Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLRN:

Som jag förstått det så har det ingen som helst betydelse, förrän du försöker pressa kortet att utföra beräkningar som det inte är avsett för att göra, och då främst i syntetiska test.

Jag har följt guru3d, geforce och overclock.net sen i går och hjälp vad mycket det postats.

Potentiella bindningar eller jävsförhållanden: AMD sen första GPU:n, kollar på ett MSI 970 nu.

Som jag förstår det försöker du skydda ditt favorit märke.

(nvidia)

Dold text

Genom att förringa deras grova misstag med nonsens.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

outch...Den där filmen såg inte så kul ut

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jaha...dom säger inget om frametimes eller microstuttering.

FPS IS EVERYTHING - Nvidia who cares if it dips, it's all about the highest number.

Det var iofs AMD's grej innan folk började få upp ögonen för micro stuttering med crossfire..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av BLRN:

Som jag förstått det så har det ingen som helst betydelse, förrän du försöker pressa kortet att utföra beräkningar som det inte är avsett för att göra, och då främst i syntetiska test.

Jag har följt guru3d, geforce och overclock.net sen i går och hjälp vad mycket det postats.

Potentiella bindningar eller jävsförhållanden: AMD sen första GPU:n, kollar på ett MSI 970 nu.

Jag har ingen som helst förstahandsinformation men det verkar ju onekligen som om detta innebär ett problem i ett fåtal spel som först och främst visar sig genom stuttering. Med tanke på att nya spel kräver mer och mer VRAM så kommer troligtvis problemen bli mer och mer påtagliga.

Som jag skrev tidigare så har jag själv funderat i banorna kring att köra två 970 i SLI för 1440p och de som redan gör det är säkerligen också de som upplever mest problem. De har prestandan till att skruva upp inställningarna ordentligt men sedan från ingenstans så tar minnet slut. Nu var det dessvärre ett tag sedan jag hade någon som helst koll på spelmarknaden men om jag inte minns helt fel så var BF4 uppe och snuddade vid 3GB-gränsen vid 1440p i ultra, det lämnar med andra ord inte mycket spelrum till kommande spel. Eftersom tanken var att uppgradera lagom till GTA V så känner jag mig nu väldigt tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Som jag förstår det försöker du skydda ditt favorit märke.

(nvidia)

Dold text

Genom att förringa deras grova misstag med nonsens.

Ok, jag kanske var otydlig där. Mitt första kort var ett HD4870 som jag bytte ut mot ett HD7870 som jag använder i dag.

Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D

Permalänk
Medlem

Lite surt för oss som redan köpt 970. Dock har jag inte märkt av detta problem och spelen jag kör tenderar att nå över 3.5GB gränsen.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
Telefon: OnePlus 5T

Permalänk
Medlem

Då får nog sonen vänta med att byta ut sitt 670 mot 970 tills jag vet att det är som det ska

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Är det både 970 och 980 alltså eller bara 970 som är drabbat?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Är det både 970 och 980 alltså eller bara 970 som är drabbat?

Bara 970.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Så jäkla gött att man hoppade över denna generationen,, kanske dags å kolla på AMD nästa gång!

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt skicka tillbaka skiten om jag hade köpt.

Ni som köpt inom en vecka kan ännu enklare ångra köp enligt distansköplagen eller vad den heter. Säg bara att ni ångar köp och vill skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

Jag har ingen som helst förstahandsinformation men det verkar ju onekligen som om detta innebär ett problem i ett fåtal spel som först och främst visar sig genom stuttering. Med tanke på att nya spel kräver mer och mer VRAM så kommer troligtvis problemen bli mer och mer påtagliga.

Som jag skrev tidigare så har jag själv funderat i banorna kring att köra två 970 i SLI för 1440p och de som redan gör det är säkerligen också de som upplever mest problem. De har prestandan till att skruva upp inställningarna ordentligt men sedan från ingenstans så tar minnet slut. Nu var det dessvärre ett tag sedan jag hade någon som helst koll på spelmarknaden men om jag inte minns helt fel så var BF4 uppe och snuddade vid 3GB-gränsen vid 1440p i ultra, det lämnar med andra ord inte mycket spelrum till kommande spel. Eftersom tanken var att uppgradera lagom till GTA V så känner jag mig nu väldigt tveksam.

Det var min tanke oxå, då jag spelar på tvn kör jag fortfarande bara 1080p, men även om folk säger att vissa kort är overkill för 1080p så håller jag inte med man kan aldrig få för mycket kraft, just för GTA V vill man nog ha så mycket Vram som möjligt när mods börjar trilla in, eller nästa fallout/elder scrolls, jag tror spel världarna kommer bli mycket större tackvare de nya konsollernas 8 gb minne, så gta V med VSR/DSR? så man kan höja upplösningen och sen downsampla den så det ser bättre ut:)

köpte ett gtx 980 här om dagen men skickade tillbaks det då jag är nyfiken på 380X och såklart efter 380x kommer 980ti/titan och sedan kommer 390X,

Det är nog största anledningen jag skulle bli sur över att äga ett GTX 970, Precis som det är lite tråkigt att mitt 280X inte stödjer VSR, arma 2 är ett perfekt exempel på att spel blir snyggare om man renderar i högre upplösning än skärmens native och sedan downsampla;),

och eftersom DSR om det hette så annars kommer jag se ut som en tok var en av de main funktionerna de pushade för gtx 900 serien:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

"shadowplay captured these glitches, which appeared during play only as stuttering and short freezing. "

Skrivet av adrimur:

Av vad jag har sett så är det flera som har detta problem med kortet, men även de som inte verkar ha några problem alls.. Har tyvärr inte möjlighet att testa själv.

Samt, återigen;

Skrivet av Bloopy:

Och kontra detta mer än gärna med fakta än bara rnd text.

Gjort en video när jag spelar i 2k, med maxad grafik i SoM. Resultatet är att VRAM fylls till 3.8-3.9GB väldigt fort.
Som ni ser är fpsen helt normal med dessa inställningar och frametime:n är helt normal.

http://youtu.be/ctZ8o27UbUk

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är ju bättre att de har kvar en bit 500MB "långsamt" minne som operativsystem, accelererad webbläsare etc kan använda, än att det inte finns där öht och att programmen som inte har lika höga resurskrav måste ta på det snabba minnet direkt istället.

Skulle dom göra detta så hade dom behövt lägga till instruktioner i drivrutinerna för vad som ska köras i långsamma minnet samt vad som ska köras i snabba och råkar dom missa ett prg så är ju fps skillnaden i ett spel massiv om just det prg körs samtidigt som spelet.

Sen skulle dom troligen behöva skriva om drivrutinerna till att det som körs i långsamma minnet körs på ett helt annat sätt än det som körs i snabba minnet.
För även om spelet körs i snabba minnet så när nåt händer i något prg/windows i långsamma minnet som kräver att gpu går in och gör en ändring skulle ju betyda att spelet då får vänta för att minnesbandbredden är slö till just det prg och gpu´n väntar ju på det den vill ha och kan ej göra nåt annat under den tiden med vanliga drivrutiner.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Skulle dom göra detta så hade dom behövt lägga till instruktioner i drivrutinerna för vad som ska köras i långsamma minnet samt vad som ska köras i snabba och råkar dom missa ett prg så är ju fps skillnaden i ett spel massiv om just det prg körs samtidigt som spelet.

Sen skulle dom troligen behöva skriva om drivrutinerna till att det som körs i långsamma minnet körs på ett helt annat sätt än det som körs i snabba minnet.
För även om spelet körs i snabba minnet så när nåt händer i något prg/windows i långsamma minnet som kräver att gpu går in och gör en ändring skulle ju betyda att spelet då får vänta för att minnesbandbredden är slö till just det prg och gpu´n väntar ju på det den vill ha och kan ej göra nåt annat under den tiden med vanliga drivrutiner.

jag ger dig ett gilla bara för att du berättar för folk att investera i riktiga nätagg i din sign;), det är en allmänbildning som måste höjas inom datorvälden, så tack så mycket:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Hur är detta falsk marknadsföring? Har Nvidia någon gång under tiden fram till launch marknadsfört 970 som "The best for gaming - Now with memory that isn't divided in to two sections"?

Bevisligen är det ju inte ett speciellt stort problem heller.

Dom marknadsför det som 4 GB med minne med en viss hastighet. Bevisligen får man inte hela 4 GB med den angivna hastigheten.

Hur vet du att det inte är ett speciellt stort problem? Själv har jag problem i mina två enda riktiga krävande spel; senaste Borderlands och Far Cry 4. Den förstnämnde har enorma problem med periodvis riktigt tunga framedrops och fryser varje gång jag spelar det. FC4 uppvisar gärna symptom likt videon som redan länkats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Dom marknadsför det som 4 GB med minne med en viss hastighet. Bevisligen får man inte hela 4 GB med den angivna hastigheten.

Hur vet du att det inte är ett speciellt stort problem? Själv har jag problem i mina två enda riktiga krävande spel; senaste Borderlands och Far Cry 4. Den förstnämnde har enorma problem med periodvis riktigt tunga framedrops och fryser varje gång jag spelar det. FC4 uppvisar gärna symptom likt videon som redan länkats.

att borderlands strular kan bero på physx, kolla om du har senaste versionen installerad:/, annars låter det extremt jobbigt att ens nya super bang for the buck kort som ska vara cripplat:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Tror det löses på lägre nivå än drivrutinerna. Minne som visar sig behöva fetchas konstant och ofta kan flyttas till snabba segmentet.

Sedan tror jag alltså redan ATT det har lösts, sedan releasen av kortet, eftersom detta med segmenterad minnesanvändning är medveten design efter de skurit av tre kluster. Varför envisa entusiaster har fått gå "headless display" och haft dwm.exe avstängt för att få så mycket som möjligt oanvänt och på så sätt försöka unifiera segmenten och påvisa ett så stort prestandagap som möjligt.

Stutter i enstaka spel under hög load kan vara helt orelaterat och kanske kunna lösa sig med nya drivrutiner. Sådana problem BRUKAR alltid finnas i vissa titlar. Nu springer vi ut och skyller allt på minnesallokeringen för att det är en så lättåtkomlig ursäkt. Om någon kan ge mig ett klart scenario (valfritt spel, helst inte onlinetjafs) så kan jag testa och se om jag får samma stutter med mitt 980.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sebbepojken:

Borderlands Presequel tror jag är ganska lättdriven, nu vet jag inte din upplösning, men jag har spelat det en hel del på ett HD6950 utan problem.
Fysiken måste givetvis köras på low dock, eftersom kortet är AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Precis som videon ovan. Så uppvisar inte Far Cry 4 några symptomer för mig heller. Nu antar man att alla fel som någon länkar till måste vara relaterat till minnesallokeringen bara för att det är det som är aktuellt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så otroligt dåligt gjort av Nvidia. Falsk marknadsföring definitivt! Riktigt tråkigt för de som redan har köpt det.

Det är inte alls falsk marknadsföring, kortet har 4GB minne.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Förstår inte hur det här har undgått dig. Det är inte mängden minne som är problemet utan den hastighet det körs i. Där tror jag absolut att det finns tillräckliga skäl för ett återköp om man nu som kund känner för det, men det är upp till var och en att avgöra. Upplever man inga problem så ser jag ingen anledning till att dra igång en sådan process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Sätter man 4 Gb på ett topp kort så förväntas det att alla 4 gb ska kunna utnyttjas samtidigt,

det är som att sälja en dator med 16 gb ram men bara erbjuda 32 bitars system,
det är som att sälja en begagnad bil som ny,

eller en v8 som har ett valv trasigt,
Det är falsk marknadsföring för att man antyder att man skall få full effekt av de 4 GB på kortet, Om inte allt annat så är det Extremt oetiskt,

Du skulle aldrig acceptera om ett liknande fel hade inträffat på din cpu, om du köper en I7 4790k Men får en av trådarna deaktiverad, nu är inte de resterande 512mb på korten deaktiverade men eftersom den tappar så mycket prestanda så skulle det lika gärna kunna vara det,

Permalänk
Medlem

Är ägare av ett Strix 970.. Måste säga att det gjorde lite ont, haft Nvidia hela mitt liv & trodde aldrig något sånt här, speciellt inte att dom ska dölja det för oss. Men samtidigt måste jag säga att det är en himla tur att det bara handlar om såpass väldigt små siffror. Men fy vad dåligt Nvidia!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700K | MSI Z270 GAMING PRO CARBON | GTX 970 Strix | 16GB DDR4 2400MHz | Corsair HX 750W | Phanteks PH-TC14PE (3 Custom Fans) | WD Green SSD 240GB | 2x WD Green's 5TB HDD | Acer 24" Predator XF240H 144Hz | BenQ XL2411T 144Hz | Corsair K65 MX RED | SS Rival 310 | HyperX Cloud II | NZXT H440W White | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Äh tror jag behåller mitt, spelar i 2560x1080 idag och 3.5GB lär väl räcka för det ett bra tag framöver? Visste ju trots allt inte om detta när jag köpte det, så kortet har ju inte magiskt blivit sämre över natten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLRN:

Har inte märkt av problem, nu vet jag dock inte om jag använt mer än 3.5GB, kört FC4 i 1080p Ultra, inget lagg, någon bugg bara men det har nog mer med spelet i sig att göra.

Permalänk
Medlem

Där sjönk Nvida några steg i mina ögon..... Och säkert i många andras oxå.....

Permalänk
Inaktiv

Det där gjorde dom för att inte tappa marknadsandelar när ju både 290 och 290x har 4 Gb. Hoppas det här skadar deras image rejält, för så här ska man inte kunna göra mot sina kunder utan kännbara ekonomiska påföljder.

Permalänk
Medlem

Beställd 970 igår men jag är inte särskilt oroad eller berörd för den delen då jag endast har en 1080p skärm.
Men det är ju ändå tråkigt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Men levererar inte den prestanda det står på http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/... minnena

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.