Apple släpper slimmad Macbook utan fläkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonw:

Hahahah, det här är humor.

Skönt, äntligen någon som fattade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Okej och okej, vi accepterar det och utvärderar om det är en dator som skulle kunna passa oss. Inser man att behovet finns har inte sista tåget gått, utan då kommer adaptrar in i bilden. Själv säger jag "inga problem", medan andra resonerar vidare och inser att de behöver en annan dator med fler kontakter. Någonstans måste man börja kompromissa och Apple väljer att knuffa många av oss ut för ett stup, i en framtida värld där allting sköts via molnet. Tycka vad man vill om det, men vi är många som definitivt inte använder USB, HDMI/VGA/DVI, SD-kortläsare etc. i vårt dagliga användande.

Macbook Air? Macbook Air har dubbla USB 3.0, Thunderbolt, 3.5mm, (SD-kortläsare) och MagSafe. Kritiserar du den också eller vad är det frågan om?

Äldre Macbook Air har dugligt med kontakter. Uppenbarligen snackar jag om den Macbook som nyheten handlar om.

Apple har länge knuffar sina användare ut för stup men dem kommer tillbaka lika glada i alla fall. Det nästan parodiska är att många Apple-användare tycker att saker som dessa är helt underbara och verkligen försvarar Apples val att endast ha en USB 3.1-kontakt som om att det var någonting skitbra. Vi andra sitter och suckar samtidigt som vi försöker påpeka att 2x USB 3.1 hade varit ett bättre val även om det gett datorn någon millimeter och några gram extra eller en hundralapp mer.

Svara ärligt: Är du glad över att Apple valt att endast ha 1x USB 3.1 och ingen särskild laddkontakt? Såg du nyheten och gick liksom "YES! ÄNNNTLIIIGEN!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Det där är lika haltande som att jämföra en saab på skroten och en koenisegg hos handlaren.

Om Koeniseggen har en moppe motor. Men om man vill betala 14000kr - 18000 en surfdator så är det väl helt ok.

Permalänk
Medlem

En guldig laptop är inte elegans.

Det hade varit kul att se om Jobs hade kommit tillbaka till livet. Det är nog många som hade fått sparken för det guldiga utseendet.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Äldre Macbook Air har dugligt med kontakter. Uppenbarligen snackar jag om den Macbook som nyheten handlar om.

Apple har länge knuffar sina användare ut för stup men dem kommer tillbaka lika glada i alla fall. Det nästan parodiska är att många Apple-användare tycker att saker som dessa är helt underbara och verkligen försvarar Apples val att endast ha en USB 3.1-kontakt som om att det var någonting skitbra. Vi andra sitter och suckar samtidigt som vi försöker påpeka att 2x USB 3.1 hade varit ett bättre val även om det gett datorn någon millimeter och några gram extra eller en hundralapp mer.

Svara ärligt: Är du glad över att Apple valt att endast ha 1x USB 3.1 och ingen särskild laddkontakt? Såg du nyheten och gick liksom "YES! ÄNNNTLIIIGEN!".

Knappast uppenbarligen när man inte kan skilja på två helt olika produkter.

Nej, de knuffar oss ut för stupet för att vi ska lära oss att flyga själva. Gamla vanor dör långsamt - om ingen rör om i grytan. På samma sätt blev borttagandet av ethernet-porten och dvd-brännaren också kritiserat, att dessa var helt omöjliga att klara sig utan. Är det någon förutom möjligtvis du som fortfarande saknar dessa? Tror inte det är någon som finner det "underbart" att få färre kontakter att utnyttja, men vi kan definitivt väga fördelarna mot nackdelarna och komma fram till om det är en dator som passar oss eller inte.

Varför 2st USB 3.1 när man med stor sannolikhet klarar sig utmärkt med 1st? Vem vet, i en framtida version kanske den extra usb-porten dyker upp, men sett till hur jag skulle använda datorn (och använder min nuvarande dator) kommer den bara att vara överflödig. Min reaktion var något i stil med: "Intressant. R.I.P MagSafe. Skulle jag kunna leva med 1st USB? Ja.".

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Dom kunde ju ha gjort den med minst 2 st usb, 1 st TB port och en magsafe kontakt tycker man.
Tar usb så jäkla mycket plats egentligen eller ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

säkert redan någon som nämnt.

Om man vill ladda och koppla till Tv'n sammtidigt?
Koppla in en skrivare som inte har Wifi
Koppla in en ipod

fan denna porten kommer få mycket att göra in och ut

Tänk om man vill köra en riktigt bra Logitech Mus på denna dator.. går inte ju när den behöver laddas ^^

Sitta på skolan/tåget/bussen och ladda sin telefon i datorn?

nej, man behöver säkert Iusbport - 55$ 2 extra ports :>

Permalänk
Medlem

Va, har den ingen Ethernet-port?
Men man kanske kan lösa det med något USB 3.1 nätverkskort så man får gigabit åtminstone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

En guldig laptop är inte elegans.

Det hade varit kul att se om Jobs hade kommit tillbaka till livet. Det är nog många som hade fått sparken för det guldiga utseendet.

Folk köper guldfärgade iphones så varför skulle de inte köpa guldfärgade laptops? Dessutom finns den i silver och rymdgrå också.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Va, har den ingen Ethernet-port?
Men man kanske kan lösa det med något USB 3.1 nätverkskort så man får gigabit åtminstone?

Ingen macbook sen gamla tjock macbooken typ ala 2009 har haft ethernet port

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Skaffa ett SD-kort med wifi?

The Future is now.

Säkert och köra 50 Mb rawfiler, prata inte strunt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Säkert och köra 50 Mb rawfiler, prata inte strunt

Men är det inte en kortläsare på sidan då?
Själv filmar jag mest med min kamera så filerna är ibland flera GB stora.
Nu har den ju USB 3.1 så det är väl inga problem att ansluta en extern kortläsare eller koppla en USB-kabel direkt till kameran.
En del kameror har ju inbyggd WiFI nu för tiden också.

WiFi överhuvudtaget är ganska segt när man jobbar med filer som är flera GB i storlek.
Men det går väl att köra USB-dongel även för nätverket.
Själv gillar jag inte en massa donglar så det finns nog andra datorer som passar mig bättre.

Alternativt om det finns en dockningsstation man kan pluppa ner den i så man får alla anslutningar när man sitter hemma och det lilla och smidiga formatet när man är på språng. Ethernet använder man ju bara stationärt ändå liksom. Men inbyggd kortläsare är smidigt om man har kameran med sig på resan.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Men är det inte en kortläsare på sidan då?
Själv filmar jag mest med min kamera så filerna är ibland flera GB stora.
Nu har den ju USB 3.1 så det är väl inga problem att ansluta en extern kortläsare eller koppla en USB-kabel direkt till kameran.
En del kameror har ju inbyggd WiFI nu för tiden också.

WiFi överhuvudtaget är ganska segt när man jobbar med filer som är flera GB i storlek.
Men det går väl att köra USB-dongel även för nätverket.
Själv gillar jag inte en massa donglar så det finns nog andra datorer som passar mig bättre.

Alternativt om det finns en dockningsstation man kan pluppa ner den i så man får alla anslutningar när man sitter hemma och det lilla och smidiga formatet när man är på språng. Ethernet använder man ju bara stationärt ändå liksom. Men inbyggd kortläsare är smidigt om man har kameran med sig på resan.

Finns ingen kortläsare heller, utan bara en endaste liten usb för allt.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Avstängd

http://www.metro.se/teknik/darfor-suger-apples-nya-macbook/EV...

Hehe,ändå springer fåren in i fållan utan en herde:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Finns ingen kortläsare heller, utan bara en endaste liten usb för allt.

På bild 2 i det första bildspelet i artikeln syns 3 stycken uttag på höger sida och 1 på vänster sida.
Så något mer än en enda USB är det väl?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

På bild 2 i det första bildspelet i artikeln syns 3 stycken uttag på höger sida och 1 på vänster sida.
Så något mer än en enda USB är det väl?

Det är en jämförelsebild med Macbook Air till vänster (13"-versionen med multipla ingångar: SD, USB 3.0, Thunderbolt på den sida vi ser, samt MagSafe 2, USB 3.0 och hörlursuttag på sidan vi inte ser) och den nya Macbook till höger (med en enda ingång: USB-C).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött på allt gnäll, någon måste tänja gränserna. Varför kan inte en bärbar ha samma begränsningar som en surfplatta? Se denna datorn som en lyxpryl för de som vill testa att leva på "the edge". Precis som MacBook Air var när den kom 2008. En USB port + dongel för video (dessutom bakom en lucka). Det betyder inte att att alla som köper den är idioter, bara att de kan leva med begränsningarna och anser sig behöva den mindre storleken och den höga batteritiden.

Permalänk
Medlem

Det logiska nästa steget vore då att införa USB-C kontakt på Apples bärbara enheter. Visserligen så bytte man kontakt där för ett tag sedan men Apple är inte nya för konceptet av att hoppa på en standard som ingen annan använder för att sedan lika snabbt skrota idén. Firewire, deras egen display/ström kabel som jag inte kommer ihåg namnet på, den förra iPod/iPhone/iPad kontakten och nu senast på den här magsafe och thunderbolt.

Kan det inte vara dags att börja följa gängse standard så att användarna slipper gå igenom eländet om och om igen? Men det är klart det finns ingen mer tacksamt klientel av kunder än Apples som i princip kan ta vilken skit som helst men ändå rama in den med guldram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är en jämförelsebild med Macbook Air till vänster (13"-versionen med multipla ingångar: SD, USB 3.0, Thunderbolt på den sida vi ser, samt MagSafe 2, USB 3.0 och hörlursuttag på sidan vi inte ser) och den nya Macbook till höger (med en enda ingång: USB-C).

Nu fattar jag! Trodde den visade båda sidorna samtidigt i en bild och att den fanns både i guld och silver men jag borde förstås fattat att den inte kan ha olika tjocklek på höger och vänster sida. Känner mig dum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

DFirewire, deras egen display/ström kabel som jag inte kommer ihåg namnet på, den förra iPod/iPhone/iPad kontakten och nu senast på den här magsafe och thunderbolt.

Du tänker nog på ADC som kombinerade DVI, USB och ström i en kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag skulle gärna sett en upplösning närmare PPI upplösningen på Macbook Air 11", som är 135 PPI vilket hade blivit ca 270 PPI i retina. Som det är nu har MacBook 12" 226 PPI. Om Apple istället ökat upplösningen till 2560x1600 hade den haft 251 PPI, som ligger mer i linje med hur mycket som ryms på en MBA11.

Man måste komma i håg att det är större skärmyta på MB12 (417,54 cm^2) jämfört med MBA11 (370,86 cm^2) och att det är mindre än 2x pixlarna i Y och X led.

Okej… Undrar som sagt om det är något jag skulle tänka på. Måste testa maskinen först.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Man kan få mer för pengarna...den duger till att surfa.

Permalänk
Medlem

Ledsen att väcka en gammal tråd, men:

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12