Permalänk

Rubberband lag i CS ?

När jag spelar cs på senaste har jag fått rubberband lag nästan konstant, jag ligger på en ping mellan 5 och 30, och det rubberbandar var 20onde sekund typ, vad ska jag göra åt problemet ? (det laggar på både trådlöst och kabel)

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat att du inte får några ping-spikes eller packet loss?
Om du kör Windows, gå till Kör (Win+R eller startmeny) och kör "cmd", sedan "ping -n 300 ping.sunet.se". Efter 3 minuter printar den ut en sammanfattning med lägsta/högsta/snitt-ping samt andel förlorade paket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du kollat att du inte får några ping-spikes eller packet loss?
Om du kör Windows, gå till Kör (Win+R eller startmeny) och kör "cmd", sedan "ping -n 300 ping.sunet.se". Efter 3 minuter printar den ut en sammanfattning med lägsta/högsta/snitt-ping samt andel förlorade paket.

http://gyazo.com/08170d7473c0d2f3d87dd673bd915a94

inget loss iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, var det många paket som var långt över 50 ms? Snittet ser också väldigt högt ut för en modern uppkoppling, om den inte är rejält belastad med ned-/uppladdning. Under 20 ms i snitt bör man väl kunna räkna med både med ADSL och kabel, och om mer än något enstaka paket kommer över 200-300 ms så lär det vara problemet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm, var det många paket som var långt över 50 ms? Snittet ser också väldigt högt ut för en modern uppkoppling, om den inte är rejält belastad med ned-/uppladdning. Under 20 ms i snitt bör man väl kunna räkna med både med ADSL och kabel, och om mer än något enstaka paket kommer över 200-300 ms så lär det vara problemet.

Vad har pingen mot sunet att göra med vad ts eventuellt upplever mot sin spelserver?
Han kan ju uppleva extrem ping/packetloss i routigen mot spelservern även fast det ser bra ut mot sunet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad har pingen mot sunet att göra med vad ts eventuellt upplever mot sin spelserver?
Han kan ju uppleva extrem ping/packetloss i routigen mot spelservern även fast det ser bra ut mot sunet...

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, men eftersom sunet brukar vara extremt pålitlig, och i min erfarenhet likaså med alla nät "på vägen dit", så lär packet loss/hög latency dit även innebära problem på andra ställen.

Det bästa är givetvis att köra ping till diverse spelservrars adresser istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ser inte så kul ut med paket på över sekunden... Är ni flera som delar på internet, sitter någon och kollar på youtube eller laddar torrents?

Permalänk

Vad har du för internet?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om ni kommer fram till problemet. Har haft samma problem med Unreal Tournament på en laptop med Windows 7. Medans det funkade helt perfekt på en gammal dator med XP med samma internet.

Permalänk
Medlem

Har ni firewall / eller antivirus med proxy instalerat ?

Permalänk
SpelClockers

Det är en diff på över 1.2 sekunder på pingtiderna vilket bekräftar problemen du ser i spelet. Prova köra en Trace med ex pingplotter så ser du vart problemet börjar om det är direkt på första hoppet så är det något lokalt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Vad har du för internet?

jag har fiber 100/10,, om det var det du undrade!

Permalänk
Medlem

Hur är det med loss och choke i spelet?
Vilket cs är det? är det cs:go?
hur hög rate har du ställt i spelet?

Permalänk
Skrivet av samots:

Hur är det med loss och choke i spelet?
Vilket cs är det? är det cs:go?
hur hög rate har du ställt i spelet?

det är csgo,0% loss, 0% choke!
vet inte vad du menade med det sista du skrev

Permalänk
Medlem

man kan ställa sin rate i spelet genom att skriva exempelvis:
rate 25000
i console.
Rate är hur många bytes i sekunden man efterfrågar från servern, alltså en övre gräns för hur mycket bandbredd man vill att spelet ska använda. Som standard är rate:en 80000 bytes i cs:go. 80000 byte x 8 = 640 kilobit.
Får man choke i spelet kan det ofta bero på för låg rate så det var därför som jag undrade över rate:en.

Det är märkligt att du får lagg utan choke eller loss. Laggar det både på 64 och 128 ticks-servrar?
Funkar andra spel bra eller är det bara på cs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

När jag spelar cs på senaste har jag fått rubberband lag nästan konstant, jag ligger på en ping mellan 5 och 30, och det rubberbandar var 20onde sekund typ, vad ska jag göra åt problemet ? (det laggar på både trådlöst och kabel)

Det verkar som att jag hade samma problem som du har nu. Jag kunde springa in i ett rum i cs, börja skjuta och viiiips så var jag utanför rummet igen. Som om någon spelade tillbaka bandet. Satt i många samtal med Comhems support och det gick till och med så långt att de skickade hit en tekniker för att studera mitt uttag.

Om det låter som det du har så testa stäng av alla program du inte behöver i bakgrunden. I mitt fall var det Plex Media Server som sabbade min anslutning (även de stackars satar som satt på samma router under ett lan drabbades). Blir det bättre?

Visa signatur

En ny signatur