Kluven gällande MSI GTX 960 Gaming

Permalänk
Skrivet av x_dogge_x:

Det går fram och tillbaka för mig... Har läst runt lite + alla svaren här och känner mig fortfarande inte säker på vad jag ska göra. När det kommer till prioriteringar så spelar jag endast CS, och har inga planer alls på att spela något annat på dator då jag har många titlar att spela på ps4an den kommande tiden. Det är alltså så mycket fps som möjligt och 144hz som gäller. När det kommer till 3D så är det nog endast film isåfall!

Jag känner att är det några hundralappar det handlar som så skiter jag nog i att byta det. Är hittills väldigt nöjd, framförallt med tempen och ljudnivån. Ska också påpeka att jag tidigare haft ett kort som blev sjukt varmt + lät otroligt mycket...

Är fallet inte så, och att det istället är så att jag kommer märka markant skillnad med ett 280x för samma summa pengar, kommer jag givetvis att byta direkt.

Vad får du för fps med ditt 960 nu då? Och som jag säger här hela tiden, temp & ljudnivå är som natt och dag mellan 960 & 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av x_dogge_x:

Det går fram och tillbaka för mig... Har läst runt lite + alla svaren här och känner mig fortfarande inte säker på vad jag ska göra. När det kommer till prioriteringar så spelar jag endast CS, och har inga planer alls på att spela något annat på dator då jag har många titlar att spela på ps4an den kommande tiden. Det är alltså så mycket fps som möjligt och 144hz som gäller. När det kommer till 3D så är det nog endast film isåfall!

Jag känner att är det några hundralappar det handlar som så skiter jag nog i att byta det. Är hittills väldigt nöjd, framförallt med tempen och ljudnivån. Ska också påpeka att jag tidigare haft ett kort som blev sjukt varmt + lät otroligt mycket...

Är fallet inte så, och att det istället är så att jag kommer märka markant skillnad med ett 280x för samma summa pengar, kommer jag givetvis att byta direkt.

Det är klart skillnad i energi åtgång/värme/ljudnivå men R9 280X är enligt sweclockers 16 % snabbare i standardutförande så övercklockat, det har dessutom 1 gb extra i minne och mycket snabbare minne vilket 280x är det du funderar på?

nu är detta 280x rätt högljutt men det är extremt prisvärt också http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p... det är är iof slut på lager för tillfället,

annars detta då tri-x kylarnarna är de bästa 290 korten t, ex ska uppdatera när jag hittar test på ljudnivå/värme kostar här 2395 kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198166-sapphi...

idle 39 DBa 3dmark load 41, furmark load 47 dba 2495 kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197538-sapphi...

http://www.sweclockers.com/recension/19925-geforce-gtx-960-fr... enligt seclockers ligger skillnaderna i energiåtgång Högt,
men sapphires 280x vapor x ser inte så mycket höglludare eller varmare ut
http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

tänk dock på att de har bytt lokaler mellan då och nu angående ljudnivån,

eftersom du nog är den första jag har sett som inte letar så mycket fps för pengarna man kan få och spelar på lägre upplösning än 1080P så kan nog Gtx 960 vara rätt kort för dig om energieffektivitet och 3D samt att du inte kommer spela några nyare spel på datorn än cs, så är detta så specifika krav eller låga krav jag sett så kör på GTX 960, Även om jag aldrig skulle rekommendera det för över 2 K, så, ja..

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Vad får du för fps med ditt 960 nu då? Och som jag säger här hela tiden, temp & ljudnivå är som natt och dag mellan 960 & 280X

Ligger väll på 250-299 fps i 1600x900 16:9 med rätt höga inställningar. Har spelat cs i låg upplösning i många år men har börjat gå över till högre nu.

Permalänk
Medlem

280x. Fan vill man betala mer pengar för ett sämre kort?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

280x. Fan vill man betala mer pengar för ett sämre kort?

well 16 % snabbare i 1080p till ett sämre kort? men eftersom han inte lirar i sin skärms native upplösning(synd då allt blir mer crisp) och inte verkar bry sig om vilka inställningar han spelar i och OM cs är det enda han vill spela på pc och, ja då kanske tamefan Gtx 960 är bättre för honom även om jag personligen aldrig skulle ha rekommenderat 960 om det inte var till en htpc eller låg upp till 2 k,

och angånde dyrare ptja det beror på vilken av korten du tittar på och även då så är det inte speciellt mycket mer vi pratar om 100 - 200 kr för 25 % mer prestanda, Men som sagt eftersom hans behov inte verkar vara det mesta han kan få för pengarna så:P ja jag är lite förbluffad:P

Nu ska jag tillbaka till dying light då jag känner att jag inte kan eller behöver hjälpa så mycket mer om han inte lirar i full hd, spelar nyare spel på datorn än cs och inte är ut efter mest prestanda för pengarna,

Permalänk
Skrivet av Sirme:

hur får du 25 % snabbare i 1080p till ett sämre kort? men eftersom han inte lirar i sin skärms native upplösning(synd då allt blir mer crisp) och inte verkar bry sig om vilka inställningar han spelar i och OM cs är det enda han vill spela på pc och, ja då kanske tamefan Gtx 960 är bättre för honom även om jag personligen aldrig skulle ha rekommenderat 960 om det inte var till en htpc eller låg upp till 2 k,

och angånde dyrare ptja det beror på vilken av korten du tittar på och även då så är det inte speciellt mycket mer vi pratar om 100 - 200 kr för 25 % mer prestanda, Men som sagt eftersom hans behov inte verkar vara det mesta han kan få för pengarna så:P ja jag är lite förbluffad:P

Nu ska jag tillbaka till dying light då jag känner att jag inte kan eller behöver hjälpa så mycket mer om han inte lirar i full hd, spelar nyare spel på datorn än cs och inte är ut efter mest prestanda för pengarna,

Anledningen till att jag inte kör fullhd och allra högsta inställningarna är för att tja, jag har spelat cs i så många år med lite halvtaskig grafik. Dessutom har jag tagit mina inställningar från en av världens bästa spelare, som inte heller då kör i native upplösning:) Men det hör ju egentligen inte hit.

Om du säger att jag bör byta kort så är det bara till hjälp för mig, du verkar vara rätt säker på att det är värt det iaf. Men om folk påstår att 960 är ett kort som är bra om det hade kostat 2000:-, så hade jag istället inte brytt mig för 390:- är liksom ingen grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x_dogge_x:

Anledningen till att jag inte kör fullhd och allra högsta inställningarna är för att tja, jag har spelat cs i så många år med lite halvtaskig grafik. Dessutom har jag tagit mina inställningar från en av världens bästa spelare, som inte heller då kör i native upplösning:) Men det hör ju egentligen inte hit.

Om du säger att jag bör byta kort så är det bara till hjälp för mig, du verkar vara rätt säker på att det är värt det iaf. Men om folk påstår att 960 är ett kort som är bra om det hade kostat 2000:-, så hade jag istället inte brytt mig för 390:- är liksom ingen grej.

sorry jag blev bara så förvånad så det nog kom ut rätt konstigt, ber om ursäkt för det:),

Saken är den att de där 390 extra kronorna gör skillnad, till och med emil och jonas tycker det, för då kommer du upp i de pengarna där det faktiskt finns bättre kort för pengarna, de tyckte även att r9 280 var ett bättre köp, Så medans jag tycker du ska köpa ett R9 280x då jag tycker 13 % + i mer prestanda är en betydande mängd för då kan du nog dessutom lira nyare spel i framtiden på högre inställningar och tackvare de 3 GB så kommer du inte springa in i en minnesspärr lika tidigt som med ett GTX 960, Vilket kort hade du innan?

och ber om ursäkt angående CS också då det är uppenbart att jag vet väldigt lite om vilka inställningar som är bäst jag ber om ursäkt att jag gick efter mina egna preferenser:), jag ville bara att du skulle få mest valuta för pengarna, Men om 3D filmer på datorskärmen är viktigt för dig så lär du fortsätta köra nvidia, men satsa då hellre på ett begagnat GTX 770 eller ett gtx 770 som demovara hittar du ett begagnat 680 med bra kylare går även det bra:) än ett Gtx 960.

eller denna demovara https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-770-gaming-2gb-demo/8... till och med som demovara och trots att det bara är ett par tior billigare så är detta oxå ett mycket bättre kort, det och 280x ligger ungefär med samma prestanda, 280x är 5 % än snabbare men du kan forsätta titta på 3d med Gtx 770 iaf:)

och ett orginal GTX 960 är enligt sweclockers prestanda index endast 7 % snabbare än ett 270x vilket komplett har en liten rea på nu för 1595 kr, https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-270x-2gb-gddr5/814818

så att du kan få 7 % extra prestanda genom ett demovara gtx 770 eller minst 13 % extra prestanda för 1 - 200 kr extra gör bara att ja, du vet nog redan vart jag står:) För normalt sett när dollarn inte är så hög som den är nu och gtx 960 inte är för dyrt pissat så ger det här segmenter normalt mycket mer för pengarna:)

SÅ glöm min rant nu och känn efter, Vill du behålla kortet så gör det:) för är du nöjd så är du nöjd jag ville bara peka på alternativet, så förlåt om det känns som att jag försöker tvinga dig att köpa annat:)

Permalänk
Hjälpsam

Han gillar ju kortet, det klarar allt han spelar med råge, han tycker inte att 380 spänn extra är så viktigt, jag tycker att han skall behålla det, lite mer känsla än förnuft? ja visst men det viktiga är att man är nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han gillar ju kortet, det klarar allt han spelar med råge, han tycker inte att 380 spänn extra är så viktigt, jag tycker att han skall behålla det, lite mer känsla än förnuft? ja visst men det viktiga är att man är nöjd.

Sant, Men tråden hette att han kände sig klyven och jag ville visa att han hade alternativ:),

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sirme:

Sant, Men tråden hette att han kände sig klyven och jag ville visa att han hade alternativ:),

Ja du har gett fina alternativ.
Grejen är att han verkar väldigt förtjust i sitt nuvarande kort och vill betala för det.
GTX960 är ju som sagt ett fint kort, om än något dyrt.
Ibland måste man få lov att gå efter magkänslan, som en arbetskamrat brukar säga.

edit Som TS skrev "Saken är den att jag är nöjd med kortet, CS flyter på bra och utseendet på kortet är riktigt fint."
#15192993

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

hur du än gör Ts så är det viktigaste att blir nöjd jag kan "fastna" i diskussioner ibland och då försöker jag argumentera för min sak till vad som känns som döden(jag är bipolär så ibland kan jag bli små manisk över saker även när det är mindre "episoder" som jag kallar de vilket hände nu t,es då jag fick för mig att jag skulle se till att du fick så mycket prestanda du bara kunde för pengarna! istället för att baraha frågat dig vad du spelar, vad du fick för resultat och om du var nöjd och stannat där) så är du nöjd med ditt Gtx 960 och du känner att du inte kommer behöva mer så behåll det och njut av din nya elektronik;) annars har jag gett dig alternativen du har inom den prisklassen:) har du någon fråga om r9 280x så försöker jag svara på de så gott jag kan,

alla man gör inom elektronik är inte alltid rationella och behöver inte heller vara det, jag går till exempel och väntat på 380x/390x eller nvidias GM 200 för att jag vill ha mer prestanda trots att all jag nog skulle behöva göra är att i framtiden sänka inställningarna på mina spel så skulle jag klara mig fint:) så förlåt om jag antytt att det är "fel" att du behåller ditt gtx 960 vilket det såklart inte är om du är nöjd:) skulle du inte vara det fortsätter jag dock gärna att hjälpa dig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja du har gett fina alternativ.
Grejen är att han verkar väldigt förtjust i sitt nuvarande kort och vill betala för det.
GTX960 är ju som sagt ett fint kort, om än något dyrt.
Ibland måste man få lov att gå efter magkänslan, som en arbetskamrat brukar säga.

edit Som TS skrev "Saken är den att jag är nöjd med kortet, CS flyter på bra och utseendet på kortet är riktigt fint."

ah som jag beskrev i mitt inlägg under ditt så fick jag en kortare mini manisk episod om att jag skulle hjälpa honom hitta det bästa och mesta han kunde för pengarna så självklart missade jag att han hade skrivit det där:), för då borde jag ju bara ha sagt Trevligt då är allt bra^^

däremot kan han ju pröva överclocka det lite eftersom det drar så lite och går så svalt^^

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sirme:

ah som jag beskrev i mitt inlägg under ditt så fick jag en kortare mini manisk episod om att jag skulle hjälpa honom hitta det bästa och mesta han kunde för pengarna så självklart missade jag att han hade skrivit det där:), för då borde jag ju bara ha sagt Trevligt då är allt bra^^

däremot kan han ju pröva överclocka det lite eftersom det drar så lite och går så svalt^^

Vi kan alla dras med lite och det är som sagt inga fel på dina råd.
Och eftersom TS är nöjd är vi det också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Sirme:

hur du än gör Ts så är det viktigaste att blir nöjd jag kan "fastna" i diskussioner ibland och då försöker jag argumentera för min sak till vad som känns som döden(jag är bipolär så ibland kan jag bli små manisk över saker även när det är mindre "episoder" som jag kallar de vilket hände nu t,es då jag fick för mig att jag skulle se till att du fick så mycket prestanda du bara kunde för pengarna! istället för att baraha frågat dig vad du spelar, vad du fick för resultat och om du var nöjd och stannat där) så är du nöjd med ditt Gtx 960 och du känner att du inte kommer behöva mer så behåll det och njut av din nya elektronik;) annars har jag gett dig alternativen du har inom den prisklassen:) har du någon fråga om r9 280x så försöker jag svara på de så gott jag kan,

alla man gör inom elektronik är inte alltid rationella och behöver inte heller vara det, jag går till exempel och väntat på 380x/390x eller nvidias GM 200 för att jag vill ha mer prestanda trots att all jag nog skulle behöva göra är att i framtiden sänka inställningarna på mina spel så skulle jag klara mig fint:) så förlåt om jag antytt att det är "fel" att du behåller ditt gtx 960 vilket det såklart inte är om du är nöjd:) skulle du inte vara det fortsätter jag dock gärna att hjälpa dig:)

Haha inga problem! Jag är lite av samma typ när det kommer till diskussioner så jag vet vad du menar!

Hur som helst så är ja la nöjd så sett, inte så att något inte fungerar som det ska direkt. Men 25% mer prestanda lockar ju helt klart.. Jag får nog helt enkelt ta och fundera lite kring detta tills imorgon/måndag innan jag tar ett beslut.

Däremot så köpte min polare ett 280x rätt nyligen, han har 400-450 stadiga fps (enligt honom) i cs medans min fps kan pendla mellan 250-300. Det är så jobbigt när man liksom börjat tänka att "nae jag nöjer mig med detta kortet nu" och sedan kommer det upp något som gör att man vill ändra sig igen liksom...

Permalänk
Skrivet av x_dogge_x:

Haha inga problem! Jag är lite av samma typ när det kommer till diskussioner så jag vet vad du menar!

Hur som helst så är ja la nöjd så sett, inte så att något inte fungerar som det ska direkt. Men 25% mer prestanda lockar ju helt klart.. Jag får nog helt enkelt ta och fundera lite kring detta tills imorgon/måndag innan jag tar ett beslut.

Däremot så köpte min polare ett 280x rätt nyligen, han har 400-450 stadiga fps (enligt honom) i cs medans min fps kan pendla mellan 250-300. Det är så jobbigt när man liksom börjat tänka att "nae jag nöjer mig med detta kortet nu" och sedan kommer det upp något som gör att man vill ändra sig igen liksom...

Tycker du ska dra hem till polaren och testa spela på hans dator för att se om du känner av de där fps:en du verkar tråna efter. CS spelare har allt konstiga krav på sin fps, som QL spelare så låste jag min på det dubbla av vad min skärm kan visa vilket har visat sig vara det bästa för mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av x_dogge_x:

Haha inga problem! Jag är lite av samma typ när det kommer till diskussioner så jag vet vad du menar!

Hur som helst så är ja la nöjd så sett, inte så att något inte fungerar som det ska direkt. Men 25% mer prestanda lockar ju helt klart.. Jag får nog helt enkelt ta och fundera lite kring detta tills imorgon/måndag innan jag tar ett beslut.

Däremot så köpte min polare ett 280x rätt nyligen, han har 400-450 stadiga fps (enligt honom) i cs medans min fps kan pendla mellan 250-300. Det är så jobbigt när man liksom börjat tänka att "nae jag nöjer mig med detta kortet nu" och sedan kommer det upp något som gör att man vill ändra sig igen liksom...

haha jag kan förstå hur det känns, har ni samma cpu och samma klock? för jag antar att du har överclockat din 4690k?, kör ni på samma inställningar? annars är skillnaden rätt förstålig ändå kortet är ju i runda slängar.. vänta nu jag ser att jag har ljugit hela tiden enligt siffrorna på sweclockers prestanda index ska det inte skilja mer än 16 % och bara 13 % mellan ditt kort och ett oöverclockat r9 280x jag måste ha läst det i ett inlägg och sedan glömt korrekturläsa! gud vad skämmigt och pinsamt, men det finns nog säkerligen situationer där det stämmer eftersom 280x ändå har 3 gb och mer än så 280x har 288 gb/s i bandwith med 384 bitars buss medans Gtx 960 har 112 GB/s på 128 bitars buss så ber så hemskt mycket om ursäkt!

hur kunde jag bara lita på vad någon skrev!:/,
i situationer med stora texturer och hög AA och där minnesbandbredd är viktigt kommer ett 280x kunna sträcka på benen ordentligt medans gtx 960 kommer strypas.

Så om ni har samma cpu och överclock och spelar på samma inställningar kan skillnaden stämma om det enda som skiljer är grafikkorten och jag ber om ursäkt än en gång jag borde ha korrekturläst och inte bara trott på vad den andra personen skrev!, så förlåt igen:/

eller så har den andra personen räknat på något annat sätt eller bara sett fel, jag lyckades ju missa det själv, igen sorry för det:/

Permalänk
Medlem

Mitt tips till dig ts är att öveclocka cpun och ditt gtx 960 så mycket du kan och se vad du får för resultat, förövrigt bara så att jag vet vad har du i resten av datorn? så om du undviker spel där hög bandbredd krävs vilket du gör eftersom du bara ska spela cs så behåll kortet vill du ha något som inte kommer hamstras av minnet kör på ett r9 280x, för nu vet jag inte hur bandbreddstungt cs är men sånt kan ju ändras i framtiden,

asus strix gtx 960 låg i sweclockers prestanda index bara 10 % efter 280x i 1080p i högre upplösning vart det helt annorlunda siffror men pröva överclocka och se hur högt ditt kort når stabilt, för då kan man minska prestandaskillnaden till 280x, Eftersom du bara spelar ett spel och cs borde inte helt plötsligt bli grafikkorts bandbredds krävande då jag misstänker att din kompis kanske har starkare processor då cs ska vara rätt cpu intensivt så överclocka så mycket du kan om du har en överclockningsbar processor förutsatt att du har tillräcklig kylning på din processor:)

Och eftersom skillnaden inte var så stor som jag först trodde och du gillar kortet och inte behöver den extra kraften från 280x, Dessurom avnjuter du 3d film på skärmen, så om du kan överclocka ditt GTX 960 högt så behåll kortet då det för dina personliga anledningar blir det de bättre valet för dig:)

Permalänk
Skrivet av Sirme:

Mitt tips till dig ts är att öveclocka cpun och ditt gtx 960 så mycket du kan och se vad du får för resultat, förövrigt bara så att jag vet vad har du i resten av datorn? så om du undviker spel där hög bandbredd krävs vilket du gör eftersom du bara ska spela cs så behåll kortet vill du ha något som inte kommer hamstras av minnet kör på ett r9 280x, för nu vet jag inte hur bandbreddstungt cs är men sånt kan ju ändras i framtiden,

asus strix gtx 960 låg i sweclockers prestanda index bara 10 % efter 280x i 1080p i högre upplösning vart det helt annorlunda siffror men pröva överclocka och se hur högt ditt kort når stabilt, för då kan man minska prestandaskillnaden till 280x, Eftersom du bara spelar ett spel och cs borde inte helt plötsligt bli grafikkorts bandbredds krävande då jag misstänker att din kompis kanske har starkare processor då cs ska vara rätt cpu intensivt så överclocka så mycket du kan om du har en överclockningsbar processor förutsatt att du har tillräcklig kylning på din processor:)

Och eftersom skillnaden inte var så stor som jag först trodde och du gillar kortet och inte behöver den extra kraften från 280x, Dessurom avnjuter du 3d film på skärmen, så om du kan överclocka ditt GTX 960 högt så behåll kortet då det för dina personliga anledningar blir det de bättre valet för dig:)

Tjena igen! Intressant skrivet! Hade ju faktiskt varit rätt nice att slippa krånglet med att plocka ur kortet, åkandet in till stan för att byta osv.. Sen gillar jag den lysande MSI-loggan på kortet som man kan ställa in i olika tempon haha..

Hur som helst, klockning är något som jag aldrig har varit inne på... Har aldrig haft tanken eller intresset för det helt enkelt. Men nu när du nämner det så kanske det kan vara dags att testa? När det kommer till mina specs kontra min polares så har vi exakt likadan processor (4690k). Han har däremot bättre minnen än vad jag har, då mina är riktigt dåliga i dagsläget... I övrigt skiljer det nog inte alls mycket! Han har inte klockat något heller. Min i5 körs helt original förresten.. och varför jag köpte en K beror helt enkelt på att den låg får samma pris som en utan K.

Men ska testa att pilla runt lite i MSI afterburner så får vi se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x_dogge_x:

Tjena igen! Intressant skrivet! Hade ju faktiskt varit rätt nice att slippa krånglet med att plocka ur kortet, åkandet in till stan för att byta osv.. Sen gillar jag den lysande MSI-loggan på kortet som man kan ställa in i olika tempon haha..

Hur som helst, klockning är något som jag aldrig har varit inne på... Har aldrig haft tanken eller intresset för det helt enkelt. Men nu när du nämner det så kanske det kan vara dags att testa? När det kommer till mina specs kontra min polares så har vi exakt likadan processor (4690k). Han har däremot bättre minnen än vad jag har, då mina är riktigt dåliga i dagsläget... I övrigt skiljer det nog inte alls mycket! Han har inte klockat något heller. Min i5 körs helt original förresten.. och varför jag köpte en K beror helt enkelt på att den låg får samma pris som en utan K.

Men ska testa att pilla runt lite i MSI afterburner så får vi se!

Schysst att du har en i5a innan det blev flera hundra dyrare!:) och är du ute efter så hög fps i CS du kan få skulle jag starkt rekommendera att köpa en kylare och öveoclocka din cpu, eftersom K modellerna ädnå är en investering och det vore synd att inte utnyttja den extra kraften om du nu har ett z97/z87 moderkort:)

Berätta gärna hur det går med överclockbibgen på ditt 960:)

Permalänk
Medlem

Så egentligen har vi kommit fram till följande. 960:t fungerar kanon om man inte har några drömmar om Witcher 3 i 4k över 2 skärmar. Till Cs, Lol, WoW och liknande spel fungerar det förmodligen helt utmärkt. Fördelarna är då att ljudnivån och strömförbrukningen är förträfflig. Vill man ha mer kräm kan man med några få kronor och lite uppoffringar på qol (quality of life, såsom ljudnivå och strömförbrukning) få ett starkare kort. Slutsats? 960 fungerar kanon, 280X fungerar också kanon. Jag skulle påstå att det är olika målgrupper till de båda korten.

Eller är jag helt ute och snurrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Så egentligen har vi kommit fram till följande. 960:t fungerar kanon om man inte har några drömmar om Witcher 3 i 4k över 2 skärmar. Till Cs, Lol, WoW och liknande spel fungerar det förmodligen helt utmärkt. Fördelarna är då att ljudnivån och strömförbrukningen är förträfflig. Vill man ha mer kräm kan man med några få kronor och lite uppoffringar på qol (quality of life, såsom ljudnivå och strömförbrukning) få ett starkare kort. Slutsats? 960 fungerar kanon, 280X fungerar också kanon. Jag skulle påstå att det är olika målgrupper till de båda korten.

Eller är jag helt ute och snurrar?

Nej det är i stort sett rätt:), sen är det väl en definitionsfråga om jag skulle säga att ett tystare kort med med mindre strömförbrukning är nämnvärt i QOL det beror helt på ens situation, det jag är rädd för är vad som händer med bandbreddstörstiga spel i framtiden som lär komma framöver även i 1080p om man sitter på 112 gb/s.

jag står fast vid att för 2 000 kr + finns det bättre prestanda kort för pengarna för tillfället detta gäller inte r9 285 köp inte det förrns det inte buggar, däremot finns det inget "nytt" kort i den prisklassen med uppgraderad prestanda av fjolårets 770 eller 280x, alltså efterträdarna prestandamässigt till dessa två kort som tidigare höll 2 - 3 k segmentet inte har släppts eller existerar än.

så jag skulle ha väntat på gtx 960 med suffixet "ti" eller amds nya motsvarighet om jag inte satt på ett jättedåligt kort,¨

för det är lite snett att ett kort som ligger mitt emellan 760 och 770/280X i prestanda ännu värre om man sneglar på upplösningen över 1080p så ligger den nu i före detta 280x/770 pris territoriet, vilket innebär att vi nu får mindre prestanda för de pengarna i det området jämfört med förra generationen vilket jag inte ser som något positivt eller jag kan minnas ha hänt på väldigt länge:/
och nu när skärmarna börjar öka i upplösning och gtx 960 lider för mycket av bara ett snäpp högre upp så är jag lite orolig, vill man dock ha ett tyst kort och är villig att betala lite extra för att så presterar det bra idag på 1080p och kan man leva med att kortet kan tappa prestanda i nya "generationens" spel med höga kvalitetsinställningar på så är det ett trevligt kort:)

min rekommendation är dock fortfarande 280x med de mer påkostade kylarna för den stora massan och gtx 960 om man har väldigt specifika krav,, alternativt kika begagnat efter 680/770/280x/7970 ghz då alla dessa kort borde gå att hitta mellan 1 - 1.4 k 680/7970 ghz billigare än så,

rättsttavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tycker du ska dra hem till polaren och testa spela på hans dator för att se om du känner av de där fps:en du verkar tråna efter. CS spelare har allt konstiga krav på sin fps, som QL spelare så låste jag min på det dubbla av vad min skärm kan visa vilket har visat sig vara det bästa för mig..

Högre fps=lägre input lag oberoende av spel.
QL motorn är inte Sourcemotorn.

Permalänk
Skrivet av Sirme:

Schysst att du har en i5a innan det blev flera hundra dyrare!:) och är du ute efter så hög fps i CS du kan få skulle jag starkt rekommendera att köpa en kylare och öveoclocka din cpu, eftersom K modellerna ädnå är en investering och det vore synd att inte utnyttja den extra kraften om du nu har ett z97/z87 moderkort:)

Berätta gärna hur det går med överclockbibgen på ditt 960:)

Ja, jag tror jag gav runt 1800:- för i5an och min polare fick nog ge runt 2300 för den, så där sparade jag ju dom hundralapparna som jag la extra på mitt 960 då kan man ju säga haha;)

Jag har ett MSI z97 g45 gaming moderkort! Jag testade att dra upp lite på core och memory i afterburner, vet inte alls hur mycket jag kan öka där... är som sagt inte alls bra på klockning.

Kan man klocka processorn lite med stockkylaren eller är det inte ens värt det?