Permalänk

GTA V Minnesläcka

Har köpt GTA V till PC och försöker att spela det, kan spela det i ca 10 minuter innan spelet kraschar och jag får fram en Windows notifikation om att jag har för lite ledigt RAM-Minne på datorn. Med tanke på att jag har 8 Gb ram borde väl inte GTA V ta upp allt det? Är det någon som har haft liknade problem och lyckats lösa det?

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

Fick samma när jag körde utan pagefile, ändrade den till auto på vanliga hårddisken har inte klyddat sen dess.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk

Misstänker detta problem själv efter en krasch igår, så jag har också ändrat till System Managed Page File så får jag se om det gör skillnad.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Har köpt GTA V till PC och försöker att spela det, kan spela det i ca 10 minuter innan spelet kraschar och jag får fram en Windows notifikation om att jag har för lite ledigt RAM-Minne på datorn. Med tanke på att jag har 8 Gb ram borde väl inte GTA V ta upp allt det? Är det någon som har haft liknade problem och lyckats lösa det?

Har du kollat i task manager vad som äter minne?

Permalänk
Medlem

hur mycket ram har du ledigt innan du börjar spela? har själv 8gb ram och lite över 5gb ledigt i windows 8.1 och har inte stött på nåt minnesproblem som många har gjort, förstår inte hur folk med massa ram och core i7 har problem med stutter och andra lagproblem, är väl inte spelet som orsakar det eller?

Permalänk
Hjälpsam

https://support.rockstargames.com/hc/communities/public/quest...

Lösningen är att låta Windows bestämma storleken på swapfilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Blää. Måste man använda pagefile fast man har ledigt RAM kvar...

Men bra länk. Har inte spelet själv, men det här hjälper säkerligen till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Blää. Måste man använda pagefile fast man har ledigt RAM kvar...

Men bra länk. Har inte spelet själv, men det här hjälper säkerligen till.

Är inte förvånad alls. Har dock pagefile påslaget sedan länge då jag haft detta problemet förut med spel.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

hur mycket ram har du ledigt innan du börjar spela? har själv 8gb ram och lite över 5gb ledigt i windows 8.1 och har inte stött på nåt minnesproblem som många har gjort, förstår inte hur folk med massa ram och core i7 har problem med stutter och andra lagproblem, är väl inte spelet som orsakar det eller?

Har ca 5,5 GB ledigt när jag börjar spela, GTA V borde inte använda då mycket

Skrivet av Ratatosk:

Ska testa det.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Permalänk
Medlem

Körde själv kort nu ,hade som sagt 5,2gb alt tabbade och såg att jag hade runt 620mb ledigt bara ,dock har märker jag inga konstigheter direkt trots lite minne ledigt, spelet för mig visar dock 2,4gb användning.. så visst verkar spelet gilla massor med ram minne.

Permalänk

Har för mig att automatiskt pagefile ska helst vara avstängt om man kör med SSD. Korrekt?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flexiblus:

Har för mig att automatiskt pagefile ska helst vara avstängt om man kör med SSD. Korrekt?

Nej, men har du en mekanisk disk, kan du gärna flytta pagefilen dit för att spara plats på din ssd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Såg denna igår, känns ganska passande

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag har 16GB RAM. Enligt mitt tangentbord (G510) används cirka 50-60% när jag spelar GTA V. SÅ jag skulle rekomendera åtminstone 9-10GB RAM när du spelar GTA V

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Har 16GB men märkte inga krascher när jag körde tre timmar i förrgår.

Edit - Läste på Reddit att minnesläckor kan orsakas av att man Alt-Tabbar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Men även om jsg inte alt-tabbar så crashar spelet efter en kvart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan nog delvis bekräfta detta. Har tabbat ut och lagt det i bakgrunden två gånger och varje gång efter ca 15-30min har datorn slöat ner och så gott som hängt sig totalt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen utan pagefile pga SSD och alt+tabbar galet mycket, men RAM-användningen har aldrig överstigit 3GB för mig.

Edit: Nevermind, såg nu att jag hade en 12GB page file på en av mina hårddiskar

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Har du kollat i task manager vad som äter minne?

Innan jag startar GTA V har jag bara windiws och chrome igång, det drar cirka 2,5 GB ram minne. Har aldrig några problem med RAM minme annars, det ör nu med GTA V jag har problem.
En sak jag dock har tänkt på är att spelet crashar pch meddelandet om för lite minne dyker upp när jag använder 5,6 GB av 8 GB

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Just alt-tab verkar fungera dåligt över huvudtaget. Efter att jag tabbar så tar det 10-20 sec innan jag kan börja klicka och skriva i något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Men även om jsg inte alt-tabbar så crashar spelet efter en kvart

Det är underligt men jag har hört talas om problemet innan. Antar att du inte stänger ner Launchern (efter du startat spelet)?

Skrivet av Pelleboj:

Kan nog delvis bekräfta detta. Har tabbat ut och lagt det i bakgrunden två gånger och varje gång efter ca 15-30min har datorn slöat ner och så gott som hängt sig totalt.

Skrivet av El_Raspberry:

Just alt-tab verkar fungera dåligt över huvudtaget. Efter att jag tabbar så tar det 10-20 sec innan jag kan börja klicka och skriva i något annat.

Jag märkte också att det var oerhört segt att skriva när man tabbat ner. Väldigt skum bugg som jag hoppas de fixar. Sen drar ju Launchern upp till 25% CPU kraft (enligt vad jag läst, har inte kollat det själv) som hade kunnat användas i spelet istället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

jag har också drabbats av kraschar med windows varningar om för lite minne kvar som följd. Det är helt bisarrt. Har en i7 2600k, gtx 980 med nividias gta ready drivisar, 8 GB ram. GTA är installerat på en EVO 850. Allt i ett stort rymligt Black Pearl Define XL från Fractal Design. Gott om fläktar o.s.v.... Visst prollen har några år på nacken. Men jag ser min PC som ganska high-end.

Kunde spela i ca 20 min den första gången. Aktiverade växlingsfilen. Det gav ca 30 minuter mer speltid andra gången. Stängde av växlingsfilen. Sen ändrade jag lite med inställningarna till grafiken, testade lite olika drivrutiner till grafikkortet. Har till och med installerat om spelet. Nu kan jag inte spela ens fem minuter.
Spelet kraschar konstant efter att man försöker ladda story mode.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

du ska aldrig stänga av växlingsfilen, det är en gammal myt bara 8gb ram är inte direkt speciellt högt spelet verkar dra nästan allt av det, fast jag förstår inte, alt tabbar jag ut så ser jag att spelet anvädner lite över 2,4gb ram men enlight hanteraren används det dubbla?

och spelet har ju ändå krav på 4gb ram, det förstår jag inte hur i helvete ska räcka ens... komma till menyn eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

du ska aldrig stänga av växlingsfilen, det är en gammal myt bara 8gb ram är inte direkt speciellt högt spelet verkar dra nästan allt av det, fast jag förstår inte, alt tabbar jag ut så ser jag att spelet anvädner lite över 2,4gb ram men enlight hanteraren används det dubbla?

och spelet har ju ändå krav på 4gb ram, det förstår jag inte hur i helvete ska räcka ens... komma till menyn eller?

Har just spelat gta ett par timmar med växlingsfil. Jag lät windows sätta storleken. Det blev en spegling på mängden ram, alltså 8 gb växlingsfil.
Innan jag avslutade spelet alt-tabbade jag ut för att se minnesanvändningen: totalt var det strax under 7 GB för hela systemet.
Testade tidigare i veckan med 5 GB växlingsfil. Då kraschade spelet.

Så det är väl så här det är tänkt att det ska vara. Man måste ha en växlingsfil till detta spel. Punkt slut.

Jag håller med angående din fundering på 4 gb ram. Hur funkar det egentligen....

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Jag kör utan växlingsfil och har lirat spelet totalt i 8timmar utan problem. Kanske max 2-3 timmar åt gången dock. Jag har dock 16GB ram. Möjligt att 8 är för lite utan växling.
Har endast 120Gb SSD så behöver varenda Gb som går att få loss

Permalänk
Medlem

Fick problem nu efter Windows 10, kan spela 30-40min sen nyttjar burken 27gb minne och kraschar.
Körde utan swapfil i Windows 8.1, ska testa göra samma nu och se om det ändrar något.