Permalänk

Enkel vattenkyld gaming ITX-låda

Tjena!

Jag byggde för ett par månader sedan ihop min första gaming dator (någonsin) med mest begagnade delar och ett corsair 380T mITX chassi.
Jag lirade CS när jag var 14(?) på nån riktigt seg burk jag fått ärva, därefter wow i ett år på en halvsnabb laptop men jag har helatiden velta ha stationär gaming pc. Nu gjorde jag slag i saken och la 4500kr på en budget dator.

Specsen var:

Corsair 380T
MSI z97I Gaming mITX
g3258 @ 4.5ghz (skulle haft en i3a men det blev strul med säljaren (skickade fel processor med annan socket)).
gtx760 windforce 3x
8gb corsair Vengance 1600mhz
500w Essence FD psu
Corsair H100i

Denna setupen fungerade bra och jag kunde lira BF4 på high och Arma 3 på ca 40 FPS med helt ok höga inställningar (mest servern som drar ner tror jag!).
Men mycke vill ha mer och jag kan inte lira spel som kräver mer än 2 kärnor just nu. Vill kunna lira Hardline och GTA V snart så jag kände att jag behövde lite mer krut lådan. Eftersom 380T's väggar endast består av nät och den står på skrivbordet brevid mig så började även fläktljudet gå mig på nerverna.

Utöver att jag ville ha en snabbare dator så gillar jag att bygga och fixa saker och jag kom snabbt på att jag ville prova på vattenkylning.
Jag har bestämt mig för att försöka klämma in 360mm radiator yta i form av en 240x34mm swiftech där h100i'n sitter nu ochmed lite modifikationer en 120x34mm swiftech radiator i fronten. På detta ska jag köra CPU och GPU och se hur långt jag kan överklocka men ändå hålla temperaturerna och fläktarna på rimliga nivåer/rpm.

Nya Specs:

AMD r9 290 med EK vattenblock (köpt)
Corsair AX650 psu (köpt)
Intel 4690k (letar fortfarande)
120+240 radiator (klöpt)
EK supremecy Clear (köpt)
EK DCP 2.2 (köpt)
Alphacool cylinder res (köpt)
EK fittings (köpt)

Jag ska inte lägga ner så mkt tid på detaljerna än utan mer få det att fungera och se hyffsat ut. Jag kommer dock längre fram att korta kablar och sleeva dom samt eventuellt måla lite saker för att få dom att passa in bättre i det svart/röda schemat.

Som den stod innan arbetet började

Började idag med att ta ur gammla PSUt och grafikkortet och passa dom vidare till en annan sweclockare.

Passade på att dra om lite kablar så dom blir lite mer gömda, speciellt USB3 kabeln som tidigare kom ner ur mitten på "handtaget".
Även den gammla 140mm fläkten kopplas ur och ska ersättas med en SP120 LED som kopplas in på moderkortet istället för den inbyggda fläktkontrollern.

Började kapa loss avdelningen i chassit som också håller i HDD vaggan från början. Jag kör SSD hela vägen istället så den behövs inte längre. Den måste tas bort för att göra plats för 120mm radiatorn och reservoaren. Jag kör med vanlig bågfil då min dremel är, liksom alla mina andra bra verktyg, hos mor och far i deras garage. Men jag ska fila till alla kanter och lacka dom svarta så att man ej kan se var det har kapats när allt är provmonterat och klart.

Chassit tappade en hel del styvhet när jag tog bort avdelningen, men med 240mm radiatorn monterad så kommer den att styva upp konstruktionen avsevärt igen.

Ville montera radiatorn liggande men den tog i grafikkortet så den får "stå" istället.

Fick borra nya hål då den tog i botten av chassit. Blir tvungen att köpa längre skruvar då plåten i fronten är perforerad i kanterna, ca 4-5mm "djupt".
Jag hade först tänkt att slipa ner den profilen så att radiatorn skulle komma närmare fläkten, men den är där för att styrka upp plåten och den är redan ganska vek. Jag ska prova köra fläkten utan att täta mot radiatorn och sedan täta provisoriskt och se om det påverkar temperaturen. Om det blir någon förändring så får jag försöka ordna med någon form av gummi list eller liknande.

Passar in pump och reservoaren, tajt men det går. Jag ska böja ner den smala remsan med plåt som blev kvar vid kapningen och skruva fast fästet till reservoaren i den.

Jag hoppas att med belysningen som finns i chassit att man ska se in genom meshen och få en liten bild av vad som finns i chassit. Om man inte ser in så bra så funderar jag på att modda in en ruta. Men jag vill inte förstöra utseendet av chassit så vi får se hur detta blir först. Ska kanske riva bort damfiltret på den övre delen av fronten för ökad insyn.
Hade från början tänkt ha reservoaren till vänser sett framifrån men nu kommer fittingsen ta upp mkt plats och därför får den stå i mitten där det finns plats.

Mer än så här han jag inte idag. Imorgon ska jag till järnhandeln en snabbis så ska jag försöka få systemet vattenfyllt och eventuellt att boota.
Lägger ut progress imorgon eftermiddag/kväll.

Detta är min första tråd i byggprojekt, så säg till om jag bör ändra något i texten eller upplägget.

/Marcus

Rubrik förtydligad
Permalänk
Medlem

kul projekt, ska följas!

Permalänk

Försenad uppdate och "färdigställt" bygge.

För två dagar sedan så träffade jag på första hindret i bygget vilket var att jag inte hade några bra skruvar till den främre radiator och fläkten.
Mkt har hunnits med sedan dess och datorn och speciellt loopen är ganska klara. Vi kör ingång med bilder och text där vi slutade! Håll till godo!

Cpu blocket monterat och klart för installation. Gummi "packingnen" på baksidan tog i ganska många komponenter monterade på undersidan av moderkotet så jag fick ta till min trogna fickkniv och skära hål och urkapningar där det behövdes. Allt passade bra på plats efter det.

Var iväg till Sifvert skruv i Hägersten och hittade M3.5 x 35mm (dom har både kortare och längre) som efter en liten kapning och fasning passade perfekt till fläkt+radiator i fronten.

Ganska missnöjd med finishen men med gammla slöa snabbståls borrar och borrmaskin för 99kr, bågfil, och metallfil från hedenhös så kan man inte göra underverk. Ska målas på med svart färg. Minnena kommer att dölja den sidan man skådar här rätt bra så det får gå.

Fungerar.

Dags att montera 240mm radiatorn. Kör fläktarna i push för att det blir snyggare, och radiatorn som helhet i utblås bara för att fittingsen ska få plats vilket dom inte skulle göra om radiatorn satt "innerst" mot moderkortet. Kan tänkas att jag byter till intag sedan för att få ner temperaturerna.

Blev fult som stryk med dålig borrmaskin och utan städ att sätta fast skenorna i när jag borrade. Radiatorn passade inte alls från början då skenorna är tänka till h100/80(i). Ska bättras på med svart färg såklart.

Inte så mkt spelrum.

Testmontering av moderkortet

Som ni kan se så gör den mkt tjockare än "orginal" radiatorn, (34mm istället för 27mm) att 24pins kontakten inte får plats.

Hann precis till Hornbach i förrgår kväll innan dom stängde och köpte 100(!) små brickor

Kapade av "hakarna" som satt på skenorna så att det gick att få lite avstånd till chassit med brickor och längre skruvar.

Med brickorna på så går 24pins kontakten precis i!

Liten svart "touch-up" av skruvskallar, slipade/kapade ytor och andra silvriga saker.

Cool!

Nya nätagget i en väldigt suddig bild (begagnad).

När moderkortet passade så rullade allt på i väldigt fart och jag har här som ni ser dragit det mesta av slangen, monterat PSU och SSD's. Bara grafikkortet kvar i princip.

Slangen till tömningsventilen fick gå i en liten loop för att den skulle få plats, blev nästan lite snyggt, nästan.

Grafikkortet på plats.

Lite extra bilder på slangdragningen osv.

Moderkortet har två fan headers och jag har tre fläktar som jag tänkte koppla till det. Jag hade ingen "Y"-splitter vid tillfället och jag kommer behöva sleeva/krympslanga pumpkablarna, plus att jag har slut på svarta buntband vilket gör att kabelhanteringen blir ett senare problem att ta itu med. I vilket fall, så är 24pins kontakten på denna bilden bryggad. Alltså, fyllnignsdags.

Medierna! Vatten ska användas för att köra en spolning då jag vill vara hundra på att allt är rent. Red Pastel ska sedan in i systemet. Den gröna auroran ska jag spara och köra på något lan eller liknande tänkte jag.

Stämningsbild precis innan fyllning..

Här kommer bilder på det fyllda systemet. Färgen är inte lika ljus och rosa i verkligheten som den kanske upplevs på bilderna utan mer röd.

Alla SJUKT dammiga galler på plats (kommer avstädade och snygga galleribilder senare.)

Idag har jag varit förbi posten och hämtat ut mitt nya tangentbord (FUNC KB-460 mx RED) som jag köpt begagnat här på SWEC även det. Använt i 30 min och det ser mkt riktigt nytt ut.

Hittade även en "Y"-splitter för fläktarna i radiatorn och en 5v-resistor för frontfläkten. Verkar inte gå att ställa 3pins fläktar från detta moderkortet.. burkar ju gå att ställa mellan voltregulation eller PMW tycker jag mig ha sett på många ASUS mobos, dock ej på mitt MSI z97i :/. Blir iaf att volta dom till lämpligt RPM där dom inte låter mkt och jag håller komponenterna på rimliga temperaturer. Jag siktar inte på 40 grader under load med endast 360mm radiatoryta direkt, så grejerna får helt klart gå lite varma så länge som det är tyst och fint på skrivbordet.

Inga onödigt långa kablar! Måste bara älska sleevingen både på Corsair m45 musen men framförallt på tangenbordet

Det var det som hänt denna veckan! Nu till det lite tråkigare. Pumpen som jag köpt för 150 kr begagnad av en kille här på SWEC låter som en skördetröska alternativt ett propellerflygplan. Jag var noga med att inte köra den torr överhuvudtaget. Slog ifrån när det var 2-3 cm vatten kvar i reservoaren. Hörde det redan då men tänkte att det är turbulens och mycket luft i vattnet som gör sig hörd. Det har bilvit bättre sedan igår men långt ifrån bra. Jag har läst att vissa har problemet att pumpen kan börja "buzza/surra" ibland och min gör det väldigt mkt och hela tiden. Riktigt högt låter den. Mekaniskt surrande.

Jag kan köra datorn nu men den är inte tyst alls, ingen av fläktarna hörs och dom går på 1250 rpm just nu. Man måste lägga örat till för att höra dom över fläkten. DB mätaren på moibilen visar 45dB. Samma mätare visade innan ombygget ca 20dB i ett annars tyst rum. Då kanske ni förstår hur mkt det låter. Jag har iaf beställt en ny Dcp-2.2 pump och hoppas på att den ska vara tyst / tystare.

Vore grymt om ni kunde ge lite input angående pumpar och om dom brukar låta mkt. Detta är den första vattenkylda datorn jag ser i verkligheten och därmed även pump.

Jag ska städa lite här någon dag och invänta kvällssolen runt 18-19:00, tända mitt doftljus jag alltid har tänt när jag kör tävlingsinriktad gaming, och knäppa lite riktigt bra bilder på hörnan och riggen och skapa ett galleri.

Här är ett par bilder på setupen tagna i all hast. Kontors/skrivbords/gaming stolar måste vara bland det fulaste som finns, dom flesta iaf. Jag klarar mig fint på denna pinnstol med original läder säte från mitten på 1800-talet. Sitter i regel inte så länge att jag får ont. Rak i ryggen och koncentrerad på spelet eller skrivandet tycker jag bäst om. Patinan som har skapats på bordet efter att jag mekat med så väl RC helikopter och dator blir väldigt snygg mot stolen också, så det är medvetet att jag lägger verktyg direkt på bordet osv.

Det mesta följer nu svart rött schema med undantag för dom grönt lysande Razer Kraken USB (helt svarta utan snorgrön logga på huvudbandet, VIKTIGT! ), som jag tycker bryter av lite kaxigt.

Jag och min nyrenässans stol.

Detta var allt jag hade att bjuda på tills vidare. Det som "saknas" i bygget ny är först och främst en ny processor (4670k/4690k) min g3258 ligger på 1.41V och svettas nu men den kostar bara 600kr så då har man råd att leva lite farligt :P. Jag lurar även på en ny 1080p 144hz skärm då denna är riktigt bedrövlig men det återstå att se när det köpet blir av. Blir väl lite kabelhantering här näst efter att jag installerat den nya pumpen. Som sagt har jag planer på att korta och sleeva härvan av kablar också men det skjuter jag på framtiden. Nu ska jag laborera med överklockning och fläkthastigheter och se hur mkt kylning det finns att tillgå!

Alltid kul att höra vad ni tycker och om ni skulle gjort något annorlunda, är verkligen grön på dethär.

/Marcus