Permalänk
Medlem

Google gillar tjejkläder

Förmodligen min lustigaste tråd hittills men det här problemet börjar fan gå mig på nerverna. Vet inte om jag ska skratta eller gråta

Min standardsökmotor är Google och jag har på sistone sökt efter kläder då mina gamla jackor sett sina bästa dar... Jag vet inte varför men resultaten är 90% relaterade till kvinnor, inte för att det något fel på rosa trenchcoats och allt det där, man får ju klä sig hur man vill MEN det är inte riktigt det jag vill se varje gång jag söker. Det hjälper inte heller att lägga till ord som t.ex "man" eller "men's".

Google är ju en liten spion som vi alla vet och jag misstänker starkt att dessa sökresultat är baserade på något jag gjort tidigare eller så utnyttjar de min personliga information då jag har mitt Google konto synkat hela tiden (behöver mina bokmärken osv). Kan ju lägga till att min SSD nyligen formaterats och att Malwarebytes hör till mina dagliga rutiner så några virus ligger nog inte bakom detta.

Vad i allsin dar ska jag göra för att hitta en neutral jacka på internet utan att dränkas i tjejkläder? :S

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Navicula:

Förmodligen min lustigaste tråd hittills men det här problemet börjar fan gå mig på nerverna. Vet inte om jag ska skratta eller gråta

Min standardsökmotor är Google och jag har på sistone sökt efter kläder då mina gamla jackor sett sina bästa dar... Jag vet inte varför men resultaten är 90% relaterade till kvinnor, inte för att det något fel på rosa trenchcoats och allt det där, man får ju klä sig hur man vill MEN det är inte riktigt det jag vill se varje gång jag söker. Det hjälper inte heller att lägga till ord som t.ex "man" eller "men's".

Google är ju en liten spion som vi alla vet och jag misstänker starkt att dessa sökresultat är baserade på något jag gjort tidigare eller så utnyttjar de min personliga information då jag har mitt Google konto synkat hela tiden (behöver mina bokmärken osv). Kan ju lägga till att min SSD nyligen formaterats och att Malwarebytes hör till mina dagliga rutiner så några virus ligger nog inte bakom detta.

Vad i allsin dar ska jag göra för att hitta en neutral jacka på internet utan att dränkas i tjejkläder? :S

Söka på jacka män/ungdom/pojke ist för bara jacka?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Verkar svårt det här för din del, nästan enklare att byta kön känns det som.

OnT: Svenska sökord har väl sällan resulterat i vettiga resultat. Testa med "jacket men" så får du upp förhoppningsvis det du sökte efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Söka på jacka män/ungdom/pojke ist för bara jacka?

Har testat allt tycks det som... Google drar fortfarande upp mer damkläder än neutrala eller kläder för killar :[

Vill tillägga att jag söker internationellt. Svenska sökord är ganska restriktiva på det området

Skrivet av milo_:

Verkar svårt det här för din del, nästan enklare att byta kön känns det som.

OnT: Svenska sökord har väl sällan resulterat i vettiga resultat. Testa med "jacket men" så får du upp förhoppningsvis det du sökte efter.

Haha xD Jag är faktiskt tjej men fy tusan vad jag är trött på alla fjollkläder. Google har tydligen bestämt sig för att jag inte ska se något annat än stereotypiskt tjej crap :/

Som jag nämnde till trisse23, jag söker internationellt på engelska Har testat med jacket, coat, men, man och ja du vet alla såna uppenbara sökord men inget tycks fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Har testat allt tycks det som... Google drar fortfarande upp mer damkläder än neutrala eller kläder för killar :[

Vill tillägga att jag söker internationellt. Svenska sökord är ganska restriktiva på det området

Haha xD Jag är faktiskt tjej men fy tusan vad jag är trött på alla fjollkläder. Google har tydligen bestämt sig för att jag inte ska se något annat än stereotypiskt tjej crap :/

Som jag nämnde till trisse23, jag söker internationellt på engelska Har testat med jacket, coat, men, man och ja du vet alla såna uppenbara sökord men inget tycks fungera.

Pic or it did not happen..... Men seriöst nu.. Jag brukar inte googla alls när jag söker nya kläder utan jag brukar bara gå in på Dressmans (eller vilken kedja man föredrar) och söka direkt där. Google har ibland skumma träffar som får en att undra om inte vissa siter faktiskt betalar eller på något sätt gör så att man får se deras träffar högst upp oberoende om man sökt något liknande eller inte. Det enda du riskerar genom att gå på dressman t.ex. är att du eventuellt hittar herrkläder som kanske inte finns i din storlek (spekulerar självfallet..) eftersom herrkläder brukar vara lite större.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Har testat allt tycks det som... Google drar fortfarande upp mer damkläder än neutrala eller kläder för killar :[

Vill tillägga att jag söker internationellt. Svenska sökord är ganska restriktiva på det området

Haha xD Jag är faktiskt tjej men fy tusan vad jag är trött på alla fjollkläder. Google har tydligen bestämt sig för att jag inte ska se något annat än stereotypiskt tjej crap :/

Som jag nämnde till trisse23, jag söker internationellt på engelska Har testat med jacket, coat, men, man och ja du vet alla såna uppenbara sökord men inget tycks fungera.

Mycket märkligt detta. Testat med inkognito/annan webbläsare? Kan vara att det är bundet till ditt Google-konto.

Här är vad jag får när jag söker på "jacket men":

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Pic or it did not happen..... Men seriöst nu.. Jag brukar inte googla alls när jag söker nya kläder utan jag brukar bara gå in på Dressmans (eller vilken kedja man föredrar) och söka direkt där. Google har ibland skumma träffar som får en att undra om inte vissa siter faktiskt betalar eller på något sätt gör så att man får se deras träffar högst upp oberoende om man sökt något liknande eller inte. Det enda du riskerar genom att gå på dressman t.ex. är att du eventuellt hittar herrkläder som kanske inte finns i din storlek (spekulerar självfallet..) eftersom herrkläder brukar vara lite större.

Jo har testat det. Det fungerar bra så länge jag vet vad kedjan eller märket heter men tyvärr så är jag ingen klädfantast till vardags. Att söka på Google kändes som en logisk start.

Skrivet av milo_:

Mycket märkligt detta. Testat med inkognito/annan webbläsare? Kan vara att det är bundet till ditt Google-konto.

Här är vad jag får när jag söker på "jacket men":

Har rensat all webbinformation I Chrome sedan tidens början, rensade också DNS cache via CMD för man vet ju aldrig... Sitter just nu med en inkognitoflik och söker, inte mycket till förändring vad gäller bildresultat. Dock innehåller textresultaten nästan alltid ordet "woman" >_> GJ Google

Permalänk
Medlem

Om du är inloggad i Chrome så känner den säkert av det där. Du kanske till och med har Google+ och där har man angett kön.
Logga ut därifrån.

Men det är konstigt att det ska vara så.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

https://duckduckgo.com/?q=jacka+man&iax=1&ia=images

gav det ett försök iaf men resultaten är väl sådär

https://www.zalando.se/man-klader-jackor/

de verkar ha ett gediget utbud på jackor

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Prova DuckDuckGo?

Edit: Vafan Oliver91

Permalänk
Medlem

Sök på "Svart trenchcoat" eller "svart jacka" eller vilken färg/jacktyp du nu vill ha.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Om du är inloggad i Chrome så känner den säkert av det där. Du kanske till och med har Google+ och där har man angett kön.
Logga ut därifrån.

Men det är konstigt att det ska vara så.

Har inget Google+ konto men det finns kanske någon annan inställning som jag missat.

Skrivet av Oliver91:

https://duckduckgo.com/?q=jacka+man&iax=1&ia=images
gav det ett försök iaf men resultaten är väl sådär

https://www.zalando.se/man-klader-jackor/
de verkar ha ett gediget utbud på jackor

Har hört talats om Duckduckgo men aldrig testat. http://donttrack.us/ är väl deras sida?

Skrivet av Tommy:

Prova DuckDuckGo?

Edit: Vafan Oliver91

Ska testa så fort jag läst lite mer om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Har inget Google+ konto men det finns kanske någon annan inställning som jag missat.

Har hört talats om Duckduckgo men aldrig testat. http://donttrack.us/ är väl deras sida?
Ska testa så fort jag läst lite mer om det.

det stämmer, brukar "googla" där ibland när jag får lite enformiga resultat på vanilga google för har samma problem med dig med synkade bokmärken mellan både android, chrome OS och PC vilket jag gärna inte vill förlora som är sjukt smidigt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Testa att använda lite trick i själva sökrutan? Skriv ord inom "" för att kräva att de ska vara med exakt som du skrivit. Skriv - framför ord för att utesluta dem. Testa tex 'Jacket "man" -woman'

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du söker för dåligt xD Här har du lite alternativ som gav mig mycket bra sökresultat: herrkläder, kläder män och men wears.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ni är ju inte så duktiga på att läsa:

TS är en tjej som letar efter en neutral jack, och inte alt detta krams med damjackor som dyker upp när man gör generella sökningar på Google. Jag har tyvärr inget direkt att tillföra, men var tvungen att inflika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jo har testat det. Det fungerar bra så länge jag vet vad kedjan eller märket heter men tyvärr så är jag ingen klädfantast till vardags. Att söka på Google kändes som en logisk start.

Har rensat all webbinformation I Chrome sedan tidens början, rensade också DNS cache via CMD för man vet ju aldrig... Sitter just nu med en inkognitoflik och söker, inte mycket till förändring vad gäller bildresultat. Dock innehåller textresultaten nästan alltid ordet "woman" >_> GJ Google

Spioner överallt. Dom vet att du är tjej helt enkelt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Vad i allsin dar ska jag göra för att hitta en neutral jacka på internet utan att dränkas i tjejkläder? :S

Haglöfs Har ganska snygga neutrala jackor, dam och herr.
Visserligen är dom dyra, men det är kvalitet.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Spioner överallt. Dom vet att du är tjej helt enkelt

Tyvärr inte så enkelt.

Jag kör själv med både adblock och Ghostery aktivt, och söker jag på t ex. "spring jacket" så är det ändå 90% damjackor som dyker upp.
Felet är nog snarare samhällets, då mode uppenbarligen i dagens samhälle riktas mot främst kvinnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Massa text.

Testa Shopalike!
http://www.shopalike.se/?k=shopalike&mt=e&c=64132571240&p=1t1...

Har hjälp mig MASSOR av gånger!
Du ställer själv in t.ex Herr, Rea, Fri frakt etc etc etc etc. You name it. Skitbra sida. Peace

Permalänk
Medlem

Googlade "jacka" - första träffen: Jackor- Dam . Köp damjackor online på Zalando.se. Klickade på "Bilder" och fick upp lite olika val, bland annat "Jacka Dam", "Jacka Barn", "Jacka Herr". Klickade på "Jacka Herr" och fick ännu fler val som t.ex. "Vinterjacka Herr", "Sommarjacka Herr" osv.

Verkar fungera bra för mig, inte tittat så noga men ser ut att bara vara herrjackor

Länk till min sökning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Förmodligen min lustigaste tråd hittills men det här problemet börjar fan gå mig på nerverna. Vet inte om jag ska skratta eller gråta

Min standardsökmotor är Google och jag har på sistone sökt efter kläder då mina gamla jackor sett sina bästa dar... Jag vet inte varför men resultaten är 90% relaterade till kvinnor, inte för att det något fel på rosa trenchcoats och allt det där, man får ju klä sig hur man vill MEN det är inte riktigt det jag vill se varje gång jag söker. Det hjälper inte heller att lägga till ord som t.ex "man" eller "men's".

Google är ju en liten spion som vi alla vet och jag misstänker starkt att dessa sökresultat är baserade på något jag gjort tidigare eller så utnyttjar de min personliga information då jag har mitt Google konto synkat hela tiden (behöver mina bokmärken osv). Kan ju lägga till att min SSD nyligen formaterats och att Malwarebytes hör till mina dagliga rutiner så några virus ligger nog inte bakom detta.

Vad i allsin dar ska jag göra för att hitta en neutral jacka på internet utan att dränkas i tjejkläder? :S

så du kan inte hitta en jacka utan google? ja då ska du nog inte leta på internet, testa att gå in i en affär och leta där.

Permalänk
Medlem

Kanske ett yppterlig tillfälle att prova på DuckDuckGo då?

Här är lite tredjeparts sidor som snackar om DDG vs Google!
http://optilocal.org/duck-duck-go-vs-google-the-infographic/
http://www.designwithtom.com/blog/2015/3/23/a-year-of-duckduc...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Alla verkar föreslå duckduckgo, så då passar jag på att föreslå Startpage!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Haglöfs Har ganska snygga neutrala jackor, dam och herr.
Visserligen är dom dyra, men det är kvalitet.

Ska kika på det.

Skrivet av JSvanberg:

så du kan inte hitta en jacka utan google? ja då ska du nog inte leta på internet, testa att gå in i en affär och leta där.

Jag bor på en ö så det är inget vidare utbud här. Bättre att söka på internet och beställa än nån jävla båtresa + bil + mat

Skrivet av Pirataz:

Ni är ju inte så duktiga på att läsa:

TS är en tjej som letar efter en neutral jack, och inte alt detta krams med damjackor som dyker upp när man gör generella sökningar på Google. Jag har tyvärr inget direkt att tillföra, men var tvungen att inflika

Inte många stackars själar på Swec som klarar av att scrolla genom en kort tråd och läsa samtidigt.

Skrivet av Pirataz:

Tyvärr inte så enkelt.

Jag kör själv med både adblock och Ghostery aktivt, och söker jag på t ex. "spring jacket" så är det ändå 90% damjackor som dyker upp.
Felet är nog snarare samhällets, då mode uppenbarligen i dagens samhälle riktas mot främst kvinnor.

Kan ju vara på det viset. Allt det här skitet med kläder, smink, assessorer osv riktas ju främst mot kvinnor. Eller så tror Google att du är super tjejig : DDD *highfive*

Skrivet av NodCommander:

Kanske ett yppterlig tillfälle att prova på DuckDuckGo då?

Här är lite tredjeparts sidor som snackar om DDG vs Google!
http://optilocal.org/duck-duck-go-vs-google-the-infographic/
http://www.designwithtom.com/blog/2015/3/23/a-year-of-duckduc...

DDG har redan föreslagits, skall kolla länkarna dock. Tackar.