Projektlogg: Bygger min första 3D-Skrivare - Graber i3

Permalänk
Medlem

Projektlogg: Bygger min första 3D-Skrivare - Graber i3

Tja!

För 2 dagar sedan så fick jag för mig att jag skulle bygga en 3D-Skrivare. Så de senaste dagarna har jag letat, läst och jämfört olika modeller av DIY (Do It Yourself) skrivare och kommet fram till att en RepRap Prusa i3 är bäst och billigast att starta med.
Jag slängde ihop en inköpslista på alla nödvändiga delar och hamnade på ett slutpris av ca 2500kr inklusive frakt. Men nu kommer jag inte använda denna lista då jag hittade en annan modell som jag bestämde mig för att bygga istället.

Modellen jag valt att starta med är baserad på Prusa i3 och är designad av Shane Graber och heter helt enkelt Graber i3.

Fördelen jag ser med just den här modellen är att det inte finns några 3D utskrivna delar i bygget vilket jag hoppas ska göra den stabilare och producera bättre slutresultat.
Den ska klara av utskrifter på 200 x 200 x 200mm vilket borde räcka till det mesta.

Styrningen till skrivaren har jag valt att använda RAMPS 1.4 + Mega 2560
Mest för att vet var enklast att få tag på samt att det verkade vara det mest använda. Därav lättare att få hjälp med.

Graber i3 är tänkt att byggas i 6mm MDF men eftersom MDF sväller när det kommer i kontakt med vatten så kan det även ändra sig i olika typer av luftfuktighet, så jag valde istället att använda 6mm aluminium plåt.
Detta gör hela konstruktionen extremt stabil och förhoppningsvis ännu mer exakt. Man kan givetvis använda i princip vilket material man vill. De vanligaste man får med i de KIT man kan köpa är Plywood och Akryl (Plexiglas).

Priset på detta bygge kommer att gå över de 2500 kronor som min första lista hamnade på, men jag kommer att försöka hålla priset så lågt som möjligt.
Alla kostnader i detta bygge kommer jag att rada upp i en lista här på första sidan.

Jag har ingen tidsplan på när den ska vara klar, utan det får ta den tid de tar. Förhoppningsvis så är det klart innan året är slut.

Inköpslistan ser ut såhär:

  • Köpa 6mm aluminium plåt för att bygga ram och fästen med

  • Få aluminium plåten tillskuren med laser

  • köpa rundstav och gängstänger

  • Köpa skruv, muttrar och brickor att sätta ihop ramen med

  • Köpa glidlager

  • Köpa remmar och kugghjul till drivning

  • Köpa motorer till drivning

  • Köpa en heat bed

  • Köpa elektroniken (3D printer kit RAMPS 1.4 + Mega 2560 + 5pcs A4988 + LCD)

  • Köpa MK8 Extruder + olika munstycken

  • Köpa Fillement (ABS och PLA plast) att skriva ut med

Har jag glömt något i listan så kommer det att läggas till efter hand.

Prislista:

  • Ram och detaljer i 6mm aluminium utskuret med vatten: 5312kr

  • Biltema art.nr 19-021 Rostfri M4x40mm insexskruv 34.90 x 3 = 104.70kr

  • Biltema art.nr 19-124 Rostfri M4 Låsmutter 39.90 x 3 =119.70kr

  • Biltema art.nr 19-108 Rostfri Planbricka 34.90 x 3 = 104.70kr

Totalt har bygget än så länge kostat 5641,10kr

Till sist så ska jag nämna att jag är total nybörjare inom 3D-Skrivare så jag har allt att lära.
Positiv som negativ kritik är varmt välkommen.

Sponsorer:

Svetsbolaget Conrad & Co AB

www.conrad-co.se

Så nu till bygget

Planering

Just nu letar jag efter 6mm aluminium och någonstans att få det tillskuret.

Skriftliga uppdateringar kommer löpande när något nytt händer.

[Första uppdate 2015-02-26]

Har fått tag på ett ställe som vill sälja aluminium plåt. De vill ha 1000 kr av mig för två bitar 810 * 460mm.
om det är billigt eller inte vet jag inte men jag ska kolla vidare och se vad det finns för fler alternativ.

Jag har också hört av mig till 3 olika företag som har laser skärare, så jag hoppas någon av dem hör av sig.

[2015-02-27]

Det går frammåt i planeringen. Jag har kontaktat ytterligare företag och fått svar från två andra, varav en inte kunde hjälpa.
Jag funderade även på om jag skulle göra något med ramen när jag väl får den utskuren. Det kanske skulle vara snyggt att få det anodiserat i en fin färg. Men om det blir för dyrt så kommer jag nog bara måla det med sprayfärg. Jag har i alla fall skickat en förfrågan till två företag. Vi får hoppas att det inte blir för dyrt, för jag tror det kan bli riktigt snyggt.

[2015-03-02]

Idag har jag pratat med ett företag som kommer att hjälpa mig klippa till aluminium plåtar och skära ut det jag behöver med vattenskärare.
De har också valt att sponsra mig genom att utföra arbetet utan kostnad, så jag betalar endast för materialet. Mer om detta och en presentation av sponsorn kommer senare.

[2015-03-12]

Igår pratade jag med en person som hjälpte mig att ändra lite i ritningen. Jag har själv ingen erfarenhet med att skapa/ändra dxf filer.
Här är en pdf av ritningen jag ska använda: graber.pdf Det som jag ville ha ändrat var att ta bort all text och bokstäver sant ändra på utskrifts plattan (den som är märkt "M"). Ändringen är att istället för 3 glidlager så är det nu 4 st. Vänstra sidan är speglad så det verkade vara lätt fixat.

Just nu är det mycket på jobbet så vi får se när jag hinner åka och hämta delarna. Förhoppningsvis någon gång vecka 12.

[2015-03-18]

Jag har idag fått reda på vad min aluminium ram kommer att kosta och när jag kan hämta den. Det blev dyrt men jag tror att det kommer vara värt det. Den kommer att kännas mer exklusiv än om den vore gjord i trä. Det blev det saftiga priset på 4250kr + moms vilket blir 5312,5kr räknat på 25% moms. Dock så blir jag sponsrad så jag betalar inte fullpris vilket är tur för min plånbok.
Det finns billigare alternativ att välja på men jag var inte ute efter att bygga den billigaste 3d-skrivaren, utan jag ville bygga en som jag ville ha den. Även om den nu skulle bli dyrare. Jag själv tycker att det är värt det och det är det som räknas.
Går allt som planerat så kan jag hämta det nästa vecka. Och med det så kommer den första bild uppdateringen samt en presentation av företaget som sponsrat mig.

Dold text

Bygguppdatering Nr.1
[2015-03-30]

Bygguppdatering Nr.2
[2015-04-14]

Over and Out
//Toxyrocker

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Medlem

Låter riktigt spännande ju lycka till!

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk

Intressant! Tar och följer detta.

Som ny på detta fält är jag lite nyfiken på är varför 4 lager på Z axeln. Är det för ökad stabilitet tro?

Och som tidigare skrev. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Intressant

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att börja bygga!
Nästan i alla fall. Delarna är utskurna och de ligger på köksbordet och göttar till sig.

Jag vill tacka min sponsor Svetsbolaget Conrad & Co AB för hjälpen att skära ut alla delar.

www.conrad-co.se

Nu till själva uppdateringen.

Här har vi alla delar på väg hem.

Allting blev jättebra.

Här är själva byggplattan som jag ändrade lite på.

Några av bitarna satt ihop så jag får ta isär dem och fila till dem.

4 av bitarna blev lite fel men de kan jag fila till. Det är meningen att man ska kunna lägga i en m6 mutter där hålen är.

Vi avslutar denna första uppdatering med en test montering utan att skruva ihop delarna. Detta blir ett smakprov på hur den kommer att se ut när den är klar. Det är dock en lång lång bit kvar till dess.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Medlem

Då var det dags för en liten uppdatering om vad som hänt sen sist.

Ramen är designad för M3 skruv och det var inte överallt det fanns att köpa. Så jag bestämde mig för att uppgradera till M4 istället.

Det enda jag behöver göra för att uppgradera till M4 är att borra upp hålen där de ska vara.

Jag inhandlade lite rostfria M4 skruv, planbrickor samt nylock M4 muttrar från biltema. Artikel nr kommer att finns i inköpslistan.

Skruvarna kommer att behöva kapas till rätt längd och vi behöver:
6 St M4x13mm
41 St M4x19mm
2 St M4x25mm
4 St M4x32mm
8 St M4x38mm

När alla skruvar är kapade till önskad längd så är det dags att sätta ihop ramen.
Jag har just nu vanliga muttrar under byggprocessen men de kommer att bytas ut till nylock när bygget är klart.

Vi hadde också ett par bitar som behöver rättas till lite.

Hålet för muttern blev fel i utskärningen så jag filade till det så jag kunde pressa dit den.

Jag avslutar med en bild där jag testade att glasblästra en bit för att se om kanterna blev mindre vassa och det blev riktigt bra faktiskt.
Jag kommer nog blästra alla delar sen.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Låter riktigt spännande ju lycka till!

Så jävla klockrent att du med din avatar-bild, är första person att skriva i en projektlogg som denna.:P
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Så jävla klockrent att du med din avatar-bild, är första person att skriva i en projektlogg som denna.:P
/Lifooz

Precis, måste vara bestämd ju

Visa signatur

Professionell sociopat.