väldigt mycket sedan jag seriöst höll på med detta senast.
Jag har aldrig kört syncad trippelskärm tidigare men har önskat mig detta i flera år nu och möjlighet att kunna maxa alla effekter (men är dock som sagt inte topten prestandakrävande spel för realtidseffekter om man jämför, därför jag tog dem som exempel, enstaka lagg är acceptabelt så länge det går smidigt att köra utan att man blir frustrerad. ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Två GTX 970 verkar ju realistiskt annars prismässigt.

Framför allt är jag urdålig på vilka fabrikat som har bäst byggkvalitet idag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, det kanske är önsketänkande med 4k (men 2k lär ju bli ett krav tror jag), men jag är ändå intresserad av hur man går vidare om man hade litet mer fria händer i teorin. Säg 27" standard skärmar för enkelhetens skull och realistisk fps.

Jag är absolut noll på var man startar för att lära grunderna i det man bör kunna då det hänt väldigt mycket sedan jag seriöst höll på med detta senast.
Jag har aldrig kört syncad trippelskärm tidigare men har önskat mig detta i flera år nu och möjlighet att kunna maxa alla effekter (men är dock som sagt inte topten prestandakrävande spel för realtidseffekter om man jämför, därför jag tog dem som exempel, enstaka lagg är acceptabelt så länge det går smidigt att köra utan att man blir frustrerad. ).

Man läser och aktivt läser recensioner bland annat. Ingenting man lär sig på några timmar..

Tycker jag har ganska bra koll på främst grafikkort, men det är något man lär sig hela tiden.

Skulle någon fråga mig om vilka nvidia partners som håller hög kvalitet skulle jag svara: EVGA, MSI, ASUS, GIGABYTE
Ska jag välja ut två av dessa är det ASUS och MSI som oftast får högst betyg i recensioner.
Medans EVGA har bäst kundservice/support etc, vilket kan vara värt att tänka på om något skulle skita sig.
Är väl främst dessa som är kändast i Sverige.
Sen finns det Zotac, Galax, Gainward, Inno3d, Palit osv. Dessa ser jag som B-märken. Är säkert inte så. De är stora i Asien säkerligen.

Permalänk
Avstängd

Ok, ja, detdär var bra tips att forska vidare kring.
Tror mig ha avsevärt bättre grepp redan än för några minuter sedan...

Tack för guiden kring fabrikat, något som sällan syns i testerna tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Jag skrev minst och beror på krav på fps.

Två 970 räcker inte till att maxa allt i 4k varken idag eller två år framåt, ens om man nöjer sig med 30 FPS, så vad spelar det för roll att du sa minst?

Permalänk
Medlem

3. Jag avser i framtiden att använda trippelskärm 24"+ (dvs troligen mer än 24") (har inte bestämt ännu vilken modell det blir då jag behöver spara mer pengar innan det blir aktuellt i skrivandets stund... Men samma här, så bra jag får råd med kommer det att bli, widescreen är ju i princip givet idag (iaf för det jag använder dem till) så troligen blir det litet bättre skärmar.).

Storleken på skärmen är ganska ointressant. Handlar främst om skärmens upplösning och refresh rate(FPS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hej!

Jag försöker forska fram hur man vet vilka grafik kort man skall ha till vad när det gäller vanliga kort för persondatorer (tex "spelkort" och liknande).

Var bör man börja om man vill kunna räkna ut vilka kort som passar mina behov?

Önskemål:

1. Lång livslängd och hög byggkvalitet.

2. Att det står sig relativt länge så att man inte behöver byta nästa år, men behöver inte vara det absolut senaste på marknaden.

4. Således, byglingsbara och som kan samarbeta då jag misstänker att ett kort kommer att bli för svagt för detta.

5. Grafik jag arbetar med är nog inte så krävande för kortet så det är nog inte kritiskt, men jag funderar om man vill göra halvgamla FPS shooters och spel som tex Skyrim, FO3 och liknande (tar jag som illustrerande exempel på vad jag söker) de senare med de allra senaste patcarna för alla förekommande och näsrmast kommande lighting effects, skuggor, reflects uppgrade, moving objects osv osv på maximal upplösning (4K) full distans wiew, ultra high på samtliga ljus, object, distant wiews osv.

Borde inte vara så krävande som det låter, men om man vill att det skall flyta på hyfsat laggfritt på Ultra high på allt + extended object move, textrue osv.
(texturer var inget större problem, men distance lighting effects på max verkar kräva mer än jag trodde först). (Dvs såpass att det går att köra relativt smidigt utan att man behöver ställa ned någonting i grafiken).

Edit, skulle även vilja ha möjlighet till en sidoskärm till annat om det går men det är inget absolut krav.

Ofte vil eldre spill du ha ulike begrensninger på grunn av de tekniske forhold der var ved utviklingen av disse spill. Her kan du se et test for Skyrim i SLI og single for GTX 970 respektive GTX 980 serien (og andre aktuelle grafikk kort) når oppløsninger er fra 2560 x 1600 til 3840 x 2160: http://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafikk...

Når det gjelder flyt i slike spill, så må en også ha en relativ bra prosessor der er bedre på å fordele arbeidet over to eller fler kjerner og det er her Intel's prosessorer ofte vil være bedre enn AMDs på grunn av høyere IPC. Skyrim og de fleste RPG gjør en hel del beregninger i bakgrunnen (noe LOD styrer) for NPC og resten av miljøene til spillet, så en tilstrekkelig hurtig prosessor spiller en viss rolle på trass av høyere oppløsning burde gi mere arbeide til grafikk kortet.

En annen sak er at jo høyere oppløsning (og texturer), jo mer nytte av VRAM på grafikk kortet. Det er derfor GTX 970 og 980 har fått 4 GB VRAM mot tidligere 2 GB VRAM (i standard utgavene fra Nvidia) og tilsvarende med AMD R9 290(X) serien der de har 3 GB VRAM.

EDIT: Mengden tilgjengelig VRAM er pr GPU, så ved SLI vil du ikke få mere VRAM enn ved single oppsett. Skal du kjøre f.eks. tre skjermer (uansett fysisk størrelse) med oppløsning på hver skjerm av 3840 x 2160, så vil den totale overflaten et GPU må kunne handtere bli 3 ggr denne oppløsning. Dette er til og med for disse GTX 970/980 vanskelig å klare med et FPS over 40 FPS. Du kan selv undersøke dette gjennom å søke på nettet for benchmark (sv.tester), SLI og de oppløsninger eller spill du vil vite mer om. Glem ikke å se på resten av hardvaren for å kunne se hvordan visse tester er jevnfør bare med andre og i hvilken grad ev. drivrutiner og andre forandringer kan vært med til å forandre resultatene. (Særlig ulike type av AA, kan slå ut ganske sterkt på FPS på samme oppløsning.) Bortsett fra FPS, så må en også se på hvordan FPS forandres over tid. Er det jevn belastning eller hopper FPS? Hvor lav vil FPS gå på det verste og for hvor lang tid vil dette skje (altså vil en kunne se dette hopp i spill eller vil det bare være synlig når en gjør en benchmark)?

Permalänk
Avstängd

Tackar! Utmärkt länk!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Ett 980 nu, och sen ett till när du köper fler skärmar.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

En kort spinoff fråga som följd av tidigare svar här, just nu kör jag quad core, bör man uppgradera till 6 core processor i framtiden?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En kort spinoff fråga som följd av tidigare svar här, just nu kör jag quad core, bör man uppgradera till 6 core processor i framtiden?

Det beror på vilken Quadcore CPU du har nu? Skriv gärna ner vad du har för delar så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Måste kolla kompatibilitet med moderkort och annat också, men då detta är en såpass stor investering i jämförelse så köper jag hellre ett nytt moderkort än kompromissar.

Men nuvarande rigg ser ut såhär:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
(mycket nöjd med det kortet, men funkar det inte för detta så är det ju inget att göra åt, men ser gärna att det håller samma kvalitet som dessa kort, liksom övriga komponenter. Dvs, Jag vill gärna även ha grafikkort och annat som verkligen är Tillverkat i Taiwan om man kan välja då jag anser att de håller avsevärt högre byggkvalitet än de legotillverkade från andra delar av Asien (utanför Japan.) Mellanskillnaden i pris är liten så det är inget att snacka om tycker jag.).

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
(lätt att öka...)

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
(lär troligen behöva kompletteras)

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB som skall få ett vattenblock ( som jag inte hunnit montera ännu pga att jag väntar på ny kylpasta...) Bra kort fram till nu... Men nu laggar det hårt redan under 2k i singelmode... Så jag måste köra på medium för att minska lagg trots att jag har relativt låg fps just nu.

Corsair HX 750W 80+ (behöver byta kontakter på det så är inte hela världen om jag måste uppgradera...)

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition
(med CM tornkylare för förstärkt kylning) (Kommer att få vattenkylning)
Förmodligen utdaterad idag...

Cooler Master HAF X ATX, (troligen blir det ett annat chassi, men utrymme är som synes inte kritiskt... Valde med flit det största som fans då...)

Corsair SSD Force Series 80GB 2.5"
(Skall kompletteras med en större i framtiden då den ligger liet på gränsen idag och de nya är mycket billigare sett till kapacitet än de var då jag köpte denna som startdisk)

Edit, skall som sagt vattenkyla allt i framtiden (bygger det i etapper just nu för att hålla nere utgifterna) och skaffa trippelskärm.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Måste kolla kompatibilitet med moderkort och annat också, men då detta är en såpass stor investering i jämförelse så köper jag hellre ett nytt moderkort än kompromissar.

Men nuvarande rigg ser ut såhär:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
(mycket nöjd med det kortet, men funkar det inte för detta så är det ju inget att göra åt, men ser gärna att det håller samma kvalitet som dessa kort, liksom övriga komponenter. Dvs, Jag vill gärna även ha grafikkort och annat som verkligen är Tillverkat i Taiwan om man kan välja då jag anser att de håller avsevärt högre byggkvalitet än de legotillverkade från andra delar av Asien (utanför Japan.) Mellanskillnaden i pris är liten så det är inget att snacka om tycker jag.).

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
(lätt att öka...)

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
(lär troligen behöva kompletteras)

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB som skall få ett vattenblock ( som jag inte hunnit montera ännu pga att jag väntar på ny kylpasta...) Bra kort fram till nu... Men nu laggar det hårt redan under 2k i singelmode... Så jag måste köra på medium för att minska lagg trots att jag har relativt låg fps just nu.

Corsair HX 750W 80+ (behöver byta kontakter på det så är inte hela världen om jag måste uppgradera...)

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition
(med CM tornkylare för förstärkt kylning) (Kommer att få vattenkylning)
Förmodligen utdaterad idag...

Cooler Master HAF X ATX, (troligen blir det ett annat chassi, men utrymme är som synes inte kritiskt... Valde med flit det största som fans då...)

Corsair SSD Force Series 80GB 2.5"
(Skall kompletteras med en större i framtiden då den ligger liet på gränsen idag och de nya är mycket billigare sett till kapacitet än de var då jag köpte denna som startdisk)

Edit, skall som sagt vattenkyla allt i framtiden (bygger det i etapper just nu för att hålla nere utgifterna) och skaffa trippelskärm.

-

Ja med den burken skulle iaf inte jag ens fundera på att köra SLI/CF då din CPU är ska vi säga lite för klen för detta i dag, så fundera på att helt byta moderkort,CPU och minne. Skriv gärna vilken budget du har.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ok, jo, då får det nog vänta något år, hade hoppats att moderkort och RAM (med lika mycket till som komplement till nuvarande) samt CPU medgett det, men i så fall får det bli med nästa dator...
Funderar på att byta till 6 core på nästa processor så jag funderar vad ni anser om det?

Skulle det vara rimligt (med bra grejer, vi kan skippa budget alternativen så länge) om man satte runt 15-20k i budget?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, jo, då får det nog vänta något år, hade hoppats att moderkort och RAM (med lika mycket till som komplement till nuvarande) samt CPU medgett det, men i så fall får det bli med nästa dator...
Funderar på att byta till 6 core på nästa processor så jag funderar vad ni anser om det?

Skulle det vara rimligt (med bra grejer, vi kan skippa budget alternativen så länge) om man satte runt 15-20k i budget?

Har du bara ett ok chassi kan du ju utgå från detta och byta ut de tre saker jag nämnde först?! De behöver inte gå på så jättemycket.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ok, då får det bli en "hjärt-lung" operation framöver och sedan två st GTX 980.
Men först måste jag jobba ihop muchos mer pengar så det blir inte aktuellt den närmsta säsongen...
Tycker annars att detta verkar vettigt och ganska realistiskt jämfört med projekt jag läst om förut för sådanthär.
Sparar man litet varje månad blir det nog rimligt tror jag.
Stort tack för bra och utförliga svar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Två 980 blir ju 10k + cpu mobo ram 10k till = 20k för bara det bara att spara!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

I know... Sedan tillkommer nya skärmar.

Nä, måste tyverr vänta med detta tills min gamla dator gjort sitt och köra med en skärm på medium fastän det suger...
Skall man göra en så stor investering sedan så bör man ju öka fps ett snäpp också från bas standard menar jag...
(men skärmstället skall i allafall byggas så att man kan ha det framme... )
Är tyverr inte rimligt i nuläget att investera i en komplett ny rigg enbart för spel hur mycket man än vill ha den (vilket man ju verkligen vill nu efter att ha läst länkarna!), annat trist som kommer emellan som uppgradering av körkort, hyra och sådant man försökt lägga på temporära behov. Mat är ju enklare att dra in på.

Hade nog förträngt att det bara var dagdrömmande att det skulle räcka med typ enbart två st 970 som jag drömde om först...
Men nu har man ju blivit litet klokare på detta och en massa bra länkar att läsa vidare kring.

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Nu blev jag fruktansvärt nyfiken när jag såg detta:
http://www.deadendthrills.com/forum/...sv-skyrim-enbs

Realistiskt eller inte, men jag är fortfarande *enormt nyfiken* på om det skulle gå att plocka ihop en relativt normal rigg som klarade det som visas där? Om vi tar både singel och trippelskärm.
Verkar inte som den typen av spel är så fps krävande dock, verkar klara sig med litet drygt en tredjedel mot jag funderade över först.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number