Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Chassifläktar, 4-pin headers på mobo, vad kan jag använda?

Permalänk
Medlem

Chassifläktar, 4-pin headers på mobo, vad kan jag använda?

Hejsan!
Jag vill få mitt NZXT H440Wlite tystare, som det är nu är de medföljande chassifläktarna inkopplade till chassits fläkthubb som drivs via nätagget och susar på i full hastighet oavsett belastning. Min första plan är att prova att koppla fläktarna till moderkortet istället, för att kunna styra hastigheten via BIOS. Jag har 4 fläktar men bara 3-pin headers, men jag antar att jag kan köra två på samma via en splitter-kabel?

Moderkortet är ett Gigabyte z97x gaming 5.

Dock är fläktarna 3-pins och headerserna på moderkortet är 4-pins, så jag är osäker på vilken sorts kabel jag behöver.

Skulle det ändå inte bli tillräckligt tyst är planen istället att byta ut fläktarna, men här förstår jag inte riktigt vad det är jag skall leta efter. Manualen ser ut såhär:

Frågorna är alltså:
1. Kan jag köra två chassifläktar på en fläkt-header?
2. Vad för slags kabel behöver jag för att koppla två st 3-pins-fläktar till en 4-pins fläktheader på moderkortet?
3. Om jag vill ha nya fläktar; är det 3- eller 4-pins (pwm) fläktar jag skall skaffa?
4. Vad är den fjärde pinnen på headern (VCC) för något om det inte är PWM?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

4 pin kablar är PWM och de flesta moderkort idag kan köra 3 pin fläktar och styra dem med spänningen. Det beror lite på hur kraftig moderkortets fläktstyrning om man kan köra många fläktar ur samma kontakt men 2 brukar fungera. Om du ska ha 2 fläktar i en så behöver du en enkel 3pin Y-kabe.l

på en 4 pin är det. spänning, noll, PWM signalen, och en signal tillbaka om vad för varvtal den kör i. Och på 3 pin så ändras spänningen för att sänka hastigheten och PWM signalen finns då inte med. (tror det var så)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, men jag tror inte att 4-pin alltid är PWM och att det är det som gör det hela lite förvirrat. CPU_FAN har uppenbarligen PWM (pinne 4 är "speed control") men jag tror inte att SYS_FAN 1/2/3 är PWM eftersom pinne 4 är någon konstig VCC som jag inte lyckas lista ut vad det är.

Så frågan är vad som händer om jag köper nya PWM-fläktar och kopplar till moderkortet?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

VCC gissar jag står för Voltage current control eller liknande. Testa iallafall att koppla in chassifläktarna i de uttagen och se hur de fungerar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag köpte en vanlig 3-pins splitter på Kjell & Co, och kopplade alla fyra fläktarna till moderkortet. Det blev en enorm skillnad på ljudnivån (till det bättre) och nu hör man bara ett svagt sus från datorn om det är helt tyst i lägenheten för övrigt. Temperaturerna verkar inte ha ökat speciellt mycket heller.

Jag förstår fortfarande dock inte riktigt varför headerserna på moderkoret är 4-pins, men huvudsaken är att det är svalt och tyst

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?