Köpråd för en noob (speldator)

Permalänk
Medlem

Köpråd för en noob (speldator)

Hej!

Jag har inte riktigt följt med i utvecklingen vad gäller datorer och känner mig ganska lost i terminologin, så hjälp vore uppskattat här.

Jag vill köpa en laptop som klarar av att köra nya spel på någorlunda bra inställningar, men vet inte riktigt vad jag behöver. Efter lite googlande så hittade jag en Asus som ligger inom ramen för min budget (runt 10k) och som sägs vara en speldator.

http://www.inet.se/produkt/1972476/asus-g551jm-i7-8gb-256gb-s...

Men när jag försöker tyda systemspecifikationerna så blir jag lite brydd. Det står att den har en processor på 2,5 Ghz.

2,5 ghz processor är alltså vad jag sportar på min nuvarande skräpdator (i5-3210M), som jag köpte för typ 2 år sen och som jag aldrig hade för avsikt att spela några krävande spel på.

Även internminnet är identiskt 8 Gb.

Är det de fyra kärnorna som gör den här datorn mer kraftfull? Har i ärlighetens namn aldrig riktigt fattat det här med kärnor. Hjälp en noob här, är denna datorn köpvärd? Eller finns det något annat i linje med min budget som jag borde titta på? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av istake:

Hej!

Jag har inte riktigt följt med i utvecklingen vad gäller datorer och känner mig ganska lost i terminologin, så hjälp vore uppskattat här.

Jag vill köpa en laptop som klarar av att köra nya spel på någorlunda bra inställningar, men vet inte riktigt vad jag behöver. Efter lite googlande så hittade jag en Asus som ligger inom ramen för min budget (runt 10k) och som sägs vara en speldator.

http://www.inet.se/produkt/1972476/asus-g551jm-i7-8gb-256gb-s...

Men när jag försöker tyda systemspecifikationerna så blir jag lite brydd. Det står att den har en processor på 2,5 Ghz.

2,5 ghz processor är alltså vad jag sportar på min nuvarande skräpdator (i5-3210M), som jag köpte för typ 2 år sen och som jag aldrig hade för avsikt att spela några krävande spel på.

Även internminnet är identiskt 8 Gb.

Är det de fyra kärnorna som gör den här datorn mer kraftfull? Har i ärlighetens namn aldrig riktigt fattat det här med kärnor. Hjälp en noob här, är denna datorn köpvärd? Eller finns det något annat i linje med min budget som jag borde titta på? Tack på förhand!

I moderna CPUer är det en mångfald saker som avgör CPU prestandan. Klockhastighet ja, men sedan tillkommer hur hög IPC den har, hur mycket L2 och L3 cache som finns, hur många kärnor och så vidare.

8 GB minne är 8 GB minne, hastigheten här spelar mycket liten roll så länge det inte dubblerar som VRAm (vilket det inte gör i spel-orienterade laptops). 8 GB räcker väldigt långt, har aldrig själv kommit upp i så hög användning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Frekvensen på processorn menar inte mer än hur den presterar gentemot andra processorer utav samma modell rörande prestandan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Slänger in ett lite dyrare förslag bara för att det är så stor prestandaskillnad mellan GTX860M och GTX970M: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Permalänk
Medlem

Hur är Acer Nitro Black Edition och en Lenovo y50(eller vilken modell det än är) i samma prisklass?
Läst lite om de olika modellerna men är inte så duktig. Acer verkar lite äldre och börjat utgått?Lenovo saknar IPS skärm. Någon som kan skilja på dessa bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChippenR:

Hur är Acer Nitro Black Edition och en Lenovo y50(eller vilken modell det än är) i samma prisklass?
Läst lite om de olika modellerna men är inte så duktig. Acer verkar lite äldre och börjat utgått?Lenovo saknar IPS skärm. Någon som kan skilja på dessa bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte y50 den med kassa skärmen, tänkte beställa samtidigt med en skärm pga den negativa kritiken, men med 5min colour calibration blev skärmen fin och fräsch, skulle inte investera i en ny skärmpanel

Permalänk
Medlem
Skrivet av istake:

Hej!

Jag har inte riktigt följt med i utvecklingen vad gäller datorer och känner mig ganska lost i terminologin, så hjälp vore uppskattat här.

Jag vill köpa en laptop som klarar av att köra nya spel på någorlunda bra inställningar, men vet inte riktigt vad jag behöver. Efter lite googlande så hittade jag en Asus som ligger inom ramen för min budget (runt 10k) och som sägs vara en speldator.

http://www.inet.se/produkt/1972476/asus-g551jm-i7-8gb-256gb-s...

Det är bra fart och kvalitet på den, köpte en i julas på rean (fast med separat SSD och bytte själv). Den fixar CPU-tunga spel som WoW utan problem. Som redan sagts så har frekvensen bara betydelse om man jämför likadana modeller. Nyare spel utnyttjar dessutom de två extra kärnorna för att få upp till dubbel prestanda i absolut bästa fall.

En kärna är ju helt enkelt en beräkningsdel, eller egentligen en processor i processorn.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX