Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man slänger kod mot programmet och ser vad som fastnar..? Självklart kan man testa, eftersom mängder med sidor redan gör det, och har länge gjort det.

Och vad är grejen med "appz"..?

Appz är förkortningen av ordet "application" i modern form, används kanska så frekvent nu för tiden...
Gällande din beskrivning av vad AV programs gör för något: -Vad exakt menar du med "slänger kod mot programmet"? Tex.
Gissar vild och säger att du förmodligen menar att AV Application, , testar cod-stumpar mot coden i scannade filerna?

Alla AV program är, och förblir, just det - program som körs i operativet precis som vilket som helst program. Det är inget magist med dem, man kan stänga av alla AV program utifrån, oavsett utgivare, och därmed lämna systemet vidöppen för atacker. Det enda som eventuellt kan skydda operativet för atacker från internet är FW och säkra DNS servar...
Att skanna nedladdade filer klarar Windows inbygda virusskydd lika bra som alla andra AV program.

Permalänk
Medlem

Får sticka in lite och rekommender Norton Antivirus och 360 som har blivit betydligt bättre än vad dom var för bara några år sen. Minns att jag körde just 360 för 4-5 år sen och då var det som många säger, olidligt söligt och det tog med sig hela systemet ner i sirapspåsen om man uttrycker det så. men idag har det verkligen blivit skillnad, vad jag har märkt då jag kört det nu dom senaste (ca) 8 månaderna så tar det nästan ingen kraft alls, utan ligger i bakgrunden och scannar och gör sitt jobb osv.
Sen vet jag inte hur pass bra de är, men hittills har det fungerat oerhört bra. Kompletterar det med Comodo brandvägg och MAMB så.

I min mening tror jag bilden dom flesta har av Norton sen gamla dagar är typ: Norton finds everything, but can't do anything about it!. Det var den meningen man hörde får en massa år sen det fanns installerat hos många man kände. Men som sagt, jag tycker du ska kolla upp Norton i alla fall, det är betydligt bättre än vad det brukade vara.
Sen ska man hålla sig borta från MSE, det läcker ju säkerligen in lika mycjet skräp som Internet Explorer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eqon:

Appz är förkortningen av ordet "application" i modern form, används kanska så frekvent nu för tiden...
Gällande din beskrivning av vad AV programs gör för något: -Vad exakt menar du med "slänger kod mot programmet"? Tex.
Gissar vild och säger att du förmodligen menar att AV Application, , testar cod-stumpar mot coden i scannade filerna?

Alla AV program är, och förblir, just det - program som körs i operativet precis som vilket som helst program. Det är inget magist med dem, man kan stänga av alla AV program utifrån, oavsett utgivare, och därmed lämna systemet vidöppen för atacker. Det enda som eventuellt kan skydda operativet för atacker från internet är FW och säkra DNS servar...
Att skanna nedladdade filer klarar Windows inbygda virusskydd lika bra som alla andra AV program.

Ingen använder "appz" Att byta ut S mot Z är något man gjorde på lågstadiet. Sen vet jag inte varför du tror att det inte skulle gå att testa antivirusprogram. Det görs, det funkar och det finns mängder med statistik att utgå ifrån. Vet inte vad mer jag ska säga. Kör du utan något så kommer din dator inte må särskilt bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ingen använder "appz" Att byta ut S mot Z är något man gjorde på lågstadiet. Sen vet jag inte varför du tror att det inte skulle gå att testa antivirusprogram. Det görs, det funkar och det finns mängder med statistik att utgå ifrån. Vet inte vad mer jag ska säga. Kör du utan något så kommer din dator inte må särskilt bra.

Jag kör uteslutande med Windows egna AV lösningar, plus Comodo free FW. Och nej, som jag tidigare antydde, så är det kanska meningslöst att jämföra olika AV program med tester där man skannar testfiler infekterade med kända virus - kan du berätta för mig hur detta kan, och i vilken mån, säga något om olika AV programs förmåga att skydda din dator mot virusinfektion. Dessutom, dessa sk. "testfiler" är samlade från flera månader gamla databanker, innehåller virus som är riktiga "rariteter" och så vidare. Det enda viktiga som kan testas är som jag sade tidigare: -Förmågan att rensa systemet från virus, och det kan de flesta utav dessa applicationer göra utan anmärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Aldrig Norton mer den segade ner datorn så mycket som 40% sen att den krashade silent och fick ingen info om det så du vart oskyddad xD

När var det senast du använde Norton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Jag kör uteslutande med Windows egna AV lösningar, plus Comodo free FW. Och nej, som jag tidigare antydde, så är det kanska meningslöst att jämföra olika AV program med tester där man skannar testfiler infekterade med kända virus - kan du berätta för mig hur detta kan, och i vilken mån, säga något om olika AV programs förmåga att skydda din dator mot virusinfektion. Dessutom, dessa sk. "testfiler" är samlade från flera månader gamla databanker, innehåller virus som är riktiga "rariteter" och så vidare. Det enda viktiga som kan testas är som jag sade tidigare: -Förmågan att rensa systemet från virus, och det kan de flesta utav dessa applicationer göra utan anmärkning.

Man testar genom att surfa till webbsidor som man vet distribuerar skadlig kod, webbsidor som är nyupptäckta.
http://www.av-comparatives.org/dynamic-tests/

Olika antivirusprogram är olika bra på att ta bort skadliga program, se http://www.av-comparatives.org/removal-tests/

Permalänk
Medlem

Jag använder Bitdefender och kan rekommendera det varmt. Realtidsskydd (Skannar RAM och register aktivt) och mycket diskret program. Jag använder Free-versionen

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eqon:

Jag kör uteslutande med Windows egna AV lösningar, plus Comodo free FW. Och nej, som jag tidigare antydde, så är det kanska meningslöst att jämföra olika AV program med tester där man skannar testfiler infekterade med kända virus - kan du berätta för mig hur detta kan, och i vilken mån, säga något om olika AV programs förmåga att skydda din dator mot virusinfektion. Dessutom, dessa sk. "testfiler" är samlade från flera månader gamla databanker, innehåller virus som är riktiga "rariteter" och så vidare. Det enda viktiga som kan testas är som jag sade tidigare: -Förmågan att rensa systemet från virus, och det kan de flesta utav dessa applicationer göra utan anmärkning.

Ja, vissa väljer att leva farligt, trots att de ges all fakta som behövs... Det tråkiga är när dessa personer ger ut dumdristiga tips till andra att göra samma sak.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Man testar genom att surfa till webbsidor som man vet distribuerar skadlig kod, webbsidor som är nyupptäckta.
http://www.av-comparatives.org/dynamic-tests/

Olika antivirusprogram är olika bra på att ta bort skadliga program, se http://www.av-comparatives.org/removal-tests/

:-), trodde att ingen annan var intresserad av vår kamp om titeln "bästa trollet på SC". Men ok, välkommen. Vad är så märkvärdigt med AV-Comparatives? Menar du att de är någon slags auktoritet inom området och har helt otroliga kunskaper om virus och all annan skadligt kod? Hmm, jag tvivlar. Men, F-Secure tex. håller med mig, i stora drag - en tillverkare av AV program kan någonting bättre än den andre, och det varierar. Och ingen kan göra vissa saker.
Att någon utav programmen i tester som var anordnade av AV-Comparatives kunde avlägsna vissa virus bättre för just det tillfället är bara, vet inte vad jag ska säga - skrattretande? Vi pratar fortvarande om kända virus som i stort sett alla AV makarna har i sina databaser. Man ska dock veta att ett datavirus muterar i ungefär samma takt som riktiga virus gör, vilket i sin tur gör att det räcker med en dags - eller några timmars - fördröjning för uppdatering av virusdatabasen i programmet för att missa vissa virus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, vissa väljer att leva farligt, trots att de ges all fakta som behövs... Det tråkiga är när dessa personer ger ut dumdristiga tips till andra att göra samma sak.

Då är det väl tur att du inte blir förd mot mörkret och fördärved

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, vissa väljer att leva farligt, trots att de ges all fakta som behövs... Det tråkiga är när dessa personer ger ut dumdristiga tips till andra att göra samma sak.

Du verkar störa dig på att det finns en baseline, och att de inte tävlar om awards i tester. Att den får noll i AV-Test är inte för att den slutade upptäcka skadlig kod. Defender och Security Center Endpoint Protection passerar VB100s test. Används av företag, kommuner osv.

Det finns andra gratislösningar, men till Svenssons är ofta inte betallösningarna något bra, de slutar skydda och börjar gnälla om att ta betalt efter ett tag.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eqon:

:-), trodde att ingen annan var intresserad av vår kamp om titeln "bästa trollet på SC". Men ok, välkommen. Vad är så märkvärdigt med AV-Comparatives? Menar du att de är någon slags auktoritet inom området och har helt otroliga kunskaper om virus och all annan skadligt kod? Hmm, jag tvivlar. Men, F-Secure tex. håller med mig, i stora drag - en tillverkare av AV program kan någonting bättre än den andre, och det varierar. Och ingen kan göra vissa saker.
Att någon utav programmen i tester som var anordnade av AV-Comparatives kunde avlägsna vissa virus bättre för just det tillfället är bara, vet inte vad jag ska säga - skrattretande? Vi pratar fortvarande om kända virus som i stort sett alla AV makarna har i sina databaser. Man ska dock veta att ett datavirus muterar i ungefär samma takt som riktiga virus gör, vilket i sin tur gör att det räcker med en dags - eller några timmars - fördröjning för uppdatering av virusdatabasen i programmet för att missa vissa virus...

Det är lätt att kasta termen troll runtomkring sig, men du har inte gett någon som helst grund till någonting av det du säger, vilket alltid varit och alltid kommer vara vad som kännetecknar ett troll.

Eftersom mjukvarorna får olika betyg så stämmer inte det du säger, det hade varit en omöjlighet. Du säger att F-secure håller med dig, dela med dig av den källan.

Skrivet av Petterk:

Du verkar störa dig på att det finns en baseline, och att de inte tävlar om awards i tester. Att den får noll i AV-Test är inte för att den slutade upptäcka skadlig kod. Defender och Security Center Endpoint Protection passerar VB100s test. Används av företag, kommuner osv.

Det finns andra gratislösningar, men till Svenssons är ofta inte betallösningarna något bra, de slutar skydda och börjar gnälla om att ta betalt efter ett tag.

Nej, verkligen inte, varför skulle jag göra det?
Baslinjer finns i alla vettiga jämförelser.

Sen finns det en anledning till att MSE valdes till att vara den baslinjen och får sämst betyg gång på gång. Det finns långt bättre gratislösningar, man behöver inte betala.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är lätt att kasta termen troll runtomkring sig, men du har inte gett någon som helst grund till någonting av det du säger, vilket alltid varit och alltid kommer vara vad som kännetecknar ett troll.

Eftersom mjukvarorna får olika betyg så stämmer inte det du säger, det hade varit en omöjlighet. Du säger att F-secure håller med dig, dela med dig av den källan.
.

Jap, och vari äro dessa källor du lutar mot? AV-Comparatives?
Men skämt åsido, vi befinner oss på en lättsam medlemsforum - inte på Wikipedia...
Allt jag sagt här och nu eller någonsin skall tas som det är - åsikter (!!). Dock måste jag erkänna att jag blir smått irriterad när folk slänger ur sig påståenden som saknar all relevans eller sakligt grund - icke avsett att peka ut just dig, ingalunda, du framför många goda boäng som jag uppskattar och även håller med dig i viss mån. Sedan finns det alltid någon som totalt saknar sk. "bondförnuft" där den ursprungliga betydelsen är ungefär som att tänka enkelt, jordnära och handla med eftertanke. Med det menar jag att allt som glimrar är inte guld... Att Avira har snyggare UI än tex. AVG, eller att Bitdefender är mer känd än Comodo osv. saknar all relevans i sammanhanget, så länge vi snackar om AV skydd i realiteten. Det som utmärker ett bra AV program för privat bruk är och förblir, enligt min mening, den som minst slöar ner systemet eller på annat sätt begränsar funktioner i systemet. Därmed det sagt, hava frid vännen - inga sura miner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Jap, och vari äro dessa källor du lutar mot? AV-Comparatives?
Men skämt åsido, vi befinner oss på en lättsam medlemsforum - inte på Wikipedia...
Allt jag sagt här och nu eller någonsin skall tas som det är - åsikter (!!). Dock måste jag erkänna att jag blir smått irriterad när folk slänger ur sig påståenden som saknar all relevans eller sakligt grund - icke avsett att peka ut just dig, ingalunda, du framför många goda boäng som jag uppskattar och även håller med dig i viss mån. Sedan finns det alltid någon som totalt saknar sk. "bondförnuft" där den ursprungliga betydelsen är ungefär som att tänka enkelt, jordnära och handla med eftertanke. Med det menar jag att allt som glimrar är inte guld... Att Avira har snyggare UI än tex. AVG, eller att Bitdefender är mer känd än Comodo osv. saknar all relevans i sammanhanget, så länge vi snackar om AV skydd i realiteten. Det som utmärker ett bra AV program för privat bruk är och förblir, enligt min mening, den som minst slöar ner systemet eller på annat sätt begränsar funktioner i systemet. Därmed det sagt, hava frid vännen - inga sura miner..

Kan inte du ta fram en egen källa så vi andra får se.

Jag har förstått hälften av allt du har skrivit. Det mesta är bara en enda stor gröt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du verkar störa dig på att det finns en baseline, och att de inte tävlar om awards i tester. Att den får noll i AV-Test är inte för att den slutade upptäcka skadlig kod. Defender och Security Center Endpoint Protection passerar VB100s test. Används av företag, kommuner osv.

Det finns andra gratislösningar, men till Svenssons är ofta inte betallösningarna något bra, de slutar skydda och börjar gnälla om att ta betalt efter ett tag.

För att få VB100 måste du bara passera ett antal kriterier och inte mer. Mer säger ju inte den märkningen. Även hos VB får MSE enbart standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kan inte du ta fram en egen källa så vi andra får se.

Jag har förstått hälften av allt du har skrivit. Det mesta är bara en enda stor gröt för mig.

Förlåt om jag inte har lyckats behaga dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är lätt att kasta termen troll runtomkring sig, men du har inte gett någon som helst grund till någonting av det du säger, vilket alltid varit och alltid kommer vara vad som kännetecknar ett troll.

Eftersom mjukvarorna får olika betyg så stämmer inte det du säger, det hade varit en omöjlighet. Du säger att F-secure håller med dig, dela med dig av den källan.

Nej, verkligen inte, varför skulle jag göra det?
Baslinjer finns i alla vettiga jämförelser.

Sen finns det en anledning till att MSE valdes till att vara den baslinjen och får sämst betyg gång på gång. Det finns långt bättre gratislösningar, man behöver inte betala.

Ja anledningen är att Microsoft inte ville vara med och tävla om Awards, och/eller att det numera ingår i operativsystemet. Det får i princip inget betyg alls i AV-Tests och AV-Comparatives av anledningen att de inte ställer upp på det. Även om de klarar testerna de blivit sämre på bättre än alla andra så skulle de fortfarande inte få några Awards som förr. Anledningen att det föll i poäng från sin topp 2009 är 0-day malware, de testen väger in mer än de andra, den tar fortfarande alla i kategorin "prevalent malware" och är inte katastrof i den andra kategorin. De har däremot sagt att de vill vara med som baseline i AV-comparatives och ber om att bli testade. Skulle du ta bort MSE och Defender, eller System Center Endpoint Protection skulle du lämna ännu större hål. Hos AV-Comparatives har t.o.m. vissa hamnat (även några av de större) under Microsoft ett antal gånger sedan det blev baseline. Det mesta ganska dåligt ibland och det räcker, du kan då råka illa ut, dessutom har vissa av dessa vana att bricka OS:et emellanåt.

Vill man använda något annat så är det fritt fram som sagt, gratisversionerna är ganska bra i den mån att de inte är allt för bloatade med funktioner man inte vill ha. De gnäller för det mesta betydligt mindre än många av de stora betalpaketen. Jag skulle definitivt inte förlita mig på Microsoft som något komplett anti-malwareskydd, men det är egentligen ingen annan heller. Därför det kommit program som man kan köra vid sidan av AV-sviten.

Microsoft som baseline eller någon baseline överhuvudtaget blev det först 2013 hos AV-Comparatives.

Hatar du det så mycket får du väl tvinga Microsoft att ta bort det och införa ett AV-val likt browser-ballot de införde för webbläsare, eller åtminstone få det gnälla om att du måste installera skydd om du bara har MSE/Defender. Det är inte annat folks fel. För som det är nu är det ändå det populäraste valet, trotts att datorer förinstalleras med trails för Norton, McAfee, o.s.v. Varför nu inte dessa skulle kunna erbjuda en livstids-version till hemanvändare för OEM-datorer.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eqon:

Jap, och vari äro dessa källor du lutar mot? AV-Comparatives?
Men skämt åsido, vi befinner oss på en lättsam medlemsforum - inte på Wikipedia...
Allt jag sagt här och nu eller någonsin skall tas som det är - åsikter (!!). Dock måste jag erkänna att jag blir smått irriterad när folk slänger ur sig påståenden som saknar all relevans eller sakligt grund - icke avsett att peka ut just dig, ingalunda, du framför många goda boäng som jag uppskattar och även håller med dig i viss mån. Sedan finns det alltid någon som totalt saknar sk. "bondförnuft" där den ursprungliga betydelsen är ungefär som att tänka enkelt, jordnära och handla med eftertanke. Med det menar jag att allt som glimrar är inte guld... Att Avira har snyggare UI än tex. AVG, eller att Bitdefender är mer känd än Comodo osv. saknar all relevans i sammanhanget, så länge vi snackar om AV skydd i realiteten. Det som utmärker ett bra AV program för privat bruk är och förblir, enligt min mening, den som minst slöar ner systemet eller på annat sätt begränsar funktioner i systemet. Därmed det sagt, hava frid vännen - inga sura miner..

Ja, jag har gett dig källor som visar hur läget ser ut. Du har inte gett så mycket som en länk. Det är lätt att se vem det där trollet egentligen är

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Precis, Bitdefender är bäst just nu. Av-comparatives är en av de få källor man ännu kan lita på när det gäller jämförelser av AV produkter.
http://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2015/01/avc...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

När var det senast du använde Norton?

Som sagt har kört i ca 10 år med Norton
och jag tänkte precis fråga han detsamma...
Anv Norton360, kan ärligt säga att jag inte
haft några problem... Förutom att
förnyelsen kommer på fel datum
ALLTID....... Precis INNAN lön....

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Kaspersky Antivirus tycker jag fungerar bäst! Annars ligger F-Secure också bra till

Visa signatur