Dator primärt för 3D-modulering och animation, maxpris 20k inkl. skärm

Permalänk
Medlem

Dator primärt för 3D-modulering och animation, maxpris 20k inkl. skärm

Hallå!

Min polare ska köpa sig en ordentlig dator till sitt jobb och behöver hjälp för att få så mycket som möjligt för sina pengar.
Datorn kommer mest användas till 3D-modulering och animering och lite rendering, dock inte så jättemycket rendering. Den ska kunna hantera en hel "scen" med flera olika objekt samtidigt. Den får gärna vara tyst också.

Vi har varit på Inet och fått ett förslag från dem som ser ut så här (priser exkl. moms):

Moderkort: MK ASUS Z97-A 10 ATX, Z97, 1150; 1000kr

CPU: Intel Core i7 4790K, 4GHz, 8MB; 2192kr

RAM-minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 40 1600Mhz Vengeance LP Röd; 1079kr

SSD: 250GB Samsung 850 EVO; 943kr

Nätaggregat: be quiet! KRAFT 600W 60 BQ K-600W REV 2; 559kr

Chassi: Kab Fractal Design Define 70 R4 Black Pearl; 799kr

Hårddisk: 3TB Toshiba, 7200rpm 64MB; 879kr

OS: Windows 8.1Home 64-bitar; 799kr

Grafikkort: GK ASUS STRIX-GTX960; 1759kr

Kylare: Cooler Master Hyper 212 160 EVO CPU cooler AMD/Intel; 239kr

Montering Offertdator; 639kr

Totalt: 10889kr (13611kr inkl. moms)

Här är ingen skärm inkluderad så tips uppskattas på en bra skärm för detta ändamålet.

Som sagt är pristaket 20k inklusive skärm, men det måste ju inte kosta 20k bara för att det kan. Men är det motiverat bättre prestanda så är 20k helt ok.

Vad säger ni, är Inets förslag bra? Går det att förbättra? Hoppas ni kan hjälpa till

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk

Det ser ut som att X99 ska gå att få med i en dylik budget. Det ska också gå att klämma in åtminstone ett GTX 970 för att få lite fler CUDA-kärnor för modellering och allt sånt. Vet inte riktigt varför de håller sig så pass lågt på nätagget där, även om det inte är något dåligt aggregat så vitt jag vet.

Sen hade i alla fall jag velat köra på Define R5 över Define R4 i dag då den erbjuder t.ex. bättre dammfilter och lite så där. Det är även enklare att fästa SSD-diskar bakom moderkortsplåten.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte kraft-serien.
Inte modulära och inte speciellt tysta, iaf inte 600w.
Vet att inet gärna kränger dem, de är bara de som säljer dem.

Skulle rekommendera som billigare val
Fractal Design Edison M 650W 80+ Gold, Modulär
http://www.inet.se/produkt/6910021/fractal-design-edison-m-65...

Som bättre val
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Det ser ut som att X99 ska gå att få med i en dylik budget. Det ska också gå att klämma in åtminstone ett GTX 970 för att få lite fler CUDA-kärnor för modellering och allt sånt. Vet inte riktigt varför de håller sig så pass lågt på nätagget där, även om det inte är något dåligt aggregat så vitt jag vet.

Sen hade i alla fall jag velat köra på Define R5 över Define R4 i dag då den erbjuder t.ex. bättre dammfilter och lite så där. Det är även enklare att fästa SSD-diskar bakom moderkortsplåten.

Du skriver att ett X99 är att föredra, varför det? Vilket X99, ser ut att finnas flera olika?
Enligt säljaren på Inet används i princip inte CUDA-kärnor för modellering, utan det är CPU som är viktigast. Endast vid modullering blir grafikkortet viktigare. Min polare kommer förvisso göra lite modullering, men inte primärt. Därför han "snålade" lite med grafikkortet.

Angående val av moderkort/CPU sa säljaren också att de som han valde "passade bra ihop". Man skulle kunna välja dyrare men då måste man välja annan CPU också.

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Skrivet av Papas:

Du skriver att ett X99 är att föredra, varför det? Vilket X99, ser ut att finnas flera olika?
Enligt säljaren på Inet används i princip inte CUDA-kärnor för modellering, utan det är CPU som är viktigast. Endast vid modullering blir grafikkortet viktigare. Min polare kommer förvisso göra lite modullering, men inte primärt. Därför han "snålade" lite med grafikkortet.

Angående val av moderkort/CPU sa säljaren också att de som han valde "passade bra ihop". Man skulle kunna välja dyrare men då måste man välja annan CPU också.

Som vanligt försöker säljaren blåsa er. Eller lura pengar ur er i alla fall. X99 är ett chipset och inbegriper en mängd med moderkort liksom Z97. Det finns inget moderkort som endast passar ihop med en CPU, så där blir ni åtminstone lurade. X99 kostar lite mer, men ger framför allt fler CPU-kärnor vilket kommer att snabba på renderingar och moduleringar och allt möjligt avsevärt. Samma med CUDA-kärnor, beroende på vilket program som används. Men de allra flesta använder sig av CUDA alt. OpenCL. Är det frågan om OpenCL-programvara ska ni ändå inte ha nVidia utan AMD.

Berätta gärna vilka program som ska användas istället för vad som ska göras, det hade underlättat!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Som vanligt försöker säljaren blåsa er. Eller lura pengar ur er i alla fall. X99 är ett chipset och inbegriper en mängd med moderkort liksom Z97. Det finns inget moderkort som endast passar ihop med en CPU, så där blir ni åtminstone lurade. X99 kostar lite mer, men ger framför allt fler CPU-kärnor vilket kommer att snabba på renderingar och moduleringar och allt möjligt avsevärt. Samma med CUDA-kärnor, beroende på vilket program som används. Men de allra flesta använder sig av CUDA alt. OpenCL. Är det frågan om OpenCL-programvara ska ni ändå inte ha nVidia utan AMD.

Berätta gärna vilka program som ska användas istället för vad som ska göras, det hade underlättat!

Frågade honom precis. De program han primärt ska använda heter Maya och Blender. Och en del PhotoShop.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Skrivet av Papas:

Frågade honom precis. De program han primärt ska använda heter Maya och Blender. Och en del PhotoShop.

Tack för hjälpen!

Jag försöker hjälpa så gott det går!

Maya verkar egentligen endast stöda professionella grafikkort, så t.ex. AMD FirePro och nVidia Quadro. Blender å andra sidan tar hjälp av alla nVidia-kort från och med GTX 400-serien så där kan det hjälpa. Oftast behövs det inte så mycket grafikkraft för Photoshop men jag vet att många t.ex. har Quadro-kort även för det för lite djupare färger med 10-bit-skala. Det kräver dock också en professionell skärm för 10k+.

Men datorn ska definitivt köra de programmen!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag försöker hjälpa så gott det går!

Maya verkar egentligen endast stöda professionella grafikkort, så t.ex. AMD FirePro och nVidia Quadro. Blender å andra sidan tar hjälp av alla nVidia-kort från och med GTX 400-serien så där kan det hjälpa. Oftast behövs det inte så mycket grafikkraft för Photoshop men jag vet att många t.ex. har Quadro-kort även för det för lite djupare färger med 10-bit-skala. Det kräver dock också en professionell skärm för 10k+.

Men datorn ska definitivt köra de programmen!

Ok, så ett bättre grafikkort - check.

Vad sa du nu om chippset och moderkort? Något särskilt du rekommenderar med denna budget?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Kanske byta OS till 8.1 Pro istället för Home? I varje fall om den skall anslutas till en domän.

Permalänk
Skrivet av Papas:

Ok, så ett bättre grafikkort - check.

Vad sa du nu om chippset och moderkort? Något särskilt du rekommenderar med denna budget?

Tja X99 är det ultimata för producenter av media eller andra tunga beräkningar (som Maya och Blender) men budgeten ser på något vis maximerad ut redan med detta. X99 drar upp priset rejält, nämligen.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube