SSDn låter konstigt när jag laddar ner eller scannar datorn för virus.

Permalänk
Medlem

SSDn låter konstigt när jag laddar ner eller scannar datorn för virus.

Tjena!

Jag tror att det är min ssd som låter har öppnat upp datorn och försökt lyssna mig till men är verkligen inte 100. Varje gång jag laddar ner eller scannar för virus så börjar den låta lite konstigt(vet inte hur jag ska förklara ljudet) men man hör att de är något som arbetar.
Någon som vet vad som är problemet?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag tror att sannolikheten för att en SSD låter är liten, även om någon spole i den skulle kunna inducera ljud. Jag tror mer på att det är någon spole någon annanstans i datorn som genererar ljudet. Alternativt en fläkt som ändrar hastighet när processorn börjar jobba något mer.

Men testa att köra Prime95 och lyssna om ljudet även kommer då.

Testa även att plocka bort SSD'n och starta datorn med t.ex Ubuntu LiveCD/DVD och utför sedan en nerladdning till ett externt USB-minne eller /tmp mappen.

Förresten, beskriv lite mer om din dator och innehållet i den.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tror att sannolikheten för att en SSD låter är liten, även om någon spole i den skulle kunna inducera ljud. Jag tror mer på att det är någon spole någon annanstans i datorn som genererar ljudet. Alternativt en fläkt som ändrar hastighet när processorn börjar jobba något mer.

Men testa att köra Prime95 och lyssna om ljudet även kommer då.

Testa även att plocka bort SSD'n och starta datorn med t.ex Ubuntu LiveCD/DVD och utför sedan en nerladdning till ett externt USB-minne eller /tmp mappen.

Förresten, beskriv lite mer om din dator och innehållet i den.

Tack för hjälpen, provade prime95 och var inget ljud som kom fram.
Har precis köpt nya delar. GTX 970, intel i5, crucial 240gb ssd, fractical design r4
sen hade jag sen innan 12gb ram, 500w nättagg

la upp klipp där du kan höra ljudet lite om du höjer ditt ljud för de blev rätt lågt.
https://www.youtube.com/watch?v=S1hj9-buUzY

Permalänk
Medlem

Kanske låter lite skumt, men dubbelkolla att strömsladden sitter itryckt ordentligt (både i SSD och nätagg, om du nu kör modulärt). Hade samma "fel" sist jag kopplade in en ny SSD, märkte då att det inte såg helt rätt ut där kontakterna satt, justerade då och det löste det för mig.

Troligtvis inte orsaken till ditt fel, men kan ju i alla fall vara värt att kolla/testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1sac:

Tack för hjälpen, provade prime95 och var inget ljud som kom fram.
Har precis köpt nya delar. GTX 970, intel i5, crucial 240gb ssd, fractical design r4
sen hade jag sen innan 12gb ram, 500w nättagg

la upp klipp där du kan höra ljudet lite om du höjer ditt ljud för de blev rätt lågt.
https://www.youtube.com/watch?v=S1hj9-buUzY

Får jag gissa att du köpt vattenkylning till processorn? i filmen låter det precis som bubblor i slangen till vattenkylningen.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1sac:

Tack för hjälpen, provade prime95 och var inget ljud som kom fram.
Har precis köpt nya delar. GTX 970, intel i5, crucial 240gb ssd, fractical design r4
sen hade jag sen innan 12gb ram, 500w nättagg

la upp klipp där du kan höra ljudet lite om du höjer ditt ljud för de blev rätt lågt.
https://www.youtube.com/watch?v=S1hj9-buUzY

Det är din vanliga hårddisk som låter så när den arbetar, det är helt normalt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Lol, vad fick dig att misstänka SSDn och inte HDDn som är precis ovanför?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1sac:

Tack för hjälpen, provade prime95 och var inget ljud som kom fram.
Har precis köpt nya delar. GTX 970, intel i5, crucial 240gb ssd, fractical design r4
sen hade jag sen innan 12gb ram, 500w nättagg

la upp klipp där du kan höra ljudet lite om du höjer ditt ljud för de blev rätt lågt.
https://www.youtube.com/watch?v=S1hj9-buUzY

Det där låter mekaniskt. Om jag hade kunnat lyssna på mer så hade jag kunnat säga att det är till 100% en hårddisk som hörs. Just nu är jag 99% procent säker på att det är en hårddisk som låter. Ett tag sedan man hörde ett sådant ljud :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockz:

Får jag gissa att du köpt vattenkylning till processorn? i filmen låter det precis som bubblor i slangen till vattenkylningen.

nej, ingen vattenkylning

Skrivet av Mac83:

Det är din vanliga hårddisk som låter så när den arbetar, det är helt normalt.

Alright,tack för svaret

Skrivet av LemonIllusion:

Lol, vad fick dig att misstänka SSDn och inte HDDn som är precis ovanför?

SSd är ny och hddn är gammal. Inte tänkt på att den låter så eftersom jag mitt gamla chassitfläktar överröstade allt.