kritik/förbättringar relativt tyst högprestanda

Permalänk

kritik/förbättringar relativt tyst högprestanda

Tjena, uppgraderar inte så ofta men nu är det dags igen.

Försökt sätta ihop en dator med de tre ledorden

- riktigt bra prestanda
- relativt tyst
- budgetmässigt ganska högt i tak men ändå prisvärt.

Används mest till spel.

Satt ihop detta paket, vad tycks? Behöver ny skärm och priset skenar iväg lite med den modellen jag är sugen på, annars rätt nöjd själv men kommentera gärna.

edit: uppdaterad av er respons, nu utan mekanisk disk.
edit2: chassi utbytt mot liknande med bättre reviews och trevligare finish.
edit3: för-tung-för-inet-montering-fläkt utbytt med sluten vattenkylning som med utbytta fläktar på låg nivå ska vara tyst och bra kylning.
edit4: tillbaka till den tunga fläkten..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7847900/2015-03-30coreair

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en tyst dator så kan du inte ha en mekanisk hårddisk inuti. Plattorna susar när de snurrar runt 7200 gånger i minuten och läshuvudet knastrar när det flyttas fram och tillbaka.

Dessutom så råder jag till en 120mm fläkt på kylaren (150mm låter mer vid samma hastighet). Du behöver också en fläktkontroller för att hålla fläkthastigheter på en konstant låg nivå. Helst en fläktkontroller med 'spin up voltage' så att du kan köra fläktarna på extremt låga hastigheter.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Om du vill ha en tyst dator så kan du inte ha en mekanisk hårddisk inuti. Plattorna susar när de snurrar runt 7200 gånger i minuten och läshuvudet knastrar när det flyttas fram och tillbaka.

Dessutom så råder jag till en 120mm fläkt på kylaren (150mm låter mer vid samma hastighet). Du behöver också en fläktkontroller för att hålla fläkthastigheter på en konstant låg nivå. Helst en fläktkontroller med 'spin up voltage' så att du kan köra fläktarna på extremt låga hastigheter.

Nog går det att få en "relativt tyst" dator, som TS uttrycker det, med mekaniska hårddiskar. Är man väldigt känslig för ljudet från en mekanisk HDD finns det ju varianter med en något långsammare rotationshastighet på 5400 rpm, ex WD Green, som låter något mindre.
Men det är klart att en SSD utan rörliga delar är helt ju knäpptyst.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Hmm det är bra tankar detta ändå. Kanske man skulle köra en 500gb ssd å helt sonika skita i mekanisk. tanken var väll annars att den inte används så aktivt så det inte spelar nån större roll men med alla externa diskar å andra datorer som ligger å skrotar vetifan vad man behöver 2 tb extra till egentligen. uppdaterar tråden.

Permalänk
Medlem

Noctua D15
kylaren är alldeles för tung för att INET ska montera och skicka.
En för tung kylare kan i transporten riva sönder moderkortet.
Du får välja en kylare som är 'max 750 gram' cirka. Enligt INETs regler.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Framförallt är inte en 150mm kylare lämplig i ett tyst bygge. Satsa på 120mm.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Hmm det är bra tankar detta ändå. Kanske man skulle köra en 500gb ssd å helt sonika skita i mekanisk. tanken var väll annars att den inte används så aktivt så det inte spelar nån större roll men med alla externa diskar å andra datorer som ligger å skrotar vetifan vad man behöver 2 tb extra till egentligen. uppdaterar tråden.

kör nu bara ssd i min dator med drygt 1tb och det är väldigt skönt att slippa oljudet. har man lagringskrav som ryms på ssd (inom rimlig budget) och är kräsen med ljud så är det något jag rekommenderar men bara då, det är inte alls en prisvärd lösning för masslagring när man kikar på pris per gigabyte. då du skriver "relativt tyst" så får du fundera på det där med pris, hur viktigt det faktiskt är för dig och hur mycket lagring du behöver.

här kan du läsa min tråd om hårddisken som nyligen fick åka ut. jag körde den i sovläge och att den endast slogs på när jag behövde använda filer som fanns på den men jag tröttnade på det. i inspelningen jag länkar så är det först med hårddisken avslagen, sedan när den slås på och slutligen det konstanta ljudet den gör när den väl är på.

väljer du att köra på hårddisk så skulle jag köpa en wd green.

som halojoy säger så kan du inte välja d15 när du väljer montering av viktskäl. nh-u12s är i mina ögon den bästa luftkylaren som inte väger för mycket för montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kör nu bara ssd i min dator med drygt 1tb och det är väldigt skönt att slippa oljudet. har man lagringskrav som ryms på ssd (inom rimlig budget) och är kräsen med ljud så är det något jag rekommenderar men bara då, det är inte alls en prisvärd lösning för masslagring när man kikar på pris per gigabyte. då du skriver "relativt tyst" så får du fundera på det där med pris, hur viktigt det faktiskt är för dig och hur mycket lagring du behöver.

här kan du läsa min tråd om hårddisken som nyligen fick åka ut. jag körde den i sovläge och att den endast slogs på när jag behövde använda filer som fanns på den men jag tröttnade på det. i inspelningen jag länkar så är det först med hårddisken avslagen, sedan när den slås på och slutligen det konstanta ljudet den gör när den väl är på.

väljer du att köra på hårddisk så skulle jag köpa en wd green.

som halojoy säger så kan du inte välja d15 när du väljer montering av viktskäl. nh-u12s är i mina ögon den bästa luftkylaren som inte väger för mycket för montering.

Sätt mekaniska hårddiskar på nätverket istället. De allra flesta hemmarouters har en USB anslutning idag, och en extern USB HDD enclosure kostar inte mer än 150kr. På de allra flesta routers kan du koppla in iaf 4 diskar utan problem.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Framförallt är inte en 150mm kylare lämplig i ett tyst bygge. Satsa på 120mm.

Klart det är, större fläkt = lägre RPM för att flytta samma mängd luft. Dessutom antar jag att själva kylflänsen är större även den. Jag håller dock med om att du borde skippa den mekaniska disken, personligen vet jag inte vad jag skulle ha en sådan till förutom säkerhetskopiering och då kan man ju ha NAS eller liknande och gömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Sätt mekaniska hårddiskar på nätverket istället. De allra flesta hemmarouters har en USB anslutning idag, och en extern USB HDD enclosure kostar inte mer än 150kr. På de allra flesta routers kan du koppla in iaf 4 diskar utan problem.

routern är precis bredvid datorn i dagsläget.

Permalänk

Blir med enbart ssd. mekanisk kopplad till routern är en smart idé om det behövs någon gång.

Kluven kring processorkylaren. Trodde den traditionella visdomen var större fläkt = mindre rpm = tystare.

Hursomhelst, tror ni att det är stor skillnad på kylning och ljud mellan den valda noctua nh-d15 och nh-u12s? Har byggt själv flera gånger förut så är det tillräckligt viktigt kan man såklart göra så istället. Lat av naturen och pajade helt ett vattenkylningsprojekt för ett gäng år sen så samtidigt skönt att slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Blir med enbart ssd. mekanisk kopplad till routern är en smart idé om det behövs någon gång.

Kluven kring processorkylaren. Trodde den traditionella visdomen var större fläkt = mindre rpm = tystare.

Hursomhelst, tror ni att det är stor skillnad på kylning och ljud mellan den valda noctua nh-d15 och nh-u12s? Har byggt själv flera gånger förut så är det tillräckligt viktigt kan man såklart göra så istället. Lat av naturen och pajade helt ett vattenkylningsprojekt för ett gäng år sen så samtidigt skönt att slippa.

Jag är helt övertygad om att 150mm blir tystare än 120mm.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Jag är helt övertygad om att 150mm blir tystare än 120mm.

Jag är rätt säker på att du har rätt också även om varvtal spelar in.

Gjorde lite förändringar, kände att jag hellre sätter tung kylare man kan köra på lägre effekt ifall man vill trimma upp den i ett senare skede.

Har ni fler kommentarer så shoot, ändrat min kundvagn med hjälp av er, tror det börjar bli klarare nu dock.

Permalänk
Medlem

Min dator är knäpptyst, jag kör h100i med 1x Corsair Air AF140 mm, 2 stycken 120mm corsair SP 120 mm (quiet edition på alla fläktar).
Kör custom fan curve på h100i, min i7 4770k är klockad till 4.2 GHz och fläktarna går aldrig över 600 RPM, ligger ändå under 75 grader. Asus strix 970, väldigt sällan jag hör de varva upp.

I grafikkrävande spel kan man höra datorn - dock vädligt lite, var själv imponerad över hur tyst den är.
Kör även 3x fläktar i fronten kopplade till fläktkontroller som tuffar på i lägsta varvtal.

Enda jag hör är min äckliga mekaniska disk när den vaknar ur sömnläge. Har också en Seagate Barracuda som ovanstående skrev. Hade en samsung i min förra dator, hörde den aldrig vakna upp under 4-5 år...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Min dator är knäpptyst, jag kör h100i med 1x Corsair Air AF140 mm, 2 stycken 120mm corsair SP 120 mm (quiet edition på alla fläktar)...

Ok det låter ju lovande, är inne på att köra bara en fläkt till radiatorn (nocua fläkten som ligger med där). Annars är såklart h100 ett alternativ.

jo ljudet av de mekaniska slipper vi alla helst.

Permalänk
Medlem

med sluten vattenkylning skruvar du fast en pump på moderkortet. det är inte tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

med sluten vattenkylning skruvar du fast en pump på moderkortet. det är inte tyst.

Exakt... vattenkylning blir aldrig tyst om du inte har pumpen i ett annat rum.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Exakt... vattenkylning blir aldrig tyst om du inte har pumpen i ett annat rum.

nja, riktigt så farligt är det inte. det gäller bara att ha vettig vibrationsdämpning. min d5 sitter ovanpå en bit skumgummi och har därmed ingen direkt kontakt med chassit, det gör den ohörbar. tar jag bort biten skumgummi så låter det dock mer än jag är bekväm med, även om jag tror att de flesta inte skulle bry sig. en sådan lösning är naturligtvis inte möjlig med sluten vattenkylning, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

nja, riktigt så farligt är det inte. det gäller bara att ha vettig vibrationsdämpning. min d5 sitter ovanpå en bit skumgummi och har därmed ingen direkt kontakt med chassit, det gör den ohörbar. tar jag bort biten skumgummi så låter det dock mer än jag är bekväm med, även om jag tror att de flesta inte skulle bry sig. en sådan lösning är naturligtvis inte möjlig med sluten vattenkylning, tyvärr.

Det handlar nog mer om vad jag tycker är tyst och vad de flesta andra tycker är tyst. En pump blir aldrig tyst för mina öron - oavsett hur den är dämpad.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det handlar nog mer om vad jag tycker är tyst och vad de flesta andra tycker är tyst. En pump blir aldrig tyst för mina öron - oavsett hur den är dämpad.

den är faktiskt ohörbar med örat emot och samtliga fläktar på 0 rpm, den låter alltså inte alls. nuddar den chassit så låter det genast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

den är faktiskt ohörbar med örat emot och samtliga fläktar på 0 rpm, den låter alltså inte alls. nuddar den chassit så låter det genast.

Vattnet måste ändå ge ifrån sig ljud när det rör sig genom rören (?)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av versions:

med sluten vattenkylning skruvar du fast en pump på moderkortet. det är inte tyst.

Tror alla här förstår principen Tystast är den såklart avstängd i ett garage hos en granne.

Noctua NH-D15 jag länkade tidigare och den här med tystare fläktar bör vara ganska nära varandra både ljud och prestanda mässigt lite beroende på hur man ställer in dom. I båda fallen rör det sig i spannet 30-37db eller så. vattenkylningen har fördelen att inet skulle kunna montera den istället för att själv försöka få på 1.5 kg kylare på sin cpu, samt att chasi temp borde bli lägre(?).

Lyssnar gärna vidare på vad ni vill säga men det får nog vara lite mer utvecklade argument än "pump låter" för det verkar onekligen vara ett tightare race än så.

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2745&page...
corsair h80i med stock fläktar som dom flesta verkar tycka låter mycket (jämför på low)

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2766&page...
Noctua NH-D15 (jämför på low)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vattnet måste ändå ge ifrån sig ljud när det rör sig genom rören (?)

kan låta lite när man först fyller då det är en massa luft i den, det försvinner dock snabbt. jag tycker att man kan säga att min loop är ljudlös, det som låter i datorn är fläktarna på radiatorerna och där varierar ljudnivån beroende på rpm så klart. brukar köra ~500 rpm i load. ljudlöst? nej, men ganska tyst ändå och med tanke på vad man kan kyla med det så är det riktigt bra tycker jag. naturligtvis inte utan nackdelar då datorn är jättestor, mycket tung (skulle säga ~30kg om jag ska kasta ur mig något men har inte vägt den), det är dyrt osv.

Skrivet av osborn666:

Tror alla här förstår principen Tystast är den såklart avstängd i ett garage hos en granne.

Noctua NH-D15 jag länkade tidigare och den här med tystare fläktar bör vara ganska nära varandra både ljud och prestanda mässigt lite beroende på hur man ställer in dom. I båda fallen rör det sig i spannet 30-37db eller så. vattenkylningen har fördelen att inet skulle kunna montera den istället för att själv försöka få på 1.5 kg kylare på sin cpu, samt att chasi temp borde bli lägre(?).

Lyssnar gärna vidare på vad ni vill säga men det får nog vara lite mer utvecklade argument än "pump låter" för det verkar onekligen vara ett tightare race än så.

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2745&page...
corsair h80i med stock fläktar som dom flesta verkar tycka låter mycket (jämför på low)

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2766&page...
Noctua NH-D15 (jämför på low)

att det är så vanligt med problem med sluten vattenkylning (främst trasiga pumpar och fläktar med missljud) är något som får mig att hålla mig borta så jag har aldrig använt någon själv utan jag kan endast gå på mina egna erfarenheter med min egna pump samt alla gånger jag har läst om folk som klagar på vibrationsljud från pumpen i sådana system. det är väldigt personligt med ljudnivå, beror på hur kräsen man är, om man har hög musik i hörlurar, hur högljutt det är där datorn står och allt vad det kan vara. man ser ganska ofta folk som säger att deras kylning med fläktar i 1100 rpm är knäpptyst och det är klart att de inte ljuger, det är bara så de upplever det även om jag själv inte skulle hålla med.

min nh-u14s låg på drygt 300 rpm vid surfande och 600-700 i spel-load med en överklockad 4770k i ett define r4 om det ger dig något. kan tyvärr inte hitta någon vettig jämförelse då h80i och h100i inte är med i några recensioner av u12s, u14s och d15, kanske för att de är lite äldre. hemsidan du länkar till känner jag inte till men visar ändå på stora skillnader i ljudnivå mellan h80i och d15 med fläktarna som följer med. går vi till temperaturer så ser det ut så här på sidan du länkar till:
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2766&page...

tyvärr finns endast high för h80i. h80i presterar lite bättre än d15 med extremt mycket högre ljudnivå. sedan är frågan hur mycket bättre fläktar hjälper men det skadar naturligtvis prestandan då fläktarna som corsair skickar med h80i går ända upp i 2700rpm vilket förklarar den löjligt höga ljudnivån i 100%.

pris är även relevant, vet inte vilka fläktar du tänkte köpa, kanske 2st silentwings 2 eller nf-f12 om du ska köra push/pull som den är från början.

d15 kan inte väljas vid montering utan då kan du som bäst välja u12s.

Permalänk

Jo jag lutar nog åt ditt håll också just nu och att själv montera för att få d15 men dom har visst stats för hydro h80i på low, fortsätt scrolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Jo jag lutar nog åt ditt håll också just nu och att själv montera för att få d15 men dom har visst stats för hydro h80i på low, fortsätt scrolla!

får endast ett resultat på h80i med ctrl-f.

Permalänk

weird.

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2745&page...

corsair h80i:

dB
low: 35.9
high: 64.0

150W thermal test
high: +10.4
low: 18.6