Första 3D skrivaren, Reprap Prusa i3. Följ ett kit-bygge från en nybörjare från start till slut.

Permalänk
Medlem

Första 3D skrivaren, Reprap Prusa i3. Följ ett kit-bygge från en nybörjare från start till slut.

Hej!

Efter mycket dreglande efter 3D skrivare så har jag äntligen valt att beställa en 3D skrivare och bygga ihop den från de "kit" som kommer från de flertal försäljare där ute.

Valet föll ganska fort på RepRap modellen Prusa i3, som verkar ge bäst print-kvalitet om man tänker på priset. (runt 2900kr). Den som jag valt kommer från Greeetech och har fått ganska så bra recensioner.

I tråden tänkte jag uppdatera med antingen film eller bilder när jag bygger och skriva om de svårigheter jag möter som "First-timer".

Hoppas att det kommer inspirera fler personer att bygga skrivare!

* Uppdatering: Uppackning, DHL har kommit!

*Uppdatering: Första kvällen, 3 timmar byggt. Y -axel samt ram för Z- axel uppe

*Uppdatering 3: Byggandet fortsätter (Långsamt). Saknar en mutter!

* Uppdatering, Bygget "typ" klart, första utskriften!

VAD MAN INTE SKA GÖRA....

SENASTE: Skriver ut bra.. om den inte är överhäng!

MVH
Oskar Wallin

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Kommer följas! Är själv sugen på att skaffa en 3D-printer, men har alltid tyckt det var för dyrt. Fungerar detta bra till det priset så kan det mycket väl bli ett köp för min del.

Lycka till!

Permalänk

Det här låter lovande, det här vill jag följa. Mycket intressant.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att säga att skrivaren skulle kommit idag.. men jag kunde inte vara hemma tiden DHL var här men men.. kanske ska svänga förbi Clas Ohlson och införskaffa mig en fast nyckelsats, lite gängolja och sånt.. lär behövas.

Uppackning sker imorgon! wooho!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Lycka till!
Vi har precis börjat få lite ordning på vår 3D-skrivare (Velleman k8200). Det vi haft störst bekymmer med är att trimma in temperaturer på extruder och sedan nedkylning med fläkten så att allt smälter/stelnar lagomt fort. Det mekaniska i övrigt har fungerat klockrent.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Detta ska bli intressant att följa!

Jag antar att det var denna du köpte?:
http://www.geeetech.com/acrylic-geeetech-i3-pro-3d-printer-di...

Blev det ca 2900kr inklusive frakt? Blev det något extra med moms och tull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Detta ska bli intressant att följa!

Jag antar att det var denna du köpte?:
http://www.geeetech.com/acrylic-geeetech-i3-pro-3d-printer-di...

Blev det ca 2900kr inklusive frakt? Blev det något extra med moms och tull?

Stämmer bra!

Jag sitter just nu och väntar på DHL, och det är först då jag ser om jag fick en tull och moms smäll. Själv gissar jag på att det inte hände, då den gick igenom tullen på 5 minuter.

Tror dock inte att man kan räkna med att inte få betala Moms och tull på sakerna, så lägg på ytterligare ~500kr moms och några 100 lappar för tullen.

Troligtvis kan jag göra en liten "unboxing" senare ikväll!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Sådär! NU har DHL lämnat av paketet!

Tänkte dumpa lite Uppacknings-bilder hos er, för att senare ikväll komma tillbaka och skriva några rader om förpackning, hur kvaliten känns och dyl.

Tyvärr ingen systemkamera (den gick i golvet för ett tag sedan och inte köpt någon ny sedan dess)

20150211_105520 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_110924 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_110938 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_110950 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_111010 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_111026 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_111049 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_111107 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_111114 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_111122 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_111128 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_111147 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_111225 by Oskar Wallin, on Flickr

Fully assembleled by Oskar Wallin, on Flickr

Stepper Motor by Oskar Wallin, on Flickr

USB by Oskar Wallin, on Flickr

Printed Part 2 by Oskar Wallin, on Flickr

Printed part 1 by Oskar Wallin, on Flickr

Lång post, så länkar den i första posten!

Kommer mer text senare ikväll!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Intressant! Detta ska absolut följas, kul att se hur en nybörjare, som jag själv, klarar att pilla ihop en sån här apparat. Förresten, är inte de blåa delarna i posten ovan också 3D-printade?

Permalänk
Medlem

Är detta ett 100% komplett set "out of the box", eller kommer du vara tvungen att köpa till något i efterhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Är detta ett 100% komplett set "out of the box", eller kommer du vara tvungen att köpa till något i efterhand?

Som det ser ut nu, så verkar det vara komplett. iaf för att få igång allt. Jag har redan en liten lista på "förbättringar" som jag kan skriva ut sen när jag fått igång skrivaren till och med pappersklämmor för att hålla fast glasskivan mot den uppvärmda bädden följde med! och glaset var helt!. riktigt bra paketerat tycker jag.

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Intressant! Detta ska absolut följas, kul att se hur en nybörjare, som jag själv, klarar att pilla ihop en sån här apparat. Förresten, är inte de blåa delarna i posten ovan också 3D-printade?

Ja, det ska bli riktigt intressant att se ifall man lyckas och hur lång tid det kommer ta!

De blåa delarna är printade, ganska fint printade också.. nån artifakt här och där.. men inget speciellt konstigt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag blir helt GALET sugen på att göra verklighet av drömmen att köpa en 3d-skrivare när jag ser detta. Bygg ihop illa kvickt och lämna recension! Du har till ikväll på dig

Haha, skämt åsido, lycka till!

Permalänk
Medlem

Tänkte påbörja bygget i någon timme.. så ifall folk är intresserade så streamar jag det här: http://www.twitch.tv/oskarw90
Inget ljud troligtvis.. men något iaf.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag är också brutalt sugen på ett sånt här bygge. Någon som vet om det finns en modell som förflyttar sig genom att rotera gängstänger ist för remmar? Litar inte på remmar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Va går dem på?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Va går dem på?

Den slutae på 2900kr + moms och tull!

Skrivet av GreveFrog:

Jag är också brutalt sugen på ett sånt här bygge. Någon som vet om det finns en modell som förflyttar sig genom att rotera gängstänger ist för remmar? Litar inte på remmar.

Denna modell använder gängstänger på z- axeln, men bälten på x och y. Det "verkar" fungera bra för de flesta.

Streamar bygget på http://twitch.tv/oskarw90

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Sådär ja!

Nu är Streamen över och jag fick en del gjort!

Y-Axeln är klar när det gäller motor och bälte, och Z-Axeln ska monteras in ordentligt imorgon.

Lite generella tankar och funderingar som uppkommit innan.

Det är ganska så pilligt, men jag har inte haft några stora problem med passform mellan delar än så länge. Krävdes några sekunders nedfilning på två ställen (Z-frame) men annars så är det väldigt bra byggkvalitet på kitet.

De mesta skruvarna är uppmärkta med nummer, som också finns i manualen man har, dock så är vissa felmärkta med ett nummer över eller ett nummer under.

Något mer som de missat verkar vara att skriva ut att man ska ha M3 brickor överallt... man får en jäkla massa, men det står endast på ett par ställen att dessa ska användas.

När det kommer till förpackning, så måste jag säga att jag var väldigt imponerad över hur väl allt var förpackat och att de just lagt alla olika saker i små enskilda återförslutbara påsar! Definitivt pluspoäng där.

Svårighetsgraden då? Jo den är inte jättehög, men bör kanske inte rekommenderas för de personer som normaltsett inte har en insexnyckel sats hemma (eller inte vet vad det är). Beginner- intermediate skulle jag nog säga att det är! Bygganvisningarna är bra, med bilder och kort förklaring.. men om man är ovan eller inte tänker efter två gånger så kan man missa något som manualen missat!

Här kommer en till Bildbomb från dagens stream och laddar upp denna senare också på youtube. (ca 2-3 timmar tror jag att den är)

20150211_191501 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_203312 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_204833 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_205827 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_211020 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_213328 by Oskar Wallin, on Flickr

20150211_214645 by Oskar Wallin, on Flickr

Slänger upp videos lite senare!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Blev helt klart sugen på att beställa en sån här!!!

Kunde inte hitta hur stora objekt man kan skriva ut dock.... Nån som vet kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Blev helt klart sugen på att beställa en sån här!!!

Kunde inte hitta hur stora objekt man kan skriva ut dock.... Nån som vet kanske?

Build volume: 200 x200x180mm Står på hemsidan längre upp under specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Build volume: 200 x200x180mm Står på hemsidan längre upp under specifikationer.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Blev helt klart sugen på att beställa en sån här!!!

Kunde inte hitta hur stora objekt man kan skriva ut dock.... Nån som vet kanske?

japp teoretiska volymen är 200x200x180, men om man vill göra effektivt är den lite mindre än så tydligen.

Första filmen av 2.. lite tråkigt 1 timma utan speciellt många viewers.
https://www.youtube.com/watch?v=KIOaHGcb1GA

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kommer följa!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten snabbuppdatering.

Håller på att montera ihop x och Z> axel nu, men har stött på lite problem. de verkar ha gjort lite förändringar på de utskrivna delarna jämfört med manualen, så jag kanske behöver införskaffa mig två M4 fyrkants muttrar innan jag kan fortsätta... (Lite irriterande).

annars är väl jag hyffsat nöjd över kittet! på vissa ställen ska det sitta andra skruvar än vad manualen säger.. men det är saker man upptäcker fort och löser direkt.. t.ex. så säger manualen att jag ska använda m3 16mm skruvar för att fästa motorer... men dessa är för långa.. så man måste använda m3 12mm skruvarna istället...

ett par bilder följer!

20150212_160741 by Oskar Wallin, on Flickr

20150212_164652 by Oskar Wallin, on Flickr

20150212_164700 by Oskar Wallin, on Flickr

Har inte hänt mycket sen igår, har inlämnings projekt i skolan som ska vara inne nästa onsdag, så Skrivaren blir min paus underhållning

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig tråd=)

Permalänk
Medlem

Vissa av delarna ser ju ut att vara utskrivna på en 3d skrivare

Kommer att följas, Lego for the win. Happy building!

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Vissa av delarna ser ju ut att vara utskrivna på en 3d skrivare

Kommer att följas, Lego for the win. Happy building!

Japp! De blåa delarna är utskrivna! men annars var det mesta i detta kit av akryl.

Det trevliga ifall allt är printat är ju att man lätt kan skriva ut reservdelar.

Skrivet av Piteraq:

Mycket trevlig tråd=)

Tackar!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hej igen! Dags för en till uppdatering!

Sist när jag lämnade av tråden så saknades det en mutter.
En del andra saker har uppkommit under bygget, men jag bestämde mig för att bygga ihop allt, även fast det är "temporärt" så får jag skriva ut det som behövs när det är upp and running.

Igår satt jag och monterade ihop det mesta och framåt midnatt så var det dags att starta upp allt.

det tog ett litet tag att få allt kalibrerat (och allt är inte perfekt än), men nu printar jag iaf!

Håller just nu på med min kalibrationskub, har dock inte någon tejp, lim eller hårsprej på plattan, så botten warpar lite!

Nästa mål är alltså att införskaffa mig en burk hårsprej, extra hold!
Kommer uppdatera loggen med det som behövts fixas och dyl samt en sammanställning om mina tankar ang detta kit senare ikväll! Nu vill jag få fram min kalibreringskub!

20150212_231749 by Oskar Wallin, on Flickr

20150212_231809 by Oskar Wallin, on Flickr
Här ser ni de utskrivna delarna, som ni kanske märker så verkar dessa inte riktigt passa med aluminiumplattan.. detta var en av sakerna jag fick provisoriskt lösa, genom att skruva in extrudern snett!

20150212_231835 by Oskar Wallin, on Flickr

Här är också ett litet problem, dessa flexibla kopplingar passade inte tight runt min gängstång.. (rolig mening;)). Så fick trycka i lite extra material för att få dessa att fästa!.

20150212_231900 by Oskar Wallin, on Flickr

Monterad! Dock sitter skyddsfilmen kvar på vissa ställen!

20150213_233909 by Oskar Wallin, on Flickr

Första printen påväg!

20150214_003118 by Oskar Wallin, on Flickr

Här ser man hur kuben börjat warpa! Men annars ser det ju fint ut! hoppas att lite hårsprej löser det problemet.

20150214_101252 by Oskar Wallin, on Flickr

en liten video:
https://flic.kr/p/rbdCdQ Kalibrering av X-Y-Z

Efter videon drog jag upp hastigheten i 200%, så just nu kör jag 260mm/s i infill och 140mm/s i perimiter. dock kör jag just nu 1mm layerheight!
Hyffsat fort tycker jag ändå att det går!

Video 2: https://flic.kr/p/qevYFk Första utskriften.. 200% hastighet (260mm/s infill och 140mm/s perimeter)

För att sammanfatta det hela då.

Det är ett bra kit och det verkar vara en bra skrivare, speciellt för priset!
Dock så skulle jag avråda att köpa det just nu, innan leverantören fixat problemet med att extrudern och X Axel carriage inte verkar matcha, samt att kopplingarna inte stämde! Jag har mailat leverantören om dessa problem och väntar på svar! Jag löste det ju dock genom att trixa och fixa.. och kommer skriva ut egna delar som passar!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Måste bara Säga att jag införskaffade hårspray idag... SATAN i Gatan vilken skillnad! glöm INTE detta, helt annan nivå på utskrifterna.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Lägg inte varmt glas på kall metall.

Ja... såhär ska man inte göra... plockade bort glasskivan för att låta den svalna... man bör dock inte lägga den på en kall rostfri bänk.. för då händer dethär...

20150214_230919 by Oskar Wallin, on Flickr

Glasmästaren imorgon då... (det går dock hyffsat att skriva ut på kartong )..

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ja... såhär ska man inte göra... plockade bort glasskivan för att låta den svalna... man bör dock inte lägga den på en kall rostfri bänk.. för då händer dethär...

https://farm8.staticflickr.com/7300/16343635728_8c7318b364.jp...
20150214_230919 by Oskar Wallin, on Flickr

Glasmästaren imorgon då... (det går dock hyffsat att skriva ut på kartong )..

Vet att det är svårt att ta till sig just nu, men tror precis du sparat in mig en massa pengar. Hade jag inte haft en tanke på.

Kul läsning, fortsätt så

Trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Härlig logg, sånt här gör en mer sugen på att köpa en

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet