Maxar spel, grafik, vad innebär det?

Permalänk
Avstängd

Är ju fortfarande en speldator tycker jag också. Man behöver inte lira allt på ultra och få 60 fps.

En dator som klarar av de nyaste spelen på medium/high och får ut ca 60 fps utan alltför stora drops skulle jag räkna som en speldator, men lite mer budget. Ser inget fel i det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Okej ändrar om texten då jag dels inte är någon översittare jag kanske formulera mig lite fel, dryg är jag mot folk som förtjänar det inte mer än rätt?.
Men då jag hade en som skrev i morse att min dator inte kan räknas som en speldator då den inte maxar alla spel, jag har alltså en annons, och jag namnger min dator för att vara en speldator. Varför speldator? den innehåller en 4690k 16GB ddr3, r9 270x och den klarar alla spel om än vissa spel på hög, ultra, vissa spel är ju mer cpu krävande än grafikkrävande.

Så för att omformulera mig, vad räknar ni som en speldator? ska en "speldator" behöva klara allt på högsta möjliga inställningar med 60fps stabilt? eller vad kan man namnge en dator för då, känns tråkigt att bara skriva dator då den är byggd för att just spelas på.

Räknar min burk som en speldator och det är för att den klarar moderna spel med en ett bra flyt helt enkelt, samtidigt som att den kan dra på grafikmässigt en del på äldre spel.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av jaeger90:

Jag skrev inte i annonsen att jag maxar spel, läs om, har omformulerat mig kanske blir bättre, jag vet att jag är lite barnslig när jag blir irriterad =( sry!

Hur många gånger måste man läsa om för att det inte ska stå att du maxar spel?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Hur många gånger måste man läsa om för att det inte ska stå att du maxar spel?
http://i.imgur.com/ZeAmHoG.png

Se där vad han är på! men nu tittar vi framåt annars är du inte bättre än mig :).

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Skrivet av jaeger90:

Se där vad han är på! men nu tittar vi framåt annars är du inte bättre än mig :).

Jag trodde att du ville se framåt, men när du går på med "läs om" till någon som läser exakt vad du skriver, då trampar du ju i skiten igen.

Förslag på framåt då:

Omformulera till något i stil med "maxar lite äldre spel och klarar nya helt ok." Så får du ha ordet kvar, och ingen kan känna att du försöker lura någon. Lite lagom vagt, sådant verkar gå hem i annonser.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Rent generellt tänker folk på att maxa i denna användning av ordet är att just justera upp inställningarna så högt som möjligt så spelet inte har något högre att välja på och fortfarande att grafikkortet har mer ork än vad spelet kan lägga på.

*Maximum*
Det är oftast det ordet som används för att säga den högsta vikt T ex en hiss klarar av innan den bryter pga vikten och då låser sig på en våning, eller går sönder i värsta fall så att säga.
Folk tar den beskrivningen av ordet oftast då 'maximum' är vanligast använd på det sättet för att beskriva 'den största/högsta detta klarar av' och förstådd på det sättet rent generellt i modern svenska.

Tänk dock på att förkortningen kommer ifrån det engelska "Maximum". Det är tillämpningsbart på tex grafikinställnignar i spel.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Jag trodde att du ville se framåt, men när du går på med "läs om" till någon som läser exakt vad du skriver, då trampar du ju i skiten igen.

Förslag på framåt då:

Omformulera till något i stil med "maxar lite äldre spel och klarar nya helt ok." Så får du ha ordet kvar, och ingen kan känna att du försöker lura någon. Lite lagom vagt, sådant verkar gå hem i annonser.

Jag har ändrat hela annonsen, men av någon anledning så har den gått tillbaka till sitt ursprungliga, ber om ursäkt för missförståndet!

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Tänk dock på att förkortningen kommer ifrån det engelska "Maximum". Det är tillämpningsbart på tex grafikinställnignar i spel.

Mjo såklart jag vet det men du kan ju sätta på max, och spela, men sen att allt annat inte stämmer såsom FPS osv, det var ju lite där min fråga kom in i bilden vad man ska skriva och inte. Sen blev det ju rabalder om det ena och det andra. Men nu försöker jag styra upp allt när väl annonsen vill ändra sig testat två ggr nu....

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Inaktiv

Flufftext är för vår marknad orelevant. Alla som hänger här har viss bakgrundskunskap så komponenterna får tala för sig själv. Datorn du beskrev är inte dålig men knappast entusiast nivån som sweclockers brukar hålla. Sen hur du beskriver den med luddig text osv är ingenting som vi bryr oss om egentligen. För entusiast marknad hade ett PCmark värde givit oss mer än reklam text som säger att den är maxad eller maxar ett särskilt spel eller påståendet att det maxar alla spel är säljsnack och är sällan uppskattat bland entusiaster.

Men största sannolikhet kan den du försöker sälja datorn till mer om datorer än du, om du utgår ifrån detta slipper du sådana här besvär. Ge bara den fakta du känner till och säg ditt pris. Resten är meningslöst säljsnack.

Priset och varför du vill ha de pengarna, ja det ska ju köparen skita fullständigt i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179502:

Flufftext är för vår marknad orelevant. Alla som hänger här har viss bakgrundskunskap så komponenterna får tala för sig själv. Datorn du beskrev är inte dålig men knappast entusiast nivån som sweclockers brukar hålla. Sen hur du beskriver den med luddig text osv är ingenting som vi bryr oss om egentligen. För entusiast marknad hade ett PCmark värde givit oss mer än reklam text som säger att den är maxad eller maxar ett särskilt spel eller påståendet att det maxar alla spel är säljsnack och är sällan uppskattat bland entusiaster.

Men största sannolikhet kan den du försöker sälja datorn till mer om datorer än du, om du utgår ifrån detta slipper du sådana här besvär. Ge bara den fakta du känner till och säg ditt pris. Resten är meningslöst säljsnack.

Priset och varför du vill ha de pengarna, ja det ska ju köparen skita fullständigt i.

Beror på vilken målgrupp man siktar in sig på, i detta fall riktar jag mig inte till entusiaster, dels för datorn är ganska så simpel, och hade jag riktat mig mot den målgruppen hade jag också valt att sälja i delar.
Det finns nog många på Sweclockers som är nya på det hela som inte klarar av att bygga en dator och som skulle kunna tänka sig att lägga 7000:- på en komplett duglig dator som inte har många månader på nacken.

Sen har jag lite svårt för att undvika säljsnacket och det är det som sätter dit mig oftast så ska försöka vara lite lugnare på den fronten nästa gång.
Fast å andra sidan så biter pensionärer och äldre även många okunniga på ett bra säljsnack.
Brukar inte gå in för att lura någon, men dom få gånger jag sålt en dator på Swec har det varit, men datorn är beg det är 70% 80% av priset dirr, vi på Swec tolererar inte sådana priser. Du nämnde inget om det nu men det brukar vara så

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem

Maxa för mig innebär att man kan spela de senaste AAA titlarna med de högsta inställningar i 60 fps i minst 1080p.

Stavfel
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Ett 270x maxar inga tunga titlar ! Våran äldsta son har ett från xfx parat med en 2500k@4.6ghz, den orkar knappt hålla bf4 flytande i 60fps med nästan allt på high och helt utan aa genom 1050p

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jaeger90:

Beror på vilken målgrupp man siktar in sig på, i detta fall riktar jag mig inte till entusiaster, dels för datorn är ganska så simpel, och hade jag riktat mig mot den målgruppen hade jag också valt att sälja i delar.
Det finns nog många på Sweclockers som är nya på det hela som inte klarar av att bygga en dator och som skulle kunna tänka sig att lägga 7000:- på en komplett duglig dator som inte har många månader på nacken.

Sen har jag lite svårt för att undvika säljsnacket och det är det som sätter dit mig oftast så ska försöka vara lite lugnare på den fronten nästa gång.
Fast å andra sidan så biter pensionärer och äldre även många okunniga på ett bra säljsnack.
Brukar inte gå in för att lura någon, men dom få gånger jag sålt en dator på Swec har det varit, men datorn är beg det är 70% 80% av priset dirr, vi på Swec tolererar inte sådana priser. Du nämnde inget om det nu men det brukar vara så

Dold text

Där så, nu är du inne på vad felet var. Det går inte att skriva att något maxas på Sweclockers om det inte är entusiast maxande, *om du inte uppskattar att folk säger emot*. Folk har även en tendens att tolka lite hur som haver, t ex så betyder ju inte "maxar spel" att man "maxar allt".
Max enligt större delen utav befolkningen är nog precis det du tänker, det ska inte hacka till på högsta inställningarna. Så är det i alla fall för 90% utav min kompiskrets. Jag som spelat på tok för mycket under tonåren tänker också så. Det har helt enkelt att göra med vad man vant sig vid, liksom snacket kring 60 vs 120fps, osv.
Tycker att det vart fel från alla håll i detta sammanhang.

-Nej jag skriver inte att 120fps inte är bättre, jag menar att det inte känns lika nödvändigt, om man är van vid lägre, samt att flera tester tyder på att dessa har svårt att se skillnad på 60 och 120fps-

Edit: *...*

Permalänk
Moderator
Moderator

Lugn i tråden, samtliga.

Jag har inte tid just nu men jag återkommer ikväll till den här tråden och granskar den med lupp.

Vänligen följ forumreglerna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jaeger90:

Priserna är lägre på Swec genrellt, men det är ju en ganska intresserad publik här.
Därav kan folk priserna mer och bjuder mindre.

Vill man ha mer "bang for the buck" på mindre intressanta saker - är tradera eller blocket att föredra, men det är också förknippat med högre avgifter / endast upphämtning (blocket). Jag skulle säga i regel att priserna för beg är ~60% utav nypris som säljs på marknaden.

Och det må vara nyskick ibland, och riktigt urtjänade saker - men beg är beg.
Oavsett om det är 18 dagar eller 18 månader, då tappar saker sitt värde.

Speciellt om man säljer till folk som inte bara vet exakt vad grejerna kostar retail, men även vad de har kostat från en tidigare kampanj osv.

Det är med andra ord svårt att sälja saker på Swec för att tjäna pengar på det.

Men 70-80% lägre pris... nej det är skitsnack.
Kanske startbud från vissa tomtar, men aldrig det sakerna säljs för.
Sedan är det ju alltid upp till dig som säljare att avgöra om du vill sälja eller inte, ingen tvingar dig.
Men jag vet hur snopen när man blir när man trodde att något var värt 2-2,5k iaf, så är högsta budet kanske 1300kr efter nån vecka eller två i marknaden och x antal förnyelser.

Då har man ju valet att sälja eller behålla. Inte mer med det.
På tradera däremot har du ju tvånget att sälja om du inte satt ett reservationspris i förhand.

Så, det är ge och ta... ge och ta.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Priserna är lägre på Swec genrellt, men det är ju en ganska intresserad publik här.
Därav kan folk priserna mer och bjuder mindre.

Vill man ha mer "bang for the buck" på mindre intressanta saker - är tradera eller blocket att föredra, men det är också förknippat med högre avgifter / endast upphämtning (blocket). Jag skulle säga i regel att priserna för beg är ~60% utav nypris som säljs på marknaden.

Och det må vara nyskick ibland, och riktigt urtjänade saker - men beg är beg.
Oavsett om det är 18 dagar eller 18 månader, då tappar saker sitt värde.

Speciellt om man säljer till folk som inte bara vet exakt vad grejerna kostar retail, men även vad de har kostat från en tidigare kampanj osv.

Det är med andra ord svårt att sälja saker på Swec för att tjäna pengar på det.

Men 70-80% lägre pris... nej det är skitsnack.
Kanske startbud från vissa tomtar, men aldrig det sakerna säljs för.
Sedan är det ju alltid upp till dig som säljare att avgöra om du vill sälja eller inte, ingen tvingar dig.
Men jag vet hur snopen när man blir när man trodde att något var värt 2-2,5k iaf, så är högsta budet kanske 1300kr efter nån vecka eller två i marknaden och x antal förnyelser.

Då har man ju valet att sälja eller behålla. Inte mer med det.
På tradera däremot har du ju tvånget att sälja om du inte satt ett reservationspris i förhand.

Så, det är ge och ta... ge och ta.

Nu har jag inte haft klagomål på priserna, men tidigare så har det varit meter långa listor med snack om pris i kommentarsfält man haft på annonser. Såklart man vill komma billigt undan, men ta min dator i detta fall 7000:- det som egentligen inte är "bra" men som är en enkel uppgradering är grafikkortet. Men säg att du har en budget på 9000:- inte alla som har pengar i överflöd, då är ju min dator ett bra alternativ? Det är "många" som håller sig till LoL, CS:GO osv inte alla som spelar extremt krävande spel eller som egentligen bryr sig om grafik på ultra med stabil fps utan dropp, men som ändå vill ha en bra dator, är inte 7000:-, 3900:- billigare än nypris, redo att bara kopplas in och köras inget defekt, fräscha inte speciellt gamla delar.
Och säg att du köper ett grafikkort för 3500:- men efter en vecka så bara nej jag orkar inte, hänt mig och hänt dom flesta, varför ska man då ge bort 60% när någon kan tjäna 500:- på en annans 1 vecka misstag, det kommer jag aldrig att förstå. Det jag tror när det kommer till 60% är att många är snåla eller inte så täta, så dom får det att låta som en normal sak att göra. Jag anser det kränkande att ha ett grafikkort man en vecka tidigare betalat 3.5k för och att folk tjafsar emot och säger att det är 2k värt som mest bara för man packat upp det.

Uppdatering gällande mitt humör so far: förtärt en french hot dog, druckit en redbull och pillat i mig 2st snickers, börjar bli på bra humör igen

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt enkelt vilja säga att maxxa är driva ett spel i 120fps med allt ögongodis uppskruvat till max..
Men alla kommer inte hålla med om det eftersom många fortfarande använder 60Hz skärmar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="jaeger90;15244851"]Och säg att du köper ett grafikkort för 3500:- men efter en vecka så bara nej jag orkar inte, hänt mig och hänt dom flesta, varför ska man då ge bort 60% när någon kan tjäna 500:- på en annans 1 vecka misstag, det kommer jag aldrig att förstå.QUOTE]

Nu har jag ingen större koll på just datorkomponenter men enligt erfarenhet har jag lärt mig: Det är så det är (mitt vanligaste svar på min 4-årige sons miljontals frågor: "Det bara ÄR så"). Du kan köpa en grej i affären och sedan ställa dig utanför med den emballerad grejen 5 minuter senare. Du kommer ändå inte få sålt den för nypris minus 10-20 %. Att köpa från ett företag och att köpa från en privatperson är två skilda saker. Det förstnämnda ger dig en väldigt massa rättigheter och skydd som du aldrig kan få när du köper från en privatperson.

Permalänk
Medlem

Kommer inte kommentera på allt tjafs!
Men tja, det är en hyffsad dator för 7000 SEK, definitivt en speldator som med lite uppgraderingar i framtiden kommer kunna hålla länge. Tycker inte det är något fel på annonsen, "maxar spel" är ju trots allt ospecificerat och ingenting att klaga på. Som säljare får man sälja sin produkt, man får även blinga till orden för att få den att framstå i god dager så att säga. Frågar köparen vilka spel ska man dock inte ljuga utan säga som det är. Man ska heller inte föra oventandes, presentköpandes mormödrar bakom ljuset och säga att det är värsta speldatorn man säljer, utan en bra dator i mellansegmentet som har goda uppdateringsmöjligheter.

Inte svårare än så.

Sen är det kanske inte så lägligt att skriva så på sweclockers marknad eftersom folk som kollar där till 95 % vet exakt vad maskinen går för och kryddande annonser är ganska onödiga. På blocket däremot är det andra lagar och regler som gäller!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Jag skulle helt enkelt vilja säga att maxxa är driva ett spel i 120fps med allt ögongodis uppskruvat till max..
Men alla kommer inte hålla med om det eftersom många fortfarande använder 60Hz skärmar.

Fast då kan man lika väl argumentera för att det måste vara 4k eller 5k och då finns inte 120hz i dagsläget. Darför tycker jag det helt naturligt blir den upplösning som de flest kör vilket är 1080p @60Hz.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd grovt rensad*

Det blev en mkt grov rensning, skärpning folk. Det har varit mycket brott mot paragraf 1 här. Kommer att hålla ett öga på tråden i fortsättningen. Ni kan bättre.

Citat:

§ 1 Trivsel
För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Entusiast

Sen att sälja via sweclockers där de flesta personer är ganska kunniga så kommer alla ta ditt satta pris och kolla vad de skulle kunna pillra ihop för samma summa. Ditt inköpspris eller rådande nypris på din produkt är i detta fallet helt ointressant och högst irrelevant. På blocket går det hem och jag hade själv nyttjat en sån taktik där, men nu är vi ju här och inte där

Ska inte skriva en massa om vad maxa innebär då typ 20 personer redan repeterat detta ett par gånger...

Jag önskar dig lycka till med din försäljning av datorn och hoppas att du i framtiden tänker lite före du skriver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Sen att sälja via sweclockers där de flesta personer är ganska kunniga så kommer alla ta ditt satta pris och kolla vad de skulle kunna pillra ihop för samma summa. Ditt inköpspris eller rådande nypris på din produkt är i detta fallet helt ointressant och högst irrelevant. På blocket går det hem och jag hade själv nyttjat en sån taktik där, men nu är vi ju här och inte där

Ska inte skriva en massa om vad maxa innebär då typ 20 personer redan repeterat detta ett par gånger...

Jag önskar dig lycka till med din försäljning av datorn och hoppas att du i framtiden tänker lite före du skriver.

Det är inte nypris på vad det kosta "då" utan nypris på vad det kostar "idag", ganska kunnig själv och väl medveten om vad som är generöst, 3900:- är generöst enligt mitt tycke :).

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zpnk:

Skrivet av jaeger90:

Det är inte nypris på vad det kosta "då" utan nypris på vad det kostar "idag", ganska kunnig själv och väl medveten om vad som är generöst, 3900:- är generöst enligt mitt tycke :).

Läs om, läs rätt...

Står fortfarande kvar vid mina lyckönskningar om en försäljning som gör både dig och köpare glad

Permalänk
Medlem

Kollade annonsen, det räcker med att skriva vad du säljer för nåt och sen pris samt annan information gällande det du säljer. Det "onödiga" som står skrivet är för mig oseriöst. Bara lite kritik inget personligt:)

Permalänk
Medlem

Som många andra också skrivit.
Att säga att ens dator "maxar" alla spel bör betyda
1080p
60fps
Högsta inställningar

Själv tycker jag dock att det borde vara
1440p
60fps
Högsta inställningar

Då det börjar bli allt vanligare nu, speciellt när allt fler 144Hz 1440p skärmar börjar hitta fram på marknaden.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Att maxa ett/alla spel beror på hur man definierar men om man bara säger "maxar" utan att vara mer specifik än så då är det standard upplösning och standard fps som man går efter, vilket är 1080p@60fps. Om du ändå vill använda ordet "maxa" så får du vara mer specifik om nu 1080@60fps i högsta inställningar inte går med din dator. Då kanske du kan säga att den klarar t.ex att "maxa alla spel i 1080p@30fps" om den nu gör det. Men eftersom nya spel kommer hela tiden så är det bästa att säga i en annons att den klarar moderna spel väldigt bra i hög grafik, något som kan vara bra är även att man har länk till delarna på prisjakt för att jämföra med vad det skulle kosta helt nytt. En del ljuger rakt av och säger att deras 570 till exempel kostar 3000kr nytt. Man kan inte heller referera till vad en komponent eller dator kostade när man köpte den. Finns ju en del som gärna säljer sina 5 år gamla speldatorer för 6k när en helt ny dator för 5 tusen spänn enkelt hade kört över den.

Skrivet av LudvigLindell:

Som många andra också skrivit.
Att säga att ens dator "maxar" alla spel bör betyda
1080p
60fps
Högsta inställningar

Själv tycker jag dock att det borde vara
1440p
60fps
Högsta inställningar

Då det börjar bli allt vanligare nu, speciellt när allt fler 144Hz 1440p skärmar börjar hitta fram på marknaden.

1920x1080 är vad över 90% av användarna har av gamers, man ska använda det som är standard vilket även 60fps är. När väl en högre upplösning, kanske 1440p eller 4k blir standard då är det att "maxa" i den upplösningen helt enkelt