ny byggd data + konstigt ljud = startar inte.

Permalänk
Medlem

ny byggd data + konstigt ljud = startar inte.

Jag har precis satt ihop min nya data och skulle köra igång den. När jag tryckte igång hände inget och ett konstigt ljud från psu hördes (inte helt hundra att det är psu dock). Vad är det som kan ha åstadkommit problemet?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 (inte ännu installerat då datorn inte bootat
Processor: Intel Core i7 4790k
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA Z97x gaming 3
Minne: 2x 8G Crucial Ballistix Sport 1 600 MHz
Grafikkort: Gigabyte windforce GTX 980 4g
Hårddisk: Kingston 240G ssd + Seagate 2TB HDD
Nätaggregat: EVGA NEX 750W
Övrig kylning: 2x140mm insug och 2x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Samsung extern dvdläsare

Permalänk
Medlem

Alla moderkortsdistanser sitter i? Alla kablar sitter rätt och i helt? Angående ljudet, kan det vara spoltjut(coil-whine) du hör? Spoltjut i sig är inte skadligt, bara irriterande.

Visa signatur

CASE: NZXT Switch 810 White Edition CPU: Intel core i7 3770K @ 4.3 GHz cooled by Corsair H100(SP120 Push-Pull) GPU: EVGA Geforce GTX 680 SC Signature Edition MOTHERBOARD: MSI Z77A-GD65 MEMORY: Corsair Vengeance 1600 MHz 16GB PSU: Corsair AX850 OS DRIVE: Intel 520 60 GB SSD SECONDARY DRIVE: Samsung 830 256GB SSD STORAGE DRIVE: Silicon Power 1TB external USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggiy:

Jag har precis satt ihop min nya data och skulle köra igång den. När jag tryckte igång hände inget och ett konstigt ljud från psu hördes (inte helt hundra att det är psu dock). Vad är det som kan ha åstadkommit problemet?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 (inte ännu installerat då datorn inte bootat
Processor: Intel Core i7 4790k
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA Z97x gaming 3
Minne: 2x 8G Crucial Ballistix Sport 1 600 MHz
Grafikkort: Gigabyte windforce GTX 980 4g
Hårddisk: Kingston 240G ssd + Seagate 2TB HDD
Nätaggregat: EVGA NEX 750W
Övrig kylning: 2x140mm insug och 2x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Samsung extern dvdläsare

Get den ifrån sig något tecken på liv alls? Lampa, fläktsnurr eller något sådant?

Permalänk
Medlem

Vilka kablar har du kopplat vart från nätagget ?
och hur är t ex usb från fronten kopplad och vart sitter den ?
hur ser usb portarna ut rent fysiskt om du kollar dem nu ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb