Samsung gör Geforce-grafikprocessor åt Nvidia på 14 nanometer med 3D-transistorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Självklart kan ett enda företag inom en branch ha patent utan att ha konkurrenter. Skulle jag starta upp ett företag som skapar en ny arkitektur, så behöver jag naturligtvis inte dela med mig utav den, såvida jag inte äger 100% av CPU marknaden. Intel har inte 100% av CPU marknaden, då VIA och mängder av ARM aktörer existerar. Så jag påstår att det inte alls är en självklarhet att Intel skulle behöva splittras om AMD går under, men visst, det är lite av en gråzon.

Referera gärna källan på att anti trust lagar säger att man förlorar patenten om man når en dominant position.

x86/x64 i princip är CPU Marknaden, ARM arkitekturen används nästan bara på mindre enheter.

Skulle nu AMD försvinna från CPU desktop/server marknaden så ligger dom i en monopol situation, företaget kan splittras, patenten kan försvinna osv, detta är för att låta konkurrensen starta igen.

Det finns flera sätt att balansera ut branschen, vid Microsofts exempel så förlora dom alla shares till konkurrenten Apple och förlorade flera patent.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

x86/x64 i princip är CPU Marknaden, ARM arkitekturen används nästan bara på mindre enheter.

Skulle nu AMD försvinna från CPU desktop/server marknaden så ligger dom i en monopol situation, företaget kan splittras, patenten kan försvinna osv, detta är för att låta konkurrensen starta igen.

Det finns flera sätt att balansera ut branschen, vid Microsofts exempel så förlora dom alla shares till konkurrenten Apple och förlorade flera patent.

Intel äger redan 97% av servermarknaden för x86 CPUs. Det är helt okej ut ett legalt perspektiv så länge det inte använder sin position till att medvetet trycka ner konkurrenter.

Har Du någon källa på att Microsoft förlorade sina Apple aktier och patent. Enligt de källor jag kollat på så cross licenserade MS och Apple sina patentportföljer 1997 vilket fortsätter med än idag. 2003 sålde MS sina andelar i Apple med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vad förslår du då? Sluta köpa någonting som Samsung rört? Sluta köpa varor från Kina överhuvudtaget? Världen är inte svartvit, man får göra så gott man kan, något annat är inte praktiskt.

Jag föreslår inte att man inte ska köpa samsung prylar.. Jag handlar även mycket från kina. Samsung gör väl dock rätt mycket i hemlandet som är ett i land som här. Bedriver även seriös cancerforskning etc.

Permalänk
Medlem

3D-transistorer till skillnad från vad? Ganska svårt att tillverka både 2D och 4D-komponenter.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Intel äger redan 97% av servermarknaden för x86 CPUs. Det är helt okej ut ett legalt perspektiv så länge det inte använder sin position till att medvetet trycka ner konkurrenter.

Har Du någon källa på att Microsoft förlorade sina Apple aktier och patent. Enligt de källor jag kollat på så cross licenserade MS och Apple sina patentportföljer 1997 vilket fortsätter med än idag. 2003 sålde MS sina andelar i Apple med vinst.

Vad det då det ledde till att MS va tvingade att släppa office packetet till mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

3D-transistorer till skillnad från vad? Ganska svårt att tillverka både 2D och 4D-komponenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooter:

Nej, det finns inga sådana lagar som säger att det inte får finnas monopol.

Skrivet av anon56869:

Lagar är till för svenssons, inte politiker, banksters eller multinationella. Tror du t.ex Intel skulle bry sig om AMD gick konken?

Och vad ska Sverige göra åt saken? Hota Intel att om att sluta köpa deras processorer om de inte..eh....

Skrivet av The-Architect:

Det finns mig veterligen inga generella lagar mot enbart monopol. Däremot så finns det lagar och regler i bland annat EU om att om ett företag skulle vara i monopolställning så får det inte missbruka den ställningen genom att ex. ta oskäligt betalt.

Det var väl det som MS gjorde för att döda browserkonkurrensen genom att bundla IE med Windows vid en tidpunkt då Windows hade 98% av OS marknaden.

Are there regulations against monopolies?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.