Maxar spel, grafik, vad innebär det?

Permalänk
Avstängd

Maxar spel, grafik, vad innebär det?

Okej ändrar om texten då jag dels inte är någon översittare jag kanske formulera mig lite fel, dryg är jag mot folk som förtjänar det inte mer än rätt?.
Men då jag hade en som skrev i morse att min dator inte kan räknas som en speldator då den inte maxar alla spel, jag har alltså en annons, och jag namnger min dator för att vara en speldator som maxar spel, nu är jag inte någon som spelar allt, jag kör det vanliga CS:GO, WoW, Bo1 sniper only osv inte dom mest krävande spelen givetvis! den maxar äldre spel och klarar nya spel helt ok fick jag som förslag nedanför, bra formulering :).

Så för att omformulera mig, vad räknar ni som en speldator? ska en "speldator" behöva klara allt på högsta möjliga inställningar med 60fps stabilt? eller vad kan man namnge en dator för då, känns tråkigt att bara skriva dator då den är byggd för att just spelas på.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

du framstår som väldigt nedlåtande. vad vet du om de andra personerna på forumet? varför du lägger till en lång historia om din pappas höga inkomst som gjorde att du fick köpa dyra datordelar regelbundet förstår jag inte.

att maxa ett spel är att spela det på de högsta inställningarna. om inget sägs om upplösning och uppdateringsfrekvens brukar man anta 1920x1080 60hz. när du säger att 270x maxar "alla spel" så är det helt enkelt inte sant och låter mer som blocketannonser där folk lurar okunniga med att överdriva vad datorn (eller grafikkortet) klarar.

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte, vem har skrivit historien om sin pappa? Om det är du varför har du skrivit sånt i en annons, sjukt oseriöst.

Håller med ovanstående att du är extremt nedlåtande. Är alla snorungar för att dom inte gått ut skolon? Men du kunde minsann bygga din egna dator när du var 12 år?

Jag tycker inte man ska skriva att ett grafikkort "maxar" alla spel då det antagligen inte stämmer. Skriv istället ut vilka spel du kört, vilka inställningar och vilken upplösning samt vilken FPS du legat på. Det känns som det bara är snorungar som inte gått ut skolan och inte kan någonting som skriver att de "maxar alla spel"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Om du maxar allt med ett 270X så är det väl bara att vara nöjd och se glad ut, Det betyder ju dock inte att "90% av alla snorungar" skulle klara sig på ett 270X, Beror ju helt på vad man spelar, Jag har ett GTX 780 tillsammans med en 1440p skärm och verkligen inte maxa alla spel jag lirar.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Vet att det fanns en lång tråd om just vad "maxa" var. Tror vi kom fram till att det betyder att alla inställningar i spelet är så högt som det går att ställa in och spelet drivs i 60fps eller högre. Upplösningen skiljer sig så klart, så det blir ju då helt enkelt "maxar bf4 i 1080p" som ett exempel.
Har man inte alla inställningar på högsta så är det ju inte "max" så att säga. Och just 60fps då många tycker att 30fps inte är bra nog, även om det finns många som tycker att det är helt okej att lira på 30fps.

Annars kan nästan vilket kort som helst maxa ett spel... i typ 5 fps. Men jag menar, det är ju på max, right?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kan ju säga som så att jag håller med ovanstående talare. din ton är väl inte den trevligaste jag stött på, väldigt nedlåtande!

Men f.ö så ett 270X "maxar" inte alla spel, isf gör mitt 5870 det med vilket det absolut inte gör. bara för att du _kan_ spela ett spel med "Ultra Settings" så betyder inte det att att det ger en bra upplevelse.

Finns ju som sagt en gyllene standard 1080p och 60fps utan dippar som gäller. Nu bryr jag mig inte om det ö.h.t men jag vet många vänner till mig som köpt en "Skit vass gaming data" och inte kunna lira tillfredställande när det stått i annonsen att det skall göra det(Specar på datorn säger inte mycket där)

Istället för att skriva att den "maxar" så kan man ju skriva: Den fungerar bra och spela med på hyffsade inställningar.

På så vis bygger man inte upp en stor hype på det man säljer och sedan får telefonsamtal om att grejerna inte levde upp till vad man sade.

Sen skall man ju gärna framföra annonsen på ett sätt som gör folk positiva till att köpa dator t.ex. Man kan skriva en bra annons som får folk till att vilja köpa ens objekt utan att glorifiera det!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Tänkte då jag har ett par minuter kvar innan man ska iväg till jobbet så kan jag dra upp denna sak då jag enligt mitt tycke hade en lagom ointelligent person som trots att jag bett om att dessa personer ska avstå från att skriva så skrev han ändå.

Ja, yttrandefrihet är en pain ibland...

Men till din fråga;

1920x1080
60 FPS
Ultra

Som många redan skrivit, är att "maxa spel" enligt mitt tycke.

Permalänk

Att maxa innebär inte bara att du ska kunna ha höga inställningar, kortet ska även kunna driva dom i mer eller mindre jämna 60 fps.

Att "maxa alla spel" innebär just ALLA spel. inte bara dom du testat och tycker är tillräckliga.
Eftersom inga kort idag klarar av att maxa alla spel så är det ett ganska bra tecken på okunnighet att skriva något sådant i en annons.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Jace:

Ja, yttrandefrihet är en pain ibland...

Men till din fråga;

1920x1080
60 FPS
Ultra

Som många redan skrivit, är att "maxa spel" enligt mitt tycke.

förstår att det var humoristiskt menat, men det är skillnad på yttrandefrihet och bedrägeri.

Permalänk
Inaktiv

Har själv 270x och det maxar absolut inte alla spel.. Det hackar till som bara den i de nyare liren. Detta är dock mycket pga att de inte är optimerade, t ex Watchdogs som är det tyngsta jag försökt driva. Det spelet gick ju inte att köra stabilt med 3 titaner (överdriver nog lite). Just nu sitter jag och moddar Skyrim så hårt jag bara kan, och ja, man kan ta sig jävligt långt med ett 270x, men det är absolut inte spelbart enligt alla.
Jag personligen anser väl att "maxar" är när man har en stabil fps på 30 (med högsta inställningarna såklart) då jag inte anser att det gör så stor skillnad därefter, men där är det ju mer vad man är van vid. Har man en gång vant sig vid 60hz, 120hz, eller vad som, så blir det väldigt jobbigt att lira på en med lägre hz/fps.

Ändra attityden, det är oerhört fult att skriva att den "maxar allt" när det helt enkelt inte är sant. Om något så är det besökare utav annonsen som ska vara förbannade, inte du. Jag håller mig ifrån att varna folk, just för att de någon gång måste lära sig källkritik, men det är ju synd att man ska behöva det i dessa sammanhang, tycker jag i alla fall.

Edit: Läste annonsen i fråga och jag ser inte att det nämns att allt maxats. Det står "maxar spel", dvs helt OK enligt mig. Det låter kanske som att den maxar allt men det står inte så. Vad folk tolkar det som är inte ditt problem TS.

Permalänk

Tetris? Med typ 1-2 FPM (Frames per minute), så att det inte går för fort.

Permalänk
Avstängd

Alla har lika rätt, oavsett ålder. Morgon kaffe injicerat, va lite barnslig förut.

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jaeger90:

Alla dessa svar... bevis på att Sweclockers är övertaget av 15åringar, någon av er som gått ut skolan än? misstänkte det...

Som jag precis lade till i min tidigare post så läste jag nu annonsen och det står ju trots allt inte att du "maxar allt". Blir mycket knasigt när någon tolkar och resten antar..

Edit: Jag anser dock fortfarande att din attityd är lite problematisk. Jag tror även att flera utav de som skrivit här är äldre än dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Alla dessa svar... bevis på att Sweclockers är övertaget av 15åringar, någon av er som gått ut skolan än? misstänkte det...

Du är medveten om att du sabbar din egen tråd genom att vara otrevlig och nedlåtande.

Men för att svara på din första fråga. Läs gärna sweclockers grafiktester för just ditt kort.
Ett exempel är BF4 i Ultra och Full HD där ditt kort får 43fps i average.

Som några andra pekat ut tidigare i tråden så är det 60fps i full HD och max inställningar som gäller.

Slutsatts: Din dator Maxar inte alla Spel idag.

P.S. Jag är äldre än dig D.S.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av jaeger90:

Det är lustigt att det alltid är dom uppenbart yngsta som ska kasta ur sig sådana saker.
Du ställer en väldigt simpel fråga, du får väldigt simpla svar, det finns ingen anledning att tappa fattningen bara för att du går in i det hela med en felaktig uppfattning.

Det är absolut inget fel med ett 270X. Jag sitter själv på ett liknande gammalt kort, spelern blir inte tråkigare av att man får vara restriktiv med grafikinställningarna, men ska man hitta på att man får prestanda som inte finns så gör man bara bort sig.

Termen "maxa" är något som tillämpas på extremmodellerna av grafikkort. Du har själv gjort ett medvetet val om att inte vara på den nivån, kan du inte bara leva med det?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jaeger90:

Jag är 31, jobbat in IT-branchen i över 10år och det finns väldigt många fler än mig i denna ålderskategori här på forumet, även om de flesta är yngre.

Men bara för att man är yngre, går i skolan eller inte är "vuxen" ännu (dvs fyllt 18, flyttat hemifrån osv) betyder inte det indirekt att man inte kan något, är "snorunge" och bara inkompetent inom området.

Skulle jag få säga mitt i just denna frågan är "maxa alla spel" aldrig ett uttryck man skall använda, det skiljer stort från spel till spel, upplösningar, inställningar och annan belastning på maskinen. Vad som flyter idag kanske inte flyter imorgon.

Sedan är 270X ett ganska dåligt kort om du skall spela nya spel, simple as that. Att ens försöka säga att du maxar grejer med det är måla ut dig själv som en clown i ett entusiast-forum där folk vet vad kortet i fråga går för. Vad det klarar och inte.

Nej, är det någon som är oseriös här så är det du, med massa sidosnack om inkomster från din farsa och annat trams. Krydda det med att säga att 270X är ett gamingkort... Lägg ner.
Sure i ENKLA spel är det bra, men det är inte vad folk spelar som mainstream.

Jag luktar troll här.
Och ni vet vad de säger i Sjumilaskogen; Mata inte trollen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Lycka till att maxa FarCry 4 med ett 270x. Du försöker få det att låta som att "maxa spel" är något subjektivt, men det är det inte, tror nästan alla håller med om att om du inte kan köra alla inställningar på max med 60 FPS stadigt så maxar du inte ett spel (resolution kan möjligtvis diskuteras men är ju 1080p som är standard idag). Ditt kort kan kanske maxa t ex CS:GO, men det kan inte maxa de senaste spelen och då får man vara specifik.

Jag kör med ett överklockat GTX 970, inte fasen kan jag maxa alla spel. Jag kan maxa Dying Light, men inte FarCry 4 och inte Assassins creed unity. Fan, jag kan inte ens maxa The Witcher 2. Spelbart i maxinställningar? Sure. 60 FPS stadigt? Icke.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

att "maxa" alla spel är bara ett generellt begrepp för mig, att du spelar med grym grafik i princip inte på low i 800x600...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jaeger90:

37, jobbar med marknadsföring av bla. datorer och komponenter.

Just hur man använder maxar och liknande har varit mycket diskussion hur man kan använda det.

Som flera har skrivit är den allmänna uppfattningen att en dator maxar ett visst spel är den skall klara spelet i snitt minimum 60FPS med alla inställningar kört upp i max/ultra (möjligtvis undantag superscaling där man renderar spel i 4K och sedan downscalar till 1080p tex) på en 1080p upplösning.

Om jag i någon marknadsföring hade skrivit att ett 270x "maxar alla moderna spel" hade jag gjort falsk marknadsföring. Hade snarare använt ordalag som "klarar alla moderna spel".

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

att "maxa" alla spel är bara ett generellt begrepp för mig, att du spelar med grym grafik i princip inte på low i 800x600...

Tack! den första som ger mig ett normalt svar, tänk om alla andra här låg på samma nivå som oss vilket trevligt forum det skulle va ha en bra dag!

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem

Maxning: klarar max upplösning och grafikinställning vid skärmens uppdateringsfrekvens i stort sett hela tiden, bortsätt en eller annan kort dipp.

270x maxar kanske en 15tums skärm, oberoende om ägaren är ett troll eller ej...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Tack! den första som ger mig ett normalt svar, tänk om alla andra här låg på samma nivå som oss vilket trevligt forum det skulle va ha en bra dag!

Ja, tänk om alla hade exakt samma åsikt som du istället för en liten minoritet, vad trevlig världen vore då. Underligt dock, "maxa" innehåller specifikt order "max", förstår inte hur man kan tro att det duger att spel flyter "ok" med medelinställningar då. Om ett 270x maxar alla spel, vad gör då GTX 980 SLI? Übermaxar?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

37, jobbar med marknadsföring av bla. datorer och komponenter.

Just hur man använder maxar och liknande har varit mycket diskussion hur man kan använda det.

Som flera har skrivit är den allmänna uppfattningen att en dator maxar ett visst spel är den skall klara spelet i snitt minimum 60FPS med alla inställningar kört upp i max/ultra (möjligtvis undantag superscaling där man renderar spel i 4K och sedan downscalar till 1080p tex) på en 1080p upplösning.

Om jag i någon marknadsföring hade skrivit att ett 270x "maxar alla moderna spel" hade jag gjort falsk marknadsföring. Hade snarare använt ordalag som "klarar alla moderna spel".

Okej, tack för ett bra svar! Det jag ville veta vad man anser vara en speldator/ eller som maxar alla spel, i detta fall hade jag inte skrivit maxar alla spel utan speldator som han tog förgivet skulle maxa allt, och då tänkte jag är det att spelet ska kunna spelas med högsta inställningar, eller ska det uppfylla vissa krav på typ FPS osv som du namngav.

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Du har aldrig tittat dig själv i spegeln och tänkt: "Det kanske inte är alla andra det är fel på?" Att slänga ur sig att majoriteten som svarar dig är 15-åringar eller folk som inte gått ur skolan är lite att kasta sten i glashus när man gör så pass barnsliga uttalanden som du gör, som dessutom levereras med grammatiska kunskaper av lågstadienivå.

Skriver du i annonser att du maxar spel så ska det självklart gälla någorlunda aktuella spel, och ditt kort maxar knappast de senaste spelen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Så gubbs och tants, nu har jag omformulerat mig, hoppas vi ska bli nöjda allihop, ska försöka att undgå från att låta som en översittare i framtiden vilket jag inte är, jag klarar mig nätt och jämt varje månad ett ganska normalt liv skulle jag säga.

Fått i mig lite kaffe och macka och är glad igen, hoppas ni kan va det med!

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaeger90:

Ok. Jag edittar bort det där om du nu insåg att du skulle vara gladare

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Vad är maxa för er?
Gör jag fel i att skriva att det maxar, när det för mig gjort det?

Enligt denna person så hade jag inte heller rätt att annonsera detta på just Sweclockers, har då någon som tror att enbart det senaste fungerar rätt att vara här? lovar att 90% av alla snorungar som inte ens gått ut skolan skulle inte märka skillnad på en dator med s2011 och ett GTX980 och min till deras ändamål.

Minst 1080p, allt på ultra - dock utan supersampling.
Yes, det gör du. Ett 270 kan inte maxa de flesta av dagens spel.
Såklart har du rätt att annonsera på sweclockers och skriva vad du vill. Försöker man dock överdriva vad sakerna klarar så kommer man få nedslag här på Swec, så är det bara.
Ditt sista påstående är lite svårt att svara på, vad är en "snorunge"? Jag tror dock det är oväsentligt i denna frågan, sätter du din dator bredvid en med en 2011 å 980 och spelar ett tungdrivet spel på båda så ser man skillnad direkt. Såklart finns det någon gräns, jag skulle kanske tro i 10-årsåldern? Svårt att ge ett bra svar på det påståendet dock!

Edit: Ser för övrigt inget fel i din annons, jag skulle nog kalla den en speldator iaf. Kanske inte marknadens värsting, men fortfarande en speldator.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Du har aldrig tittat dig själv i spegeln och tänkt: "Det kanske inte är alla andra det är fel på?" Att slänga ur sig att majoriteten som svarar dig är 15-åringar eller folk som inte gått ur skolan är lite att kasta sten i glashus när man gör så pass barnsliga uttalanden som du gör, som dessutom levereras med grammatiska kunskaper av lågstadienivå.

Skriver du i annonser att du maxar spel så ska det självklart gälla någorlunda aktuella spel, och ditt kort maxar knappast de senaste spelen.

Jag skrev inte i annonsen att jag maxar spel, läs om, har omformulerat mig kanske blir bättre, jag vet att jag är lite barnslig när jag blir irriterad =( sry!

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Va? Förstår du inte att "max" är en förkortning för "lagom"?
There is nu f*cking "max" in "maximum"!
Herregud. Tänk om hela forumet skulle vara som dig..

Rent generellt tänker folk på att maxa i denna användning av ordet är att just justera upp inställningarna så högt som möjligt så spelet inte har något högre att välja på och fortfarande att grafikkortet har mer ork än vad spelet kan lägga på.

*Maximum*
Det är oftast det ordet som används för att säga den högsta vikt T ex en hiss klarar av innan den bryter pga vikten och då låser sig på en våning, eller går sönder i värsta fall så att säga.
Folk tar den beskrivningen av ordet oftast då 'maximum' är vanligast använd på det sättet för att beskriva 'den största/högsta detta klarar av' och förstådd på det sättet rent generellt i modern svenska.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Lika bra att sluta med begreppet "maxar" då det alltid leder till misstolkningar och onödigt käbbel.

Är väl bättre att länka diverse benchmarks för systemets CPU och GPU, så att dom som är för lata för att googla kan bilda en egen uppfattning.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04