Permalänk
Medlem

Tips på grymt moderkort?

Hej allihopa!
Jag känner mig inte alls så insatt i de nya moderkort som kommit till de senaste åren och nu börjar det bli dags för att införskaffa mig en ny dator.
Jag tänker att denna process ska gå olika i steg under en längre preiod. Jag planerar att införskaffa mig ett fractal design R4 eller R5 först och sedan ett nytt moderkort till denna när jag ska flytta över alla mina andra datordelar från min gamla dator.
Jag har i skrivande stund en Intel i5-2500K, Socket-LGA1155, , 3.3Ghz, 6MB, 95W, och behöver hjälp med ett riktigt bra moderkort som jag kan köpa nu och sedan när behovet finns kunna uppgradera med en bättre processor till moderkortet.
Fråga, behöver jag bättre en processor med en gång kanske? Jag tycker denna jag har är bra och har inte överklockat den något alls om ni undrar.

Är väldigt tacksam för er expertis och bockar ödmjukast

/Gotesol

Permalänk
Medlem

idag använder moderkort lga1150 och fungerar alltså inte med din 2500k. att köpa ett nytt moderkort med lga1155 för din 2500k om du redan har ett känns inte så smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

idag använder moderkort lga1150 och fungerar alltså inte med din 2500k. att köpa ett nytt moderkort med lga1155 för din 2500k om du redan har ett känns inte så smart.

Skiljer lga1150 mycket mellan lga1155 i prestanda? Är det kanske lika bra att köpa nytt moderkort med 1150 och ny processor i så fall?

Permalänk
Medlem

Kan låna tråden lite. Vill också köpa ett nytt moderkort då jag har ett "inte så bra" (se i signaturen) ska köpa ett nytt chassi snart vilket betyder ombyggnation. Undrar då om det är värt att köpa ett nytt och isåfall vad? (gör ingenting om det är snyggt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotesol:

Skiljer lga1150 mycket mellan lga1155 i prestanda? Är det kanske lika bra att köpa nytt moderkort med 1150 och ny processor i så fall?

Kanske inte prestanda, men funktioner. Det är som att jämföra s775 med s1150 som du har nu. Köper du ett nytt moderkort kommer det inte passa din gamla processor.

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på 1155 mobo och tänkte vänta med att uppgradera till Intels kommande platform Skylake kommer. (Beroende på hur det presterar)

Skulle gissa på att det blir för lite prestanda vinst från 1155 till 1150 för att det ska vara värt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kanske inte prestanda, men funktioner. Det är som att jämföra s775 med s1150 som du har nu. Köper du ett nytt moderkort kommer det inte passa din gamla processor.

Tack för svar!
Okej, men är det några viktiga funktioner, annars om det inte är så mycket skillnad i prestanda så kanske det vore bäst att bara köpa nytt moderkort med 1155?
Det jag har nu är ett ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155.

Eller köpa ett nytt moderkort och ny processor (typ i7) så man blir säker för en lång tid Det blir ju dyrare iofs men bättre val?

Permalänk
Medlem

Det som kommit med nya moderkort är väl fler SATA3 portar, (fler, beroende på ditt nuvarande kort) USB 3, M.2 lagring, SATA Express och PCI-E 3.0, som jag kan komma bara sådär.

Skulle nog inte byta moderkort om det inte är någonting som du absolut inte kan leva utan, din processor duger väldigt bra i dagsläget.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag sitter också på 1155 mobo och tänkte vänta med att uppgradera till Intels kommande platform Skylake kommer. (Beroende på hur det presterar)

Skulle gissa på att det blir för lite prestanda vinst från 1155 till 1150 för att det ska vara värt.

Okej, intressant. Ska läsa på lite om det, vet man när det släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Det som kommit med nya moderkort är väl fler SATA3 portar, (fler, beroende på ditt nuvarande kort) USB 3, M.2 lagring, SATA Express och PCI-E 3.0, som jag kan komma bara sådär.

Skulle nog inte byta moderkort om det inte är någonting som du absolut inte kan leva utan, din processor duger väldigt bra i dagsläget.

Blir det sämre prestanda genom att ta ur processorn till säg ett bättre lga1155 än det jag har? Jag tänker med kylning osv när man bara byter processor till ett annat moderkort? Som du hör har jag inte så mycket koll på vad som kan vara bästa alternativet. Tack för svar btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotesol:

Blir det sämre prestanda genom att ta ur processorn till säg ett bättre lga1155 än det jag har? Jag tänker med kylning osv när man bara byter processor till ett annat moderkort? Som du hör har jag inte så mycket koll på vad som kan vara bästa alternativet. Tack för svar btw

Moderkort har i stort sett ingen betydelse för prestanda i system, förutom att vassare moderkort kan överklocka mer stabilt.

Vad är det du försöker uppnå mer exakt genom att byta moderkort?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Moderkort har i stort sett ingen betydelse för prestanda i system, förutom att vassare moderkort kan överklocka mer stabilt.

Vad är det du försöker uppnå mer exakt genom att byta moderkort?

Jag är inte alls nöjd med mitt nuvarande moderkort. Tycker det har krånglat med uppdateringar och jag stör mig mycket på att den inte stödjer usb 3.0 på frampanelen på mitt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotesol:

Jag är inte alls nöjd med mitt nuvarande moderkort. Tycker det har krånglat med uppdateringar och jag stör mig mycket på att den inte stödjer usb 3.0 på frampanelen på mitt chassi.

Windows uppdateringar eller vad är det för uppdateringar du syftar på? För antar att du inte syftar på BIOS uppdateringar.

Gällande USB 3.0 så kan det ju vara lite störande, är det någonting du skulle använda och få nytta av i stor utsträckning kanske det skulle vara värt att skaffa ett nytt moderkort.

1155 kort har sedan ett tag sedan blivit utrotningshotade på butikshyllorna, finns ett par modeller men är relativt dyra. Kolla efter ett begagnat Z77 kort om du ska skaffa nånting.

Edit: Glöm inte upp att kolla så att de passar med 2500k, ska nog inte vara problem men bara för att vara säker.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Hur kan ett moderkort krångla med uppdateringar? Jag antar att vi pratar Windows.
Att USB 3.0 inte finns tillgängligt på chassits front kan vara lite retligt, fast personligen hade jag hellre väntat något, och fått tag i ett moderkort (och chassi) med den nya generationen USB när de börjar bli vanligare. Type-C & USB 3.1 är värt att vänta lite till på... I dag fuskas det friskt. De som erbjuder Type-C gör det via USB 3.0, och de som erbjuder USB 3.1 använder den gamla vanliga Type-A kontakteringen. Bleh.

Prestandamässigt är det sällan eller aldrig mänskligt möjligt att avgöra vilket moderkort man sitter på. Med prestanda tester kan man skönja skillnader i marginalen, men man behöver köra så många repeterbara tester för att få ett statistiskt underlag då skillnaderna är så pinsamt små att det ligger inom variationerna mellan olika omgångar av samma test... När man pratar om meningslösa uppgraderingar så är lika mycket RAM minne med snabbare buss bättre än ett nytt moderkort med "bättre" design. Inget av det ger en märkbar förbättring i normalt användande. Sitt du lugnt kvar på din CPU / moderkorts kombination.
USB 3.0 PCI-E kontrollerkort med front för att få uttagen i fronten på datorn känns som en bättre väg att gå, om just avsaknaden av USB 3.0 är ett problem... De kort som använder NEC chip ska tydligen vara bland de bättre, men kostar därefter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.