Windows network är tom, Linux Mint 17.1

Permalänk
Medlem

Windows network är tom, Linux Mint 17.1

Hej!
Behöver lite hjälp!
Har problem med Linux Mint 17.1, kan inte komma åt andra datorer i nätverket.
Går jag in på nätverk så finns det Windows Network, men trycker ja på den så är de tomt.

Direkt efter installationen så fungerade det och jag installerade då skrivaren som är ihopkopplad med andra datorn(Windows 7) via nätverket och det fungerade även efteråt, men några dagar senare bara försvann nätverket.
Allt annat funkar som det ska.

Datorn med Linux hittas heller inte av de andra win 7 datorerna, testat högerklicka på mappar och valt dela ut, men datorn dyker inte upp i nätverket..
Ingen brandvägg på i datorerna och samba körs och testat olika konfigurationer.

Har googlat o testat med alla förslag jag hittat i flera dagar, men får det inte att funka!
Har ni nån ide om vad som kan vara fel?

/Marcus

Permalänk
Medlem

Testa att köra sudo apt-get install gvfs alternativt gvfs-smb

Permalänk
Medlem

Att Windowsdatorerna inte hittar din Linuxburk är för att Windows inte läser det filsystem somLinux har utan extra program. Enklast är att göra en Samba-utdelning från Linux.

Du borde se Windowsdatorerna utan problemom de är utdelade i Windows.

Permalänk
Medlem

Crash: gjorde ingen skillnad. Hade redan gvfs stod det och gvfs-smb hittades inte.

NoWin: men de mappar jag testade dela ut är på NTFS hårddiskar, det borde väl funka att se från en windows dator, även fast det är en linuxdator som delar ut?

Nätverket funkade ju de första dagarna.
Förut så formaterade jag o installerade om linux mint, men nätverket funkade inte ändå...

Nätverket funkar bra mellan 3 datorer med windows 7 pro och mediaspelaren WDTV Live, men linuxdatorn hittar inget o syns inte, den har bara internet.

Alla datorer är anslutna till en 1GB switch som är ansluten till modemet/routern som även mediaspelaren är ansluten till.

Tacksam för andra tips som kan hjälpa!

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker men jag tror du måste köra Samba även för NTFS-diskar.

Ligger Windowsdatorerna i någon Workgroup?

Permalänk
Medlem

När jag testade linux mint förut hade jag samma problem. Jag hittade ingen bra lösning men kommer följa hör för att bli klokare.

Permalänk
Medlem

Alla datorer tillhör Workgroup.

Fick tipset av en gammal kompis inatt som hade haft samma problem när han installerade ubuntu för nåt år sen.
Han hade ändrat krypteringen i windowsdatorerna på utdelningsinställningar.
Så jag testade göra det o nu funkar det!
Tydligen gillar inte linux 128bit kryptering i windows....

Linuxdatorn hittar/kommer åt windowsdatorerna och den hittas av windowsdatorerna oxå, fast har visst inte rättigheterna som behövs för o komma åt utdelade mappar på NTFS partitioner på linuxburken, trots att jag kryssa i det vid utdelningen....
Vet ni hur jag gör för att NTFS hårddiskar ska bli automountade i linux vid boot? o utdelade på nätverket med rättigheter för andra datorer att läsa o ändra filer?

Finns det nån "linux for dummies" bok på nätet eller nån annan sida med massa tips o info om olika kommandon osv?
Sist jag använde Linux var 1998 och var då Redhat, glömt allt o behöver friska upp minnet igen!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssonm:

Finns det nån "linux for dummies" bok på nätet eller nån annan sida med massa tips o info om olika kommandon osv?
Sist jag använde Linux var 1998 och var då Redhat, glömt allt o behöver friska upp minnet igen!

Tack på förhand!

Archlinux har en väldigt bra wiki som har väldigt mycket info, även fast man inte kör arch.
https://wiki.archlinux.org/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)