Permalänk
Medlem

Har kört PoE sen första betan, som var stängd. Dock inte spelat mycket. Har dock börjat köra lite mer nu, på en lite mer seriös nivå än tidigare.

Några frågor först:

  1. Hur vet man om ett drop är värt mycket eller något att ha?

  2. Låser man upp ny svårighetsgrad på karaktären om man klarar alla Acts?

  3. Hur fungerar trading?

Har just nu 4 olika karaktärer, en i varje liga + en HC. "Mainar" dock just nu Witch och Mar, varav Witch på Bloodlines och Mar på Normal.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av oTiuZ:
  1. Hur vet man om ett drop är värt mycket eller något att ha?

  2. Låser man upp ny svårighetsgrad på karaktären om man klarar alla Acts?

  3. Hur fungerar trading?

1) Erfarenhet. Man snappar ganska snabbt upp vad som är viktigt beroende på i vilken liga man spelar. Min speltid läggs till 95% i den senaste hardcoreligan (just nu Bloodlines) och där är ekonomin förutsägbar för det är alltid överlevnad som är primärt. Liv, resistenser (kaos svårast att skaffa så därmed mest åtråvärt) och därefter armour/evasion. Tidigt i ligan har prylar med fyra länkade sockets och ovanliga färger ()som fyra blå sockets i en hjäm med armour som defensiv mekanik. Prylar med fem länkade sockets betalar bra tidigt i en liga och blir aldrig värdelösa, sex länkade sockets är bland det bästa man kan hitta. För vapen är det naturligtvis hög skada men även kombinationer som hög IAS och crit kan vara åtråvärda. Det bör finnas en uppsjö videor som kan vara en bra guide, men erfarenhet är bäst. I icke-hardcore skiftar det naturligtvis lite eftersom defensiva prylar inte är lika essentiella för alla. Eftersom de flesta prylar i slutändan hamnar i Standard är det också där ekonomin är som sämst. Nästintill ingenting du hittar i prylväg där har något större värde förutom de allra bästa prylarna vilka betingar vansinniga belopp.

2) Du har Normal, Cruel, Merciless i svårighetsgrader, du anacerar till nästa genom att klå ihjäl Dominus i Akt III. GGG jobbar för tillfället på att färdigställa Akt IV som skall släppas inom kort.

3) Det finns chatkanaler, /trade 2, /trade 2 etc. där du kan gorma om vad du vill köpa eller sällja, sedan snackar man med varandra och kommer överrens om ett pris varpå man träffas och byter som överrenskommet. I forumet finns en hel del trådar där spelare har butiker med allt från ett fåtal bra till en absurd mängd skräpprylar till salu.

Skrivet av twit:

- bra länkar
Forumtråd som kan ses som en bra introduktion till spelet, uppdateras inte längre men det mesta är fortfarande aktuellt
currency exchange rates
wiki
PoE Goods - bästa stället att hitta saker på marknaden, den dag du bestämmer dig för att pyssla med sådant.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Har kört PoE sen första betan, som var stängd. Dock inte spelat mycket. Har dock börjat köra lite mer nu, på en lite mer seriös nivå än tidigare.
[...]

  • Hur fungerar trading?

Har just nu 4 olika karaktärer, en i varje liga + en HC. "Mainar" dock just nu Witch och Mar, varav Witch på Bloodlines och Mar på Normal.

Closed beta-spelare här också. Jag har dock spelat ganska konstant sedan open beta.

Kan skriva lite om trading. Det är enkelt, men vissa har en förmåga att bli irriterade på de som inte gör "rätt" eftersom de anser att deras tid är otroligt värdefull. Eller så stöter man på såna som mig som alltid är trevliga och ger tips till nybörjare

Den viktigaste delen är poe.trade (förr känd som poe.xyz). Där kryssar man vanligtvis i Buyout only. Buyout betyder för de flesta att det är priset de är ute efter, men ett lägre bud kan vara ok. Själv brukar jag i alla fall inte lägga ett bud än 80% av b/o. Vissa godkänner inte bud under b/o, men det är alltid värt att försöka få ner priset.

När du hittat något du vill ha, klicka på Verify i poe.trade för att se att varan fortfarande är tillgänglig. Onlinefunktionen på sidan är en aning opålitlig, men i många fall brukar de som står som online faktiskt vara det. De som inte står som online kan råka vara online också. Ibland får man prova att kontakta många personer innan man hittar någon som faktiskt är online.

När du hittat en säljare för det du vill köpa är det vanligaste att man skickar ett meddelande i stil med:
"WTB Goldrim you have listed for 1c" eller "Hey' would you accept 17c for the Maligaro's Virtuosity you have listed for 20c?"
Man ska helst alltid nämna priset de lagt upp varan för eftersom många sorterar det de säljer i stash tabs döpta till t.ex. 1c, 3c, 5c, 1ex, etc.
Ibland stöter man på vissa som bara skriver "WTB that belt" or "u still have the high resistance boots?". Om man säljer många saker är det omöjligt att lista ut vad de är ute efter.

Om säljaren är ok med priset så brukar det vara han som bjuder in dig till ett party och därefter besöker du hans hideout.

Om du tänkte erbjuda annan valuta än den som stod i b/o ska du nämna detta tidigt. Överraska inte säljaren genom att betala med annat än han förväntar sig.

Det är också vanligt att folk är upptagna när man försöker kontakta dem. De kanske gör maps i ett fullt party eller annat. Vissa är otrevliga och ignorerar helt eller bara säger "no". Andra kanske säger "wait" först och hör av sig efter någon minut eller förklarar "sorry. mapping atm".

Jag spelar visserligen bara Torment för stunden, men du kan lägga till mig i spelet om du har frågor. Ign: formerself

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nyttig text.

Tack för info!

3 frågor till:

  1. Får man bättre rares beroende på liga? Till exempel skulle ja få bättre items i Bloodlines än i Normal? Inte kört Normal så mycket så kan inte jämföra riktigt.

  2. Hur länge stannar varje liga kvar och när kommer nya?

  3. Finns det "farming" i PoE? Så man kan farma efter speciellt gear, isåfall vilken act bör man göra det i då? När börjar man få "bra" gear som börjar bli riktigt användbar till sin build?

Förlåt om det är många frågor nu, men vill snöa in mig mer på PoE

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Tack för info!

3 frågor till:

  1. Får man bättre rares beroende på liga? Till exempel skulle ja få bättre items i Bloodlines än i Normal? Inte kört Normal så mycket så kan inte jämföra riktigt.

  2. Hur länge stannar varje liga kvar och när kommer nya?

  3. Finns det "farming" i PoE? Så man kan farma efter speciellt gear, isåfall vilken act bör man göra det i då? När börjar man få "bra" gear som börjar bli riktigt användbar till sin build?

Förlåt om det är många frågor nu, men vill snöa in mig mer på PoE

1. Nej, det ska vara samma drop rate i alla ligor. Däremot brukar temporära softcore-ligan ha en mekanik som ger lite extra loot.
2. Ligorna har tidigare varit 3 eller 4 månader. Längden på de pågående ligorna är okänd av anledningen att de pågår tills 1 eller 2 veckor innan Act 4 släpps. Det borde vara mer än en månad kvar i innan Torment och Bloodlines tar slut i alla fall.
3. Ja, men man kan inte riktigt farma efter särskild gear. Man kan göra MF (Magic Find)-specialicerade karaktärer som man antingen spelar solo med eller så kan man göra en MF Culler (Culling gör att monster under 10% hp dör direkt så att man lätt kan få last hit). Enligt mig och många andra är det inte särskilt kul att spela denna typ av karaktär, utan det är bättre att försöka trycka in så mycket MF i en annan build som är kul att spela. Generellt har spellcasters lite lättare för detta. Kan du komma upp i över 100% IIR (Increased Item Rarity) på en kul build komer du säkert märka skillnad.
En annan typ av farm är Dominus run. Detta går ut på att man med fullt party dödar Dominus med en MF Culler. I ett sådant party har man 1 Culler och resten Runners. Runners springer till Dominus så fort som mörligt och sätter upp en TP, sedan i ordningen man satte upp TP så dödar man Dom med hela partiet. Man har båte quantity- och rarity-bonus i grupper och med en MF Culler med ca 400% IIR och 50-100% IIQ så droppar det uniques ganska ofta. Det gäller bara ha turen att de bra allokeras till en själv.
Dom runs är inte så tråkiga och du behöver inte spela en tråkig build själv för att göra det. Så om du vill farma är det ett bra alternativ. Även om man inte får bra uniques, så samlar man lätt ihop mycket Alteration orbs från de rares man säljer och dessutom ska man göra 2 Chaos recipe (sälj fullt oidentifierat rare item set).

När man ändå är inne på att tjäna currency så är det också viktigt att inte slösa currency. Fusings, Jewellers och Alterations är värda mer än man tror, så försök inte få sockets eller länkar på ett dåligt item du kommer använda i 3 levels eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

1. Nej, det ska vara samma drop rate i alla ligor. Däremot brukar temporära softcore-ligan ha en mekanik som ger lite extra loot.
2. Ligorna har tidigare varit 3 eller 4 månader. Längden på de pågående ligorna är okänd av anledningen att de pågår tills 1 eller 2 veckor innan Act 4 släpps. Det borde vara mer än en månad kvar i innan Torment och Bloodlines tar slut i alla fall.
3. Ja, men man kan inte riktigt farma efter särskild gear. Man kan göra MF (Magic Find)-specialicerade karaktärer som man antingen spelar solo med eller så kan man göra en MF Culler (Culling gör att monster under 10% hp dör direkt så att man lätt kan få last hit). Enligt mig och många andra är det inte särskilt kul att spela denna typ av karaktär, utan det är bättre att försöka trycka in så mycket MF i en annan build som är kul att spela. Generellt har spellcasters lite lättare för detta. Kan du komma upp i över 100% IIR (Increased Item Rarity) på en kul build komer du säkert märka skillnad.
En annan typ av farm är Dominus run. Detta går ut på att man med fullt party dödar Dominus med en MF Culler. I ett sådant party har man 1 Culler och resten Runners. Runners springer till Dominus så fort som mörligt och sätter upp en TP, sedan i ordningen man satte upp TP så dödar man Dom med hela partiet. Man har båte quantity- och rarity-bonus i grupper och med en MF Culler med ca 400% IIR och 50-100% IIQ så droppar det uniques ganska ofta. Det gäller bara ha turen att de bra allokeras till en själv.
Dom runs är inte så tråkiga och du behöver inte spela en tråkig build själv för att göra det. Så om du vill farma är det ett bra alternativ. Även om man inte får bra uniques, så samlar man lätt ihop mycket Alteration orbs från de rares man säljer och dessutom ska man göra 2 Chaos recipe (sälj fullt oidentifierat rare item set).

När man ändå är inne på att tjäna currency så är det också viktigt att inte slösa currency. Fusings, Jewellers och Alterations är värda mer än man tror, så försök inte få sockets eller länkar på ett dåligt item du kommer använda i 3 levels eller så.

Ok, tack!

Men det här med 1c, 2c etc.. Vad betyder det? Har i alla fall greppat att det är pris och sånt, men med vad? Orbs och liknande eller?

Som Shadow, är det bäst köra med dagger eller claws? Eller kanske något helt annat? Daggers hittar jag inte mycket av, men däremot claws. Det kanske inte spelar någon roll? Känner mig som en total noob på detta spel.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av oTiuZ:

Men det här med 1c, 2c etc.. Vad betyder det? Har i alla fall greppat att det är pris och sånt, men med vad? Orbs och liknande eller?

Som Shadow, är det bäst köra med dagger eller claws? Eller kanske något helt annat? Daggers hittar jag inte mycket av, men däremot claws. Det kanske inte spelar någon roll? Känner mig som en total noob på detta spel.

"C" står för Chaos Orb, vilket är den vanligaste valutan för billigare prylar. Dyrare prylar brukar prissättas i Exlated Orb (ofta förkortat ex), där (beroende på liga) 1EX = 30-40C. Vanliga gems brukar gå för en Orb of Alchemy / Orb of Fusing upp till några Chaos Orb för de mer attraktiva.

Som Shadow har du bäst tillgång till Sword, Dagger, Claw, Wand och Bow som vapentyper. Du kan precis lika gärna köra caster om du är sugen på det. Shadow har den bästa placeringen i trädet för att bygga en karaktär baserad på crit. Mellan knivar och klor är knivar väldigt bra lämpade för crit eftersom de har hög critchans i grund, medan klor har inbyggd life leech och många noder förbättrar denna aspekt. Kör du två enhandsvapen får du en passiv buff på 10% attackhastighet, 20% fysisk skada och 15% blockchans, vilet får vägas mot det ökade försvar en sköld ger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"C" står för Chaos Orb, vilket är den vanligaste valutan för billigare prylar. Dyrare prylar brukar prissättas i Exlated Orb (ofta förkortat ex), där (beroende på liga) 1EX = 30-40C. Vanliga gems brukar gå för en Orb of Alchemy / Orb of Fusing upp till några Chaos Orb för de mer attraktiva.

Som Shadow har du bäst tillgång till Sword, Dagger, Claw, Wand och Bow som vapentyper. Du kan precis lika gärna köra caster om du är sugen på det. Shadow har den bästa placeringen i trädet för att bygga en karaktär baserad på crit. Mellan knivar och klor är knivar väldigt bra lämpade för crit eftersom de har hög critchans i grund, medan klor har inbyggd life leech och många noder förbättrar denna aspekt. Kör du två enhandsvapen får du en passiv buff på 10% attackhastighet, 20% fysisk skada och 15% blockchans, vilet får vägas mot det ökade försvar en sköld ger.

Aha, så man kan köra i princip vad som helst på karaktären? Så det enda som egentligen skiljer är placeringen i trädet? Trodde det var lite mer "låst" till att köra efter en speciell meta med varje karaktär

Vad är värt mest och minst av alla orber? Förstått att Exalted är värt mest och därefter Chaos, tror jag.

Men hur vet man om man kör på en build som kommer fungera? Vill ju ha en build som kommer vara väldigt bra även i hög lvl. Kunde i alla fall ta Vaal Oversoul väldigt enkelt, så det var ju inga problem. Just nu kör jag mycket Life, Armour, ES, Elemental & Physical Damage och life/mana leech. Det fungerar ju nu, men tänkte om det totalt failar i högre lvls. Elemental Damage fokuserar jag mest fire då jag kör Molten Strike, Flameblast, Herald of Ash etc...

Har funderingar på att köra EE, men då behöver jag en AoE cold spell då jag också kör lite lightning tillsammans med fire.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Vad är värt mest och minst av alla orber? Förstått att Exalted är värt mest och därefter Chaos, tror jag.

Även om den inte heter någonting med Orb så är Mirror of Kalandra ett currency item och är den som är värt mest.
Sen beror det helt på liga vad allt är värt, men generellt sett så:
Mirror of Kalandria > Eternal Orb > Exalted Orb > Divine Orb > Gemcutter's Prism > Regal Orb > Chaos Orb >= Vaal Orb >= Orb of Regret > Blessed Orb > Orb of Fusing >= Orb of Alchermy >= Oeb of Scouring > Cartographer's Chisel > Orb of Chance >= Jeweller's Orb > Orb of Alteration >= Chromatic Orb > Orb of Augmentation >= Orb of Transmutation

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av oTiuZ:

Aha, så man kan köra i princip vad som helst på karaktären? Så det enda som egentligen skiljer är placeringen i trädet? Trodde det var lite mer "låst" till att köra efter en speciell meta med varje karaktär

Det enda som skiljer de olika klasserna är deras placering i trädet och deras startattribut, Marauder har mer str, Templar har str/int, Witch har int etc. eftersom trädet har int uppåt, str neråt vänster, dex neråt höger och mixade stats däremellan. En Shadow är därför inte särskilt lämpad för att köra saker som baseras på styrka, men vill man så kan man

Skrivet av oTiuZ:

Vad är värt mest och minst av alla orber? Förstått att Exalted är värt mest och därefter Chaos, tror jag.

Mirror of Kalandra är den mest värdefulla och den överväldigande majoriteten av alla spelare kommer aldrig någonsin se en sådan droppa, därefter har du Eternal och sedan Exalted. Under Exalted har du Divine, Gemcutter's Prism, Regal. Därefter Vaal, Chaos, Blessed, Regret, Fusing, Alchemy, Scouring, Cartographer's Chisel, Chance, Jeweller's, Chromatic, Alteration, Transmutation. Vissa har ungefär samma värde och förhållandet mellan många förändras över tid i en temporär liga som Bloodlines.
http://www.poeex.info/

Skrivet av oTiuZ:

Men hur vet man om man kör på en build som kommer fungera? Vill ju ha en build som kommer vara väldigt bra även i hög lvl. Kunde i alla fall ta Vaal Oversoul väldigt enkelt, så det var ju inga problem. Just nu kör jag mycket Life, Armour, ES, Elemental & Physical Damage och life/mana leech. Det fungerar ju nu, men tänkte om det totalt failar i högre lvls. Elemental Damage fokuserar jag mest fire då jag kör Molten Strike, Flameblast, Herald of Ash etc...

Man provar sig fram, misslyckas flera gånger och lär sig på så sätt mer om spelet. Det finns en uppsjö guider i PoE-forumet, men jag rekommenderar att man kör en hel deal trial-and-error innan man går efter någon guide. Det är roligare på egen hand och vill man sedan gå efter en guide kan man med lite erfarenhet både förstå den bättre och anpassa den efter eget tycke och spelstil.

Generellt bör man fokusera på en offensiv skill, som i ditt exempel så kräver Molten Strike och Flameblast två helt olika träd och helt olika uppsättningar prylar. Molten Strike gör skada baserat på ditt vapens fysiska skada så det är där du vill lägga skill points medan Flameblast vill ha +spell/fire/elemental damage och cast speed. Herald of Ash är ett väldigt bra sätt att öka sin skada om man investerar i mycket +physical men gör noll och inget för Flameblast.
Däremot skulle en förbannelse som Flammability fungera bra med vilken som, eftersom Molten Strike i slutändan gör en hel del skada i form av eld.
Ponera att du kör både Flameblast och Molten Strike, de kommer då i bästa vardera fall göra hälften så mycket skada som om du lagt alla poäng i att buffa en av dem, och du kan inte slå med ditt vapen och kasta Flameblast samtidigt...

Skrivet av oTiuZ:

Har funderingar på att köra EE, men då behöver jag en AoE cold spell då jag också kör lite lightning tillsammans med fire.

Elemental Equilibrium fungerar inte särskilt bra på det sättet. Om du debuffar med exempelvis Ice Nova får monstren -50% fire/lightning resist, men så fort du skjuter dem med Arc kommer de få +25% lightning resist, så första träffen gör mer skada medan alla senare av samma element gör mindre. Det går naturligtvis att bygga med tre olika besvärjelser av olika element och rotera igenom dem men då är vi tillbaka i förra stycket. För att en besvärjelse (i de flesta fall) skall fungera bra sent i spelet behöver den ha minst tre och helst fyra support gems, alltså fyra eller fem länkade sockets. De enda ställen du kan ha fem länkade sockets är i rustning och om du kör ett tvåhandsvapen. Hatt, vantar och stövlar har max fyra sockets, enhandsvapen och sköldar max tre. Utöver dina tre besvärjelser som då kräver rustning och att du kör en stav har du 2*4 sockets kvar, vilket behöver räcka till defensiva skills, auror, förbannelser, och några utility skills, vilka i de flesta fall också vill ha några support gems. Det bli väldigt trångt

EE kan fungera väldigt bra men då drar vi nytta av lite spelmekanik, den triggar nämligen på "hits" som du själv gör. Ponera att du har EE och slänger Ice Nova, då kommer monstren ha reducerad resistans mot eld och blixt. Tillsammans med en skill som exempelvis Searing Bond (som inte räknas som en hit) kommer monstren hela tiden brinna för mer skada, eller om du har minions som gör eldskada (som Summon Raging Spirit) eftersom deras träffar inte räknas som att det är du som gör dem.
En Spell Totem med Arc och Elemental Equilibrium fungerar också fint, din totem kommer debuffa monstren och din Flameblast gör sedan mycket mer skada.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag undrar om nån här kanske kan ge miig en lösning på ett litet problem jag har. Jag kör en Lvl 60 templar med LT och SC som främsta attacker och HoT och TS som support, det är byggt på elemental dmg och jag har en hel del supportgems för detta och en hel del noder tagna. Men när jag stöter på en Rare med Elemental damage reflect så dödar jag mig själv med reflected damage. Detta händer så ofta att jag tappar min exp och har svårt att levla. En kille jag pratade med i spelet tipsade om att byta till phsysical dmg för just dessa monster men hur ska jag göra det på ett effektivt sätt när allt är uppbyggt runt Elemental dmg? Jag provade men kom knappt upp i 1000 Dps mot 6000 normalt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av killawife:

Jag undrar om nån här kanske kan ge miig en lösning på ett litet problem jag har. Jag kör en Lvl 60 templar med LT och SC som främsta attacker och HoT och TS som support, det är byggt på elemental dmg och jag har en hel del supportgems för detta och en hel del noder tagna. Men när jag stöter på en Rare med Elemental damage reflect så dödar jag mig själv med reflected damage. Detta händer så ofta att jag tappar min exp och har svårt att levla. En kille jag pratade med i spelet tipsade om att byta till phsysical dmg för just dessa monster men hur ska jag göra det på ett effektivt sätt när allt är uppbyggt runt Elemental dmg? Jag provade men kom knappt upp i 1000 Dps mot 6000 normalt.

Utöver max resist, vilket jag antar du har, ligger svaret i Topaz Flask och/eller Life Leech gem som en support. Utöver det brukar det vara lätt att separera stora pack så man inte slänger sina besvärjelser på tjugo monster som alla reflekterar 14% av skadan de tar. Vill man vara lite mer gulligare kan man också köra Conversion Trap, men med 6k dps bör det inte vara svårt att lösa med de två första tipsen.

Det blir skojigare sen på kartor där du kan åka på 18+14% reflekterad skada

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag undrar om nån här kanske kan ge miig en lösning på ett litet problem jag har. Jag kör en Lvl 60 templar med LT och SC som främsta attacker och HoT och TS som support, det är byggt på elemental dmg och jag har en hel del supportgems för detta och en hel del noder tagna. Men när jag stöter på en Rare med Elemental damage reflect så dödar jag mig själv med reflected damage. Detta händer så ofta att jag tappar min exp och har svårt att levla. En kille jag pratade med i spelet tipsade om att byta till phsysical dmg för just dessa monster men hur ska jag göra det på ett effektivt sätt när allt är uppbyggt runt Elemental dmg? Jag provade men kom knappt upp i 1000 Dps mot 6000 normalt.

Lägg till Purity of Lightning som aura och om du kör med sköld kan du använda Saffell's Frame (kostar ca 2c). Det kommer ge dig +8% max Lightning Resist (och du kommer ta 32% mindre lightning damage). Med Lightning Coil tar du då även ~25% mindre Physical damage. Om du har råd bör du även investera i en Doryani's Invitation med lightning damage leech (ca 15c).

Om du även tar passives för "increased Effect of Buffs on You" och "increased effect of Auras you Cast" kommer din Purity of Lightning bli bättre.

Jag skulle ha en 4L med Reduced Mana + Clarity + Herald of Ice + Purity of Lightning och en 3/4L med Herald of Lightning + Curse on Hit + Elemental Weakness + (Reduced Mana / en till Curse). Tempest shield kan du nog skippa så länge du inte fokuserar stort på block chance.

För övrigt är Scold's Bridle VMS Incinerator tokigt stark. Tog den till level 91 igår och ska nog fortsätta mot 92 eftersom mina gems ännu inte blivit 20/20.

Permalänk

Okej gubbar nu är läget som så att jag fläskat på med en cast speed build och har tagit de noder jag behöver för att börja specca mot elemental dmg och fokus går mot antingen Lightning eller Cold då jag redan kör Fire med en annan gubbe.

Har kollat runt på poe forumen på olika builds men ville höra vad ni "klockare" säger också.

Siktar på en billig build så att köra 6L är inte så troligt...

Om man dundrar på med 5L med +1 Cold eller Lightning gem, vad hade ni kört för spells och support gems då?

Lightning tänker jag kanske något sånt här:
Ball of Lightning+Increased Crit+Increased projectile speed+Greater Multiple projectiles+Lightn. penetration?
Eller kanske shock nova, Arc eller tom Spark :O?

Cold vette tusan...

Spear? Snap? Pulse?

all hjälp uppskattas

MVH

Da master noOb

Permalänk

Echo är givetvis med också i tankarna

Permalänk
Skrivet av misguided:

Okej gubbar nu är läget som så att jag fläskat på med en cast speed build och har tagit de noder jag behöver för att börja specca mot elemental dmg och fokus går mot antingen Lightning eller Cold då jag redan kör Fire med en annan gubbe.

Har kollat runt på poe forumen på olika builds men ville höra vad ni "klockare" säger också.

Siktar på en billig build så att köra 6L är inte så troligt...

Om man dundrar på med 5L med +1 Cold eller Lightning gem, vad hade ni kört för spells och support gems då?

Lightning tänker jag kanske något sånt här:
Ball of Lightning+Increased Crit+Increased projectile speed+Greater Multiple projectiles+Lightn. penetration?
Eller kanske shock nova, Arc eller tom Spark :O?

Cold vette tusan...

Spear? Snap? Pulse?

all hjälp uppskattas

MVH

Da master noOb

Inom Lightning är Arc och Lightning Tendrils de bästa och för cold är det Freezing Pulse eller Glacial Cascade som Gäller. LT och GC har nästan samma build eftersom de bygger på AoE. Alla de 4 alternativen är bra.

Arc har jag aldrig spelat själv, men det har varlit lite en flavour of the year, så det borde vara enkelt att hitta en eller flera bra builds.

Lightning Tendrils skulle jag nog bygga något i stil med detta och det grå bra att börja som Templar, Witch eller Shadow. Supports blir nog Faster Casting - Increased AoE - Concentrated Effect - Increased Critical Damage.

Freezing Pulse länkas med GMP - Spell Echo - Faster Casting - Increased Critical Damage och trädet är ganska likt det som Tendrils använder.

Glacial Cascade är mycket likt Tendrils, men byt ut Increased AoE med Spell Echo och byt ut all Lightning mot Cold i trädet.

För övrigt använder du även:
Herald of Thunder - Curse on Hit - Assassin's Mark (- Reduced Mana)
Herald of Ice - Clarity - Purity of (elementet du använder) Reduced Mana

Det finns säkert andra och bättre builds, men jag hade nog byggt i stil med detta. Jag skulle nog inte heller använda en +1 to gems Staff, utan hellre en bra caster wand/dagger tillsammans med Saffell's Frame (för att skydda mot reflect).

Edit:
Lägger till lite mer.
Glacial Cascade in action och gear + skill tree här.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av misguided:

Ball of Lightning+Increased Crit+Increased projectile speed+Greater Multiple projectiles+Lightn. penetration?

Ball Lightning fungerar inte som Freezing Pulse där du kan stacka flera lager av projektiler och göra skada med varje på ett och samma monster. Varje blixtboll du kastar, oberoende av om den består av en, tre, fem eller för den delen sju projektiler kan som mest göra skada en gång per 200ms på varje monster.
Vad GMP gör är i ditt scenario att öka arean där du kan skada monster, men samtidigt halverar du skadan varje monster tar.
Därtill vill du att varje monster skall vara nära blixtbollarna du slänger så länge som möjligt, med Faster Projectiles får du exakt motsatt effekt och den reducerar därmed din skada ytterligare. Slower Projectiles däremot fungerar väldigt bra.

Visa signatur
Permalänk

En fråga om hideouts. Tydligen ska jag bli erbjuden detta av en L3 master. Var finner man desa? I act 3?

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Tack för info!
Finns det "farming" i PoE? Så man kan farma efter speciellt gear, isåfall vilken act bör man göra det i då? När börjar man få "bra" gear som börjar bli riktigt användbar till sin build?

Såg att du redan hade fått ett svar men kan tillägga att den svåraste bossen i spelet: Atziri endast droppar ett set av items. Samma gäller den ännu svårare Über Atziri.

Det finns stora pengar att tjäna genoma att farma normal atziri och det är ett race att komma dit först, den som är först med Atziri kills kan sälja för mycket över-pris. I hardcore-ligan så är det inte förrens sent i ligan som någon lyckas döda Über Atziri och dess mest sällsynta items säljs för astronomiska summor. I bloodlines är det bara en som dödat über senast jag kollade och han (HvC) fick efter 17 kills inte en enda av de mest åtrovärda "Atziri's Acuity - gloves". Han har sålt några av de mindre sällsynta sakerna han lootade och eftersom han har monopol så väljer han själv för hur mycket.

Spelar inte standard men på poe.trade så listas endast 4st Atziri's Acuity i Tourment ligan till salu.

Skrivet av Främling:

En fråga om hideouts. Tydligen ska jag bli erbjuden detta av en L3 master. Var finner man desa? I act 3?

När du hittat en master så ploppar de upp i någon av de tre städerna. Tillexempel hittar du Haku i Act 1 staden, där kan du prata med honom och invite:a han till ditt hideout. Till en början kan du ha två stycken masters i ditt hideout men allt eftersom du levlar upp mastern så blir du erbjuden att uppgradera storleken på hideoutet och du kan få upp till 4st masters.

Varje gång du invite:ar en master så får du en craftin bench av denne som du kan placera vart du vill. Du kan, efter att du placerat ut crafting-benchen säga hej då till mastern och invite:a en annan master. Det är mycket värt att ha alla craftin-benches i ditt krypin!

Permalänk
Skrivet av Whaleboobs:

När du hittat en master så ploppar de upp i någon av de tre städerna. Tillexempel hittar du Haku i Act 1 staden, där kan du prata med honom och invite:a han till ditt hideout. Till en början kan du ha två stycken masters i ditt hideout men allt eftersom du levlar upp mastern så blir du erbjuden att uppgradera storleken på hideoutet och du kan få upp till 4st masters.

Varje gång du invite:ar en master så får du en craftin bench av denne som du kan placera vart du vill. Du kan, efter att du placerat ut crafting-benchen säga hej då till mastern och invite:a en annan master. Det är mycket värt att ha alla craftin-benches i ditt krypin!

Har ju hittat Haku och fått quests av han, min ranger är L14 i standard league och jag har precis dödat fängelsechefen eller vad han nu är, får testa att invita Haku när jag kommer hem i eftermiddag.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av Främling:

Har ju hittat Haku och fått quests av han, min ranger är L14 i standard league och jag har precis dödat fängelsechefen eller vad han nu är, får testa att invita Haku när jag kommer hem i eftermiddag.

Det var Brutus, Lord Incarcerator. För nästa boss, Merveil (även kallad Mr. Evil) vill du se till att din Cold resistance inte är allt för dålig.

Tänk på att du förlorar all master xp mot nästa level när du gör Dismiss Master. T.ex. är du 10% från level 5 när du gör det så tappar du de 90% du kämpat för att få. Så om du ska bjuda in alla masters för att få deras crafting bench, se till att du skickar ut dem när de precis levlat (eller ändå är mycket låg level).

Permalänk
Skrivet av formerself:

Det var Brutus, Lord Incarcerator. För nästa boss, Merveil (även kallad Mr. Evil) vill du se till att din Cold resistance inte är allt för dålig.

Tänk på att du förlorar all master xp mot nästa level när du gör Dismiss Master. T.ex. är du 10% från level 5 när du gör det så tappar du de 90% du kämpat för att få. Så om du ska bjuda in alla masters för att få deras crafting bench, se till att du skickar ut dem när de precis levlat (eller ändå är mycket låg level).

Just det. Brutus hette han. Efter det hoppade jag ner i någon håla och mötte något helt galet som dödade mig... ska smyga dit igen ikväll.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av Främling:

Just det. Brutus hette han. Efter det hoppade jag ner i någon håla och mötte något helt galet som dödade mig... ska smyga dit igen ikväll.

Det borde vara The Ship Graveyard Cave; ett sidequest som är värt att göra. Det som dödade dig där var antagligen spöken som använder Flicker Strike.

Om du fortsätter ha problem, kan du höra av dig till mig i spelet (ign: formerself) så kan du få en eller två bra, vanliga och billiga uniques som borde hjälpa (t.ex Goldrim) men knappast gör dig OP.

Glöm inte bort att ta "x% increased maximum life" i skill-trädet också.

Permalänk
Skrivet av formerself:

Det borde vara The Ship Graveyard Cave; ett sidequest som är värt att göra. Det som dödade dig där var antagligen spöken som använder Flicker Strike.

Om du fortsätter ha problem, kan du höra av dig till mig i spelet (ign: formerself) så kan du få en eller två bra, vanliga och billiga uniques som borde hjälpa (t.ex Goldrim) men knappast gör dig OP.

Glöm inte bort att ta "x% increased maximum life" i skill-trädet också.

Tack för tipsen.
Har hitintills valt att lägga points för att nå "point blank" så småningom. Vägen dit ger en massa dext. Kör med "split arrow" och "burning arrow". Kompletterar med "lightning trap", "fire storm", "rain of arrows" och "exploding dead".... för det är de gems jag fått. Har en röd slott jag skulle vilja fylla med något vettigt. Använder ju inte alla skills jag har nu då flera har samma funktion. Går åt mycket mana kan jag konstatera.

Har "Ample medium life flask", "Saturated Medium mana of steadiness", "Catalysed medium mana of adrenaline" & "Quicksilver" flasks.

Har fått ihop 4 gula gear, i övrigt blå samt quivern som ger +4 life gaind/hit.

Försöker samla på mig scrolls och orbs för glatta livet!

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av Främling:

Tack för tipsen.
Har hitintills valt att lägga points för att nå "point blank" så småningom. Vägen dit ger en massa dext. Kör med "split arrow" och "burning arrow". Kompletterar med "lightning trap", "fire storm", "rain of arrows" och "exploding dead".... för det är de gems jag fått. Har en röd slott jag skulle vilja fylla med något vettigt. Använder ju inte alla skills jag har nu då flera har samma funktion. Går åt mycket mana kan jag konstatera.

Har "Ample medium life flask", "Saturated Medium mana of steadiness", "Catalysed medium mana of adrenaline" & "Quicksilver" flasks.

Har fått ihop 4 gula gear, i övrigt blå samt quivern som ger +4 life gaind/hit.

Försöker samla på mig scrolls och orbs för glatta livet!

Tyvärr är det nästan ingen som använder Point Blank. Den klassas som ganska dålig till och med. Ondar's Guile som ligger till höger om den är rikigt bra dock.

Så här tidigt i spelet är det lugnt att blanda lite allt möjligt; attacker som Split arrow, Burning arrow och Rain of arrows eller spells som Lightning trap, Fire storm och Detonate Dead. Senare kommer du vilja fokusera så färre skills eftersom många item sockets kommer tas upp av support gems, auror, movement skills eller trigger gems för överlevnad. I detta fall är det antagligen attacker som använder båge du är ute efter. Tornado Shot är t.ex. mycket populär just nu och används av många i late game.

Om du vill ha ett tips på hur du kan bygga din ranger, kan du få en rekommendation här som tar dig till Act 3 i Cruel.

Permalänk
Skrivet av formerself:

Tyvärr är det nästan ingen som använder Point Blank. Den klassas som ganska dålig till och med. Ondar's Guile som ligger till höger om den är rikigt bra dock.

Så här tidigt i spelet är det lugnt att blanda lite allt möjligt; attacker som Split arrow, Burning arrow och Rain of arrows eller spells som Lightning trap, Fire storm och Detonate Dead. Senare kommer du vilja fokusera så färre skills eftersom många item sockets kommer tas upp av support gems, auror, movement skills eller trigger gems för överlevnad. I detta fall är det antagligen attacker som använder båge du är ute efter. Tornado Shot är t.ex. mycket populär just nu och används av många i late game.

Om du vill ha ett tips på hur du kan bygga din ranger, kan du få en rekommendation här som tar dig till Act 3 i Cruel.

Hmm, får omvärdera lite då kanske.
Har kollat en del på forumen och på youtube. Märker att som i alla andra spel så är det i början i princip bara att plocka på sig allt som verkar bättre än det man har.
Känns som man klarar sig rätt bra om man har lite koll på att ha några olika typer av skills... single target, aoe, aura och någon movement. Kanske någon som kan vara en "ultimate" med.
Vill dock göra hyfsat rätt från början då jag inte är sådan att jag spelar med så många olika chars... kommer förmodligen inmte ens göra en av varje klass.
Jag är ingen hardcorespelare utan snarare väldigt casual.

Det jag verkligen gillar med PoE är stämningen, färgskalan och den grafiska designen överlag. Gillar att man måste plocka med gems och flasks.

Kommer att fortsätta levla min ranger lite sakta.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk

Kan starkt rekommendera att köra cyclone eller iceshot crit build...är min absolut roligaste karaktär att spela/levla med.

Vi kanske ska slå våra kloka/korkade huven ihop och lira lite tillsammans nån dag? Jag lirar efter halv sex ikväll iaf om du e sugen!

Har chars runt de flesta levlar så vi ska nog kunna hitta något som passar.

Permalänk
Konsolgrävare

Fy fan vad nice!
http://www.pathofexile.com/forum/view-thread/1226349

The experience bar now shows experience per hour.
The Guild Stash now supports item highlighting.
Floating life/energy shield/mana bars can now be enabled above the character.
You can now control the width, height and font size of the chat box.
Item level is shown on items while you're holding Alt.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Fy fan vad nice!
http://www.pathofexile.com/forum/view-thread/1226349

The experience bar now shows experience per hour.
The Guild Stash now supports item highlighting.
Floating life/energy shield/mana bars can now be enabled above the character.
You can now control the width, height and font size of the chat box.
Item level is shown on items while you're holding Alt.

Tänk att en sån liten ändring som att kunna fixa med storleken på chatfönstret kan betyda så mycket. Jag gillar att alltid ha chaten på då det gör spelet mer levande men har i POE valt att ha det av då det är för stort/ivägen.
Övriga ändringar har jag inte så mycket åsikter om, är för ny i spelet för det.

Fick i alla fall för första gången en orange item i går "Karui Ward Jade Amulet".

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Fy fan vad nice!
http://www.pathofexile.com/forum/view-thread/1226349

The experience bar now shows experience per hour.
The Guild Stash now supports item highlighting.
Floating life/energy shield/mana bars can now be enabled above the character.
You can now control the width, height and font size of the chat box.
Item level is shown on items while you're holding Alt.

Det verkar även som att ett /afk kommando dyker upp, samt möjlighet att ändra färg på item drops (för färgblinda).