Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

i7 920 - lita på HWMonitor eller ASUS A.I SUITE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Att datorn hänger sig nu och då, när man rör på musen osv. är normallt om man renderar en video. Vid 100% belastning så ja, små laggar allt helt enkelt. Så är det bara.

Nästan alla problem du har tycker jag inte låter som något problem som kommer från att processorn i sig är för varm. Är dock till fördel att fixa en ny kylare eller montera om och rengöra den du använder just nu. Då 80C är lite att ta i vid 100% belastning.

Själv CPUn gick till 71c vid en simpel cs match. Datorn gick till 94c vid rendering av en video i Vegas pro. Detta är absurt och tyder på att hela CPUn inte har bra kylning för fem öre. Datorn började hänga sig medans jag spelade ett krävande spel, att en processor går till 60c pga. en youtube video är ett annat tecken på att kylningen är SKIT. Detta är ju visst på grund av att de är för varmt? xD Inte fan går en processor upp till 60c på grund av en simpel youtube video, min förra cpu som var en i3 540 låg på 22-23c idle och knappt 30c med en youtube video. Visserligen är de stor skillnad på de båda processorerna men inte så stor att idle går från 22-23c till 48-52c på en i7a

Skrivet av furuliden:

Du behöver inte stressa upp dig för att processorn är 70 grader varm. Min i7 920 har legat på ~ 90 grader under belastning i snart 5 år nu.

Gissar på att den kommer dö relativt snart/du har fått många BSODs / crashes i dina 5 år med 90c load?

Skrivet av Dannnw:

Enligt intel så är den specificerade max tempen för paketet. Kollade lite på det när jag skulle överclocka min i7 950 och xeon x5650. Kärnan klarar ca 100c har jag för mig, men paketet/värmespridaren rekommenderas vara på ca 70 eller vad det står på Intel för just din CPU.

Så ifall du startar HWiNFO eller likande program och ser till att "CPU" inte är över 67.9 och CPU#Core0-3 inte är över 100c så ska du klara dig fin fint..

Intel skriver -> Höljets temperatur är högsta tillåtna temperatur vid processorns IHS (Integrated Heat Spreader). I deras support så skriver de även ifall en core går upp till 100 grader så skall systemet stängas av ifall du har den "spärren" på i moderkortet.

Hoppas att detta hjälpte dig och var lätt att förstå.

Yes förstod fint men hade den varit 70c hade de vart mer OKEJ än att den går till 94c vid en simpel video rendering, att den drar till 71c vid ett game av CSGO är ju bara absurt, csgo kräver absolut ingenting, vilken dator som helst som kan köra tetris kan köra csgo (överdriver nu men ni fattar hur jag menar).

Försöker inte vara nedlåtande eller dryg/arg mot någon! Så ifall ni får den uppfattningen så ber jag om ursäkt i förväg!

Permalänk
Medlem

nu är det så att du kyler quad core med tdp på 130w, givetvis får du bättre temperaturer med en dual core med 73w tdp. lga1366 är väldigt varm och kräver ordentlig kylning. sedan är det så att de överklockar fantastiskt bra. den går i 2,67ghz ur lådan och jag överklockade min ända upp till 4,2ghz, vilket ger en massiv prestandaskillad. då går även kraven på kylare i taket.

jag rekommenderar att du köper dig en ordentlig kylare. minst en 212 evo/argon ar01. se till att den får plats i ditt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

nu är det så att du kyler quad core med tdp på 130w, givetvis får du bättre temperaturer med en dual core med 73w tdp. lga1366 är väldigt varm och kräver ordentlig kylning. sedan är det så att de överklockar fantastiskt bra. den går i 2,67ghz ur lådan och jag överklockade min ända upp till 4,2ghz, vilket ger en massiv prestandaskillad. då går även kraven på kylare i taket.

jag rekommenderar att du köper dig en ordentlig kylare. minst en 212 evo/argon ar01. se till att den får plats i ditt chassi.

Det förstår jag att de är en skillnad
Yes, om kylpastan ej kyler så bra så kommer jag köpa Argon AR01 direkt. Haha överklockar jag till 4.2ghz eller i närheten av det så ser jag en stor risk för att datorn sprängs ^^

Permalänk
Medlem

Här även en till fråga! Är 1.192 V normalt i stock speed ?

Permalänk
Medlem

Till alla som undrar hur de gick:

Köpte Arctic MX-4 och nu efter 22 minuters rendering så är de högsta tempsen:
Core1 - 76c
Core2 - 77c
Core3 - 74c
Core4 - 76c

Då är detta i full hd 60fps 1920x1080 rendering.

Innan så hade jag 94c som högst efter 9 min rendering av SAMMA klipp innan den nya kylpastan.

Ändå en stor förbättring när det gäller temperaturerna! Kanske inhandlar en ny kylarfläkt så småningom ifall jag märker att den heat-throttlar i spel osv som förrgår. Tackar alla som har svarat och önskar er alla en trevlig helg ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av knapp3an:

Till alla som undrar hur de gick:

Köpte Arctic MX-4 och nu efter 22 minuters rendering så är de högsta tempsen:
Core1 - 76c
Core2 - 77c
Core3 - 74c
Core4 - 76c

Då är detta i full hd 60fps 1920x1080 rendering.

Innan så hade jag 94c som högst efter 9 min rendering av SAMMA klipp innan den nya kylpastan.

Ändå en stor förbättring när det gäller temperaturerna! Kanske inhandlar en ny kylarfläkt så småningom ifall jag märker att den heat-throttlar i spel osv som förrgår. Tackar alla som har svarat och önskar er alla en trevlig helg ^^

Kul att det blev en så stor förbättring men det får mig att tro att något var knasigt innan, inte att kylpastan var ett så stort hopp. Kanske hade kylaren lyfts utan att byta pasta eller något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Kul att det blev en så stor förbättring men det får mig att tro att något var knasigt innan, inte att kylpastan var ett så stort hopp. Kanske hade kylaren lyfts utan att byta pasta eller något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ej så mycket kylpasta på den innan + att jag TROR att kylaren satt liite löst innan vi tog bort o satte om allt, hahah gjorde ju rent kylaren och CPUn med vodka, bra grejer detta! 77c 78c 74c 76c är de högsta tempsen jag fått nu efter ca. 50 min rendering av ovanstående inställningar. Så en förbättring är de jämfört med 94c på 9 min ^^

Permalänk
Skrivet av knapp3an:

Själv CPUn gick till 71c vid en simpel cs match. Datorn gick till 94c vid rendering av en video i Vegas pro. Detta är absurt och tyder på att hela CPUn inte har bra kylning för fem öre. Datorn började hänga sig medans jag spelade ett krävande spel, att en processor går till 60c pga. en youtube video är ett annat tecken på att kylningen är SKIT. Detta är ju visst på grund av att de är för varmt? xD Inte fan går en processor upp till 60c på grund av en simpel youtube video, min förra cpu som var en i3 540 låg på 22-23c idle och knappt 30c med en youtube video. Visserligen är de stor skillnad på de båda processorerna men inte så stor att idle går från 22-23c till 48-52c på en i7a

Gissar på att den kommer dö relativt snart/du har fått många BSODs / crashes i dina 5 år med 90c load?

Yes förstod fint men hade den varit 70c hade de vart mer OKEJ än att den går till 94c vid en simpel video rendering, att den drar till 71c vid ett game av CSGO är ju bara absurt, csgo kräver absolut ingenting, vilken dator som helst som kan köra tetris kan köra csgo (överdriver nu men ni fattar hur jag menar).

Försöker inte vara nedlåtande eller dryg/arg mot någon! Så ifall ni får den uppfattningen så ber jag om ursäkt i förväg!

Jag har behövt höjt spänningen vart eftersom åren har gått (någon typ av degradering gissar jag) men jag har inga blåskärmar, eftersom jag höjt spänningen. Processorn går nu stabilt i 4.0Ghz med en Vcore på 1.3 (vilket inte är en särkilt hög spänning för en i7 920).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det du säger är sant för AMDs processorer.
Intel, däremot, har med få undantag ända sedan Nehalem-generationen samma noggrannhet hela vägen från 0°C till Tjmax (+/- 5°C).

Så nog kan man lita på vad det står, så länge man är medveten om felmarginalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, ok, då vet jag

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB