Tips om en slags HTPC + användande av gamla HDDs

Permalänk
Medlem

Tips om en slags HTPC + användande av gamla HDDs

Halojs gott folk!

Just nu har vi min gamla spellaptop, MSI GX740, som media och serverdatorn. Dvs vi kollar på film via den, laddar hem diverse saker och ibland slösurfar på den.

Det som börjar ta emot är att den är gammal och slö, speciellt HDDn i den med tanke på att orginal HDDn pajjade och ersatt med den billigaste jag hittade. Den låter som en dammsugare, den tar massa plats, den är inte billig i drift, bökigt att ha de tre externa HDDs kopplade till den.

De tre externa HDDs är 2st 2,5tummare som går på enbart USBn, den tredje är en 3,5tummare som kräver extra el.

Jag är less på detta och vill göra nånting åt det. Jag vill göra det så billigt som möjligt så lite tips och råd vore gött

  1. Jag har ju tankar om att sätta de tre externa HDDs i ngn slags NAS, eller kanske ett passande mini chassi? Kanske Coolermaster Elite 110?

  2. Den ska inte behöva vara på 24/7, utan mer när jag behöver ladda hem mycket samt kolla på film, även lyssna på musik och radio så vi slipper använda telefonerna och Bluetooth för det. Så enkelt att sätta på den och stänga av den

  3. Enkel att fjärrrstyra via Macbooken och våra telefoner (2st Android)

  4. Vad ska det vara för hårdvara? Den ska ju klara lite torrents och 1080p filmer iaf.

  5. Något som Raspberry Pi? Kanske dubbla RPIs, en för torrents, en för filmer? Den lär vara för klen? OSet måste klara nuvarande HDDs med NTFS. Alternativ kan ju vara att konvertera en HDD åt gången. Filmer går ju faktiskt att ladda ner igen..

  6. Kan ni rekommendera äldre begagnad hårdvara som klarar detta och är värd att mecka med? Dvs gammalt skräp som ligger hemma och skräpar hos folk?

  7. Kanske köpa ett SD kort och använda som OS disken, funkar detta?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hobs0n:

Halojs gott folk!

Just nu har vi min gamla spellaptop, MSI GX740, som media och serverdatorn. Dvs vi kollar på film via den, laddar hem diverse saker och ibland slösurfar på den.

Det som börjar ta emot är att den är gammal och slö, speciellt HDDn i den med tanke på att orginal HDDn pajjade och ersatt med den billigaste jag hittade. Den låter som en dammsugare, den tar massa plats, den är inte billig i drift, bökigt att ha de tre externa HDDs kopplade till den.

De tre externa HDDs är 2st 2,5tummare som går på enbart USBn, den tredje är en 3,5tummare som kräver extra el.

Jag är less på detta och vill göra nånting åt det. Jag vill göra det så billigt som möjligt så lite tips och råd vore gött

  1. Jag har ju tankar om att sätta de tre externa HDDs i ngn slags NAS, eller kanske ett passande mini chassi? Kanske Coolermaster Elite 110?

  2. Den ska inte behöva vara på 24/7, utan mer när jag behöver ladda hem mycket samt kolla på film, även lyssna på musik och radio så vi slipper använda telefonerna och Bluetooth för det. Så enkelt att sätta på den och stänga av den

  3. Enkel att fjärrrstyra via Macbooken och våra telefoner (2st Android)

  4. Vad ska det vara för hårdvara? Den ska ju klara lite torrents och 1080p filmer iaf.

  5. Något som Raspberry Pi? Kanske dubbla RPIs, en för torrents, en för filmer? Den lär vara för klen? OSet måste klara nuvarande HDDs med NTFS. Alternativ kan ju vara att konvertera en HDD åt gången. Filmer går ju faktiskt att ladda ner igen..

  6. Kan ni rekommendera äldre begagnad hårdvara som klarar detta och är värd att mecka med? Dvs gammalt skräp som ligger hemma och skräpar hos folk?

  7. Kanske köpa ett SD kort och använda som OS disken, funkar detta?

1. Jag vet ingenting om just det där chassit och det är upp till hur stort chassit ska vara men tänk på att komponentpriserna varierar beroende på storlek och dessutom prestandan. Just nu finns det ett riktigt billigt moderkort på rea:
http://www.netonnet.se/art/veckans-klipp/gigabyte-ga-am1m-s2h... 99kr
Kan exempelvis kombineras med detta chassi:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807664 (kanske lite stort?) 389kr
Moderkortet går ihop med någon av dessa processorer:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s212663262&o=produkt_pr... Alla processorer utom kanske den billigaste ska fungera väl till HTPC, kolla reviews på Amazon, men anta att du väljer en för cirka 400kr
Du har olika nätaggregat, det här ska vara bra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996045 649kr kanske lite dyrt
Sen kan du välja olika mängder RAM, 4-8GB, 8 är nog bättre. Priset här varierar mellan 300-800 beroende på om du orkar vänta för rabatter.
Resten är nätverkskort om du vill ha trådlöst men bästa är trådat, grafikkort om du vill ha något billigt för några hundralappar, kylning och eventuellt en SSD till OS men dina vanliga hårddiskar ska räcka.

Om du vill köra det absolut billigaste rekommenderar jag dig att hålla koll på:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...
Och sen köpa de delar du behöver (som passar, givetvis) när de kommer. Du kan till exempel börja med moderkortet jag länkade i början men då måste du komma ihåg att du begränsar dig till chassin som stödjer Micro-ATX och AM1 processorer. Men med ovanstående tips, kanske lite mer finkalibrering kan du fixa det med under 2000kr. Om du har tålamod kan du komma under 1.2-1.3.

2. Om den ska vara lätt att slå på rekommenderar jag en SSD för att lagra operativsystemet på, de kan dyka ner till under femhundralappen om du har tålamod, annars 600+.

3. Installera Unified Remote på HTPC:n och appen på era mobiler. Den fungerar som en mus, tangentbord och dessutom har den en massa individuella "remotes" så du kan t.ex. öppna Plex remoten i appen för att bara styra Plex med individuella knappar för paus, framspolning och allt.

5. Rekommenderar inte Raspberry, men har hört andra som det gått bra för.

6. Som sagt, om du har tålamod och vill komma undan billigt kika i den ovanstående tråden och vänta på bra erbjudanden. Om du vill ha det nu kan du köpa begagnade delar billigt, kolla in privatannonserna här på forumet och övriga delar av nätet.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar! Mycket info, skitbra

Jag känner mest för att göra det så absolotut billigt som möjligt, då är med andra ord alla x86 system icke ett val, om jag inte hittar något begagnat till ett vrakpris

Annars får Macbooken vara media datorn.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid