Permalänk
Medlem

Eksem av datan

Fy f-n, i över två år har jag haft sk-tjobbiga eksemer och klåda på fingrarna och kunde inte komma på vad det berodde på.
Förra helgen åkte jag bort tre dagar vilket gjorde att jag inte satt framför en dator under dessa tre dagar, vilket jag ALDRIG har gjort förr, har typ suttit framför dator VARENDA dag!!
Och gissa vad?
Klådan försvann!!!

Nu har jag plågat mig själv och inte suttit framför datan på över en vecka och eksemet är nästan helt borta nu, vilket betyder att det är datan som gör att jag få dessa eksemer.

Finns det något man kan göra? finns det nåt man kan bryta strålningen från monitorn eller nåt sånt?
Jag sitter redan en halvmeter ifrån datan och ska jag sitta ännu längre bort så ser jag inte texten. Jag har provat med gumminhansskar men det blev för svettigt och klumpigt!!!

Herregud, jag som sysslar med musik, grafik och dataspel och ska söka på högskola inom det område sen, blir jag tvungen att lägga ner alltihop och försöka hitta en annan hobby???

Permalänk
Medlem

Har du datorn jordad?

Permalänk
Medlem

Hm för det första. Om du inte varit utan datorn en enda dag i 2 år så ska du nog skaffa hjälp eller kanske ett liv. För det andra, det är nog inte datan du får eksem av utan datorn. Som du sa, strålningen från skärmen kan vara en faktor. Är din skärm TCO-märkt?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Skaffa TFT-skärm?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Skaffa TFT-skärm?

Det är fina grejor det
Det har jag och den rular!

opium: Mindre strålning också.. så om du har besvär av eksem, skaffa en sån.. otroligt mycket skönare för ögonen också...
+ att den tar mycket mindre plats än en vanlig crt-skärm..
och se till att du har allting jordat... blir mycket mer strålningar från alla andra apparater annars...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Liksom TFT är himmelriket.. Man blir mindre trött och mår överhuvudtaget mycket bättre av att ha den. Sitter iofs på ojordat uttag men det ögr ingen skillnad när det gäller TFT iaf inte SÅ stor? Skönt på LAN också

Visa signatur

Näe men är det inte "era lol"-RoBBuzZ? Snabbt tar han tronen som lol-missbrukaren #1 med ännu ett klockrent citat! /ThreadZ

Permalänk
Avstängd

Jo dubbla 21" TFT skulle ju inte direkt sitta fel.

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara att du är allergisk mot pcp-plasten i tangentbordet eller nåt?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Sitter iofs på ojordat uttag men det ögr ingen skillnad när det gäller TFT iaf inte SÅ stor?[/B]

Har för mig att det inte är någon strålning överhuvudtaget på TFT skärmar...

Permalänk
Medlem

vad ÄR egentligen en TFT-skärm?

Visa signatur

Liver är en kö och du står sist

//Moffe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moffe
vad ÄR egentligen en TFT-skärm?

Brukas också beskrivas som en "platt skärm"

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Man får nog inte eksem av datan, möjligtvis datorn :D.. men iaf. Som någon sagt, kolla om det är plasten.. Strålningen från skärmen borde ju drabba ansiktet mer än händerna... Prova en annan skärm en stund...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Thin film Transistor står tft för

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk

Stackare Men är du helt säker på att det är dators "fel"

Visa signatur

[CPU: AMD Athlon 1800+]-[RAM: 2x256MB Kingston DDR2700]-[MOBO: MSI K7T266 pro]-[GFX: Hercules 9600 pro (300/400@318/450)]
3dmark03 - Data Docktorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Kan det inte vara att du är allergisk mot pcp-plasten i tangentbordet eller nåt?

PCP-plast??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX

Har för mig att det inte är någon strålning överhuvudtaget på TFT skärmar...

Extremt lite iaf. I en CRT har man en elektronkanon riktad rakt mot sig. I en TFT sitter det ett litet kallkatodrör i ena kanten och sprutar bara lite elektroner.. TFT strålar alltså väldigt mycket mindre :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd

Jo, man får exsem av data. Speciellt i tabellform.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Extremt lite iaf. I en CRT har man en elektronkanon riktad rakt mot sig. I en TFT sitter det ett litet kallkatodrör i ena kanten och sprutar bara lite elektroner.. TFT strålar alltså väldigt mycket mindre :).

Skuggmasken och frontglaset stoppar elektronstrålen. Det man upplever som problem relaterade till elektromagnetisk strålning är i själva verket en uttorkning av huden som uppstår. Denna uppstår därför att elektriska fält torkar ut luften. Dessa fält kan även ge statisk elektricitet på bildrörets frontyta, något som jordning av skärmen hjälper mot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

Skuggmasken och frontglaset stoppar elektronstrålen. Det man upplever som problem relaterade till elektromagnetisk strålning är i själva verket en uttorkning av huden som uppstår. Denna uppstår därför att elektriska fält torkar ut luften. Dessa fält kan även ge statisk elektricitet på bildrörets frontyta, något som jordning av skärmen hjälper mot.

De stoppar inte allt. Hade de stoppat allt hade man sluppit problem som statisk elektricitet och uttorkning av huden ;). Tänk på att elektromagnetiska fält är elektroner i rörelse :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC

De stoppar inte allt. Hade de stoppat allt hade man sluppit problem som statisk elektricitet och uttorkning av huden ;). Tänk på att elektromagnetiska fält är elektroner i rörelse :).

Elektroner i rörelse är ström, elktromagnetiska fält är snarare effekten av elektroner i rörelse

Ontopic: Jag brukar också ha exem på händerna ibland...kanske skulle testa att inte använda datorn *funderar*...nää, skiter nog i det

Permalänk
Medlem

nu tryckte jag fel och inlägget gå inte att ta bort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

PCP-plast??

.. menar nog polyvinylklorid (PVC)..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testa att klä tangentbordet i något mysigt tyg eller en skön teddypäls om du inte tål plasten

Visa signatur

weee!

Permalänk
Medlem

Ta en teddy från erotik-butiken

OT: Ser att fler tycker om att sitta uppe på nätterna (Psalt)?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Nej TFT fungerar inte för min del. bilden blir så seg och grötig i spel (om jag inte har missat någon ny teknologi som ikke är så)
Också måste man sitta rakt framför skärmen, jag sitter lite hur som helst.

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem

Faktist så funkar platta bild-skärmar himla bra i spel nuförtiden..
Hade en spel-kväll en fredag efter jobbet en gång med ett gäng 3.06.er o 18" tft-skärmar (jupp, kund-datorer.. hyysh)

Funkade himla bra faktiskt, körde CS, Unreal 2003, BF1942 etc, inget problem alls.. det enda problemet var att bilden blev störande stark när man körde på digial-utgången (fick faktiskt ont i huvudet efter 10 minuters spelande), men kopplade man in skärmen på vanliga kontakten så funkade det skitbra, o var inget hackigt, ryckigt eller nått liknande när vi spelade.. iofs var det lite dyrare skärmar, men iallafall..

Och angående betraktnings-vinkeln, visst, man kunde ju inte kolla i några extrema lägen som på vanliga monitorer, men det funkade hur bra som helst att vrida på huvudet o flytta runt o pilla på skrivbordet (händerna, inte huvudet)

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Koxbox: Finns TFT-skärmar som har väldigt snabb uppdatering numera..
finns även med väldigt hög betrakningsvinkel..

Gäller bara att leta..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Kör CS och BF1942 på min TFT har aldrig upplevt några problem med de spelen iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med spel heller.... har aldrig haft.. den rullar på skitbra.. och den här skärmen är ändå lite mer än ett år gammal...
Den vann iofs nån tävling i USA för nåt år sen...
Sharp LL-T1610W heter den.. Det är en 16"-skärm
rekommenderad upplösning är 1280x1024.
Motsvarar en vanlig 18" i storlek.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekstam

.. menar nog polyvinylklorid (PVC)..

Jaja, PCP lät bra och jag visste att det började på P

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'