Permalänk

Internet Kass, Hjälp!

Hej, det är så att jag igår fick hem min speldator igår. Fixade allt och startade den, men problemet är Interneten! Har två datorer hemma, min jobb dator och gaming dator.

På jobb datorn så är internet perfekt! Men på gaming datorn är den jätte kass, kan inte ens ladda själva länken! Jobb datorn är i det rummet som själva routern är. Den andra datorn, gaming datorn är i andra rummet ca 8-9m till routern tvärs över vägarna om man räknar de. Routern är en Netgear router.
Sen om jag tar med min Macbook Air i rummet gamling datorn ligger, är det också dålig internet! Men om jag går tillbaka med den till rummet vart Jobb datorn ligger blir den perfekt?

Gjorde ett test på interneten och fick till detta:
Ping: 22ms, Download Speed: 24,89Mbps, Upload Speed: 1,10Mbps.

När jag gjorde testet på speldatorn som internet var så kass på, fick jag till bara - Ping: 12ms och ca samma resten?.

Vad är problemet? Hur löser man detta? Kollat runt lite och läst reviews.

Är detta något?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

eller detta? http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Permalänk
Rekordmedlem

Det du menar är egentligen att wifi fungerar dålig där du bor ?
Har du mätt med kabel så du vet hur din uppkoppling presterar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej !utan att bara wifiet är dåligt där själva gamling datorn ligger, den ligger ju ända i hörnet av huset, ca 8-9m från routern. Hur löser man detta?

Nej det har jag inte gjort, har wireless också glömde nämna det.

Permalänk
Medlem

Testa med en annan patchkabel mot routern. För man kör ju inte en speldator över wifi...

Permalänk
Medlem

Beror väl ändå på vad man spelar 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Patchkabel? Jag vet att man inte kör en speldator över wifi, men i detta case hände det!

Är en Powerline ett alternativ?
eller en Wifi range extender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Patchkabel? Jag vet att man inte kör en speldator över wifi, men i detta case hände det!

Är en Powerline ett alternativ?
eller en Wifi range extender?

Fungera inte det trådlösa bra? Testa ta jobbdatorn till samma plats som du har din speldator, fungerar jobbdatorn bra där?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Patchkabel? Jag vet att man inte kör en speldator över wifi, men i detta case hände det!

Är en Powerline ett alternativ?
eller en Wifi range extender?

Homeplug (powerline) är förmodligen minst dåligt om du bor där det är dåliga radioförhållanden, en bra antenn ger dessutom alltid bättre prestanda än en repeater om man måste köar trådlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej kan inte flytta datorerna! Det är stationära. Kan man köpa en powerline eller wifi range extender och fixa detta problem?

Permalänk

Radioförhållanden? Vad snackar du om? Det vet jag.

Vad rekommenderar du att jag gör?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Nej kan inte flytta datorerna! Det är stationära. Kan man köpa en powerline eller wifi range extender och fixa detta problem?

Man bör prova sig fram till vad som funkar bäst på plats men du kan ju börja med att scanna av etern med Inssider i den dator som strular och posta en bild.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man bör prova sig fram till vad som funkar bäst på plats men du kan ju börja med att scanna av etern med Inssider i den dator som strular och posta en bild.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Okej ska se och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Nej kan inte flytta datorerna! Det är stationära. Kan man köpa en powerline eller wifi range extender och fixa detta problem?

Du kan juh testa med din trådlösa telefon för att se om du har värdelöst trådlöst vid speldatorn, begränsa dig inte till vad jag eller någon annan säger utan tänk gärna själv också.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Du kan juh testa med din trådlösa telefon för att se om du har värdelöst trådlöst vid speldatorn, begränsa dig inte till vad jag eller någon annan säger utan tänk gärna själv också.

Det är samma med telefonen, det är samma med allt vid speldatorn. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Du har konstaterat att wifi inte är en fungerande lösning.
Du har även konstaterat två alternativ. Varför inte prova?

Jag rekommenderar att du skaffar en [tillräckligt lång] nätverkskabel, en påse kabelklammer och går loss med hammaren längs lister hela vägen in till det rummet datorn står.

Permalänk
Skrivet av ormey:

Du har konstaterat att wifi inte är en fungerande lösning.
Du har även konstaterat två alternativ. Varför inte prova?

Jag rekommenderar att du skaffar en [tillräckligt lång] nätverkskabel, en påse kabelklammer och går loss med hammaren längs lister hela vägen in till det rummet datorn står.

Där du menar Ethernet kabel? Hur långa finns det i meter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Där du menar Ethernet kabel? Hur långa finns det i meter?

I princip så långa som du vill ha dom. Bara knalla in på vilken databutik el classe el conrad osv osv som helst och köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Nej kan inte flytta datorerna! Det är stationära. Kan man köpa en powerline eller wifi range extender och fixa detta problem?

Jag råder dig starkt att inte köra en stationär speldator över wi-fi..... Dra en vanlig kabel till routern. Borra hål i väggen och dra den genom. Du kommer att behöva det i alla dina kommande spelsessioner.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jag råder dig starkt att inte köra en stationär speldator över wi-fi..... Dra en vanlig kabel till routern. Borra hål i väggen och dra den genom. Du kommer att behöva det i alla dina kommande spelsessioner.

AhA okej jag förstår, men en powerline eller en wifi range extender är inte ett alternativ? Därför jag har nämligen Wireless på datorn som jag köpt..

Permalänk
Skrivet av jycken:

I princip så långa som du vill ha dom. Bara knalla in på vilken databutik el classe el conrad osv osv som helst och köpa.

Har wireless nämligen på datorn, en powerline är inte ett alternativ va? eller en wifi range extender? Tänkte testa en av de först..

Permalänk
Medlem

Ska du spela online mot andra så är kabel ett måste

Permalänk
Medlem

Bara köp 30m nätverkskabel o dra igenom hele huset. Wireless suger på en gaming rigg.
Ska du tvunget ha trådlöst så köp en ordentlig router istället , typ en asus RT.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Bara köp 30m nätverkskabel o dra igenom hele huset. Wireless suger på en gaming rigg.
Ska du tvunget ha trådlöst så köp en ordentlig router istället , typ en asus RT.

Okej tack för hjälpen.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Ska du spela online mot andra så är kabel ett måste

Är det bara att plugga in ena änden i routern och andra i datorn? Sen är det klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Är det bara att plugga in ena änden i routern och andra i datorn? Sen är det klart?

Ja, med 99% säkerhet. Väldigt sällan mer måste göras.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

AhA okej jag förstår, men en powerline eller en wifi range extender är inte ett alternativ? Därför jag har nämligen Wireless på datorn som jag köpt..

Vi kan börja med att få terminologierna rätt...

Det du syftar på när du säger "powerline" är en så kallad "Homeplug" eller "Eterhnet via elnätet".
med "Wireless" på datorn du har köpt antar jag/vi att du menar att du har wifi på den också.

När du säger att det funkar dåligt vid speldatorn, vad är det som funkar dåligt? det du sa i första inlägget var att du fick lägre ping, och resten samma, då måste det ju betyda att det funkar bättre?

Skrivet av Mirrethealmighty:

"När jag gjorde testet på speldatorn som internet var så kass på, fick jag till bara - Ping: 12ms och ca samma resten?."

och för att svara på din fråga; En homeplug kan funka, men dom är ganska dyra och oftast en nödlösning.
En repeater("WiFi range extender") är bara att glömma om du vill kunna spela med en vettig ping.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Vi kan börja med att få terminologierna rätt...

Det du syftar på när du säger "powerline" är en så kallad "Homeplug" eller "Eterhnet via elnätet".
med "Wireless" på datorn du har köpt antar jag/vi att du menar att du har wifi på den också.

När du säger att det funkar dåligt vid speldatorn, vad är det som funkar dåligt? det du sa i första inlägget var att du fick lägre ping, och resten samma, då måste det ju betyda att det funkar bättre?

och för att svara på din fråga; En homeplug kan funka, men dom är ganska dyra och oftast en nödlösning.
En repeater("WiFi range extender") är bara att glömma om du vill kunna spela med en vettig ping.

***bort/mod*** Jag har wifi på speldatorn, trådlöst... och ja jag syftar på en powerline, en s.k homeplug ska det vara så svårt och förklara..

Vid speldatorn funkar internethastigheten dåligt, jag har wifi men hastigheten är skit!, när jag säger resten samma menar jag internethastigheten och uppladdningshastigheten är samma resultat men inte själva PINGEN!, testade www.speedtest.net.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

***bort/mod*** Jag har wifi på speldatorn, trådlöst... och ja jag syftar på en powerline, en s.k homeplug ska det vara så svårt och förklara..

Vid speldatorn funkar internethastigheten dåligt, jag har wifi men hastigheten är skit!, när jag säger resten samma menar jag internethastigheten och uppladdningshastigheten är samma resultat men inte själva PINGEN!, testade www.speedtest.net.

Lägre ping är bättre, du säger att du har 12 ping på din "trådlösa speldator" vilket är helt okej om du ska spela online. Märker du i själva spelen att det är dåligt eller baserar du det bara på resultatet du fick i bredbandskollen / speedtest.net?

Vad har du för hastighet hemma?

Det är mycket som kan störa wifi nät, andra wifi nät samt annan utrustning som går på 2.4GHz bandet (vilket jag förmodar att du har)

Din stationära dator kan med 100% säkerhet anslutas till routern med en ethernet kabel (vanlig nätverkskabel)

Skippa wifi extender helt, det fungerar skitdåligt.

Skippa även homeplug om du kan, det är inte heller jättebra. (Homeplug körs dessutom över en ethernet kabel från själva pluggen till datorn och routern)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Vid speldatorn funkar internethastigheten dåligt, jag har wifi men hastigheten är skit!, när jag säger resten samma menar jag internethastigheten och uppladdningshastigheten är samma resultat men inte själva PINGEN!, testade www.speedtest.net.

När man mäter latenser så måste man ta hänsyn till avståndet eftersom signalen inte kan gå snabbare än ljuset och routingen och det gör att en latensmätning mot en annan plats än den du tänker kommunicera mot är rätt ointressant, du kan däremot mäta mot en mätserver och se om värdet förändras över tid eller liknande men i övrigt säger det inget om hur latensen mot en annan server kommer att bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

***bort/mod*** Jag har wifi på speldatorn, trådlöst... och ja jag syftar på en powerline, en s.k homeplug ska det vara så svårt och förklara..

Vid speldatorn funkar internethastigheten dåligt, jag har wifi men hastigheten är skit!, när jag säger resten samma menar jag internethastigheten och uppladdningshastigheten är samma resultat men inte själva PINGEN!, testade www.speedtest.net.

tack för det välkommnande bemötandet.

om nu hastigheterna är desamma och pingen är bättre, vad är det då som fungerar så dåligt vid den datorn? Signalstyrkan? Stabilitet?

ursäkta om jag är förvirrad, men det jag har markerat som "bold" i citatet är där du säger att hastigheten är skit och att den är samma på båda..?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.