Oracle virtual box på arch linux?

Permalänk

Oracle virtual box på arch linux?

Hej har precis bytt till linux arch men behöver fortfarande lite saker att göra på windows så jag tänkte att jag kunde köra xp i en virtuel machine men då är saken att när jag försöker starta windows så får jag 2 popups som lyder

Misslyckades med att öppna en session för den virtuella maskinen winXP. The virtual machine 'winXP' has terminated unexpectedly during startup with exit code 1 (0x1).

och

KERNAL driver not installed (rc=-1908)

vad ska jag göra?
(tänker inte byta tilbaka eller dualboota eftersom att det är en så liten sak)

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Har du följt instruktionerna på Archs wiki? Det verkar som att du inte laddat in modulerna för VirtualBox. Följ bara instruktionerna under den första sektionen, "Installation steps for Arch Linux hosts".

Permalänk
Medlem

Kör <modprobe vboxdrv> först. Innan du gjort det så är inte drivrutinerna laddade av kerneln. Vill du ladda dem automatiskt vid bot kan du lägg dem i en x.conf file i /etc/modules-load.d/

Permalänk
Skrivet av perost:

Har du följt instruktionerna på Archs wiki? Det verkar som att du inte laddat in modulerna för VirtualBox. Följ bara instruktionerna under den första sektionen, "Installation steps for Arch Linux hosts".

Skrivet av Rist:

Kör <modprobe vboxdrv> först. Innan du gjort det så är inte drivrutinerna laddade av kerneln. Vill du ladda dem automatiskt vid bot kan du lägg dem i en x.conf file i /etc/modules-load.d/

Tack så mycket för hjälpen fick det att fungera

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du klarar dig med XP så borde det vara värt att försöka köra programmen i wine.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.