Apple släpper slimmad Macbook utan fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har den inbyggd minneskortläsare? Tänkte du som är fotointresserad bör väl kunna överföra filer från kamerorna.
Den ser ut att ha någon form av slot på sidan men det framgår inte vad det är för något.

Vet ej, tror inte ens jag kommer köpa den. Blev mer glad av att de vågar ta steget och dumpa portarna.
Redigera kommer jag fortsätta göra stationärt.

Men det där skulle man ju lösa om det knep. Från min Blackmagic för jag över via Thunder Bolt (den har inget minneskort utan SSD) och mina andra kameror har både Wifi och Bluetooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, ställ dig t.ex. på kistamässan och försök köra din presentation... I många fall behöver man fortfarande gamla VGA-kontakten, den har fördel i att det går att ha väldigt långa kablar utan problem. Kör du ofta presentationer måste du ha adapter till DVI/VGA.

Återigen, datorn är knappast skapad med ändamålet att den ska användas till sådant. Kör du presentationer ofta har du någon som betalar för din dator, så en adapter är knappast hela världen.

Låt folk som inte använder tillbehör använda denna så kan ni andra hålla er till MBP, problemet löst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MystiX:

Vart kör man en presentation där det inte finns wifi?

Tänkte bara nämna att detta är mycket vanligt om man håller presentationer på externa företag och institutioner. Det brukar inte vara "fritt fram" att logga in på ett annat företags wifi med sin egen dator som innehåller okända mängder spyware och annat. "Gästkonto!" kan man tycka, och jovars, på större konferenser brukar det finnas (mer eller mindre pålitligt), men det saknas ofta möjligheter. Om det inte finns något färdigt system så ska man då få tag i en nätverksadmin (vilket nästan är svårare ju större organisationen är), fiffla med konfiguration och plötsligt är presentationen 10 minuter försenad.

(Personligen brukar jag försöka gå runt liknande problem helt och hållet genom att maila presentationer i förväg (i PDF-format och inget annat) och be arrangörerna fixa utrustningen för att minimera felfaktorer (kontakter, sladdlängd, strömtillgång, …).)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har du kört Windows eller Linux på en MBP/MBA? Visst går det att få igång dessa OS, men det är rätt mycket som fungerar ganska så dåligt och jämfört med näst intill valfri ultrabook så får man en sämre upplevelse i Windows. Bl.a. så är blir den hyllade touchpad:en på MBP/MBA rätt medioker under Windows, finns definitivt många Windows PC som fungerar bättre.

Just MS Office är ju ett icke-problem, varför skulle man inte köra OSX-versionen av det om man är i behov finns (vilket ofta är fallet i en jobbdator)?

Tja, ställ dig t.ex. på kistamässan och försök köra din presentation... I många fall behöver man fortfarande gamla VGA-kontakten, den har fördel i att det går att ha väldigt långa kablar utan problem. Kör du ofta presentationer måste du ha adapter till DVI/VGA.

Jag har inte kört Linux själv men jag kör OS X samt 3 windows installationer på min Macbook pro och visst batteri tiden blir lidande och alla fina features på trackpaden fungerar inte likadant i windows men det är ju snarare en brist hos MS anser jag.
Jag kör MS office vid enstaka tillfällen men jag ansåg det vara en dålig referens när det gällde en mac och osx . Många kör nog pages och numbers snarare. Även om MS office användande såklart existerar. Jag anser nämligen att WORD dator är lika relevant som att kalla en PC maskin typ Lenovo Yoga för en PAGES dator.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Tänkte bara nämna att detta är mycket vanligt om man håller presentationer på externa företag och institutioner. Det brukar inte vara "fritt fram" att logga in på ett annat företags wifi med sin egen dator som innehåller okända mängder spyware och annat. "Gästkonto!" kan man tycka, och jovars, på större konferenser brukar det finnas (mer eller mindre pålitligt), men det saknas ofta möjligheter. Om det inte finns något färdigt system så ska man då få tag i en nätverksadmin (vilket nästan är svårare ju större organisationen är), fiffla med konfiguration och plötsligt är presentationen 10 minuter försenad.

(Personligen brukar jag försöka gå runt liknande problem helt och hållet genom att maila presentationer i förväg (i PDF-format och inget annat) och be arrangörerna fixa utrustningen för att minimera felfaktorer (kontakter, sladdlängd, strömtillgång, …).)

Mängden spyware till Mac är knappast överhängande just nu. Och var det ett problem så är det bara att koppla i telefonen så är problemet löst. Tanken med posten var att svara på ett scenario som inte ens behöver uppstå. För att inte tala om att datorn inte var skapad för sådant bruk, det finns en Macbook Pro av en anledning.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tja, ställ dig t.ex. på kistamässan och försök köra din presentation... I många fall behöver man fortfarande gamla VGA-kontakten, den har fördel i att det går att ha väldigt långa kablar utan problem. Kör du ofta presentationer måste du ha adapter till DVI/VGA.

Men det är ju ändå mer och mer sällan man behöver VGA. Behöver man så får man väl ha med en liten adapter. Hur farligt är det egentligen? Om man måste presentera via VGA stup i kvarten och tycker det är så jobbigt med adapter så får man väl köpa en dator med VGA ut, även om det blir mer och mer ovanligt. T.o.m. Dell har ju i princip lagt ned det.

Skrivet av beh:

Precis, denna skärmen rymmer motsvarande 1152x720 om man inte fuskar med "över native upplösning". Det är ganska lite, mindre än gamla 11" på 1366x768, som redan den var mycket begränsad i Y led med OSX.

Vad menar du med det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Varför finns det kontakter på den alls? Bluetooth fungerar ju, dock mindre bra för kroppen med all strålning, dock ej Apples problem?!

Borde vara trådlös laddning, som fungerar med tex IEKAs nya möbler.

för ljud, möss m.m skaffa en MBpro.

OT: Men o andra sidan, vad ska man ha en macbook till, framtiden heter implantat.
Gör du något olagligt / stöter dig med företag så stängs den av och du kan inte kommunicera med omvärden

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag köpte förresten en bärbar dator häromdagen.
Ungefär 500 spänn inklusive dockningsstation och frakt från Tradera.
En Lenovo Thinkpad R61.
In med Arch Linux på den så funkar det för mig till 1% av kostnaden.
Säkerligen inte alls lika bra dator men ganska prisvärd ändå.
Ett tips för er som klagar på priset menar jag.
Finns annat och välja på från billigt till dyrt.

1% av 14500 är 145 kr, du betalade ca 3,44% av nypriset på instegsmodellen av MacBook.

Skrivet av Lazze2k5:

Är inte poängen med Type-C att de ska vara små så man får plats med flera, känns ju inte som om det hade varit omöjligt att slänga in en eller två portar till på den sidan

Första Airen hade én USB port under en lucka. Sedan kom dagens formfaktor med två portar + DisplayPort / Thunderbolt. Det känns som Apples väg framåt alltid är att ta i för mycket och backa lite. (Jämför typsnittsvikten och färgerna på iOS 7 etc.)

Skrivet av Yoshman:

Tja, ställ dig t.ex. på kistamässan och försök köra din presentation... I många fall behöver man fortfarande gamla VGA-kontakten, den har fördel i att det går att ha väldigt långa kablar utan problem. Kör du ofta presentationer måste du ha adapter till DVI/VGA.

Lycka till att driva väldigt långa kablar utan problem med en signal som är genererad med en adapter. Det är mycket sämre nivåer i alla VGA-adaptrar som drivs digitalt än datorer med riktiga VGA kontakter (samt DVI-I / DVI-A). En sådan liten adapter klarar helt enkelt inte ett kabellängd på tiotals meter, det måste till en aktiv förstärkare och har man det kan man lika gärna ha en HDMI->SDI eller liknande konverter på plats och aldrig behöva bekymra sig över kabellängd.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Don_W:

Jag har inte kört Linux själv men jag kör OS X samt 3 windows installationer på min Macbook pro och visst batteri tiden blir lidande och alla fina features på trackpaden fungerar inte likadant i windows men det är ju snarare en brist hos MS anser jag.
Jag kör MS office vid enstaka tillfällen men jag ansåg det vara en dålig referens när det gällde en mac och osx . Många kör nog pages och numbers snarare. Även om MS office användande såklart existerar. Jag anser nämligen att WORD dator är lika relevant som att kalla en PC maskin typ Lenovo Yoga för en PAGES dator.

Det är Apple som gör drivarna även för Windows och finns numera ultabooks där touchpad fungerar lika bra under Windows 8.1 som MBP/MBA gör under OSX. Likaså har (efter många misslyckade försök) andra tillverkare nu lyckats matcha (och möjligen även passerat) batteritiden på MBA under OSX på maskiner som kör Windows, så även där kommer det ner till Apples drivare, så svårt att skylla på Microsoft.

Håller dock fullt med det du skrev ovan: varför skulle man rimligen köpa en Mac om man inte tänker köra OSX? Apple lär nog ha koll på det och de vet nog att optimering för Windows är rätt dåligt investerad tid givet vad deras kundbas kommer använda.

MS Office är tyvärr defacto-standard så svårt att komma undan det, Pages/Keynote/Numbers klara inte av att konvertera till/från MS Office utan att det blir problem. Ljusningen är att allt fler verkar inse fördelarna att ersätta mycket av det som tidigare skrevs i Word med att direkt publicera på webben, något som har väldigt många fördelar t.ex.: att folk hittar enkelt den senaste publicerade versionen, fungerar på alla enheter och min favorit det tvingar folk att separera layout (som INTE författaren av dokumentet ska definiera) från innehåll (går att göra i Word men typ ingen gör det rätt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av beh:

Lycka till att driva väldigt långa kablar utan problem med en signal som är genererad med en adapter. Det är mycket sämre nivåer i alla VGA-adaptrar som drivs digitalt än datorer med riktiga VGA kontakter (samt DVI-I / DVI-A). En sådan liten adapter klarar helt enkelt inte ett kabellängd på tiotals meter, det måste till en aktiv förstärkare och har man det kan man lika gärna ha en HDMI->SDI eller liknande konverter på plats och aldrig behöva bekymra sig över kabellängd.

Kanske det. Men har aldrig märkt att det skulle vara ett problem på min MBP med DP<->VGA adapter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Läcker som få, men den ENDA porten sabbar tyvärr allt. Jag köper inte att de inte kunnat få in två till.

Klart det finns en skara folk som kan klara sig på den enda porten, men rent praktiskt undrar jag om det är så hemskt många där detta inte blir en obekväm kompromiss. Apple-produkter brukar normalt sett innebära bekvämlighet och denna produkt verkar gå lite emot den filosofin.

Det är liksom en vill-ha faktor på den samtidigt som den rationella delen av hjärnan inser att det aldrig kommer funka för mig med att ha denna som daily driver. Sitter kvar på Macbook Air 2012 ett tag till och sen blir det nog att skutta vidare till en Macbook Pro.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

It's very much bärbar, although kollegieblocksize instead of foldersize och kostade mig något mindre än denna surfplatta Förvisso begagnad, men ändå. Vart bara 1 år gammal och pedantskött med alla plastpåsar kvar, plus Applecare.

Se även inlägget ovan.

Ja jo, du kan ju bära runt på den, men om du påstår att den är smidig att bära runt på kommer jag inte tro på dig.

Om jag hade haft 15 000 att bränna hade jag lätt köpt den här istället för en MacBook Air. Använder själv aldrig USB, eller externa skärmar.

Om man gör mycket presentationer, använder extern skärm och tar emot kollegors USB minnen till höger och vänster är detta uppenbarligen inget bra val för er. Bara att inse faktum och titta på MacBook Air eller Pro istället om det nu absolut är en Apple ni måste ha.

Själv ÄLSKAR jag att dom valt att ta bort alla äckliga kontakter för externt skit. Synd bara att jag inte har 15 000 att bränna

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

1% av 14500 är 145 kr, du betalade ca 3,44% av nypriset på instegsmodellen av MacBook.

Hoppsan, hjärnan är inte med mig idag...
Mer exakt betalade jag 456 kr plus 69 kr i frakt, alltså 515 kr men då ingick även dockningsstationen.
Avrundar till 4% då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Precis, denna skärmen rymmer motsvarande 1152x720 om man inte fuskar med "över native upplösning". Det är ganska lite, mindre än gamla 11" på 1366x768, som redan den var mycket begränsad i Y led med OSX.

Skrivet av star-affinity:

Vad menar du med det?

Jag menar att inte sedan en ursprungliga iBooken, dasslocket som hade 800x600px så har man haft mindre än 768 pixlar (punkter när man jämför med retina) vertikal upplösning.

Nu släpper man en dator med en skärm som endast rymmer 1152x720 punkter (varje punkt består av fyra retinapixlar) och OSX har ju som bekant en "menubar" som man inte kan eliminera och dockan som standard i botten dessutom kan appar kan inte överlappa dockan. Visst kan man flytta dockan eller gömma den, men 720 pixlar är trångt.

Som maximalt kan man skala skärmen till 1440x900 upplösning, som är samma som dagens 13" Air.

Permalänk

Nu ångrar man att man inte köpte en 15" MBP Retina när elgiganten hade utförsäljning för 15k Känns lite saftigt att ta 14 495:- för instegsmodellen, jag ser redan alla s.k. "fashion bloggers" framför mig med den guldiga modellen lool..

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Inte så stor tröskel? Det finns i princip inte ett vettigt program till arm om man bortser från appar. Allt blir helt plötsligt väldigt special. Visst det finns Linux distar för arm osv. men helvete vilket meck.

Precis, för att fram tills nyss så har ARM varit, snällt sagt, skitkasst. Men med 6-7 år av mobilutveckling så har vi processorer som spöar skiten ur sina motståndare, vad gäller prestanda per watt.

Ge det några år till, så ska du se att bärbara med ARM-prollar kommer bli ett vanligt fenomen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Dells XPS 13 2015 ger avsevärt mer för pengarna. Den är något tyngre och större men man får en i7 prolle. Den har bättre grafikdel och touch på skärmen, gratis uppgradering till windows 10, högre ppi. Den är dessutom billigare med bättre specs! Dessutom är skärmen bra mycket snyggare med det tunna skärmkanterna.

Har jag missat något eller? Dell verkar vara en klar vinnare.

Blir att köpa en sån när jag börjar plugga i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Herregud vilka "icke problem" folk drar upp som exempel mot endast en kontakt. Folk har ju så fruktansvärt att ta tills sig nya sätt att använda sig av teknik utan helst ska allting i princip vara som det alltid varit, först då är allting bra.

- Ladda och använda USB-minnen samtidigt? Allvarligt, det är 2015. Molntjänster har funnits i flera år nu eller, läs och häpna, man kan ju faktiskt KOPIERA över filen till hårddisken innan man laddar. Fantastiskt va?
- Ladda samtidigt som du har en extern mus inkopplad? Allvarligt, det är en Macbook. Fan ska du med en extern mus till? Köp en blåtandsmus om det nu är så jävla viktigt.
- Ladda samtidigt som du kopplar in extern skärm? Allvarligt, lär dig att prioritera och planera din vardag bättre. Sluta surfa porr och spela innan du har en presentation på jobbet.
- Flera adaptrar för att kunna koppla in alla saker samtidigt? Allvarligt, köp en gaming laptop alternativt en Macbook Pro istället. Du tillhör inte målgruppen för den nya Macbooken.

Det var ju i princip samma typ av gnäll när Apple gick ut med att de skulle slopa DVD-spelare i sina Macar. Det blev ju ett vansinnigt liv ute på forumen då.

"Blööö, hur ska jag kunna göra X, Y och Z nu då?! Nu måste jag köpa en super drive och konka runt på den också! Blööhöö!"

Idag är det inte en jävel som bryr sig i DVD-spelare längre. De som köper denna Macbook kommer mest troligen att behöva en enda adapter som kommer att ha lightning-, HDMI-, thunderbolt och USB-kontakter och det kommer att räcka gott och väl för 99% av alla användare av just denna modellen av Macbook.

Hahahah, det här är humor.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

¨

ett Äpple på= fail

Pubertal och onyanserad kommentar. Fast du kanske är i puberteten? Då är det okej att ha lite fel för sig.

Skrivet av beh:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Blueberryi...

Jag menar att inte sedan en ursprungliga iBooken, dasslocket som hade 800x600px så har man haft mindre än 768 pixlar (punkter när man jämför med retina) vertikal upplösning.

Nu släpper man en dator med en skärm som endast rymmer 1152x720 punkter (varje punkt består av fyra retinapixlar) och OSX har ju som bekant en "menubar" som man inte kan eliminera och dockan som standard i botten dessutom kan appar kan inte överlappa dockan. Visst kan man flytta dockan eller gömma den, men 720 pixlar är trångt.

Som maximalt kan man skala skärmen till 1440x900 upplösning, som är samma som dagens 13" Air.

Hmm… Jag måste nog testa nya MacBook för att kunna avgöra om jag håller ned dig om att det är så farligt. Dockan i botten känns absolut dumt då det är mycket mer plats på sidorna (har den alltid på vänster sida, då man oftast ”är där” med muspekaren eftersom menyraden och andra GUI-element mest är på den sidan). Sen tycker jag de flesta program i OS X är bra på att inte har för mycket GUI-element som tar plats på höjden. inte som ”ribbon”-grejorna i Microsofts program för Windows som tar upp massor med plats i höjdled.

Du menar alltså att skärmen på denna MacBook borde haft ännu högre upplösning, eller vad är ditt förslag?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Core M är långt, långt bättre.

Uhm, det beror på vilken variant du pratar om.
Apples A8x i iPad Air2 har ungefär samma grafikprestanda i GfxBench och 3DMark. x86 CPUn har 25% bättre single core prestanda i Geekbench (throttling är en fråga dock) men ungefär lika mycket SÄMRE prestanda i multi-core.

Så Core M-5Y70 som sitter i den nya MacBooken är ungefär jämförbar med A8x, trots Intels processtechnologi, och prislappen på 3000kr för processorn.....

Permalänk
Medlem

Hoppas att de helt droppar Lightning nu och går över till USB-C!

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Uhm, det beror på vilken variant du pratar om.
Apples A8x i iPad Air2 har ungefär samma grafikprestanda i GfxBench och 3DMark. x86 CPUn har 25% bättre single core prestanda i Geekbench (throttling är en fråga dock) men ungefär lika mycket SÄMRE prestanda i multi-core.

Så Core M-5Y70 som sitter i den nya MacBooken är ungefär jämförbar med A8x, trots Intels processtechnologi, och prislappen på 3000kr för processorn.....

3Dmark Ice Storm Unlimited (som är offscreen så alla kör samma last) resultatet för A8X verkar ligga runt 21k totalt och runt 31k för enbart grafik medan det ligger på runt 50k resp 56k för Core M-5Y70.

GeekBench är en hopplöst usel benchmark för x86 då den kraftigt undervärderar prestanda i x86 "big-core" modeller, ska man gå enligt den benchmarken är det rätt liten skillnad mellan Atom och Haswell vid liknande frekvens medan "riktiga" program typiskt är dubbelt så snabb på den senare. Samma sak verkar NetbookCheck visa för A8X mot 5Y70, d.v.s. jämt skägg i GeekBench medan Core M är mycket snabbare i allt annat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Apachi:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2974142

10499 med samma spec (sämre prolle dock). Är någon månad gammal.

Då hade jag rätt, om man läste mitt första utlåtande som han modifierade för att förminska citatet!

Skrivet av _anka_:

Fläktar, spoltjut och hdd är snart inte mer än ett minne blott! Dock spoltjut kanske existerar i denna men en fläktlös setup med ssd ser helt underbart ut. Om man kan jobba trådlöst och ha full prestanda på ett fjärrskrivbord på distans, då är det toppen!
Med 5g nät i nästa decenium och denna som referensmodell för kommande laptops, jag tror vi kommer få se en trevlig tid framöver, krypterade vnc tunnlar och minimal delay.. underbart! Tyvärr är 5g långt bort men fibernäten växer ordentligt och gbit wifi är vanligt!
Priset är inte att leka med men detta är första datorn i segmentet, typ, finns andra varianter i 10tkr+ som visades på mässor när Core-M lanserades..
Jag har höga förväntningar på dessa Core-M och nya Atom x5/7, ska bli kul att följa och sedan köpa när priserna finner fotfäste i min plånbok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

3Dmark Ice Storm Unlimited (som är offscreen så alla kör samma last) resultatet för A8X verkar ligga runt 21k totalt och runt 31k för enbart grafik medan det ligger på runt 50k resp 56k för Core M-5Y70.

GeekBench är en hopplöst usel benchmark för x86 då den kraftigt undervärderar prestanda i x86 "big-core" modeller, ska man gå enligt den benchmarken är det rätt liten skillnad mellan Atom och Haswell vid liknande frekvens medan "riktiga" program typiskt är dubbelt så snabb på den senare. Samma sak verkar NetbookCheck visa för A8X mot 5Y70, d.v.s. jämt skägg i GeekBench medan Core M är mycket snabbare i allt annat.

Suck, Yosman, har du inte kört detta till leda nu?
Titta på individuella scores på Geekbench om du nu inte gillar aggregate.
Varför ignorera
GfxBench som har mer transparans och inte bara en score?
Varför ignorera CPU vs GPU klockkonflikterna i Broadwell ULV?
Varför ignorera "ungefär"?
Varför ignorera en prisskillnad på bra över en faktor tio?

Du vill helt enkelt blockera varje balanserad diskussion i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Blueberryi...

Jag menar att inte sedan en ursprungliga iBooken, dasslocket som hade 800x600px så har man haft mindre än 768 pixlar (punkter när man jämför med retina) vertikal upplösning.

Nu släpper man en dator med en skärm som endast rymmer 1152x720 punkter (varje punkt består av fyra retinapixlar) och OSX har ju som bekant en "menubar" som man inte kan eliminera och dockan som standard i botten dessutom kan appar kan inte överlappa dockan. Visst kan man flytta dockan eller gömma den, men 720 pixlar är trångt.

Som maximalt kan man skala skärmen till 1440x900 upplösning, som är samma som dagens 13" Air.

Det är absolut trångt. Men som du nämner så kan man sätta 1440x900 (med supersampling) och jag tror nog ändå det alternativet skulle upplevas som OK för de flesta. Vill man ha mer så kommer det ju finnas fixar för det också, omän tråkigt att Apple inte erbjuder en lätt knapp att trycka på för gamla DPI-inställningen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du menar alltså att skärmen på denna MacBook borde haft ännu högre upplösning, eller vad är ditt förslag?

Jag skulle gärna sett en upplösning närmare PPI upplösningen på Macbook Air 11", som är 135 PPI vilket hade blivit ca 270 PPI i retina. Som det är nu har MacBook 12" 226 PPI. Om Apple istället ökat upplösningen till 2560x1600 hade den haft 251 PPI, som ligger mer i linje med hur mycket som ryms på en MBA11.

Man måste komma i håg att det är större skärmyta på MB12 (417,54 cm^2) jämfört med MBA11 (370,86 cm^2) och att det är mindre än 2x pixlarna i Y och X led.

Men det finns ju skalning till den upplösningen, synd bara att man inte kan få det som native. Antagligen ger det lägre ljusgenomsläppet för hög strömförbrukning.

Skrivet av EntropyQ3:

Uhm, det beror på vilken variant du pratar om.
Apples A8x i iPad Air2 har ungefär samma grafikprestanda i GfxBench och 3DMark. x86 CPUn har 25% bättre single core prestanda i Geekbench (throttling är en fråga dock) men ungefär lika mycket SÄMRE prestanda i multi-core.

Så Core M-5Y70 som sitter i den nya MacBooken är ungefär jämförbar med A8x, trots Intels processtechnologi, och prislappen på 3000kr för processorn.....

Det är ganska stor skillnad mellan A8X och Core M-5Y70 mätt i ren CPU prestanda med Geekbench. Tänk då också på att Geekbench ger högre tal på OSX än på Windows.

Permalänk
Medlem

Man måste få fabriken att fortsätta generera pengar. Adaptern är den riktiga pengamaskinen, 800 kronor, yuck!

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt snygg ut men priset är ju i en klass där 'kosta vad det får kosta-mentalitet' krävs, alternativt dumhet. Bara en futtig usb-port är ju illa också, ett onödigt handikapp känns det som då det nästan oundvikligen blir en ful adapter till.

För mig har behovet för ultraportabelt försvunnit en del sedan jag skaffade platta, idag är jag mer intresserad av en släpbar lösning med stationär prestanda.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag skulle gärna sett en upplösning närmare PPI upplösningen på Macbook Air 11", som är 135 PPI vilket hade blivit ca 270 PPI i retina. Som det är nu har MacBook 12" 226 PPI. Om Apple istället ökat upplösningen till 2560x1600 hade den haft 251 PPI, som ligger mer i linje med hur mycket som ryms på en MBA11.

Man måste komma i håg att det är större skärmyta på MB12 (417,54 cm^2) jämfört med MBA11 (370,86 cm^2) och att det är mindre än 2x pixlarna i Y och X led.

Men det finns ju skalning till den upplösningen, synd bara att man inte kan få det som native. Antagligen ger det lägre ljusgenomsläppet för hög strömförbrukning.

Det är ganska stor skillnad mellan A8X och Core M-5Y70 mätt i ren CPU prestanda med Geekbench. Tänk då också på att Geekbench ger högre tal på OSX än på Windows.

Har ju inget med en jämförelse mellan A8x (iOS) och Core M-5Y70 (OSX) att göra när väl de data är inne. Vi får se.
A8x/Core M-5Y70 ger: 1800/2500 =0,72 72% av single core, och 4450/4200 (bästa x86!, många resultat mycket lägre)=1.05 105% av multi core.
Då är att märka att Core M-5Y70 som har en 4,5W rating har nästan exakt samma turbo klockor som 15W varianterna av processorerna och därmed ungefär samma geekbench scores. Så elefanten i rummet är att annat än i små kodsnuttar som geekbench kommer 4,5W varianterna att klocka ner sig rejält, vilket alla recensioner som kollar det också entydigt visar. Vi har också problemet att CPUn och GPUn konkurrerar om samma effektresurs, vilket lägger sig som en våt duk över spelprestanda utöver problemet med thermal throttling.

Vad gäller grafikprestanda har Core M-5Y70 något högre teoretisk 32-bitars FP prestanda, medan GX6850 dessutom har ungefär dubbla FP16, när det är tillämpbart. De har samma minnesbandbredd, GX6850 använder den effektivare enligt GfxBenchs subtester. De borde ge liknande prestanda med en liten fördel till A8x vilket vi också ser i GFxBench. 3DMark är en anomali i sammanhanget, till den grad att FutureMark själva har skrivit en artikel i ämnet.

Återigen, throttling i situationer utanför någon minuts benchmarking är den riktiga svagheten prestandamässigt hos Core M-5Y70, vi får se hur den nya MacBooken klarar sig i tester.

Som sagt - processorerna är ungefär jämförbara. anledningen att den nya MacBooken har en Broadwell handlar om mjukvarukompatibilitet, inte teoretiska prestanda.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Suck, Yosman, har du inte kört detta till leda nu?
Titta på individuella scores på Geekbench om du nu inte gillar aggregate.
Varför ignorera
GfxBench som har mer transparans och inte bara en score?
Varför ignorera CPU vs GPU klockkonflikterna i Broadwell ULV?
Varför ignorera "ungefär"?
Varför ignorera en prisskillnad på bra över en faktor tio?

Du vill helt enkelt blockera varje balanserad diskussion i ämnet.

Svårt att se hur "ungefär lika snabb" kan vara på sin plats när det skiljer nästa en faktor 2 i grafik och nästan en faktor 3 i CPU (om vi använder 3DMark).

Om du betalar för Geekbench så du går tillgång till källkoden så borde det vara rätt uppenbart hur meningslös denna benchmark är, det finns benchmarks, det finns mikrobenchmarks och sedan finns GeekBench. Ett deltest ser (Stream scale) ser bokstavligen ut så här

uint32_t * dst = ... uint32_t * src = ... for (...) { // det här är själva "testet" *dst++ = scale * (*src++); }

WTF!

Flaskhalsarna i lite mer "vanliga" program brukar komma från saker som hur snabbt det går att följa pekare (länkade listor och de flesta typer av träd-strukturer), hur effektivt CPUn hanterar villkorad körning etc. GeekBench testar överhuvudtaget inte detta. Jobbar en hel del med ARM och har därför lagt mycket krut på att förstå styrkor och svagheter i de mest populära designerna, rent generellt kan man säga att just hantering av oregelbunden minnesaccess (typiskt vid hantering av listor/träd) är något som både AMDs och framförallt Intels x86 designer totalt kör över existerande ARM, Apple är ändå den ARM-tillverkare som gör detta klart bäst.

Vad det gäller prisskillnad: hur vet du att det är en faktor 10 då Apple inte säljer A8X... Tillverkningsmässigt undrar jag vilken som är billigast då A8X faktiskt innehåller runt dubbelt så många transistorer som Core M (~3 miljarder mot ~1.5 miljard).

Hur är klockfrekvens relevant? Det enda som spelar roll i detta segment är perf/W och det kan man nå på många olika sätt, Apple har valt en väldigt "bred" design med relativt kort pipeline, det medför att det inte kommer gå att klocka speciellt högt, Intel har designat lite annorlunda vilket gör det möjligt att klocka mycket högre med likvärdig TDP.

Vad av detta är inte "balaserad diskussion"? Är det bättre att bara hitta på lite resultat?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer