Permalänk
Medlem

Har någon kontaktat Inet och försökt skicka tillbaka sitt kort? Funderar på att göra det.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd

"framtidssäkert" har aldrig förstått det ordet som är så populärt när det kommer till hårdvara, finns inget som är "framtidssäkert". Vad är framtiden? Helt och hållet upp till hur man definierar ordet "framtid". Finns ju redan nu spel som många kallar "dåligt optimerade" som pressar de bästa single korten till det yttersta för att få 60fps i 1080p med ultra inställningar. Grafikkort är en förbrukningsvara, visst dyr sådan men dock förbrukningsvara om man vill vara på topp. Bara att inse att det är så det är, har varit och kommer att förbli. Med all rätt.

Permalänk

"Framtidssäker?" betyder i detta fall "Kommer man kunna lägga till ytterligare ett kort i SLI om något år och få nästan dubblad prestanda, eller kommer mängden VRAm bli en flaskhals?"

Det är altså en ytterst relevant frågeställning när det är VRAM som berörs.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

Är det fastställt till 100% att det endast är GTX 970 som har det här problemet? GTX 980 är inte drabbat på något sätt?

Har stött på några poster där folk med 980 säger sig uppleva liknande bekymmer men det rimmar ju dåligt med den officiella förklaringen.

Bara 970 har det problemet. De som säger att de upplever problemet med andra kort kört inte programmet på rätt sätt och Enbart GTX 970 har vad jag sett har problemet i spel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Problemen med dessa 970s är värre i 2way sli eller 3way sli. Vi har köpt ett kort med 4GB och ska kunna anv sej av det och drar på ögongodis därefter men då vill korten ha mer än 3500mb och då kommer problemen.

http://i.imgur.com/PHaofek.png

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Therasense:

Är det fastställt till 100% att det endast är GTX 970 som har det här problemet? GTX 980 är inte drabbat på något sätt?

Har stött på några poster där folk med 980 säger sig uppleva liknande bekymmer men det rimmar ju dåligt med den officiella förklaringen.

Man kan ju alldrig vara säker men det låter otroligt.
Sett indikationer på att ett likanande fel fanns för GX660Ti, men om orsaken var densamma låter jag vara osagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpeus:

Problemen med dessa 970s är värre i 2way sli eller 3way sli. Vi har köpt ett kort med 4GB och ska kunna anv sej av det och drar på ögongodis därefter men då vill korten ha mer än 3500mb och då kommer problemen.

http://i.imgur.com/PHaofek.png

En tanke som just slog mig är ju att om man har en ROG Swift (eller annan Gsync-skärm) så borde inte detta märkas så väl, varierade frametimes är just vad Gsync är bra på att förminska problemet av. Nvidia har helt enkelt skapat ett verktyg för att dölja framtida fel

(obs, högst spekulativ sarkasm från min sida)

On topic: Jag fattar forfarande inte hur de kunde gå ut med specifikationerna som de gjorde. De kunde väl gjort en Apple och släppt kortet med 3,5 GB VRAM och sedan deras nya innovativa supercacheminne på hela 512 MB där spel och program kan spara data/texturer för att slippa hämta dem från RAM. Sen ett salespitch på det och så hade vi istället haft ett fanboi-krig mellan AMD och Nvidia om att det inte var lika bra som full speed / inte betydde något då hela minnet ändå inte användes samtidigt etc etc. Nu missade de hela "it's not a bug, it's a feature"-spåret och måste göra en total pudel. Får se om det kommer ett 970 med 7 GB VRAM + 1 GB cache sen

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

En tanke som just slog mig är ju att om man har en ROG Swift (eller annan Gsync-skärm) så borde inte detta märkas så väl, varierade frametimes är just vad Gsync är bra på att förminska problemet av. Nvidia har helt enkelt skapat ett verktyg för att dölja framtida fel

(obs, högst spekulativ sarkasm från min sida)

On topic: Jag fattar forfarande inte hur de kunde gå ut med specifikationerna som de gjorde. De kunde väl gjort en Apple och släppt kortet med 3,5 GB VRAM och sedan deras nya innovativa supercacheminne på hela 512 MB där spel och program kan spara data/texturer för att slippa hämta dem från RAM. Sen ett salespitch på det och så hade vi istället haft ett fanboi-krig mellan AMD och Nvidia om att det inte var lika bra som full speed / inte betydde något då hela minnet ändå inte användes samtidigt etc etc. Nu missade de hela "it's not a bug, it's a feature"-spåret och måste göra en total pudel. Får se om det kommer ett 970 med 7 GB VRAM + 1 GB cache sen

Eller som SSD-tillverkarna som kanske har minneskretsar för 256Gb men där 16Gb används för underhåll och därför säljs som 240Gb.

Brukar lägga ned en hel del tid inför köp av ny hårdvara, väger för och emot.
Ska skaffa ny skärm under året men bedömde att jag klarar mig med ett 970.

Känner inte att jag fattade fel beslut eftersom det baserades på vad jag kände till just då.
Dock besviken på nVidia om det visar sig bli problem när ökar jag upplösningen.

Permalänk
Medlem

Själv har jag returnerat EVGA 970 FTW till webhallen och det gick smidigt. Behövde knappt säga varför så förstod han. Guld av webhallen! Mindre bra för nvidia..

Min anledning var framförallt för att kortet strulade när man kör högupplöst. Hade tänkt köpa 2k eller 4k skärm snart. Men även för att det är inte ok att ändra specifikationerna av en produkt i efterhand. Det ända man kan göra som konsument är att returnera, tror inte det blir åtgärdat eller att olika företag slutar med sånt här beteende bara för att man flame:ar i ett forum. Det måste svida ekonomiskt för att företagen ska skärpa sig.

Nu tänkte jag köpa ett 980 eller kanske vänta till 300-serien från AMD. Lycka till alla drabbade och hoppas att nvidia skärper till sig framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2 st Gigabyte kort på netonet erbjudande för 2500kr kör på 1440p skärm och är också besviken då det minnet var ett av anledningarna till att jag byte ut 580 sli 3gb då fler o fler spel börjar kräva 4gb i 1440p.

Fick de till ett bra pris, annars hade jag också returnerat dem.

Permalänk
Medlem

Kanske redan skrivits någonstans, men vad händer nu med alla kort som skickas tillbaka?
Vore ju kul o komma över ett asus 970 för mig som har ett 460 idag, och ändå inte planerar att köpa nån värstingskärm på ett bra tag.

Prispress på nypris annars? tom 960 pressas nedåt lite?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Själv har man tagit kontakt med Netonnets kundservice ang problemet ska invänta svar där ifrån om en rma

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem

Som tur är har man fortf runt 30 dagars öppetköp kvar från komplett, så en uppgradering till gtx 980 kommer nog hända.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

ännu en bench med 2x970 sli http://i.imgur.com/mhOevfQ.png

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Skrivet av morpeus:

Själv har man tagit kontakt med Netonnets kundservice ang problemet ska invänta svar där ifrån om en rma

Vill höra vad man säger till dig. Jag har också varit i kontakt med Netonnet. Det svaret jag fått är att jag kan lämna in kortet för en rma, men att det tar 2-3 veckor innan jag får besked om man godtar det... Har du lämnat in kortet redan eller??

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem

Även om man nu vill returnera sitt kort finns det inget vettigt att byta mot. R290 är iofs ungefär samma pris men bra mycket varmare och OCar sämre, 980 kostar en mindre förmögenhet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

Vill höra vad man säger till dig. Jag har också varit i kontakt med Netonnet. Det svaret jag fått är att jag kan lämna in kortet för en rma, men att det tar 2-3 veckor innan jag får besked om man godtar det... Har du lämnat in kortet redan eller??

Nej det har jag inte gjort, har skrivit i mail till teknisk support om detta och att det var fel spec mm angiven och att jag ville ha en rma på skiten, får se vad dom skriver tillbaka. Kommer att gå långt med detta om jag måste, är en princip sak. Rätt ska va rätt.

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem

För benches : http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tuqd4/i_benchm...

Notera att 970 SLI är en mardröm ovanför 3.5GB, rekommenderar att köra singelkort på 970 bara från och med nu.

Cdon nekade min RMA, väntar på att Nvidia ska svara, nu jävlar går shitstormen till en ny nivå.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

För benches : http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tuqd4/i_benchm...

Cdon nekade min RMA, väntar på att Nvidia ska svara, nu jävlar går shitstormen till en ny nivå.

Hur kan dom göra det? bara att driva det vidare med Konsumentombud

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Skrivet av morpeus:

Nej det har jag inte gjort, har skrivit i mail till teknisk support om detta och att det var fel spec mm angiven och att jag ville ha en rma på skiten, får se vad dom skriver tillbaka. Kommer att gå långt med detta om jag måste, är en princip sak. Rätt ska va rätt.

Kan hålla med dig. Det är en princip sak, plus att jag hade problem med 970 i sli. Lyckades iaf byta ena kortet då jag hade kvar ångerrätten på det.
Lite extra surt nu, när man tänkte uppgradera även kort 2 till ett 980, så har man på två dagar höjt priset på 980 kortet med 1300kr.

Ska man iaf trycka på köp knappen på 980't som ligger i kundvagnen för 4995.....

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpeus:

Hur kan dom göra det? bara att driva det vidare med Konsumentombud

Hej ----,

Vi beklagar det inträffade.

Dessvärre kan vi inte kompensera er för detta eller erbjuda er något byte av produkten.

Däremot om kortet uppvisar defekter hjälper vi er givetvis med en reklamationsansökan mot våran leverantör, för att vi ska kunna göra detta behöver vi följande:

- En detaljerad felbeskrivning

- Produktens serienummer

Med vänliga hälsningar

-------

Gällande reddit

Citat:

Once you throw twice the rendering power at a game, upping the settings to a point where you get above 3.5gb is much easier.
The 970 at 3.5GB is a totally different animal than the 970 at 4GB. At 4GB, the card is more like 20% of a 980 than 90%. If you will be pushing the VRAM to the limit --- which is possible even today running the games at the settings that people bought SLI 970s for --- then you are going to be faceplanting right into that game-breaking wall.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Hej ----,

Vi beklagar det inträffade.

Dessvärre kan vi inte kompensera er för detta eller erbjuda er något byte av produkten.

Däremot om kortet uppvisar defekter hjälper vi er givetvis med en reklamationsansökan mot våran leverantör, för att vi ska kunna göra detta behöver vi följande:

- En detaljerad felbeskrivning

- Produktens serienummer

Med vänliga hälsningar

-------

Gällande reddit

Klart dom försöker göra lite dmg control själva men jag har trotts allt köpt produkten i en butik och dom har lite ansvar själva. Vi lever inte i USA utan i europa

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Hej ----,

Vi beklagar det inträffade.

Dessvärre kan vi inte kompensera er för detta eller erbjuda er något byte av produkten.

Däremot om kortet uppvisar defekter hjälper vi er givetvis med en reklamationsansökan mot våran leverantör, för att vi ska kunna göra detta behöver vi följande:

- En detaljerad felbeskrivning

- Produktens serienummer

Med vänliga hälsningar

-------

Gällande reddit

Trist att du inte får lämna tillbaka korten. Nu blir det väll att vänta antingen på en drivrutin som lyckass minimera problemet eller tills att Nvidia har klargjort vad som faktiskt gäller med retur etc. Eventuellt kanske det blir tal om någon annan kompensation? Kanske något step-up program likt det Evga kör med?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Men för h-vete DOM HAR LJUGIT vilket gör att du får göra en full RMA med hela summan direkt i handen!
Det företag som invänder sig mot detta kan du dra antingen inför KO eller tingsrätt.
Jag skulle rekommendera att hota med det senare då det kostar mer.

Nu får väl ändå företag ge sig, det är en falsk produkt som är såld för "!#%¤&!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Någon som kan kalla CDON hit eller måste jag hota dem?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

CDON kan iofs kräva att dom ska ha dom som du tidigare skrev 2-3 veckor för att kunna göra en rma men dom kommer inte kunna neka dej rma pga falsk marknadsföring med fel spec på gpu mm

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

För benches : http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tuqd4/i_benchm...

Notera att 970 SLI är en mardröm ovanför 3.5GB, rekommenderar att köra singelkort på 970 bara från och med nu.

Cdon nekade min RMA, väntar på att Nvidia ska svara, nu jävlar går shitstormen till en ny nivå.

Återkom gärna när Nvidia har svarat, ska bli kul att se hur de löser detta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

FYI, har mailat Inet och deras svar är kortfattat att de för dialog med Nvidia i nuläget och återkommer när de vet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Har någon kontaktat Inet och försökt skicka tillbaka sitt kort? Funderar på att göra det.

Jag skickade ett mail till dem, fick som svar att de inte kommer att göra något förräns de fått instruktioner från Nvidia.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Skrutt! Köpte mig ett 970 efter mycket övervägande istället för 980 och rekommenderade även min kompis att skaffa ett nu i helgen som vart till hans nya dator. Vi ha liksom morpeus köpt våra på NetOnNet och väntar nu med spänning om vad de säger ang RMA.

Visa signatur

Here be dragons