Permalänk
Medlem

Trådlösa är lite konstigt

Tjena sweclockers!

Tänkte försöka mig på att fråga er allsmäktiga en sak, hittar ingen direkt liknande tråd som har hjälpt mig. Ber om ursäkt i förhand om jag gått förbi den i vimlet!

Anyways, det är såhär. Jag använder mig av ett adsl ifrån telia, kopplat in deras prylar, men det funkar inte som det ska. Även provat med min egen men det blir samma fel där.

Det som händer är följande:
Jag har inga konstigheter att koppla upp mig, använder trådlöst med netgear adapter till stationära.
Efter ett tag så tappar den anslutningen, men det verkar inte vara när jag sitter vid datorn utan när jag har varit ifrån den ett tag. Jag har inte så att några hårddiskar stängs av efter nån viss tid eller liknande och det är endast när jag har trådlöst på datorn som detta händer. Det är det där med att jag får ett gult härligt litet utropstecken på anslutningen nere till höger. Det räcker dock med att resetta adapter eller att ta och felsöka så fixar den sig själv rätt kvickt.
Mobiler och konsoller funkar det kanon på sålänge jag sitter med dom, iallafall inte märkt att någon internetanslutning blir "begränsad".
Med trådad anslutning så fungerar det givetvis.
Jag har testat att manuellt ställa in kanaler i routern, och det verkar inte spela någon roll.

Finns det någon där ute som tror sig ha svaret på min fråga?

I'll cross my fingers.

Tack på förhand!!

//c3p0

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

Kan även nämna att datorn inte är särskilt långt ifrån, eller några konstiga blockeringar ivägen. Rena rama autobahn..

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du beskriver nån dålig driver/firmware till Netgear kortet för det verkar som det inte startar ok efter det har gått in i energisparläge för det är nog det som händer när du lämnar datorn en stund.
Har du kollat efter uppdateringar eller kollat om det går att stänga av energisparlägena och testa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har de senaste uppdateringarna, men det är inget kort. Det är en usb adapter (kanske är det som bråkar?).
Har inte heller något energisparläge som aktiveras efter ett tag, den står och tuffar på precis som vanligt.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cthreepo:

Jag har de senaste uppdateringarna, men det är inget kort. Det är en usb adapter (kanske är det som bråkar?).
Har inte heller något energisparläge som aktiveras efter ett tag, den står och tuffar på precis som vanligt.

Donglar är nått man bör undvika, men du skrev ju att det uppträder efter att du lämnat datorn en stund, du skulle ju kunna testa att hålla trafiken igång för att se om det påverkar, tex webbradio eller kontinuerligt pingande varje sekund mot nån stabil server.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Donglar är nått man bör undvika, men du skrev ju att det uppträder efter att du lämnat datorn en stund, du skulle ju kunna testa att hålla trafiken igång för att se om det påverkar, tex webbradio eller kontinuerligt pingande varje sekund mot nån stabil server.

Jag brukar hänga på plug.dj en del men det händer även om jag är där inne..
Konstigt nog så har det inte hänt än idag och då har datorn varit igång ett par timmar - så förhoppningsvis kanske det här med hot hjälpte.
Tack för din hjälp iallafall, jag får återkomma om det mot förmodan inte hjälpt..

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk