Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Debian 8 "Jessie" RC2 Google Chrome/Chromium

Permalänk
Medlem

Debian 8 "Jessie" RC2 Google Chrome/Chromium

Är det någon av er som fått det att funka? Det verkar som det inte lirar på 3.16 kernel längre, utan man måste minst ha 3.17 eller om det var 3.18.

Någon som vet hur att göra? Eller är det bara byta dist (igen)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är det någon av er som fått det att funka? Det verkar som det inte lirar på 3.16 kernel längre, utan man måste minst ha 3.17 eller om det var 3.18.

Någon som vet hur att göra? Eller är det bara byta dist (igen)

Menar du att Debians paket (https://packages.debian.org/jessie/chromium) inte fungerar eller menar du att något annat inte fungerar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Visst har detta att göra med en ny säkerhetsfeature i Chrome/Chromium? Vill minnas att jag läst en artikel om detta för ett tag sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Menar du att Debians paket (https://packages.debian.org/jessie/chromium) inte fungerar eller menar du att något annat inte fungerar?

Haha. Tack. Jag försökte den gamla vanliga vägen, genom deras hemsida och köra *.DEB

Nu så.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Haha. Tack. Jag försökte den gamla vanliga vägen, genom deras hemsida och köra *.DEB

Generellt ska du aldrig göra detta i ett Linuxbaserat system med en pakethanterare. Installera dina program från programbanken; manuell installation av .deb-filer som här är något som bör ske enormt sällan. Installerar du från programbanken så får du en version som är anpassad för att fungera med alla andra komponenter i just din distribution, och det kommer "automatiskt" hålla sig uppdaterat vad gäller säkerhetsfixar och annan funktionalitet för all framtid. Att behöva jaga runt på hemsidor för varje respektive projekt för att hålla koll på om något ändrats är fullständigt ohållbart.

Om programmet inte finns direkt i programbanken så är nästa steg att se om det finns någon extern programbank som tillhandahåller det; antingen från programföretaget i sig eller någon privatperson som sett till att lösa dessa bitar för allas gagn.

Om det ej heller finns någon sådan bank, eller kanske inte färdigkompilerade binärer överhuvudtaget för ens plattform, så är det dags att titta på alternativ.

Jag minns att jag skrivit om detta i exempelvis detta inlägg i denna tråd som har en del information om programinstallation i Linuxmiljö; mitt inlägg saxat här:

Skrivet av phz:
Skrivet av FullMoon:

phz - Tack för ett väldigt välformulerat svar. Sjukt bra.

Trodde Linux geeks gillade kompilera program :P... Ja, du ser vilka fördomar man kan ha.

De senaste versionerna av ett program finns alltså oftast att installera som .deb, .rpm eller .sh fil?
Låter ju rätt simpelt.

Det är simplare än så: det är ytterst sällan jag manuellt installerar ett .deb-paket. Programdistribution är generellt ett fundamentalt annorlunda koncept än i Windows.

Eftersom mer eller mindre alla basprogram som används är fri programvara med öppen källkod så kan distributionerna själva kontrollera, kompilera och distribuera koden. Om det släpps en ny version av Firefox så kommer jag inte leta upp dess hemsida, ladda hem en .deb-fil och installera den; distributionen kommer centralt importera denna nya version, kompilera och paketera den, och sedan när jag väljer att uppdatera mitt system så kommer min dator fråga i mitt fall Debians servrar: "hallå där, finns det något nytt att hämta?", och Debian svarar: "jajamen, exempelvis Firefox, här får du!", och så installeras det automatiskt, tillsammans med alla andra uppdateringar av program och bibliotek som sköts på samma sätt.

Vissa distributioner väljer att även inkludera stängd programvara som Skype, Spotify, Steam, etc., på samma sätt; skillnaden är att distributionen då inte kan se koden bakom och därmed inte kontrollera varken säkerhet eller kvalitet eller direkt fixa buggar. Sådana projekt erbjuder ibland även egna programbanker (även om distributionen i sig inte gör det) som sköter denna kommunikation samtidigt som resten av systemet, och det finns även många privatpersoner som erbjuder liknande tjänster för produkter som inte har en egen sådan programbank.

Ett vanligt (kanske det vanligaste) problem som tidigare Windowsanvändare brakar in i när de installerar en Linuxdistribution är att de direkt ger sig ut och jagar efter "drivrutiner" och program från respektive tillverkares hemsida, när "drivrutiner" i själva verket generellt är en del av Linux i sig, och programinstallation med enormt mycket större smidighet sköts genom officiella programbanker. Det kommer ofta som en gigantisk överraskning att "Windowssättet" inte är synonymt med något sorts universellt sätt att sköta en dator, vilket snabbt yttrar sig i frustration på olika forum när det visar sig att man inte "kan allt", trots allt (troligen allra främst från de som ligger på "SweClockersnivån" i sitt Windowsanvändande, dvs lite mer insatt än "vanligt folk").

(Jag och andra har även skrivit om det exempelvis här, och här, och säkert på fler ställen som jag inte hittar med en snabb googling.)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Generellt ska du aldrig göra detta i ett Linuxbaserat system med en pakethanterare. Installera dina program från programbanken; manuell installation av .deb-filer som här är något som bör ske enormt sällan. Installerar du från programbanken så får du en version som är anpassad för att fungera med alla andra komponenter i just din distribution, och det kommer "automatiskt" hålla sig uppdaterat vad gäller säkerhetsfixar och annan funktionalitet för all framtid. Att behöva jaga runt på hemsidor för varje respektive projekt för att hålla koll på om något ändrats är fullständigt ohållbart.

Om programmet inte finns direkt i programbanken så är nästa steg att se om det finns någon extern programbank som tillhandahåller det; antingen från programföretaget i sig eller någon privatperson som sett till att lösa dessa bitar för allas gagn.

Om det ej heller finns någon sådan bank, eller kanske inte färdigkompilerade binärer överhuvudtaget för ens plattform, så är det dags att titta på alternativ.

Jag minns att jag skrivit om detta i exempelvis detta inlägg i denna tråd som har en del information om programinstallation i Linuxmiljö; mitt inlägg saxat här:

(Jag och andra har även skrivit om det exempelvis här, och här, och säkert på fler ställen som jag inte hittar med en snabb googling.)

Tack så mycket. Funkar fint, men hur sätter jag Chromium som "Default browser" i Jessie RC2? Den använder någon variant av Firefox (Iceweasle) som är satt som standard i systemet. Den hänger kvar, trots jag ändrat till Chromium som default.

Installerade Shutter, men print screen-knappen verkar inte fungera. Tror jag återår till Mint eller Ubuntu server kanske. Debian känns något för tungrott för basic grejer. Vilket säkert är bra och minimerar risken att ställa till det, om och när man kör en server skarpt. Dock känns det mer "omvägar" än "genvägar"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack så mycket. Funkar fint, men hur sätter jag Chromium som "Default browser" i Jessie RC2? Den använder någon variant av Firefox (Iceweasle) som är satt som standard i systemet. Den hänger kvar, trots jag ändrat till Chromium som default.

Installerade Shutter, men print screen-knappen verkar inte fungera. Tror jag återår till Mint eller Ubuntu server kanske. Debian känns något för tungrott för basic grejer. Vilket säkert är bra och minimerar risken att ställa till det, om och när man kör en server skarpt. Dock känns det mer "omvägar" än "genvägar"

Enklast är att sätta detta i din skrivbordsmiljö. Vad använder du, GNOME/KDE/XFCE4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Enklast är att sätta detta i din skrivbordsmiljö. Vad använder du, GNOME/KDE/XFCE4?

XFCE4 kör jag på Debian

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

XFCE4 kör jag på Debian

Då borde det finnas något i stil med "preferred applications" i XFCE4s settings-manager där du väljer vilka applikationer du föredrar för vissa typer av länkar/program. Bör även finnas en inställning i Chrome där du väljer att den skall vara standardwebbläsare - hur den tar i operativsystemet vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Då borde det finnas något i stil med "preferred applications" i XFCE4s settings-manager där du väljer vilka applikationer du föredrar för vissa typer av länkar/program. Bör även finnas en inställning i Chrome där du väljer att den skall vara standardwebbläsare - hur den tar i operativsystemet vet jag inte.

Jag testade allt det där men det verkade vara en bug. Nu drog jag in Kubuntu på NUC:en istället, så Debian is no more. 12:e disten jag testar på någon vecka

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K