Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Killen har fel på sitt kort, att sprida denna dynga som fakta är ju värre än det nvida själva gör, det du är så "emot".
Det blir inte sådär, har provat själv.

"shadowplay captured these glitches, which appeared during play only as stuttering and short freezing. "

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk

Finns det någon källa till Nvidias uttalande? Inte för att jag själv misstror men jag läste några inlägg av personer som påstod sig ha varit i kontakt med Nvidia som i sin tur säger att inget uttalande har gjorts ännu och att de fortfarande undersöker saken. Eftersom uttalandet inte är undertecknat så blev jag lite nyfiken.

Planerade själv att köra två 970 i SLI för 1440p men det kanske är en dum idé om man vill kunna skruva upp inställningarna i kommande spel, t.ex GTA V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag undrar lite om detta inte är ett resultat av "marknaden", alla vet ju att 4Gb är så mycket bättre än 3.5Gb...

Är ju bättre att de har kvar en bit 500MB "långsamt" minne som operativsystem, accelererad webbläsare etc kan använda, än att det inte finns där öht och att programmen som inte har lika höga resurskrav måste ta på det snabba minnet direkt istället.

Nä säger som jag sade nånstans tidigare. Hade varit bra (och rätt) om det hade nämnts någonstans i pressmaterialet att det var så här det fungerade. Inte många själar hade brytt sig då.

formulering, igen. trött
Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 32 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | GTX 1650

Permalänk
Medlem

Killen har fel på sitt kort, att sprida denna dynga som fakta är ju värre än det nvida själva gör, det du är så "emot".

Av vad jag har sett så är det flera som har detta problem med kortet, men även de som inte verkar ha några problem alls.. Har tyvärr inte möjlighet att testa själv.

Samt, återigen;

Skrivet av adrimur:

Ja, artifakterna som visas sker dock inte i spelet, enligt användaren som lagt upp klippet var det frysningar i spelet som visas som artifakter när det filmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Undrar hur Nvidia egentligen skurit i GM204, de håller hårt på den informationen.

Grafikprocessorn har fyra GPC som varje har fyra SMM. Varje SMM har sedan 128 CUDA-kärnor vilket ger totala 2 048 stycken för GTX 980. GTX 970 har tre SMM avaktiverade vilket ger 1 664 CUDA-kärnor. So far so good.

Varje GPC kommunicerar också med minnet, och det är ju här någonstans som nedskärningarna får effekt. På något sätt påverkar Nvidias urval av inaktiverade SMM kommunikationen mot en del av VRAM, vilket för den sektionen sänker hastigheten. Tre avslagna SMM "motsvarar" 768 MB "långsamt" minne ((4096/16)*3) vilket kan stämma ganska bra, även om det gör Nvidias 500 MB de pratar om lite svårtolkade.

Grejen är ju dock att det inte är så enkelt som en rak motorväg från SMM till GDDR5. Det finns givetvis kommunikation åt olika håll i kretsen där varje SMM/GPC inte har sin lilla VRAM-yta helt "hårdkodad". Nvidia har dock förändrat och förenklat väldigt mycket Kepler -> Maxwell för att ge den höga effektiviteten vi ser, och någonstans på vägen har även minneshanteringen byggts om.

Ska fundera mer på det här nästa vecka, nu blir det Battlestar Galactica!

Ser fram emot detta i nästa fredagspanel när ni kurerat er!:D

Permalänk
Inaktiv

Falsk marknadsföring, väntar nu istället på 380x.

Permalänk
Inaktiv

Citat: Grafikkortet hanterar det genom att dela upp minnet i två sektioner på 3,5 respektive 0,5 GB, där den största biten åtnjuter högst prioritet.
Med risk att idiotförklara mig, varför göra en dålig fullösning istället för att bara släppa kortet med 3GB/3,5GB? Är det bara för att det säljer bättre med mer minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Falsk marknadsföring, väntar nu istället på 380x.

Ja så sant så. Nvidia erkänner reducerad hastighet vid allokering av sista ½GB (detta stämmer dock inte helt med rapporter från konsumenter)

Svar: Alla berörda av 970 har rätt att anmäla Nvidia för falsk marknadsföring samt full RMA av sina 970 kort!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Känns som det inte spelar ngn större roll, den dagen det problemet uppstår är det bara att köpa nya kort.
Och trodde folk verkligen att 970 och 980 korten skulle vara nästan identiska med den prisskillnaden... ojoj.. så blåögda.

Det är STOR skillnad på förväntad prestanda och felande utlovad funktionalitet, jag skulle snarare säga att det är folk som inte gör en stor sak utav hårdvarufel som dessa är de som saboterar för konsumenter överlag,

vad som förklarats i specifikiationerna är skillnaden i Prestanda på grund av nedstängda kluster = mindre beräkningskraft, alltså mindre fps, Men enligt nvidia ska användningen av minnet inte skilja något åt, det är inget en Blåögd konsument ska "förvänta" sig det är. Om du köper en I5 4690K så får du räkna med att den bara kan utnyttja 4 mb av sin cache istället för de utlovade 6 mb, för folk ska inte tro att 4690K ska vara nästan identiska och i princip lika bra som 4790k,

Kanske inte bästa liknelsen men antingen trollar du eller så har du väldigt inskränkt människosyn,

Permalänk

Så otroligt dåligt gjort av Nvidia. Falsk marknadsföring definitivt! Riktigt tråkigt för de som redan har köpt det.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Avstängd

jahaja..

Varför har jag alltid otur när jag köper grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ja så sant så. Nvidia erkänner reducerad hastighet vid allokering av sista ½GB (detta stämmer dock inte helt med rapporter från konsumenter)

Svar: Alla berörda av 970 har rätt att anmäla Nvidia för falsk marknadsföring samt full RMA av sina 970 kort!

Problemet är väl att skickar man in som RMA och butiken testar ett spel där man beskrivit att det inte har 4GB eller att det hackar efter 3.5GB så stämmer det ju inte.

Så hur ska man reklamera?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

"Inte sagd prestanda vid 100% nyttjande" kort å gott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Artifakter dyker upp i shadowplay-inspelningar när spelen fryser/hackar till. Det vet jag eftersom jag använder shadowplay och får samma resultat i ett spel med inbyggd stuttering (inget fel på kortet, bara dålig kod).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Hur är detta falsk marknadsföring? Har Nvidia någon gång under tiden fram till launch marknadsfört 970 som "The best for gaming - Now with memory that isn't divided in to two sections"?

Bevisligen är det ju inte ett speciellt stort problem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Precis vad jag mena med microstuttering, frametimes och artifakter när bandwidth ligger efter.

Varför ha GDDR5 när du kan använda din hårddisk som minne? - Nvidia

Fast videon säger egentligen inte så mycket. Det står varken vad det är för inställningar han kör på, plus om spelet är patchat. Patchen ska ta bort en del stutterings vid högre grafikinställningar mm.

Det som tar mest i vram är AA/TXAA osv. Försökte han köra med 4TXAA och ultra inställningar? Vilken upplösning?

Denna video är bättre då man ser vilka inställningar det är, dock är AA på SMAA istället för TXAA.
https://www.youtube.com/watch?v=t514ZcKqnzY

Verkar som att det är lite oklarheter kring det här problemet, för alla 970 användare lider inte av det.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Verkar som att det är lite oklarheter kring det här problemet, för alla 970 användare lider inte av det.

Långt ifrån alla vet vad dom pratar om, eller ska testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Långt ifrån alla vet vad dom pratar om, eller ska testa.

Nog är det säkert så i viss mån, men 970 ägare som inte har det problemet genom att ha testat olika spel och benchmarks, vet nog vad dom säger.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Nog är det säkert så i viss mån, men 970 ägare som inte har det problemet genom att ha testat olika spel och benchmarks, vet nog vad dom säger.

Och kontra detta mer än gärna med fakta än bara rnd text.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nvidia har haft lite "udda" minnesmängder förut, och det hade kanske varit vettigt med 3.5Gb på detta kortet, men eftersom mera minne är bättre blir det svårsåld mot konkurrentenas 4Gb kort.

Du måste sätta minnena gentemot bussen för att inte få grova minns problem. Som t.ex 4 moduler 8 moduler 16 moduler. Finns vissa gamla kort som hade några moduler som var större an de andra och då inte hade samma bussbredd. De hade en 192bit bus och de sista minnena Var större i stället för att göra alla minnen lika stora. För marknadsföring då.

Så 3,5 är inte på kartan. sätt ditt 4, skriv att den kan använda 3,3 effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com[/QUOTE]

Problemet är väl att skickar man in som RMA och butiken testar ett spel där man beskrivit att det inte har 4GB eller att det hackar efter 3.5GB så stämmer det ju inte.

Genom falsk markandsföring. Du fick inte det stog på kvittot.

Edit: Ironi
Men det kanske fungerar om man köper en bil. En v8 t.ex Den drar inte så myket bensin. Sen kommer det fram att bara 4 kolvar rör sig de andra är DESIGN. Men det finns 8 stycken.
Sen att bilen klarar 90 på 80 väg är inte intressant i samanhanget. Du köper en pridukt. Då ska du få det som de säjer att det är, inte ops vi glömde nämna att denna "bil" bara går att trampa fram. Vill du ha en med motor så kan du sälja denna och köpa den dyrare som t.ex har fungerande backspegel.
Rage

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Undrar hur Nvidia egentligen skurit i GM204, de håller hårt på den informationen.

Grafikprocessorn har fyra GPC som varje har fyra SMM. Varje SMM har sedan 128 CUDA-kärnor vilket ger totala 2 048 stycken för GTX 980. GTX 970 har tre SMM avaktiverade vilket ger 1 664 CUDA-kärnor. So far so good.

Varje GPC kommunicerar också med minnet, och det är ju här någonstans som nedskärningarna får effekt. På något sätt påverkar Nvidias urval av inaktiverade SMM kommunikationen mot en del av VRAM, vilket för den sektionen sänker hastigheten. Tre avslagna SMM "motsvarar" 768 MB "långsamt" minne ((4096/16)*3) vilket kan stämma ganska bra, även om det gör Nvidias 500 MB de pratar om lite svårtolkade.

Grejen är ju dock att det inte är så enkelt som en rak motorväg från SMM till GDDR5. Det finns givetvis kommunikation åt olika håll i kretsen där varje SMM/GPC inte har sin lilla VRAM-yta helt "hårdkodad". Nvidia har dock förändrat och förenklat väldigt mycket Kepler -> Maxwell för att ge den höga effektiviteten vi ser, och någonstans på vägen har även minneshanteringen byggts om.

Ska fundera mer på det här nästa vecka, nu blir det Battlestar Galactica!

Testerna tyder ju på att prestanda faller redan efter 3,25GB, om nu man inte utelämnat de första 0,25GB i testet och måste lägga på en offset för att tolka resultat rätt man går ju inte ända upp till 4GB.
Men 768 långsamma MB kan mycket väl stämma.

Mycket nöje med Battlestar Gallactia!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av xXBaconXx:

Hur är detta falsk marknadsföring? Har Nvidia någon gång under tiden fram till launch marknadsfört 970 som "The best for gaming - Now with memory that isn't divided in to two sections"?

Bevisligen är det ju inte ett speciellt stort problem heller.

Så här specificerar Nvidia själv GTX 970:

Med hänvisning till de benchmarks som folk har gjort så tror jag att du kan hålla med om att ovanstående uppgifter inte riktigt stämmer. Hade de istället skrivit "3.5 GB @ 224 GB/s + 0.5 GB @ ~20 GB/s" så hade det varit en annan sak.

Huruvida det är ett stort problem eller inte för gemene användare tror jag är tämligen irrelevant. Det är nog inte många av alla 970-köpare som stött på några problem vid vanligt användande. När sånt här däremot kommer fram några månader efter lanseringen så tror jag att folk känner sig lurade, oavsett om det är något som direkt påverkar dem eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

http://img5.picload.org/image/cidgici/capture.jpg

Med hänvisning till de benchmarks som folk har gjort så tror jag att du kan hålla med om att ovanstående uppgifter inte riktigt stämmer. Hade de istället skrivit "3.5 GB @ 224 GB/s + 0.5 GB @ ~20 GB/s" så hade det varit en annan sak.

Huruvida det är ett stort problem eller inte för gemene användare tror jag är tämligen irrelevant. Det är nog inte många av alla 970-köpare som stött på några problem vid vanligt användande. När sånt här däremot kommer fram några månader efter lanseringen så tror jag att folk känner sig lurade, oavsett om det är något som direkt påverkar dem eller ej.

Länken
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/...

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt.. Falsk marknadsföring eller ej, man kan ju enas om att Nvidia inte kört med öppna kort. Vad har det här för reell betydelse vid "lägre" upplösningar (1080p)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Det var ju tråkigt.. Falsk marknadsföring eller ej, man kan ju enas om att Nvidia inte kört med öppna kort. Vad har det här för reell betydelse vid "lägre" upplösningar (1080p)?

Problemet är när spelet låts gå över den del av minnet som är snabbt. det är då du får hack och lagg mm. Mitt 680 4Gb alokerar mer minne i t.ex shadow of mordor. och det är inte ett nytt kort.

Så om det byggs in i alla spelmotorer att inget kort som har id tag NVIDIA_DEV.13C2 inte får gå över 3.2 Gb så kommer ända problemet bli att du inte kan ha höga texturer på.

Edit:
Annars måste gemeneman ha koll på det skälv. Och hur många av den stora massan sitter likt mig med overlays, som visar fps ms vRAM konstant samt och jag blir skeptisk kär upp en takmanager pefromace på skärm3, om den ser konstig ut gpu-z samt cpu-z på skärm 2 och om det ser konstigt ut kör en 25h snabtest blend på prime95 för att se om det är datorn eller jag som gör fel. Inte så många vanliga användare skulle jag gissa på.

Men så ser inte vekligheten ut just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det något som pekar på att det faktiskt är Nvidia som har gjort det här uttalandet?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Oj då. Värst bad kärvt det gick nu plötsligt för Nvidia som haft rejält flyt ett tag nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Therasense:

http://img5.picload.org/image/cidgici/capture.jpg

Alright, fair enough.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Finns det något som pekar på att det faktiskt är Nvidia som har gjort det här uttalandet?

Sitter och läser i den här tråden:

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

och det är en del som säger sig ha chattat med supporten som i sin tur dementerar det här uttalandet. Det finns heller inte tillgängligt på någon av Nvidias officiella kanaler så jag personligen fäster ingen större vikt vid det.

Den som har skrivit artikeln här SweC får gärna utveckla var uppgifterna kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så har det ingen som helst betydelse, förrän du försöker pressa kortet att utföra beräkningar som det inte är avsett för att göra, och då främst i syntetiska test.

Jag har följt guru3d, geforce och overclock.net sen i går och hjälp vad mycket det postats.

Potentiella bindningar eller jävsförhållanden: AMD sen första GPU:n, kollar på ett MSI 970 nu.

Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D